Haikon kartanossa Porvoossa pidettiin 3.–6.11. Naton sotaharjoitusten suunnittelukokous, johon osallistui sotilashenkilöitä monista Nato-maista ja myös Suomesta.

Tämän kertoi paikalla koko konferenssin ajan ollut henkilö. Hänen haltuunsa saamassaan ja Vastavalkealle antamassaan vieraslistassa on 220 nimeä. Kyseisen henkilön mukaan kyseessä oli liittouman sotaharjoitusten suunnittelukokous.

Mediassa ei ole uutisoitu mitään tästä suuresta kokouksesta. Maininta kokouksesta löytyi Puolan puolustusvoimien dokumentista, jossa siihen viitataan sivulla 1 seuraavasti (ks. violetilla maalattu teksti alla):

Puolalaisessa pdf-dokumentissa viitataan Porvoon Nato-kokoukseen.
”Wstepna Konferencja Planistyczna” kääntyy suomeksi muotoon ”alustava suunnittelukonferenssi”.

Kuten yllä olevasta selviää, Porvoota seuraa 26.–29.1.2016 Saksan Potsdamissa pidettävä ”pääsuunnittelukonferenssi” (Główna Konferencja Planistyczna) ja 8.–11.3.2016 Puolan Bydgoszcz’ssa sijaisevassa Naton koulutuskeskuksessa pidettävä ”lopullinen koordinointikonferenssi” (Końcowa Konferencja Koordynacyjna).

Porvoon tapahtuman isäntä oli Suomen puolustusvoimat. Osallistujiin kuului mm. everstiluutnantti Reima Kuutsa. Vastavalkean lähteen mukaan kaikki konferenssivieraat olivat jollain tavalla mukana Naton toiminnassa, ja he olivat sotilashenkilöitä tai armeijan palveluksessa olevia siviilihenkilöitä, mm. tietotekniikkainsinöörejä ja ohjelmoijia. Haikon kartanolla yöpyneiden lisäksi monia suomalaisvieraita oli päiväkäynnillä tilaisuudessa. Paikalla oli puolustusvoimien valokuvaaja.

Suomen puolustusvoimien sivuilta ei löytynyt mainintaa konferenssista. Sen sijaan Münchenissä sijaitsevan Saksan puolustusvoimien sotakorkeakoulun (Universität der Bundeswehr München) sivustolla mainitaan Porvoon Nato-kokous (aloituspäivämääräksi on laitettu 2.11.2015, jolloin useimmat vieraat kirjautuivat ja majoittuivat Haikoon):

Puolustusvaliokunnan jäsenilläkään ei tietoa Nato-kokouksesta

Pitkän linjan poliitikko ja eduskunnan puolustusvaliokunnan jäsen Seppo Kääriäinen kertoi 13.11. käydyssä puhelinkeskustelussa, ettei hän ollut kuullut mitään tästä Suomessa pidetystä Nato-kokouksesta. Hänen mukaansa kansanedustajia ei oltu informoitu tapahtumasta. Kääriäinen totesi, ettei myöskään mediassa taida olla ollut mitään kokouksesta. Hän kertoi alkavansa selvittää asiaa, ja sovimme, että lähetän hänelle edellä kuvaamani tiedot konferenssista.

Hieman myöhemmin kansanedustaja Erkki Tuomioja vastasi sähköpostitse lyhyeen tiedusteluun, oliko hän tietoinen Nato-kokouksesta: ”Lyhyt vastaus on, että en ole tällaisesta kuullutkaan.” Kun Tuomiojalle sitten kerrottiin sama kuin Kääriäiselle, hän kiitti tiedosta ja kertoi jatkavansa asian selvittelyä yhdessä Kääriäisen kanssa, joka myös oli hänen viestinsä toinen vastaanottaja. Tuomioja totesi heidän molempien kuuluvan sekä ulko- että puolustusvaliokuntaan joko varsinaisena tai varajäsenenä.

Kääriäisen ohella myös puolustusvaliokunnan vasemmistoliittolaista jäsentä Markus Mustajärveä tavoiteltiin puhelimitse. Mustajärvi ei ollut tavoitettavissa, mutta hänelle jätettiin soittopyyntö, johon hän ei vastannut. 19.11. hän kuitenkin kommentoi tilaisuutta Facebookissa onnitellen Vastavalkeaa ”hereillä olosta” ja todeten, että Nato-kokouksesta olisi pitänyt tiedottaa:

CWIX-harjoitustapahtuma

Porvoon mediahiljaisuudessa pidetty Nato-kokous liittyy kirjainlyhenteeseen CWIX. Kuten edeltävässä kuvassa näkyvästä logosta ilmenee, CWIX tulee sanoista ”Coalition Warrior Interoperability eXercise: eXamination, eXperimentation, eXploration”. Kyseessä on taktisen tason harjoitustapahtuma, jonka päämääränä on ylläpitää Naton jäsenmaiden teknistä ”yhteentoiminnallisuutta” (interoperability).

Harjoitukset kohdistuvat viestintä- ja informaatiojärjestelmiin niin Natossa kuin sen rauhankumppanuusmaissa. CWIXiä käsittelevässä videodokumentissa Miguel Rodríguez, NCI Agencyn (Nato Communications and Information Agency) vanhempi operaatioanalyytikko, toteaa kohdasta 1:30 alkaen, että harjoituksen tarkoituksiin kuuluu havaita ongelmat järjestelmissä ”ennen todellisten Nato-operaatioiden alkamista”.

