Freelance-toimittaja Ian Bateson matkusti Itä-Ukrainan kapinallisalueelle heinäkuussa 2014 selvittämään alas ammutun malesialaiskoneen tapausta. Hänen tehtävänään oli raportoida, mitä turmassa kuolleiden lähes 300 ihmisen ruumiille tapahtuu. Tiesulkujen läpi turmapaikalle pääsy edellytti lupa-asiakirjan/kirjojen saamista (akkreditointi) koneen putoamispaikkaa halussaan pitäneiltä kapinallisilta.

Toukokuussa ukrainalainen hakkeriryhmä Rauhantekijät (Миротворець, Mirotvorets) vuosi julkisuuteen turmapaikalle pääsyyn edellytettyjä akkreditointitietoja. Koska Bateson ja yli 4000 muuta toimittajaa olivat saaneet hyväksynnän kapinallisilta, syyttää Ukrainan valtio heitä osallisuudesta terrorismiin. Luvan saaneiden joukossa oli Batesonin kaltaisia freelancetoimittajia, mutta myös suurten uutispalveluiden kuten Reutersin ja BBC:n toimittajia. Vuodetuista tiedoista ilmenee toimittajien nimet, sähköposti- ja asuinosoitteet sekä henkilökohtaiset puhelinnumerot.

Ukrainan parlamentin jäsen ja sisäministeriön neuvonantaja Anton Gerashenko ylisti listan julkituloa kutsuen samalla toimittajia auttamaan Ukrainaa Venäjän vastaisessa informaatiosodassa. ETYJ (Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö) sekä kansainvälinen lehdistönvapautta tarkkaileva CPJ (Committee to Protect Journalists) tuomitsivat listan julkistamisen. Toimittajien ja ukrainalaisviranomaisten välisessä kiistassa välittäjänä toimiva Valeria Lutskova kehotti sulkemaan vuodossa käytetyn nettisivuston sen rikkoessa maan henkilö- ja informaatiolakia. Painostuksen myötä Rauhantekijöiden internet-sivut suljettiin väliaikaisesti.

Ukrainan sisäministeri Arsen Avakov ilmoitti tukevansa Rauhantekijöiden toimintaa ja syytti vuotoa kritisoivia separatistisympatioista. Erään viestintäministeriön työntekijän ilmoitettua TV:ssä vuodon uhkaavan jopa toimittajien henkeä, pahoitteli viestintäministeri Juri Stets työntekijänsä sosiaalisessa mediassa antamaa lausuntoa ilmoittaen, ettei henkilön kanta edusta ministeriön kantaa. Viestintäministeriön edustajan maininta toimittajien hengenvaarasta ei välttämättä ollut aiheeton. Esimerkiksi ”Venäjä-mielisenä” pidetty Kiovassa asunut toimittaja Oles Buzina ammuttiin viime vuonna kuoliaaksi lähellä kotiaan pian nimensä julkitulon jälkeen.

Rauhantekijöiden internet-sivut avattiin nopeasti väliaikaisen sulkemisen jälkeen, jolloin ylläpitäjät ilmoittivat etteivät he tule kuuntelemaan ”marinaa sananvapaudesta”. Ukrainan salaisen poliisin (SBU) johtajan neuvonantaja totesi, että listalla esiintyviä henkilöitä tutkitaan potentiaalisina vakoojina. Rauhantekijöiden sivusto ja sen tukijat Ukrainan hallituksessa ovat esittäneet toimittajien jakamista kahteen ryhmään: hallitusta tukeviin ja vastustaviin. Samalla on vihjailtu, että hallitusta kritisoivat toimittajat tullaan vaientamaan.

Bateson mainitsee, että monet ukrainainalaistoimittajat välttävät kirjoittamasta aiheista, jotka näyttävät valtion kannalta huonoilta tai ”saattaisivat palvella Venäjän propagandaa”. Ukrainalaisviranomaiset ovat käyttäneet toimittajien vastahankaisuutta omiin poliittisiin tarkoitusperiinsä leimaamalla kaiken osakseen saamansa kritiikin Venäjän hybridisodaksi.

Viime syksynä presidentti Petro Porošenko allekirjoitti päätöksen, jolla 41 kansainväliseltä toimittajalta ja bloggaajalta estettiin pääsy Ukrainaan vuodeksi. Kyseiset henkilöt olivat lähes 400 toimittajan ja bloggaajan joukossa, joiden ilmoitettiin olevan ”suoranainen tai potentiaalinen uhka kansallisille intresseille ja turvallisuudelle, suvereniteetille sekä Ukrainan alueelliselle yhtenäisyydelle”.

