Näinä päivinä ratkeaa, pysyykö Britannia EU:n jäsenenä. Olipa kansanäänestyksen tulos mikä tahansa, monet asiat muuttuvat Euroopassa. Se, että britit äänestävät EU-jäsenyydestään, on jo osoitus epäluottamuksesta EU:ta kohtaan. Monissa muissakin maissa halutaan kansanäänestystä, mutta siitä valtamedia ei paljon puhu. Esim. Hollannissa enemmistö kannattaa kansanäänestyksen järjestämistä.

EU-kansalaiset eivät kannata liittovaltiota, vaan itsenäisyyttä

EU-kritiikki juontaa juurensa liittovaltiokehityksestä. Eliitti ajaa liittovaltiota, mutta kansalaisten enemmistö ei sitä hyväksy, koska he haluavat itsenäisten valtioiden liittoa, ei liittovaltiota. Liittovaltion vastustaminen ei missään EU-maassa noudata perinteisiä puoluerajoja.

Itsenäisyys on liittovaltion vastustajien avainsana. He eivät halua ylhäältä johdettua EU:ta vaan Euroopan, jossa kansallisvaltiot ovat vahvoja.

EU:sta tullut epäonnistumisen symboli

EU näyttää epäonnistuneen lähes kaikessa. Siitä on mm. kehittynyt maailmantalouden sairas mies. EU on nyt velka- ja työttömyysunioni. Edes EU:n vahvat maat Saksa ja Ranska eivät kunnioita kasvu- ja vakaussopimuksen velkakriteerejä. Kun sopimuksen mukaan yksittäisen maan julkinen velka ei saa ylittää 60 prosenttia BKT:sta, on EU:n keskiarvo nyt 90%.

Työttömyys on talouden keskeisiä mittareita. Nyt työttömyys EU:ssa on 10,5%, ja nuorisotyöttömyys lähestyy monissa maissa 50 prosenttia.

Euro on epäonnistunut kokeilu

EU:n yhteisestä rahasta piti tulla suuri menestys. Päinvastoin on kuitenkin käynyt. Eurosta on tullut rasite koko EU:n kehitykselle. Ne maat, jotka ovat onnekseen jääneet euron ulkopuolelle, eivät enää suunnittele liittyvänsä yhteisvaluuttaan.

Euroopan keskuspankki (EKP) on täysin epäonnistunut elvytyksessä. Kun inflaation pitäisi EKP:n tavoitteiden mukaan olla noin 2%, deflaatio on edelleen uhkana. EKP uhoaa tekevän kaikkensa talouskasvun aikaansaamiseksi, mutta tuloksia ei vain synny.

Demokratiavaje vaivaa

Itsenäisen maan tunnuksia ovat oma lainsäädäntö, oma ulkopolitiikka, oma raha ja oma talouspolitiikka. Nyt näitä keskeisiä kansallisen politiikan alueita ohjaa EU. Kuten totesin, euroon eivät kaikki ole liittyneet, kuten esim. Britannia, eivätkä britit myöskään koskaan liity siihen, vaikka jäisivätkin EU:hun.

Suomi on menettänyt lähes kaikki nuo itsenäisen kansan tunnukset: lainsäädäntö, oma ulkopolitiikka ja oma raha. Kuitenkin runsaan vuoden kuluttua Suomi juhlii 100-vuotista itsenäisyyttä. Monen mielestä ei ole paljon juhlittavaa.

Lopuksi: demokratiavaje on yksi suurimmista EU:n heikkouksista. Parlamentti kyllä valitaan, mutta äänestysprosentit ovat monissa maissa hävettävän alhaiset. Myös parlamentin valta on todellisuudessa hyvin rajallinen.

Komissio ja EU:n ”presidentti”, eli Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja, nimitetään. Usein komissaarit ja ”presidentti” ovat entisiä kotimaansa poliitikkoja.

Viikon kuluttua saatamme olla Euroopassa, jossa ilmapiiri on hyvin erilainen kuin tänään.

 

Mikko Elo on porilainen valtiopäiväneuvos ja Vastavalkea ry:n hallituksen jäsen.

32 KOMMENTTIA

  1. En ehtinyt vielä lukea tätä Elon juttua, mutta juuri tulen Taloussanomista jossa luin Jan Hurrin kirjoituksen.

    Jan Hurrin kirjoituksessa on hyvää paljon, ja myös se ttä hän kutsuu Euroopan Unionin ongelmaa talousongelmaksi eikä euro-ongelmaksi kuten niin monet muut. Velkaongelmaksikin sitä voisi kutua, koska huolena oli juuri valtioiden kyky maksaa velkaansa, ja velka on muutenkin jarruna taloudessamme.

    Hurri kirjoittaa:

    ”Puolivalmiiseen euroon kannusti oletus, että ennen pitkää eteen tuleva kriisi kyllä tarjoaa aikanaan tilaisuuden myös talouspolitiikan keskittämiseen.

    Eurokriisi onkin toiminut perusteena lukuisille EU:n talousuudistuksille, joiden vaikutuksesta talouspolitiikan suunnittelu- ja ohjausvaltaa on siirtynyt jäsenmaista EU:n toimielimille.

    Kriisitoimien varjolla etenkin euroalue on kehittynyt kuin huomaamatta kohti yhä tiiviimpää ja yhä liittovaltiomaisempaa rakennetta.”

    Tätähän vaihtomediassa on kauan toisteltu, että lakeja ja sääntöjä kehitetään juuri kriisien avulla, jolloin on poliittisesti helpompi ajaa kehitystä joka muutoin kohtaisi vastarintaa.

    Hurri lainaa Eurooppa Neuvoston puheenjohtaja Donald Tuskin puheesta Euroopan kansanpuolueen (EPP) kokouksessa:

    ”Euroopan nopean ja TÄYDELLISEN yhdistämisen ihanteesta syntynyt pakkomielle on estänyt meitä huomaamasta, etteivät Euroopan kansalaiset jakaneetkaan meidän eurointoamme.”

    Isot kirjaimet on oma painotukseni kommenttiin ja syy miksi sen lainasin tähän.