Videodokumentista käy ilmi, että kyse on voimakkaasti tietotekniikkaan pohjautuvasta toiminnasta. Vastaavasti Porvoon Nato-kokouksen lähteemme totesi tietotekniikan olevan hyvin keskeisessä osassa tapahtumaa. Dokumentissa kerrotaan, että myös Naton ulkopuolisia maita voi osallistua CWIXiin jonkin Nato-maan ”sponsoroimana”.

Tämänvuotista CWIX-harjoitusta koskevassa lyhyessä esittelyvideossa korostetaan mm. pilvipalveluiden merkitystä harjoituksissa.

Suomen edustajia on aiempinakin vuosina osallistunut CWIX-harjoitusten suunnittelukokouksiin, kuten vuonna 2011 Kööpenhaminassa pidettyyn konferenssiin ja vuoden 2012 konferenssiin Saksan Warnemündessa. Suomen osallistuminen suunnittelukokouksiin ei siis sinänsä ole uutta, vaan se, että suuren luokan suunnittelukokous järjestettiin Suomessa täydessä mediahiljaisuudessa ja ilmeisesti useimpien kansanedustajien tietämättä.

Kysymyksiä

Mistä kertoo se, että näin merkittävä, suuri ja neljä päivää kestänyt Nato-tapahtuma järjestettiin Suomessa täydessä mediahiljaisuudessa?

Liittyykö kokous jollain tavalla Suomen Naton kanssa tekemään ns. isäntämaasopimukseen? Onko jokin Nato-maa tukenut Suomen toimimista konferenssi-isäntänä?

Miten on mahdollista, etteivät edes eduskunnan puolustusvaliokunnan jäsenet (tai ainakaan kaikki heistä), saati kansanedustajat, ilmeisesti ole tienneet mitään Suomen maaperällä pidetystä Nato-kokouksesta?

Tiesikö tasavallan presidentti Sauli Niinistö kokouksesta? Antoiko hän hyväksyntänsä tilaisuudelle? Onko joissain puolueissa oltu tapahtuneesta tietoisempia kuin toisissa puolueissa?

Mitä tämä kertoo Suomen demokratiasta?

Toivottavasti näihin kysymyksiin saadaan edes joitain vastauksia. Valtamedialta lienee turha odottaa syvällistä tutkivaa journalismia tapahtuneesta.

Myös pääministeri Juha Sipilälle, ulkoministeri Timo Soinille ja puolustusministeri Jussi Niinistölle on lähetetty tietopyyntö asiasta.



PÄIVITYS
19.11.2015:
Tuomioja tai Kääriäinen — sen enempää kuin Sipilä, Soini tai Niinistökään — ei ole vastannut lisätietopyyntöön. Tietokirjailija Tapio Kuosman eduskuntalähteen mukaan puolustusministeriö ei tiedottanut Porvoon tilaisuudesta mitään. Informoimattomuus oli kiusallista puolustusvaliokunnan jäsenillekin.

Kuosman lähde vahvistaa, että artikkelissa käsitelty tilaisuus valmistelee sotapeliharjoitusta, joka pidetään vuonna 2016. Hänen mukaansa puolustusvoimien kansainvälinen yhteistyö vaikuttaa olevan varsin massiivista ja monimuotoista erityisesti Naton suuntaan, ja Viro johtaa kybersotaan keskittynyttä maaryhmää, jossa Suomikin on mukana niin sotilas- kuin siviilihenkilöiden asiantuntijaryhmien kautta.

PÄIVITYS 22.11.2015: Johdantokappaleeseen lisättiin maininta, ettei Suomen puolustusvoimien sivustolta löytynyt mainintaa Porvoon konferenssista, sekä Tapio Kuosman löytämä viittaus konferenssiin Münchenissä sijaitsevan Saksan puolustusvoimien sotakorkeakoulun (Universität der Bundeswehr München) sivustolta.

PÄIVITYS 29.4.2016: Ajantasaistettu kappale ”Puolustusvaliokunnan jäsenilläkään ei tietoa Nato-kokouksesta”. Lisätty puolustusvaliokunnan jäsen Markus Mustajärven kommentti, jossa hän onnitteli Vastavalkeaa ”hereillä olosta” ja kertoi, miksi Nato-konferenssista olisi pitänyt tiedottaa.

Tallenna

24 KOMMENTTIA

  1. Kiitos Vesa, tämä on mielenkiintoista!

    Vaikea uskoa että Seppo tai Erkki eivät muka mitään tienneet asiasta.
    Todennäköisesti tiesivät mutta eivät halunneet/voineet puhua asiasta.

    • Samaa mieltä, todella vaikea uskoa.

      Sinänsä tuo ei kovin kummallista ole tietäen sen perustuslain vastaisen hämäryyden jossa maan poliittinen johto menee.

      Mutta että noinkin suuri määrä tuon tason ihmisiä voi täällä salassa häärätä asioissa, jotka koskevat koko kansaa on kyllä varsin pelottava asia. Vähän sama kuin kotisi kellarissa kokoontuisi joukko vieraita kertomatta sinulle mitään.