CPJ:n Euroopan ja Keski-Aasian ohjelmakoordinaattori Nina Ognianova ilmoitti järjestön olevan tyrmistynyt presidentti Porošenkon hyväksymästä päätöksestä. Ognianovan mukaan ei ole hallitukselta asianmukaista leimata toimittajia uhkaksi kansalliselle turvallisuudelle, mikäli hallitus ei satu pitämään heidän näkemyksistään tai muuten ole heidän kanssaan samaa mieltä. Kiellon saaneiden joukossa oli myös kolme BBC:n toimittajaa. Andrew Roy BBC:ltä kutsui kieltoa ”häpeälliseksi hyökkäykseksi mediavapautta vastaan”.

Ukrainan lehdistön- ja sananvapauteen liittyvät ongelmat eivät suinkaan ole syntyneet vasta presidentti Porošenkon aikana, vaan niillä on maassa pitkä historia. Valtaa pitäviä suojeleva mediasensuuri sekä ”liian kriittisten” toimittajien pelottelu tulivat tutuiksi jo Porošenkon edeltäjien Viktor Juštšenkon ja Viktor Janukovytšin aikana. Porošenkon aikana nähdyt toimet lähinnä kumoavat käsityksen, että Maidanin jälkeinen Ukraina olisi ”eurooppalaistumassa”.

Anna Nemtsova kirjoittaa, että presidentti Porošenkolla lienee henkilökohtaisia intressejä vaientaa häneen ja Ukrainaan kohdistuva kritiikki. Esimerkiksi huhtikuussa tehdyn mielipidekyselyn mukaan Porošenkon kannatusprosentti oli vain 19. Tämän lisäksi sota jatkaa kytemistään maan itäosissa, valtion taloustilanne on todella heikko ja kansalaiset ovat laajalti pettyneitä katteettomiin reformilupauksiin.

Ukrainalaisten ja kansainvälisten toimittajien kohtelun yhteydessä Bateson toteaa, että ”korruption ja lähipiirin suosinnan uhatessa vallankumouksessa herännyttä toivoa, on toimittajien sanottu auttavan vihollista heidän tehdessä vain työtään”. Tämä kuvastanee hyvin Ukrainan tämän hetkistä mediavapaustilannetta. Näyttää siltä, että vaientamalla kritiikki pyritään lakaisemaan maton alle sekä kykenemättömyys tai haluttomuus korjata syvälle juurtuneita ongelmia että lunastaa kansalle tehdyt lupaukset.

Lähteet

39 KOMMENTTIA

  1. Ukrainalla on erittäin värikäs ja jopa sekasortoinen historia, eräs piirre, joka tulee varsin selvästi esille on heidän ilmeinen slaavilaiseen kultuuriperimään kuuluva induvidualisminsa, estää heitä menestymästä yhteisön, kansakunnan puitteissa.
    Puolan historia osaltaan vahvistaa, juuri väittämääni, olaanhan sielläkin, juuri kuin maa pääsi menestyksen makuun aloittamassa jäleen eri kansalaisrythmien välinen tuhoisa kamppailu.
    Ne viestit, jotkka ovat viimeaikoina Venäjältä kuuluneet, siellä ollaan ottamassa etäisyyttä slaavilaisuuteen, onhan viimeaikaisten geneettisten tutkimusten mukaan valtaosa Veäjän väestöstä geneettisesti ugrilaisia, eli suomalais uraalilaisista kansoista polveutuvia.
    Mikäli tämä tietoisuus lähivuosina vahvistuu euraasian alueella, voidaan meille suomalaisille, jos niin tahdomme avautua valtavat markkinat ja toiinnan mahdollisuudet Venäjän modernisaation eri alueilla.

    • ”Slaavit” on kieleen perustuva ryhmä, ihan kuten ”germaanitkin” (ja ovat muuten lähisukulaisia kielinä). Onko ruotsalaisilla, saksalaisilla ja briteillä sama kulttuuri? No ei varmasti, eikä ole makedonialaisilla, tsekeillä ja venäläisilläkään! Typerää minusta ehdottaa että joku kieliryhmä estäisi kansakuntaa menestymästä. Slaavilaisten kansojen yhteiskuntia viime vuosisadalla muuten hallitsi kollektiivinen (Neuvostoliiton kommunismi) eikä individualistinen kulttuuri.

      Slaavit erottaa länsi-eurooppalaisista kaikkein tärkeimpänä maantieteellinen sijainti. Siinä kun valtameren rannikkoa oleva Länsi-Eurooppa pääsi tuliaseiden ja navigoinnin avulla harjoittamaan kolonialismia, ja teollistuivat jalostaen siirtomaissa tuotetua tavaraa, itäinen Eurooppa joka on mannermainen alue, jäi teollistumisessa jälkeen ja säilyi maatalousvaltaisena. ”Menestyksen” ero Länsi- ja Itä-Euroopan välillä on peräisin teollistumisesta ja kauppareiteistä. Ei uralilaisiin kuuluvat unkarilaiset tai hantit ja mansit Venäjällä ole sen ”menestyneempiä” kuin ympärillä olevat slaavilaisetkaan kansat. Tai turkkilaiset tataarit, kazakit, kirgiisit, uiguurit ja uzbekit sen menestyneempiä kuin naapurinsa slaavit. Tai romanialaiset verrattuna ympäristön slaaveihin. Sen sijaan Pohjoismaihin yhteydessä olleet balttilaiset maat houkuttelivat paljon pohjoismaista pääomaa ja turismia, sekä Pohjoismaat Balttian-maista työvoimaa: Talouksien pieni koko, velattomuus ja Itämeren alue on antanut noile maille aivan toisenlaisen startin kuin slaavilaiselle Bulgarialle, romaniselle Romanialle tai uralilaiselle Unkarille, joita kiusaa Balkanin ja Välimeren alueen talouksien yleinen heikko tilanne.