  2. Aivan kuten jokainen meistä haluaa olla itsenäinen ihminen joka päättää asioistaan niin myös jokainen kansa haluaa sitä.
    EU:n hajoamisessa kyse on terveestä reaktiosta rikolliseen, ihmisarvoa ja ihmisoikeuksia halventavaan menoon, jossa pankkimafia alistaa kansoja velkaorjuuteen.
    Pankit ovat parasiitteja, eivät talouden vetureita
    Rikkain 1 % omistaa jo pian enemmän kuin koko muu ihmiskunta. On täysin oikeutettua, että suomalaiset, eurooppalaiset ja kaikki moderneissa rahatalousjärjestelmissä elävät kysyvät, keille raha ja valta tällä hetkellä keskittyvät. Mikäli tutkimus paljastaa etnisiä rintamalinjoja, miksei niistä saisi puhua?

    Kuten tiedämme koko liittovaltion takana on USA-koaliitio ja myös Euro on luotu Amerikoissa jo pian viisikymmentä vuotta sitten.
    — EU on täysin Amerikan luomus ja sen eteen alettiin tehdä töitä melko pian WW2:n päättymisen jälkeen pres. Trumanin ja Eisenhowerin johdolla.
    Myös Euro kuuluu samaan sarjaan — sen loi prof Robert Mandell ja se oli tarkoitettu Euroopan ’pakkopaidaksi’ jolla isot pankit ryöstävät nyt Kreikan ja muiden maiden varoja ja luonnonrikkauksia sekä omaisuutta… lisää linkistä alla
    http://www.washingtonsblog.com/2016/06/brexit-european-union.html#more-58513

  3. ”EU-kansalaiset eivät kannata liittovaltiota, vaan itsenäisyyttä” ”Itsenäisen maan tunnuksia ovat oma lainsäädäntö, oma ulkopolitiikka, oma raha ja oma talouspolitiikka. Nyt näitä keskeisiä kansallisen politiikan alueita ohjaa EU.”

    Niinpä, mutta suomalaiset ei edes HUOMAA että itsenäisyys on menetetty! Jos sanot ihan tavalliselta kaduntallaajalle että Suomi ei ole enää itsenäinen valtio, hän ei hyvin todennäköisesti usko sinua. Jos selität hänelle että itsenäisyys on sama asia kuin oikeus määrätä omista asioistaan, niin lamppu saattaa syttyä.

    Mutta koska massamediassa asiaa ei juuri esille oteta, niin kansalaiset eivät sitä tiedosta. Jep, Suomella on oma lippu, oma kieli, oma presidentti, oma jääkiekkomaajoukkue, oma missi, oma kieli…. asiaa enemmän ajattelemattomalle asia näyttää siltä että itsenäinenhän Suomi on.

    Hassua, että natottajat pelkäävät Venäjän vievän mahdollisesti Suomen itsenäisyyden, mutta eivät huomaa EU:n jo vieneen sen! Natottajat tarjoaisivat vielä Yhdysvalloillekkin otetta Suomen itemääräämisoikeudesta liittäessään meidät turvallisuus-, ulko- ja sisäpolitiikkaan perusteellisesti vaikuttavaan NATO:on.

    ”Euroopan keskuspankki (EKP) on täysin epäonnistunut elvytyksessä. Kun inflaation pitäisi EKP:n tavoitteiden mukaan olla noin 2%, deflaatio on edelleen uhkana.”

    EKP ei edes halunnut ensin elvyttää. EKP:n säännöissä lukee että se ei saa osallistua julkisen sektorin (Unionin tai sen osavaltioiden) rahoittamiseen, ja elvytys on nimenomaan sitä.

    En viitsi kirjoittaa toiseen kertaan vaan lainaan alle aiempaa kommenttiani:

    ”Pitkän laskusuhdanteen ja velkaantumisen tautia vastaan lääkkeksi on jouduttu ottamaan rahan luonti, johon on jouduttu turvautumaan sekä Yhdysvalloissa että Euroopan Unionissa. Yhdysvalloissa keskuspankki FED painoi nappia ja teki 3 500 miljardia dollaria rahaa kuuden vuoden aikana. Sillä rahalla ostettiin lähinnä valtion velkakirjoja pankeilta (tätä kutsutaan setelirahoitukseksi). Eli mahdollistettiin se että pankit voivat ostaa lisää velkakirjoja.

    Euroopan Keskuspankin säännöissä on, ettei julkista sektoria saaa rahoittaa. Ja EKP koitti pitkään vastustaa sortumista samaan ratkaisuun kuin FED. Mutta lopulta sen oli annettava periksi, ja sekin alkoi ostamaan valtioiden velkakirjoja pankeilta. EKP:n osto-ohjelma oli ainakin aluksi ”vain” 800 miljardia euroa. Ohjelman piti päättyä vuoden 2016 syyskuussa. Nyt ohjelmaa on jatkettu ”ainakin” vuoden 2017 loppuun. EKP ostaa tällä hetkellä valtioiden lainakirjoja 60 miljardilla eurolla joka kuukausi.

    http://www.kauppalehti.fi/uutiset/poytakirja-paljastaa-jaon-ekpn-sisalla/n5pQyrgK

    Muun muassa Paul Craig Roberts neuvoi Eurooppaa alkamaan setelirahoituksen sanoen sen olevan kuitenkin parempi ratkaisu kuin julkisen talouden vyön kiristämisen (austerity politics) jolla vain ajetaan ihmisiä mahdottomaan tilanteeseen. Robertsin sanoin näin Yhdysvallat on aina ratkaissut velkaantumisongelmansa: FED luo lisää rahaa.

    Tähän setelirahoitukseen on jouduttu juuri sen takia, että talouskasvu on surkeata eivätkä valtiot tahdo päästä irti veloistaan. Valtiot toisin kuin kotitaloudet ja yritykset, kyllä VOIVAT päästä irti veloistaan nostamalla veroja. Eli siirtämällä valtion velan yksityissektorille (kotitalouksille ja yrityksille). Mutta kun taloustilanne on huono, on verojen nostaminen poliittisesti erittäin hankalaa. Ja yksityissektorin velkaantuessa talous alkaa yskimään entistä pahemmin.

    EKP:n setelirahoituksella on saatu velkaongelma kuitenkin pysymään poissa mediasta. Varmaan suurin osa suomalaisiakin uskoo, että ”euro-kriisi” on nyt ohi. Mitä nyt Kreikka yhä kompuroi. Todellisuudessa kyse on velkakriisi eikä eurokriisi, ja vain EKP:n rahan luominen pitää sen aisoissa.