      Maamme demokratiasta se kertoo, että siitä on turha puhua. Nyt sen varmaan jokainen taviskin ymmärtää.

  2. Iso kysymys nyt onkin, kumpi kerkeää ensiksi?

    Suomen täysi Nato jäsenyys vaiko Amerikan totaalinen syöksykierre.

    Itse uskon jälkinmäiseen ilman hetkenkään epäilystä!

    Hyvää Yötä!

    • Kovasti toivon, että olisit oikeassa. Mikään uusi ei synny ellei vanha kuole.

      Itse olen pannut toivoni historian lainalaisuuteen, josta Oswald Spengler kertoo kirjassa Lännen perikato.

    • Tarkoitatko että kun maamme kesällä on kauneimmillaan niin pakolaisvirta kiihtyy?

      Se on hyvin mahdollista…en haluaisi uskoa että olet oikeassa mutta kun sotaa nyt Pariisin falseflag iskujen jälkeen Syyriassa kiihdytetään, kuten Hollande ja Obama ovat yhteistuumin luvanneet, niin ihme jos se ei tiedä pakolaimäärien rajua nousua… eli gusessa ollaan.

      • Kuten jo tuolla Putinia koskevan artikkelin yhteydessä totesin niin terrorismia ja pakolaisia tuottaa Obaman harjoittama lennokkisota (drone-war, Drohnenkrieg).
        Obama on saanut avoimen kirjeen asiasta neljältä entiseltä lennokkopommittajalta.
        Saksassa muuten on keskus, josta Obaman Lähi-idän lennokkisotaa käydään:

        Offener Brief von US-Drohnenpiloten: ”Herr Obama, ihr Drohnenkrieg verursacht Terrorismus”

        In einem bewegenden Offenen Brief wenden sich vier ehemalige US-Drohenenpiloten, unter ihnen der Whistleblower Brandon Bryant, an Brack Obama, an den US-Verteidigungsminister Ashton Carter und an CIA-Chef John Brennan. Deren Drohnenkriege habe den globalen Terror – und so auch die Anschläge von Paris – mitzuverantworten. RT Deutsch präsentiert das Schreiben in deutscher Übersetzung.

        https://deutsch.rt.com/amerika/35667-offener-brief-von-us-drohnenpiloten/

        https://www.documentcloud.org/documents/2515596-final-drone-letter.html

  3. Angewandte Informatik – News – UniBwM

    02.-06.11.2015

    Coalition Warrior Interoperability eXploration, eXperimentation, eXamination, eXercise Initial Planning Conference (CWIX IPC)

    Employees of the Research Group Geoinformatics (AGIS) take part in the CWIX Initial Planning Conference (IPC), which takes place in Finland, for the CWIX Conference 2016 in Bydgoczsz, Poland.

    https://www.unibw.de/inf4/professors/geoinformatics/news

    • Ihmetyttää ettei tämäkään asia herätä meitä! Onko uni todella kin niin syvää, ettei itsenäisyyskään enää ole mitään?
      Vain viitisentuhatta lukijaa mikä on tosi vähän aiheen tärkeyden huomioiden.

      Pelottavaa tällainen, ihan kuin hautajaisissa oltaisiin.

  4. Suomi on globalistien mallimaa. Missä ei ole kansa niin auktoriteettiuskoinen ja sinisilmäinen kuin täällä.

    Hallitushan toimi nyt laittomasti myöntäessään Ranskalle turvatakuut. EU on sotilasliitto ja hallitus haluaa meidät mukaan. Hassua että valtamediasta saa vielä lukea kommentteja jonka mukaan Suomi on muka puolueeton tai liittoutumaton. Nyt viimeistään olemme sodassa, jos emme sitä olleet vielä Syyrian ystävissä sotaa tukiessamme.

    Mielenkiinntoista nähdä, minkälainen laki meille nyt sorvataan, jotta kokkarit saa lähettää uhrinsa alttarille.

    Suomen itsenäisyys on myyty henkilökohtaiseten etujen ja vallan hinnalla, sillä selityksellä että täytyy toimia näin ennen kuin menetämme itsenäisyytemme. Eikä kansa huomannut mitään.

    • Mitä tuohon enää lisäisi? Globalistien mallimaata tästä pyritään tekemään, sehän tarkoittaa että kansalta viedään kaikki päätösvalta omiin asioihin ja niistä tulee pelkkiä ”matkustajia” omassa maassa. Vietin juuri Suomen itsenäisyyden muistojuhlaa 6.12. Kuten Keijo Korhosen ´kirjoitti, Suomi on Euroopan – Yhdysvaltojen osavaltio ja Suomen itsenäisyyspäivä on oikeasti nykyään surujuhla.

  5. To Whom This May Concern

    Internetistä löytyvistä verkkosivustotiedoista on pääteltävissä, että Suomessa (Haikon kartano, Porvoo) pidettiin marraskuun 2015 ensimmäisellä viikolla (2.-6.11. tai 3.–6.11.) Naton sotapeliharjoitusta valmistellut alustava suunnittelukokous (CWIX Initial Planning Conference [IPC]).

