Kun Vermontin osavaltio Yhdysvalloissa ilmoitti alkavansa vaatia elintarvikkeiden tuotepakkauksiin merkinnän, jos ne sisältävät geenimuunneltuja (gmo) ainesosia, kolme elintarvikkeita tuottavaa suuryritystä — Mars, General Mills ja Kellogg’s — myöntyivät aloittamaan merkinnät. Keittoja valmistava Campbell’s kertoi jo tammikuussa aloittavansa gmo-merkinnät.
Yhdysvalloissa on käyty pitkään kamppailua kuluttajien ja yritysten välillä siitä, pitääkö pakkauksissa olla merkintä geenimuunnellusta sisällöstä. Yritykset ovat kansallisella tasolla vastustaneet kaikin keinoin kuluttajien vaatimusta merkinnöistä.
Agri- ja kemikaalijätti Monsanto lobbasi muiden yritysten mukana uutterasti lakiesitystä, joka liittovaltiotasolla olisi tehnyt gmo-merkinnöistä vapaaehtoisia sekä tehnyt pätemättömiksi merkintöjä koskevat lait, joita joissain osavaltioissa on asetettu voimaan. Dark Act -lakina tunnettu esitys nostatti kuitenkin amerikkalaiset kuluttajat vastarintaan, jonka vuoksi Yhdysvaltain senaatti hylkäsi esityksen.
Yrityksiin kohdistetuilla ostoboikoteilla lienee ollut oma vaikutuksensa siihen, että yritykset haluavat nyt alkaa myydä sellaisia tuotteita, joita kuluttajat haluavat hankkia.
Mars ja Kellogs on merkkejä täälläkin. Kuinkahan moni suomlainen tietää, että kaupasta ostettu lohi on ruokittu GMO-soijalla? Vai pitäisi syödä kalaa kaksi kertaa viikossa? Ei kannata, ellet käy itse kalassa.