    EKP:n setelirahoituksella on kuitenkin yksi ikävä puoli: se on vain väliakainen ratkaisu. Velkakirjan ”myynti” ei pyyhi velkaa pois, vaan se on sama asia kuin uusi laina. Vaikka velkakirjoja ostavat kansalliset keskuspankit palauttavatkin voittojaan valtion kassaan, valtion velka ei katoa velkakirjoja myymällä mihinkään.”

    Nythän on menty jo niin pitkälle, että EKP aikoo alkaa ostamaan myös yksityisten yritysten velkakirjoja. Vai onko jo alkanut? ”Helikopteriraha” on jatkuen puheenaihe, koska rahan työntäminen pankeille ei toimi.

  4. EU.ta ja euroa perustellaan ainoastaan sillä argumentillä, että meillä menisi vieläkin huonommin ilman EU:ta ja euroa ? Valtavasti on tuhlattu maamme henkisiä ja aineellisia voimavaroja tuottamattomaan toimintaan…ei pysty ymmärtämään,että miksi???

  5. Paitsi talous- ja rahapolitiikkaa sekä työttömyyttä ja demokratiaa, EU on surkeasti epäonnistunut hehkutetussa perustehtävässään rauhanprojektina. EU on kietoutunut äärimmäisen sotkuiseen yhteyteen USA:n sotakoneen ja USA:n geopoliittisten intressien kanssa.

    USA:n demonisointikampanja al-Assadin ja Syyrian valtion tuhoamiseksi veti mukaansa keskeiset Euroopan Nato-maat, ja mikä tuhoisinta, myös Natoon kuulumattomat maat. Suomikin liittyi USA:n generoimaan Syyrian ystävät -sotakoalitioon ulkoministeri Erkki Tuomiojan (sd) johdolla. Heti perään tuli vastaava harjoitus Ukrainassa, jossa siinäkin Tuomioja laukkasi ilman esteitä USA.n myötäjuoksijana.

    EU ja Suomi siinä mukana on kietoutunut monin tavoin mukaan USA:n sotakuvioihin. EU:n rauhanprojekti on muuttunut osaksi USA:n sotaprojektia.

    • Toden sanoit, Tauno! Kun silloin aikoinaan valitettavasti naiivina äänestin Euroopan Unionin puolesta, jonka kerrottiin olevan itsenäisten valtioiden yhteistyöjärjestö, uskoin Euroopan Unionin ajavan rauhanomaisempaa ja sovittelevampaa politiikkaa kuin Yhdysvaltain.

      No, myöhemmin minullekkin selkeni, että se politiikka on sama, molemmat ovat kimpassa.

      Euroopan unionia on päässyt johtamaan samanlaiset moraalittomat lurjukset kuin Alexander Stubb, joka avoimesti toivoo Euroopan Unionista supervaltaa:

      ”Olen todellinen eurooppalainen federalisti, yksi niistä harvoista, jotka haluaisivat EU:n kehittyvän supervallaksi.”
      – Alexander Stubb.

      Niin Alexander, ja valitettavasti ne harvat on siellä puikoissa. Me paljon suurempi joukko jotka emme kaipaa valtaa vaan rauhallista elämää, olemme tavallisia kansalaisa jotka kärsimme teistä.

      • Täytyypä kehaista, äänestin vastaaan tuolloin muinoin,enkä ole katunut.
        Jo tuolloin agenda jota ajetiin uusliberaalin hegemonian henkeyttämänä tuntui vastenmieliseltä.

        Misään mielessä en ole kansainvälistä yhteistyötä vastaan,vaan sen ehdot tulee olla oikeudenmukaiset ja kansallisia erityispiirteitä vahvistavat.
        Oma kansallis kultuurillinen vakaumukseni on lähinnä kultuurinationalistinen, kunnioitanmyös muiden omintakeisuutta.

  6. ”Globalisternas psyop mord på Jo Cox slår slint – nu rasar stödet för EU ännu snabbare

    Det den dolda makten hade hoppats skulle innebära grus i maskineriet i Brexit-propagandan: fjärrkontrollera en psykiskt sjuk person att överfalla EU-vännen Jo Cox och sedan (utan grund) ljuga på och anklaga den nationella rörelsen Britain First för inblandning, har drabbats av ett rejält bakslag.

    Enligt en undersökning genomförd at USA Today faller förtroendet för EU nu ännu mer, än innan det påstådda mordet på politikern Jo Cox.
    Samtidigt som britter som vill ta Storbritannien ut ur EU ligger kvar på 52% så rasade efter mordet stödet för de som vill att landet stannar i EU från 40% till 32%, vilket innebär att osäkra väljare över en natt fördubblades från 8% till 16%.”

    Koko artikkeli: http://blueshift.nu/globalist-psyop-mord-jo-cox-slar-slint-eu-stod-rasar-an-snabbare/

    ”Did MI5 murder Jo Cox, like Mossad Sweden’s Foreign Minister Anna Lindh?”,
    http://whitetv.se/en/the-murder-of-anna-lindh/1592.html

    ”Sodomy Key to Mind Control, says Deprogrammer

    Marion Knox, 78, is a grass seed farmer, pilot and businessman from Lebanon, Oregon who has deprogrammed some 500 MK-Ultra victims. He says sodomizing children is the Illuminati’s “key” to satanic possession and mind control. (Puts “Sex Ed” in new perspective doesn’t it?) He raises the specter that most of our political leaders are in fact mind controlled sodomizers and/or victims of sodomy…”

    Koko artikkeli: http://www.thetruthseeker.co.uk/?p=134833

    Huomaa erityisesti:
    ”that most of our political leaders are in fact MIND CONTROLLED sodomizers and/or victims of sodomy”.

    Onko sitten ihmettelemistä, että läntisten maiden vallanpitäjissä – erityisesti Suomi mukaanluettuna – on niin paljon MAANPETTUREITA, jotka kannattavat EU-diktatuurin/Uuden Maailmanjärjestyksen supertyrannian täydellistämistä – tähän liittyen mm. kansallisvaltioidensa tuhoamista mutavyöryllä, ihmisten moraalin rapauttamista kulttuurimarxistisilla mädätystekniikoilla, kansallisomaisuuksien luovuttamista monikansallisten korppikotkafirmojen ryöstettäviksi ja valtioidensa korviaanmyöten ULKOMAAN-velkaannuttamista Rotschildin pirullisen kasaarimafian velkaponzi-rahajärjestelmässä pysymällä!