    Käytettävissä olevan selvityksen mukaan puolustusministeriö ei ole tiedottanut Porvoon mainitusta kokouksesta Eduskunnalle eikä suurelle yleisölle. Informoimattomuuden väitetään olleen kiusallista puolustusvaliokunnan jäsenille. Myöskään perustuslakivaliokunnan puheenjohtajalle ei ole asiasta ilmoitettu.

    Näyttää siltä, että Naton sanottu kokous on järjestetty ’mediahiljaisuuden’ vallitessa. Ainakaan valtamedia (kuten Yle, HS) ei ilmeisestikään ole kokouksesta raportoinut.

    ’Valtamediahiljaisuus’ on outoa, kun otetaan huomioon, että ”Suomi on sotilasliittoon kuulumaton maa” (ks. Ratkaisujen Suomi. Pääministeri Juha Sipilän hallituksen strateginen ohjelma 29.5.2015) ja että ”[e]nemmistö suomalaisista suhtautuu (…) kielteisesti ajatukseen Suomesta puolustusliitto Naton jäsenenä” (HS 5.3.2015, http://www.hs.fi/kotimaa/a1425450355649).

    Puolustusministeriön hiljaisuus ja valtamediahiljaisuus ovat Suomen perustuslain (731/1999) kannalta ja demokratian toimivuuden kannalta ongelmallisia.

    Perustuslain mukaan ”[v]altiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta” (PerustusL 2 §:n 1 momentti). ”Kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan (…) kehittämiseen” (2 §:n 2 momentti). ”Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia” (2 §:n 3 momentti).

    ”Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä” (PerustusL 12 §:n 1 momentin ensimmäinen ja toinen virke). ”Viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta” (12 §:n 2 momentti).

    ”Sananvapaussäännöksen keskeisenä tarkoituksena on taata kansanvaltaisen yhteiskunnan edellytyksenä oleva vapaa mielipiteenmuodostus, avoin julkinen keskustelu, joukkotiedotuksen vapaa kehitys ja moniarvoisuus sekä mahdollisuus vallankäytön julkiseen kritiikkiin” (Hallituksen esitys Eduskunnalle perustuslakien perusoikeussäännösten muuttamisesta [HE 309/1993]).

    ”Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa” (PerustusL 93 §:n 1 momentin ensimmäinen virke). ”Tasavallan presidentti on Suomen puolustusvoimien ylipäällikkö” (128 §:n 1 momentin ensimmäinen virke).

    Edellä olevan valossa on demokraattisen oikeusvaltion toimivuuden ja kansanvaltaisuusperiaatteen kannalta varsin huolestuttavaa, ettei sotilasliitto Naton kokouksesta ole informoitu sen enempää Eduskuntaa kuin suurta yleisöäkään. Tiedossa ei ole, onko asiasta kerrottu edes Tasavallan presidentille.

    Kokouksen salaaminen antaa lähtökohtaisesti aiheen epäillä, että kansalaisten ja veronmaksajien selän takana suunnitellaan hämäriä operaatioita sellaisen sotilasliiton kanssa, johon Suomi ei kuulu. Kokouksen salaaminen loukkaa perustuslain turvaamaa kansanvaltaisuusperiaatetta (”Kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan […] kehittämiseen” [PerustusL 2 §:n 2 momentti]).

    Perustuslain sananvapaussäännöksen keskeisiin tarkoituksiin kuuluvat (1) kansanvaltaisen yhteiskunnan edellytyksenä olevan vapaan mielipiteenmuodostuksen takaaminen, (2) avoin julkinen keskustelu sekä (3) mahdollisuus vallankäytön julkiseen kritiikkiin. Kysymyksessä oleva salailu estää sananvapauden mainittujen tavoitteiden toteutumisen käytännössä.
    #
    https://www.unibw.de/inf4/professors/geoinformatics/news

    • Perustuslaki näyttäisi olevan meidänkin poliittiselle johdolle pelkkää vessapaperia aivan kuten GWB aikoinaan totesi rapakon takana.
      Ja lait muutenkin pelkkä vitsi vaikka juuri niillä sivistys on aikoinaan rakennettu. Ja nyt se ajetaan alas tekemällä laeista pelkkä kokoelma sääntöjä joista ei tarvi välittää.
      Minne olet menossa, Suomi?

  6. Kansanedustaja Markus Mustajärvi kirjoitti Facebookissa 19.11.:

    ”Onnittelut Vastavalkea-julkaisulle hereillä olosta. Tänään saimme tietoa puolustusvaliokunnassa Porvoossa pidetystä valmistelevasta Nato-kokouksesta. Varsinainen harjoitus CWIX pidetään 2016 keväällä/kesällä Puolassa. Valmistelevista kokouksista ei kuulemamme mukaan tiedoteta, ainoastaan varsinaisesta harjoituksesta, jossa on myös ns. mediapäivä. Harjoituksen aiheena on tietojärjestelmien teknisen tason testausharjoitus.

    Miksi olisi pitänyt tiedottaa:
    – tällainen tapahtuma pidettiin ensimmäisen kerran Suomessa
    – kyseessä on Nato-tapaamisten/tapahtumien sarja
    – kansainvälinen tilanne on jännittynyt

    Terveisiä meni eteenpäin, jotta tämä ei tulisi tavaksi.”