  7. Mikäli EU kansanäänestyksen suorittaisi mikä tahansa muu euroopan valtio, voisin jopa uskoa sen todellisuuteen, mutta mahdoton uskoa, koska sen suorittaa nimenomaan Englanti. Lontoon city on ihmiskunnan kärsimyksiä ylläpitävän maailmankehityksen kuin myös NWO/EUn pää-arkkitehti, joten kaikki mitä siellä tapahtuu, on osa yksityisten pankkiirien suunnitelmaa. Poliittiset tutkijat yleisesti olettavat, että ylin valta on USAlla tai feikki valtio Israelilla, vaikka näin ei luonnollisesti ole. City of London pankkiirit/kansainväliset suuryritykset ovat rahoittajina kaikkien sotien/konfliktien/terroristi-iskujen takana, jonka korruptiota ylläpitävä/kasvattava toimintakeskus sijaitsee Washingtonissa. Washington on siis työmyyrä, verenvuodatusta ylläpitävä työmyyrä, joka sijoittaa sotilasjoukkoja/koneistoa ympäri maailmaa ja pitää konfliktit pyörimässä.

    Voitte siihen liittyen miettiä mitä tapahtuisi, jos kansallisvaltioiden sotilaat yhtäkkiä valaistuisivat ja tietäisivät totuuden. Mitä jos he tietäisivät, että he ovat uhraamassa henkeään ihmiskuntaa orjuuttavan pankkimafian puolesta – juuri heidän – jotka ovat varastaneet kansallisvaltioiden omaisuuden. Lontoon pankkiirit huijaavat ihmiskuntaa kuus-nolla täysin järjettömällä rahajärjestelmällä ja vieläkin pahemmin he huijaavat sotilaita uskotellen heille, että he taistelevat oman isänmaansa rauhan, demokratian ja vapauden puolesta. Mikään ei voisi olla kauempana totuudesta… tässä on totuus:

    NATO = yksityisten pankkiirien armeija
    EUn turvajoukot = yksityisten pankkiirien armeija
    UN WORLD ARMY / YK = yksityisten pankkiirien armeija
    YKn rauhanturvaajat = yksityisten pankkiirien armeija
    Terroristijärjestöt = yksityisten pankkiirien proxi-armeijat/järjestöt/mafiat
    Asekauppa/sotateollisuus = yksityisten pankkiirien yritykset/organisaatiot/mafiat
    Huumeet = yksityisten pankkiirit/korruptoituneet suojelupoliisit/hallitukset
    Kansallisvaltioiden armeijat = yksityisten pankkiirien ylläpitämät ”unlimited fund” armeijat, jotka toimivat korruptioituneen sotilasjohdon alaisuudessa.

    Miksi siis soditaan, ketä vastaan…. missä on vihollinen?

  8. Jäiköhän tuo etuliite pois keskustan vaalilauseesta, jota nyt yksi ja toinen toistaa.. Joka tapauksessa siltä se näyttää. ”Helikopterirahasta” puheen ollen sitä on jaettu jo pitkän aikaa, nimittäin pankeille, joiden rahankäytöstä ei kukaan ota selvää. Mutta vasta kun mahdollisena kohteena olisivat tavalliset kuluttajat, tuo kyseenalainen mielikuva rahanjaosta on lanseerattu. Että silleen

  9. Tässä Kreikan kansa lähettää terveisensä avoimen kirjeen muodossa briteille ennen Brexiti-äänetystä.
    Todella paljastavaa tekstiä joka ei jätä epäselvyyttä etteikö EU olisi täysin totalitaarinen ja pankkiirieliitin, monikansallisten yhtiöiden ja aivoriihien sekä lobbareiden hallitsema hanke nukkehallituksineen.
    Vapaus, solidaarisuus ja ystävyys ovat sille vieraita asioita vaikka niiden piti olla ja luvattiin olevan ensisijaisia kun unionia luotiin.
    Unionin parlamentti on pelkkä koriste jota ei voida ohjata kansallisista parlamenteista käsin.
    EU komissiota joka on todellisuudessa Euroopan hallitus, ei valita vaaleilla. Se koostuu eri maiden hallitusten jäsenistä eli niitä jotka päättävät ei valita vaaleilla.
    Demokratia ei kuulu koko hankkeen rakenteeseen.

    Greeks Send An Open Letter To UK Citizens About Brexit
    http://www.thetruthseeker.co.uk/?p=135024

    The basic idea, as it was explained to the people in Europe, was a community of European nations in friendship, solidarity, mutual benefit and democracy: Basic European Values.

    Unfortunately, these inviting promises proved to be false or failed. There is nothing about freedom, solidarity or friendship in the European Union. The European Union has proven to act on behalf of the interest of banks, multi-national enterprises and groups in the shadow, as advised by professional think-tanks and lobbyists, not in favor of its people.
    In fact, the European Union is an economic union with a common market (without internal borders) which enables a free circulation of money, goods and people/workforce, and an ongoing process to harmonize business standards. The European Union is designed as a cartel and typically, there is a lack of democratic structures and processes: democracy becomes a disturbing factor.
    The European Parliament, the only institution in the European Union the people voted for, has a more or less decorative function, it cannot legislate as we know it from national parliaments. The European Commission, which is in fact the European government, is not elected. It consists of delegates from the national governments. As Horst Seehofer – Prime Minister of Bavaria – put it: Those who are elected do not decide and those who decide are not elected.

    Julian Assange tukee Brexitiä:

    http://www.thetruthseeker.co.uk/?p=135050

  10. Tässä muutama hyvä syy miksi EU:n romahdus on – Brexit-tuloksesta riippumatta – väistämätön
    Tällä hetkellä se pysyy koossa purukumilla paikattuna: valheilla, pelottelulla, sensuurilla ja propagandalla -ja räikeällä vaalivilpillä.
    Neljä esimerkkiä siitä, millä tavalla EU-kiivailijat ovat halveksineet kansallisvaltioiden kansalaisten mielipidettä:
    1. Suomalaiset joutuivat puoleksi vuodeksi ankaran mediapropagandan kohteeksi ennen EU-vaaleja, ja myöhemmässä vaiheessa suomalaiset eivät saaneet äänestää eurosta.
    2. Irlanti äänesti kaksi kertaa Lissabonin sopimuksesta. Jälkimmäisen äänestyksen tulos kelpasi komissiolle.
    3. Islantia pyrittiin painostamaan EU:n pakkovaltaan. Pieni valtio ei taipunut ja nousi alhosta.
    4. Itävallan presidentinvaaleissa paljastui selkeää vaalivilppiä. Jo vaaleja ennen EU:n johto otti voimakkaasti kantaa toista ehdokasta vastaan.
    http://mvlehti.net/2016/06/23/eun-romahdus-on-vaistamaton/

    EU on siis täysin kansanvallan vastainen hanke joka on toteutettu pienen eliitin rahanvallan ehdoilla ja vain tämän eliitin etuja palvelemaan.
    Olisi käsittämätöntä jos tällainen kansaa halveksiva, eriarvoistava ja kurjistava hanke voisi säilyä elinkelpoisena pitempään. Se merkitsisi sitä että ihmiset hyväksyvät heihin kohdistuvan henkisen terrorin ja sen poliisivaltiokehityksen mikä nyt on meneillään.
    Voisiko tällainen itsensä uhriksi hyväksyvä taantuminen olla ilman kapinaa mahdollista?
    Vaikea sitä on uskoa.

  11. 23. kesäkuuta 2016 – Ison-Britannian ja Pohjois-Irlannin yhdistyneen kuningaskunnan (United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland) itsenäisyyspäivä (17,4 miljoonaa brittiä ilmaisi kansanäänestyksessä tahtonsa erota Euroopan unionista)

    Malja niille 17,4 miljoonalle britille, jotka janoavat valtiollista itsenäisyyttä ja täysivaltaisuutta !
    ¤
    The Stake

    The old Siset talked to me
    on the porch during dawn
    while we waited for the sun
    and watched the carts passing by.

    Siset, don’t you see the stake
    to which we are all tied?
    If we can not separate us from it,
    then we can never walk!

    If we all pull, it will fall
    and it will not endure for long,
    it is sure that it falls, falls, falls,
    it should already be well rotten.

    If you pull hard here,
    and I pull hard there,
    it is sure that it falls, falls, falls,
    and we can liberate ourselves.

    But, Siset, so much time has passed,
    the hands are being flayed,
    and when my strength goes away,
    it will be wider and bigger.

    I very well know that it is rotten,
    but it is just, Siset, that it weighs so much
    so that sometimes my strength leaves me.1
    Tell me your song again.

    If we all pull, it will fall
    and it will not endure for long,
    it is sure that it falls, falls, falls,
    it should already be well rotten.

    If you pull hard here,
    and I pull hard there,
    it is sure that it falls, falls, falls,
    and we can liberate ourselves.

    The old Siset now said nothing.
    A bad wind came about
    – he knows towards where –
    and I went under the porch.

    And while the new lads passed by,
    I stretched my throat to sing
    the last song of Siset,
    the last that he taught me.

    If we all pull, it will fall
    and it will not endure for long,
    it is sure that it falls, falls, falls,
    it should already be well rotten.

    If you pull hard here,
    and I pull hard there,
    it is sure that it falls, falls, falls,
    and we can liberate ourselves.

    https://www.youtube.com/watch?v=o4g_Og3EiUM
    ¤
    Yle Teksti-TV 24.6.2016 Sivu 131/1
    ULKOMAAT YLE PERJANTAI
    Britit valitsivat EU-eron

    Britannia on äänestänyt [torstaina 23.6.2016] EU:sta
    eroamisen puolesta.

    Lopullisten tulosten mukaan 51,9
    prosenttia äänestäjistä haluaa jättää
    Euroopan unionin. Eron puolesta
    annettiin 17,4 miljoonaa ääntä.

    Jäsenyyden puolesta äänesti 48,1
    prosenttia äänestäjistä. Ääniä
    annettiin 16,1 miljoonaa.

    Tulos jakoi Britannian kahteen leiriin.
    Skotlanti ja Pohjois-Irlanti äänestivät
    EU:n puolesta, Englanti ja Wales
    unionia vastaan.
    #
    Yle Teksti-TV 24.6.2016 Sivu 136/1
    ULKOMAAT YLE PERJANTAI
    Britannian pääministeri Cameron eroaa

    Britannian pääministeri David Cameron
    on kertonut jättävänsä tehtävänsä.
    Cameronin mukaan kansan tahtoa on
    kunnioitettava.

    Britannia tarvitsee nyt uuden johdon,
    hän sanoi. Cameronin mukaan britit ovat
    valinneet eri suunnan kuin hän toivoi.

    – Ei ole oikein, että minä olen se
    kapteeni, joka ohjaa Britannian tähän
    suuntaan, Cameron sanoi.

    Cameronin mukaan Britannia saa uuden
    pääministerin lokakuuhun mennessä.
    Cameronin mukaan uusi pääministeri saa
    päättää, milloin Britannian virallinen
    eroprosessi käynnistetään.

    • Lippu salkoon! Uskomatonta, olin satavarma että äänestys peukaloidaan EU:ssa säilymisen voitoksi.
      Onneksi olkoon itsenäisyytensä palauttamisesta Iso-Britannialle!

  12. Mutta jos puhutaan äänestyksen manipuloinnista…

    Kun lukee Ilttiksen Paavo Väyrysestä kertovaa sivua, pistää silmään kuinka paljon enemmän on ”Suomelle äänestys, irti EU:sta” -kommentteja kuin EU:ta kannattavia kommenttja. Silti irti EU:sta kommenteissa peukkuja on paljon vähemmän kuin harvakseltaan tulevissa EY-myönteisissä kommmenteissa.

    Ilta-Sanomat on muutenkin pahamaineinen peukkuäänestyksessä: jo aivan kuolleessa keskustelussa joku pystyy yht-äkkiä satoja ääniä kommentille, vaikka muut kommentit eivät ole saaneet enää peukkuja (juuri) lainkaan. Olen myös joskus antanut sen ainokaisen peukun jollekkin kommentille, ja palattuani takaisin havainnut että kommentilla on jälleen nolla peukkua.