  7. Asiassa olevan internetinfon ja muun asiassa saadun tai hankitun tiedon varassa on todettavissa, että puolustusvoimat (puolustusministeriö) on järjestänyt maassamme marraskuussa 2015 Nato-kokouksen, joka on joko valtamedian tietämättä tai tieten (’valtamediahiljaisuus’) salattu suurelta yleisöltä (= kansalaiset ja veronmaksajat).

    Kyseinen lopputulos (= kansalaisten selän takana suoritettu salakähmäinen Nato-kokoustaminen) loukkaa demokraattisen oikeusvaltion toimivuutta ja perustuslain turvaamaa kansanvaltaisuusperiaatetta. Demokraattisen oikeusvaltion tunnusmerkkejä ovat (1) mahdollisuus vapaaseen mielipiteenmuodostukseen, (2) avoin julkinen keskustelu ja (3) mahdollisuus vallankäytön julkiseen kritiikkiin. Kysymyksessä olevan kaltainen salailu estää sananvapauden mainittujen tavoitteiden toteutumisen käytännössä.

    ”Kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan (…) kehittämiseen” (PerustusL 2 §:n 2 momentti). Mainitunlainen osallistuminen ja vaikuttaminen edellyttävät tietoja, oikeita tietoja. Nato-kokouksen salailun tapainen menettely viime kädessä estää perustuslaissa turvattujen perusoikeuksien toteutumisen. On valitettavaa, ettei maamme poliittinen johto ja turvallisuuspoliittinen johto intressipiireineen näytä kyseistä asiaa oivaltavan.
    ¤
    Suomen puolustusvoimien tehtävistä säädetään laissa puolustusvoimista (551/2007). Lain 2 § kuuluu seuraavasti:

    ”Puolustusvoimien tehtävät

    Puolustusvoimien tehtävänä on:

    1) Suomen sotilaallinen puolustaminen, johon kuuluu:
    a) maa-alueen, vesialueen ja ilmatilan valvominen sekä alueellisen koskemattomuuden turvaaminen;
    b) kansan elinmahdollisuuksien, perusoikeuksien ja valtiojohdon toimintavapauden turvaaminen ja laillisen yhteiskuntajärjestyksen puolustaminen;
    c) sotilaskoulutuksen antaminen ja vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen ohjaaminen sekä maanpuolustustahdon edistäminen;

    2) muiden viranomaisten tukeminen, johon kuuluu:
    a) virka-apu yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi, terrorismirikosten estämiseksi ja keskeyttämiseksi sekä muuksi yhteiskunnan turvaamiseksi;
    b) pelastustoimintaan osallistuminen antamalla käytettäväksi pelastustoimintaan tarvittavaa kalustoa, henkilöstöä ja asiantuntijapalveluja;
    c) osallistuminen avun antamiseen toiselle valtiolle terrori-iskun, luonnononnettomuuden, suuronnettomuuden tai muun vastaavan tapahtuman johdosta; sekä

    3) osallistuminen kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan ja sotilastehtäviin muussa kansainvälisessä kriisinhallinnassa. (8.5.2015/577)

    Puolustusvoimien muista tehtävistä säädetään erikseen.”

    ”Suomen osallistumisesta kansainväliseen kriisinhallintaan säädetään laissa sotilaallisesta kriisinhallinnasta (211/2006). Lain 1 § kuuluu seuraavasti:

    Tässä laissa säädetään Suomen osallistumisesta kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan, sotilaiden lähettämisestä sotilastehtäviin muuhun kansainväliseen kriisinhallintaan, kriisinhallintaan liittyvästä koulutus- ja harjoitustoiminnasta sekä kriisinhallintahenkilöstön asemasta. (8.5.2015/576)

    Suomi voi osallistua Yhdistyneiden Kansakuntien (YK) turvallisuusneuvoston valtuuttamaan tai poikkeuksellisesti muuhun kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan, jonka tarkoituksena on kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden ylläpitäminen tai palauttaminen taikka humanitaarisen avustustoiminnan tukeminen tai siviiliväestön suojaaminen Yhdistyneiden Kansakuntien peruskirjan (SopS 1/1956) päämäärät ja periaatteet sekä muut kansainvälisen oikeuden säännöt huomioon ottaen (sotilaallinen kriisinhallinta).

    Tässä laissa tarkoitetun kriisinhallinnan toimeenpanijana voi olla YK, Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö (ETYJ), Euroopan unioni (EU) taikka muu kansainvälinen järjestö tai maaryhmä.

    Tätä lakia ei sovelleta Suomen osallistumiseen Yhdistyneiden Kansakuntien peruskirjan 51 artiklan nojalla toteutettaviin sotilaallisiin toimiin.”
    ¤
    Suomen tasavallan ja Venäjän federaation välinen sopimus suhteiden perusteista (SopS 63/1992) tehtiin 20.1.1992. Suomen eduskunta hyväksyi sopimuksen 22.5.1992. Tasavallan presidentti (Mauno Koivisto) ratifioi sopimuksen 26.6.1992. Sopimuksen ratifioimiskirjat vaihdettiin 11.7.1992.