    Suuren amerikkalaisen kaapelitelevisioverkon CBS:n uutiset on jäänyt kommenttiosastollaan kiinni mielipidemanipuloinnista, kommenttien sensuroinnista ovelalla tavalla. Rekisteröidyille käyttäjille nimittäin näytettiin heidän omat kommenttinsa, vaikka muut käyttäjät eivät niitä nähneetkään. Näin rekisteröityneillä käyttäjillä ei ollut tietoa, että muut eivät heidän kommenttejaan näekkään. Tämän ilmeisesti mahdollistaa käytetty sovellus, jossa kommentti voidaan jättää moderoijien taholta hyväksymättä jolloin se näkyy vain sen kirjoittajalle: esimerkiksi Livefyre-sovelluksessa kommentoijien mukaan on tällainen ominaisuus. Ikävästi, moderoijat voivat käyttää tätä ominaisuutta hyväkseen, ja juuri sellaista käytöstä oli nyt testaamisella todettu CBS:n harrastaneen.

    https://off-guardian.org/2016/06/06/cbs-and-its-new-matrix-trick/
    https://eurasia-news-online.com/2016/06/08/cbs-and-its-new-matrix-trick/

    • Sattuipa somasti! Näköjään saitti jossa VastaValkea julkaistaan, mahdollistaa myös tuon että oma kommentti näkyy silloin kun se vielä odottaa julkaisua! Hyvä sentään, että täällä näkee selityksen mistä on kyse, eikä harhauteta kommentojaa uskomaan että kommentti on julkaistu.

      Miksi muuten tuohon piti mennä? Onko Jessikan ja Joelin NATO-sotakoirat hyökänneet VastaValkean kimppuun? Minusta huono juttu tuo esimoderointi. Hidastaa paitsi keskustelua, antaa myös kuvan mielipidemuokkauksesta. Jälkimoderointi on paras systeemi, jos vaan sellaisen pystyy pitämään.

      • Samaa mieltä, nythän täältä on myös poistunut ihan asiallisia kommentteja!

        On vaikea uskoa enää että vastavalkea olisi oikeasti poliittisiin suuntautuneisuuksiin sitoutumaton.

          • Miksi minulta kysyt kun tiedät vastauksen itsekin!

            Pikemminkin mitä poliittista linjaa Vastavalkea pyrkii tukemaan poistaessaan tiettyjä kommentteja.

            Vahvasti vasemmisto/vihreä mieliseltä Vastavalkea haiskahtaa!

          • Enkä tiedä, kun en ole huomannut kommetteja poistetun. Enkä ole havainnut VastaValkean jutuissa vasemmisto-oikeisto -akselille sijoittumista, mutta selkeästi kylläkin Suomen itsenäisyyttä ja EU- sekä NATO -vastaisen linjan.

        • Itse en ole havainnut että asiallisia kommentteja olisi poistettu.

          Ja ihan hyvä kun Toimitus valvoo ja moderoi estäen asiattomien julkaisun. Kyse tuskin on poliittisista jutuista tai näkemyseroista.
          Sanan- ja mielipiteen vapaus ei tarkoita sitä että voi esim. vapaasti leimata muita propagandisteiksi, rasisteiksi tai ’fooliohatuiksi’ heidän eriävien näkemystensä tai lähdetietojen takia mitä ikävä kyllä on esiintynyt.

          Eriävän mielipiteensä tai asiansa voi esittää sortumatta muiden mitätöintiin tai itsensä nostamiseen ylivertaiseksi.
          Eihän tämän soisi olevan mikään väittelypalsta tyyliin ’kuka on suurin ja kaunein’ vaan avoimen keskustelun mahdollistava sivusto jossa erilaisuus nähdään tärkeänä luovuuden ja totuuden etsinnän voimana.

  13. Britannian eroprosessi EU:sta ja sen vaikutukset?
    Markku Juutinen kirjoittaa:
    Karl Steinhauserin mukaan EU:sta kehittyy (on siis jo kehittynyt) byrokraattinen, demokraattisen valvonnan ulottumattomissa oleva super-neuvostoliitto, mitä vapaamuurarien salapuolue diktatorisesti hallitsee. Karl Steinhauser ei nimeä suoraan EU:n taustavoimiksi sionistista tai juutalaista eliittiä, vaan sen sijaan hän osoittaa EU:n luojiksi ja kehittäjiksi vapaamuurarit, nuo vallanhimoiset miehet. Vapaamuurarit ovat kuitenkin sionistisen mafian yksi tärkeimmistä operointivälineistöistä kansainvälisen hegemonian saavuttamiseksi. Niinpä todellisuudessa myös KS osoittaa kohteliaasti mainioissa kirjoissaan sionistisen mafian Euroopan Unionin synnyttäjiksi.2
    http://magneettimedia.com/britannian-eroprosessi-eusta-ja-sen-vaikutukset/

  14. ”The people are fed up… other countries will follow.”

    Trumpilla ja Soroksella sama käsitys Brexitistä mutta eri ratkaisu tai johtopäätös seurauksista
    Brexit johtaa Euroopan kaaokseen ja valtioiden hajoamiseen ja sitä kautta globalistiern syliin, sanoo – vai pitäisikö sanoa toivoo – Soros.
    Trump taas uskoo aivan muuhun eli kansallisvaltioiden voittoon ja ettei ilman Brexitiä EU olisi voinut hajota eikä pelastua globalistien luoman pakolaistulvan tuhoilta (mikäli ongelma kohdataan) ja että se voi avata tien myös Amerikan kansalle valita hänet seuraavaksi maansa pelastavaksi presidentiksi
    http://www.infowars.com/trump-soros-both-predict-complete-disintegration-of-eu-following-brexit/

  15. Video: The European Union: Part of America’s Imperial Project
    By Prof Michel Chossudovsky and James Corbett
    Global Research, July 18, 2016

    The British people’s decision to leave the European Union shocked the political establishment across Europe and around the globe.

    Now, Professor Michel Chossudovsky exposes the EU as the imperial project that it always was, and the growing movement against EU domination as an anti-imperial movement of world historical importance.

    GRTV Feature Interview with Michel Chossudovsky, produced by James Corbett

    http://www.globalresearch.ca/video-the-european-union-part-of-americas-imperial-project/5536396

  16. Heila Brysselistä – historiallinen erokirje

    (Theresa Mayn kirje 29.3.2017 Eurooppa-neuvoston puheenjohtajalle Donald Tuskille)
    *
    Ja hei vaan, hei, oli heila Brysselistä.
    Euroja, puntia tienattiin.
    Ja hei vaan, hei, ja se heila Brysselistä
    saa yhä mietteeni menneisiin.

    (Laulettavissa Tapio Rautavaaran tulkitseman Heila Heinolasta nuotilla; sävel: T. Kärki, alkuperäiset sanat P. Salonen)
    *
    Yhdistyneen kuningaskunnan kansanäänestyksessä oli pääministeri Theresa Mayn mukaan kysymys KANSALLISEN ITSEMÄÄRÄÄMISOIKEUDEN palauttamisesta.