    Heinäkuun 27 päivänä 1992 annetulla asetuksella Venäjän federaation kanssa suhteiden perusteista tehdyn sopimuksen voimaansaattamisesta (648/1992) säädettiin, että sopimus ”on voimassa 11 päivästä heinäkuuta 1992 niin kuin siitä on sovittu”. Mainittu asetus tuli voimaan 27.7.1992.

    Mainitun Suomen ja Venäjän federaation välisen sopimuksen 1-7 artiklat kuuluvat seuraavasti:

    ”1 artikla
    Sopimuspuolten suhteet perustuvat YK:n peruskirjan ja ETYKin päätösasiakirjan mukaisesti kansainvälisen oikeuden periaatteisiin kuten täysivaltaiseen tasa-arvoisuuteen, pidättymiseen voimakeinoilla uhkaamisesta tai niiden käytöstä, rajojen loukkaamattomuuteen, alueelliseen koskemattomuuteen, riitojen rauhanomaiseen ratkaisemiseen, sisäisiin asioihin puuttumattomuuteen, ihmisoikeuksien ja perusvapauksien kunnioittamiseen sekä kansojen oikeuksien samanarvoisuuteen ja itsemääräämisoikeuteen. Sopimuspuolet täyttävät vilpittömästi kansainvälisen oikeuden velvoitteet ja edistävät hyvän naapuruuden hengessä keskinäistä yhteistyökumppanuuttaan sekä yhteistyötään kaikkien maiden kanssa.

    2 artikla
    Sopimuspuolet käyvät säännöllisesti vuoropuhelua korkeimman valtiojohdon tasolla ja muulla hallitustasolla maittensa kehityksestä sekä keskinäisistä ja kansainvälisistä kysymyksistä.

    Ne edistävät kanssakäymistä eri aloilla kansanedustuslaitosten kesken sekä keskushallinnon, alueellisten ja paikallisten viranomaisten kesken.

    Ne neuvottelevat kahdenvälisiä suhteitaan koskevista kysymyksistä rakentavassa hengessä ja molempien etuja kunnioittaen.

    3 artikla
    Sopimuspuolet sitoutuvat säilyttämään yhteisen rajansa hyvän naapuruuden ja yhteistyön rajana ETYKin päätösasiakirjan mukaisesti sen loukkaamattomuutta ja toistensa alueellista koskemattomuutta kunnioittaen.

    4 artikla
    Sopimuspuolet pidättyvät voimakeinoilla uhkaamisesta tai niiden käytöstä toisen osapuolen alueellista koskemattomuutta tai poliittista riippumattomuutta vastaan ja selvittävät keskinäiset riitansa rauhanomaisin keinoin YK:n peruskirjan ja ETYKin päätösasiakirjan sekä muiden ETYK-asiakirjojen mukaisesti.

    Sopimuspuolet eivät käytä eivätkä salli aluettaan käytettävän aseelliseen hyökkäykseen toista sopimuspuolta vastaan.

    Siinä tapauksessa, että Suomi tai Venäjä joutuu aseellisen hyökkäyksen kohteeksi, toinen sopimuspuoli myötävaikuttaa ristiriidan selvittämiseen YK:n peruskirjan ja ETYKin asiakirjojen periaatteiden ja määräysten mukaisesti ja pidättyy sotilaallisen avun antamisesta hyökkääjälle.

    5 artikla
    Sopimuspuolet työskentelevät päättäväisesti YK:n ja ETYKin toimintakyvyn vahvistamiseksi kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden ylläpitämisessä. Ne tukevat kansainvälisiä ponnisteluja, jotka tähtäävät aseidenriisuntaan, aseistuksen valvontaan sekä luottamuksen ja turvallisuuden lisäämiseen sotilaallisella alalla.

    Tilanteissa, joissa kansainvälinen rauha ja turvallisuus tai erityisesti jommankumman sopimuspuolen turvallisuus ovat vaarantuneet, Suomi ja Venäjä ovat tarvittaessa yhteydessä keskenään YK:n ja ETYKin tarjoamien keinojen käyttämiseksi ristiriidan selvittämiseen.

    6 artikla
    Sopimuspuolet kiinnittävät erityistä huomiota yhteistyön kehittämiseen Suomen ja siihen rajoittuvien lähialueiden Murmanskin, Karjalan ja Pietarin välillä.

    7 artikla
    Sopimuspuolet kehittävät keskinäistä taloudellista ja tieteellis-teknistä yhteistyötään markkinatalouden ja keskinäisen hyödyn periaatteiden pohjalta.”
    ¤
    ”Kokoomuksen puheenjohtajakisaan eilen tiistaina ilmoittautunut Alexander Stubb sanoo puhuvansa Nato-jäsenyyden puolesta, jos hänestä tulee pääministeri.
    – Ilman muuta puhun Nato-jäsenyyden puolesta, Stubb sanoi Ylen aamu-tv:n haastattelussa” (”Pääministeriksi pyrkivä Stubb: ’Ilman muuta puhun Nato-jäsenyyden puolesta’”. Yle Uutiset 30.4.2014. http://yle.fi/uutiset/paaministeriksi_pyrkiva_stubb_ilman_muuta_puhun_nato-jasenyyden_puolesta/7214509).