    Siinä SE on julki kirjoitettuna, SE, jota poliittinen valtaeliitti meillä ei halua tunnustaa: EU-jäsenyys on riistänyt meiltä kansallisen itsemääräämisoikeuden. Tänään suomalaisilla ei näytä olevan itsenäisyystahtoa eikä halua palauttaa valtiollista täysivaltaisuutta (suvereniteetti). Kiinnostavaa nähdä, miten suuren kannatuksen Itsenäisyyspuolue kuntavaaleissa saavuttaa.

    Onko se oikeastaan ihme: monisatavuotinen alamaisuus Ruotsin yhteydessä opetti suomalaisille nöyryyttä? Vasta Venäjän vallankumous antoi rohkeutta yrittää omin voimin. No, ei sentään ihan omin. Valtaeliitti turvasi Saksaan, kunnes sen mahti romahti. Ja Saksaan turvautumista opettavat monet tänäänkin, muun ohella se luonnollinen henkilö, joka helmikuussa 2010 ilmoitti: ”Minä keskustelen vaikka Kiinan keisarin kanssa enkä kysy keneltäkään lupaa.” (Sitaatissa oleva on sikäli kiinnostava, että Kiinan keisarikauden katsotaan päättyneen vuonna 1912, kun Xinhai-vallankumouksen seurauksena Kiinaa hallinnut Qing-dynastia kaatui ja viimeiseksi keisariksi jäänyt Pu Yi syöstiin vallasta.)
    *
    “On 23 June last year, the people of the United Kingdom voted to leave the European Union. (…) (…) the referendum was a vote to restore, (…), our national self-determination” (Britannian pääministeri Theresa May 29.3.2017 kirjeessään Eurooppa-neuvoston puheenjohtajalle Donald Tuskille).
    *
    10 DOWNING STREET
    LONDON SWlA 2AA

    THE PRIME MINISTER 29 March 2017

    Dear President Tusk

    On 23 June last year, the people of the United Kingdom voted to leave the European Union. As I have said before, that decision was no rejection of the values we share as fellow Europeans. Nor was it an attempt to do harm to the European Union or any of the remaining member states. On the contrary, the United Kingdom wants the European Union to succeed and prosper. Instead, the referendum was a vote to restore, as we see it, our national self-determination. We are leaving the European Union, but we are not leaving Europe – and we want to remain committed partners and allies to our friends across the continent.

    Earlier this month, the United Kingdom Parliament confirmed the result of the referendum by voting with clear and convincing majorities in both of its Houses for the European Union (Notification of Withdrawal) Bill. The Bill was passed by Parliament on 13 March and it received Royal Assent from Her Majesty The Queen and became an Act of Parliament on 16 March.

    Today, therefore, I am writing to give effect to the democratic decision of the people of the United Kingdom. I hereby notify the European Council in accordance with Article 50 (2) of the Treaty on European Union of the United Kingdom’s intention to withdraw from the European Union. In addition, in accordance with the same Article 50(2) as applied by Article 106a of the Treaty Establishing the European Atomic Energy Community, I hereby notify the European Council of the United Kingdom’s intention to withdraw from the European Atomic Energy Community. References in this letter to the European Union should therefore be taken to include a reference to the European Atomic Energy Community.

    This letter sets out the approach of Her Majesty’s Government to the discussions we will have about the United Kingdom’s departure from the European Union and about the deep and special partnership we hope to enjoy – as your closest friend and neighbour – with the European Union once we leave. We believe that these objectives are in the interests not only of the United Kingdom but of the European Union and the wider world too.

    It is in the best interests of both the United Kingdom and the European Union that we should use the forthcoming process to deliver these objectives in a fair and orderly manner, and with as little disruption as possible on each side. We want to make sure that Europe remains strong and prosperous and is capable of projecting its values, leading in the world, and defending itself from security threats. We want the United Kingdom, through a new deep and special partnership with a strong European Union, to play its full part in achieving these goals. We therefore believe it is necessary to agree the terms of our future partnership alongside those of our withdrawal from the European Union.

    The Government wants to approach our discussions with ambition, giving citizens and businesses in the United Kingdom and the European Union – and indeed from third countries around the world – as much certainty as possible, as early as possible.

    I would like to propose some principles that may help to shape our coming discussions, but before I do so, I should update you on the process we will be undertaking at home, in the United Kingdom.

    The process in the United Kingdom

    As I have announced already, the Government will bring forward legislation that will repeal the Act of Parliament – the European Communities Act 1972 – that gives effect to EU law in our country. This legislation will, wherever practical and appropriate, in effect convert the body of existing European Union law (the “acquis”) into UK law. This means there will be certainty for UK citizens and for anybody from the European Union who does business in the United Kingdom. The Government will consult on how we design and implement this legislation, and we will publish a White Paper tomorrow. We also intend to bring forward several other pieces of legislation that address specific issues relating to our departure from the European Union, also with a view to ensuring continuity and certainty, in particular for businesses. We will of course continue to fulfil our responsibilities as a member state while we remain a member of the European Union, and the legislation we propose will not come into effect until we leave.

    From the start and throughout the discussions, we will negotiate as one United Kingdom, taking due account of the specific interests of every nation and region of the UK as we do so. When it comes to the return of powers back to the United Kingdom, we will consult fully on which powers should reside in Westminster and which should be devolved to Scotland, Wales and Northern Ireland. But it is the expectation of the Government that the outcome of this process will be a significant increase in the decision-making power of each devolved administration.

    Negotiations between the United Kingdom and the European Union

    The United Kingdom wants to agree with the European Union a deep and special partnership that takes in both economic and security cooperation. To achieve this, we believe it is necessary to agree the terms of our future partnership alongside those of our withdrawal from the EU.

    If, however, we leave the European Union without an agreement the default position is that we would have to trade on World Trade Organisation terms. In security terms a failure to reach agreement would mean our cooperation in the fight against crime and terrorism would be weakened. In this kind of scenario, both the United Kingdom and the European Union would of course cope with the change, but it is not the outcome that either side should seek. We must therefore work hard to avoid that outcome.

    It is for these reasons that we want to be able to agree a deep and special partnership, taking in both economic and security cooperation, but it is also because we want to play our part in making sure that Europe remains strong and prosperous and able to lead in the world, projecting its values and defending itself from security threats. And we want the United Kingdom to play its full part in realising that vision for our continent.

    Proposed principles for our discussions

    Looking ahead to the discussions which we will soon begin, I would like to suggest some principles that we might agree to help make sure that the process is as smooth and successful as possible.

    We should engage with one another constructively and respectfully, in a spirit of sincere cooperation. Since I became Prime Minister of the United Kingdom I have listened carefully to you, to my fellow EU Heads of Government and the Presidents of the European Commission and Parliament. That is why the United Kingdom does not seek membership of the single market: we understand and respect your position that the four freedoms of the single market are indivisible and there can be no “cherry picking”. We also understand that there will be consequences for the UK of leaving the EU: we know that we will lose influence over the rules that affect the European economy. We also know that UK companies will, as they trade within the EU, have to align with rules agreed by institutions of which we are no longer a part – just as UK companies do in other overseas markets.

    We should always put our citizens first. There is obvious complexity in the discussions we are about to undertake, but we should remember that at the heart of our talks are the interests of all our citizens. There are, for example, many citizens of the remaining member states living in the United Kingdom, and UK citizens living elsewhere in the European Union, and we should aim to strike an early agreement about their rights.

    We should work towards securing a comprehensive agreement. We want to agree a deep and special partnership between the UK and the EU, taking in both economic and security cooperation. We will need to discuss how we determine a fair settlement of the UK’s rights and obligations as a departing member state, in accordance with the law and in the spirit of the United Kingdom’s continuing partnership with the EU. But we believe it is necessary to agree the terms of our future partnership alongside those of our withdrawal from the EU.

    We should work together to minimise disruption and give as much certainty as possible. Investors, businesses and citizens in both the UK and across the remaining 27 member states – and those from third countries around the world – want to be able to plan. In order to avoid any cliff-edge as we move from our current relationship to our future partnership, people and businesses in both the UK and the EU would benefit from implementation periods to adjust in a smooth and orderly way to new arrangements. It would help both sides to minimise unnecessary disruption if we agree this principle early in the process.

    In particular, we must pay attention to the UK’s unique relationship with the Republic of Ireland and the importance of the peace process in Northern Ireland. The Republic of Ireland is the only EU member state with a land border with the United Kingdom. We want to avoid a return to a hard border between our two countries, to be able to maintain the Common Travel Area between us, and to make sure that the UK’s withdrawal from the EU does not harm the Republic of Ireland. We also have an important responsibility to make sure that nothing is done to jeopardise the peace process in Northern Ireland, and to continue to uphold the Belfast Agreement.

    We should begin technical talks on detailed policy areas as soon as possible, but we should prioritise the biggest challenges. Agreeing a high-level approach to the issues arising from our withdrawal will of course be an early priority. But we also propose a bold and ambitious Free Trade Agreement between the United Kingdom and the European Union. This should be of greater scope and ambition than any such agreement before it so that it covers sectors crucial to our linked economies such as financial services and network industries. This will require detailed technical talks, but as the UK is an existing EU member state, both sides have regulatory frameworks and standards that already match. We should therefore prioritise how we manage the evolution of our regulatory frameworks to maintain a fair and open trading environment, and how we resolve disputes. On the scope of the partnership between us – on both economic and security matters – my officials will put forward detailed proposals for deep, broad and dynamic cooperation.

    We should continue to work together to advance and protect our shared European values. Perhaps now more than ever, the world needs the liberal, democratic values of Europe. We want to play our part to ensure that Europe remains strong and prosperous and able to lead in the world, projecting its values and defending itself from security threats.

    The task before us

    As I have said, the Government of the United Kingdom wants to agree a deep and special partnership between the UK and the EU, taking in both economic and security cooperation. At a time when the growth of global trade is slowing and there are signs that protectionist instincts are on the rise in many parts of the world, Europe has a responsibility to stand up for free trade in the interest of all our citizens. Likewise, Europe’s security is more fragile today than at any time since the end of the Cold War. Weakening our cooperation for the prosperity and protection of our citizens would be a costly mistake. The United Kingdom’s objectives for our future partnership remain those set out in my Lancaster House speech of 17 January and the subsequent White Paper published on 2 February.

    We recognise that it will be a challenge to reach such a comprehensive agreement within the two-year period set out for withdrawal discussions in the Treaty. But we believe it is necessary to agree the terms of our future partnership alongside those of our withdrawal from the EU. We start from a unique position in these discussions – close regulatory alignment, trust in one another’s institutions, and a spirit of cooperation stretching back decades. It is for these reasons, and because the future partnership between the UK and the EU is of such importance to both sides, that I am sure it can be agreed in the time period set out by the Treaty.

    The task before us is momentous but it should not be beyond us. After all, the institutions and the leaders of the European Union have succeeded in bringing together a continent blighted by war into a union of peaceful nations, and supported the transition of dictatorships to democracy. Together, I know we are capable of reaching an agreement about the UK’s rights and obligations as a departing member state, while establishing a deep and special partnership that contributes towards the prosperity, security and global power of our continent.

    Yours sincerely

    Theresa May

    His Excellency Mr Donald Tusk
    ¤
    Statement by the European Council (Art. 50) on the UK notification

    Statement by the European Council [1]

    Today, the European Council received a letter from the British Prime Minister, Theresa May, notifying the United Kingdom’s intention to leave the European Union. This notification follows the referendum of 23 June 2016 and starts the withdrawal process under Article 50 of the Treaty. We regret that the United Kingdom will leave the European Union, but we are ready for the process that we now will have to follow.

    For the European Union, the first step will now be the adoption of guidelines for the negotiations by the European Council. These guidelines will set out the overall positions and principles in light of which the Union, represented by the European Commission, will negotiate with the United Kingdom.

    In these negotiations the Union will act as one and preserve its interests. Our first priority will be to minimise the uncertainty caused by the decision of the United Kingdom for our citizens, businesses and Member States. Therefore, we will start by focusing on all key arrangements for an orderly withdrawal.

    We will approach these talks constructively and strive to find an agreement. In the future, we hope to have the United Kingdom as a close partner.

    President Tusk has convened the European Council on 29 April 2017.

    [1] Following the notification under Article 50 TEU, the member of the European Council representing the withdrawing Member State shall not participate in the discussions of the European Council or in decisions concerning it.

    http://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2017/03/29-euco-50-statement-uk-notification/

JÄTÄ VASTAUS