    ”Suurin osa päättäjistämme tietää, että olemme Natossa 3-5 vuoden kuluttua. Tämä pitää voida sanoa ääneen” (Alexander Stubb). (Verkkouutiset 29.5.2004)

    ”Presidentin ja hallituksen kassakaapit ovat täynnä Suomen Nato-yhteistyötä koskevia salasanomia, mutta eduskunnalle siitä kerrotaan vain jäävuoren huippu” (Alexander Stubb). (Verkkouutiset 22.10.2007)

    ”Minun mielestäni olisi järkevää, että Suomi hakisi Nato-jäsenyyttä ensi hallituskauden aikana, Stubb linjaa. Hänen mielestään päätökseen tarvitaan ennen kaikkea johtajuutta.” (Nykypäivä 22.05.2014)
    ¤
    ”Suomi on sotilasliittoon kuulumaton maa” (ks. Ratkaisujen Suomi. Pääministeri Juha Sipilän hallituksen strateginen ohjelma 29.5.2015) ja että ”[e]nemmistö suomalaisista suhtautuu (…) kielteisesti ajatukseen Suomesta puolustusliitto Naton jäsenenä” (HS 5.3.2015, http://www.hs.fi/kotimaa/a1425450355649).
    ¤
    ”EU:n turvatakuuartiklan aktivoituminen ei missään tapauksessa muuta Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan peruslinjaa, painottaa pääministeri Juha Sipilä (kesk.)” (Pekka Pohjolainen: ”Sipilä: EU-turvatakuut eivät muuta ulkopolitiikan peruslinjaa”. Suomenmaa 21.11.2015, http://www.suomenmaa.fi/?app=NeoDirect&com=6/3/41659/e465e3cc54).

    ”Sipilä sanoi keskustan puoluevaltuuston kokouksessa Mikkelissä, että kyse ei ole sotilasliitolle tyypillisestä turvatakuusta, vaan auttamisvelvollisuudesta, jossa auttaja arvioi kussakin tilanteessa apunsa luonteen” (ibid.).
    ¤ ¤ ¤
    Internetistä löytyvistä verkkosivustotiedoista on pääteltävissä, että Suomessa (Haikon kartano, Porvoo) pidettiin marraskuun 2015 ensimmäisellä viikolla (2.-6.11. tai 3.–6.11.) Naton sotapeliharjoitusta valmistellut alustava suunnittelukokous (CWIX Initial Planning Conference [(IPC]).

    Käytettävissä olevan selvityksen mukaan puolustusministeriö ei ole tiedottanut Porvoon mainitusta kokouksesta Eduskunnalle eikä suurelle yleisölle. Informoimattomuuden väitetään olleen kiusallista puolustusvaliokunnan jäsenille. Myöskään perustuslakivaliokunnan puheenjohtajalle ei ole asiasta ilmoitettu.

    Näyttää siltä, että Naton sanottu kokous on järjestetty ’mediahiljaisuuden’ vallitessa. Ainakaan valtamedia (kuten Yle, HS) ei ilmeisestikään ole kokouksesta raportoinut.

    ’Valtamediahiljaisuus’ on outoa, kun otetaan huomioon, että ”Suomi on sotilasliittoon kuulumaton maa” (ks. Ratkaisujen Suomi. Pääministeri Juha Sipilän hallituksen strateginen ohjelma 29.5.2015) ja että ”[e]nemmistö suomalaisista suhtautuu (…) kielteisesti ajatukseen Suomesta puolustusliitto Naton jäsenenä” (HS 5.3.2015, http://www.hs.fi/kotimaa/a1425450355649).

    Puolustusministeriön hiljaisuus ja valtamediahiljaisuus ovat Suomen perustuslain (731/1999) kannalta ja demokratian toimivuuden kannalta ongelmallisia.

    Perustuslain mukaan ”[v]altiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta” (PerustusL 2 §:n 1 momentti). ”Kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan (…) kehittämiseen” (2 §:n 2 momentti). ”Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia” (2 §:n 3 momentti).

    ”Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä” (PerustusL 12 §:n 1 momentin ensimmäinen ja toinen virke). ”Viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta” (12 §:n 2 momentti).

    ”Sananvapaussäännöksen keskeisenä tarkoituksena on taata kansanvaltaisen yhteiskunnan edellytyksenä oleva vapaa mielipiteenmuodostus, avoin julkinen keskustelu, joukkotiedotuksen vapaa kehitys ja moniarvoisuus sekä mahdollisuus vallankäytön julkiseen kritiikkiin” (Hallituksen esitys Eduskunnalle perustuslakien perusoikeussäännösten muuttamisesta [HE 309/1993]).

    ”Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa” (PerustusL 93 §:n 1 momentin ensimmäinen virke). ”Tasavallan presidentti on Suomen puolustusvoimien ylipäällikkö” (128 §:n 1 momentin ensimmäinen virke).

    Edellä olevan valossa on demokraattisen oikeusvaltion toimivuuden ja kansanvaltaisuusperiaatteen kannalta varsin huolestuttavaa, ettei sotilasliitto Naton kokouksesta ole informoitu sen enempää Eduskuntaa kuin suurta yleisöäkään. Tiedossa ei ole, onko asiasta kerrottu edes Tasavallan presidentille.

    Kokouksen salaaminen antaa lähtökohtaisesti aiheen epäillä, että kansalaisten ja veronmaksajien selän takana suunnitellaan hämäriä operaatioita sellaisen sotilasliiton kanssa, johon Suomi ei kuulu. Kokouksen salaaminen loukkaa perustuslain turvaamaa kansanvaltaisuusperiaatetta (”Kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan […] kehittämiseen” [PerustusL 2 §:n 2 momentti]).

    Perustuslain sananvapaussäännöksen keskeisiin tarkoituksiin kuuluvat (1) kansanvaltaisen yhteiskunnan edellytyksenä olevan vapaan mielipiteenmuodostuksen takaaminen, (2) avoin julkinen keskustelu sekä (3) mahdollisuus vallankäytön julkiseen kritiikkiin. Kysymyksessä oleva salailu estää sananvapauden mainittujen tavoitteiden toteutumisen käytännössä.

    Postskriptumi: ”Yhdysvaltain Helsingin-lähetystö on Ylen Wikileaksilta saamien diplomaattiviestien mukaan paimentanut suomalaisia poliitikkoja Nato-jäsenyyden kannalle. Lähetystö on myös seurannut tarkasti suomalaisten mielialoja Nato-kysymyksessä” (Wikileaks: Yhdysvaltojen lähetystö paimentanut suomalaispoliitikkoja Natoon. http://yle.fi/uutiset/wikileaks_yhdysvaltojen_lahetysto_paimentanut_suomalaispoliitikkoja_natoon/5321043). ”Saman raportin [maaliskuulta 2009 olevassa raportissa] lopussa lainataan (…) ulkoministeri Alexander Stubbin erityisavustajan Jori Arvosen arvioita ensi vaalikauden, siis huhtikuun eduskuntavaalien jälkeisistä mahdollisuuksista. Raportin mukaan ’Arvonen painotti poliittisen osaston päälliköllemme, että yleisö tietää hyvin kokoomuksen kannattavan Nato-jäsenyyttä ja silti puolueen kannatus nousee. Arvonen kertoi, että kokoomuksen johto pitää mahdollisena kokoomuksen nousua hallituksen johtoon ja Suomen vientiä Naton jäseneksi’” (ibid.).

  8. Puolustusministeriölähteestä saadun selvityksen mukaan Porvoossa on [marraskuussa 2015] järjestetty Nato:n johtaman CWIX- eli ”Coalition Warrior Interoperability Exercise” -harjoituksen suunnittelukokous. Lähteen mukaan asiaan ei liity salailua.

    Ko. harjoitus on osa puolustusvoimien normaalia kansainvälistä harjoitustoimintaa. Kuluvana vuotena puolustusvoimat osallistuu yli 60 ja vuonna 2016 yli 85 kansainväliseen harjoitukseen tai koulutustapahtumaan Suomessa ja ulkomailla. Kansainväliset harjoitukset hyväksytään puolustusministeriössä. Harjoituksista informoidaan säännöllisesti myös Tasavallan presidenttiä, ulko- ja turvallisuuspoliittista valiokuntaa sekä Eduskunnan valiokuntia.

    CWIX-harjoitus sisältyy puolustusvoimien kansainväliseen vuosisuunnitelmaan. Porvoossa järjestetty tilaisuus oli tällainen harjoituksen valmisteluun liittyvä työkokous, joista tiedottamista ei aikaisemman käytännön mukaan ole nähty tarpeelliseksi. Itse harjoituksista puolustusvoimat tiedottaa niiden alkamisen yhteydessä. Samalla tavalla on tarkoitus tehdä myös CWIX-harjoituksen osalta kesäkuussa 2016, jolloin harjoitus käynnistyy.

    Tarkoituksena on käydä puolustusministeriön ja Eduskunnan puolustusvaliokunnan kanssa keskustelu siitä, millä tarkkuudella valiokunta vastedes haluaa saada tietoa harjoituksista jo niiden valmisteluvaiheessa.

  9. Erittäin hyvä puheenvuoro. Tämä olisi syytä saattaa Herra Presidentin tietoon. Tai no, ehkäpä hän jo tietää ja on tiennyt jo kauan kaiken? tietää miksi Nato harjoittelee ja mitä varten…
    Maailma, meillä on ongelma
    Kerron kuitenkin kaikella uhallani nyt tämän tarinan niin kuin minä sen ymmärrän. Silmiemme edessä tapahtui räikeä vallankaappaus eikä kukaan oikein sanonut mitään, kirjoittaa Elina Louko.

    http://mvlehti.net/2015/12/20/maailma-meilla-on-ongelma/

    Ei jumalauta… näistä asioista ei voi eikä saa enää vaieta!

  10. Onko tämä ryssien sivusto suomessa! Paljon ryssämäistä ryssäämistä. Onko tämä sivusto tarkoitettu avamaan tietoa ryssien näkökulmasta?

    • Et voi tosiaan olla noin sinisilmäinen,nato kutsuu itse itsensä ”harjoittelemaan ja kaikessa hiljaisuudessa kaksi tuntia ennen ylen julkaisua saa hallitua tiedon asiasta.Ryssäämistä vai kuinka?

  11. Mutta eihän NATO kokouksia voida pitää maassa joka ei ole jo ”NATO-MAA” ? Vai olenko ”taas käsittänyt väärin” ? Tyhmempäänkin kysymykseen on mahdollista saada älykäs vastaus.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here