      Onko Ukrainan historia jotenkin merkittävästi sekasortoisempi kuin vaikka Italian tai Saksan?

      Suomalais-ugrilaisia tai uralilaisia, mutta ei suomalais-uralilaisia. ”Uralilainen” -nimitys käsittää sekä samojedi-kielten ryhmän että suomalais-ugrilaiset ryhmät. Nykyään kuitenkin yleensä ”suomalais-ugrilainen” tarkoittaa samaa kuin ”uralilainen”, käsittäen kaikki samaan kieliperheeseen kuuluvat kielet. ”Suomalais-ugrilaista” ehdotetaan käytettäväksi ”uralilaisen” sijasta.

      Geneettisen perimän kartoitus on avannut uusia ja yllättäviä näkymiä KAIKILLE kansoille. Venäläiset käsittää Rusien valtakunnan Venäjän synnyn alkuna, lähinnä koska silloin syntyivät suuret kaupungit pohjoisen silkkitien varrelle, ja siltä ajalta on peräisin ensimmäiset historialliset tiedot: Venäjän nimityskin, ”russia” tulee tuolta ajalta. Koska Rusien valtakunnan syntyyn liittyy kansainvälisten kaupunkien kehitys Frankkien valtakunnan ja Kiinan yhdistävän silkkitien varrelle, venäläisiä kiinnostaa muun muassa se, millainen vaikutus Itämeren alueen kansoilla oli Rusien valtakunnan ja hallitsijasukujen syntyyn. Rusien valtakunnanhan alueella tuolloin oli slaavilaisten kansojen lisäksi myös useita suomalaisia (kuten sanoit), turkkilaisia ja balttilaisia kansoja. Koillis-Venäjällä nimenomaan suomalaisia kansoja (huomaa: ”suomalaisia” ei tässä yhteydessä tarkoita samaa kuin Suomen suomalaisia, vaan suomalais-ugrilaisen kieliperheen ryhmiä). Mielenkiinto Skandinavian germaanisiin juuriin on tietysti ollut korkeampi johtuen jo aikaisin viime vuosisadalla romantisoiduista viikingeistä, kuin vasta viime aikoina heränneeseen mielenkiintoon Pohjois-Venäjän suomalaiskansoista (jotka nykyään on jo monet sulautuneet venäläisiin) ja nyt geneettisen kartoituksen tuloksiin. Onhan geneettisen kartoituksen tulokset olleet Suomenkin esihistoriassa ja suomalaisten alkuperää koskevassa keskustelussa hyvin pajon kiinnostusta herättäviä, tarkoittaako se muka jotenkin ”etäisyyden ottamista” suomalaisuuteen? Minusta ei lainkaan, vaan omien juurien tutkimus nimenomaan on kiinnostusta omaan kulttuuriin ja alkuperään.

      Kuten ehdotit, sukulaisuus ja yhteinen alkuperä kyllä luo siteitä ja postiivisia mielleyhtymiä kansojen välille. Suomalaisetkin tuntee veljeyttä eestiläisten ja unkarilaisten kanssa, vaikka unkarilaisten kanssa se veljeys on todella kaukaista, mutta kun yhteys osoitettiin, sen jälkeen siitä tuli niin tunnettu juttu molemmissa maissa, että olemme nyt ikään kuin toisemme löytäneitä veljeksiä. Ja samoin pohjoismaalaiset tuntee keskenään yhteyttä, jos joutuvat suurempaan ryhmään joka muodostuu eri kansallisuuksista. Jos venäläiset identisoivat itsensä enemmän alueen muihin alkuperäiskansoihin kuin pelkästään slaaveihin, niin silloin yhteyttä tunnetaan varmasti enemmän myös Itämeren alueen muihin kansoihin.

      • Jospa Ukrainan historiaa kutsuvat sekasortoiseksi ne, jotka eivät tunne kotimantereensa historiaa (esim. Gladio-armeijan merkittävyys ennen ja nykyään) ja haluavat pikavastauksia, toimijoita, jotka ajattelevat läpi elämänsä aina samoin, virallisten historia-auktoriteettien tai valtiopropagandan antamia selkeitä, jopa mustavalkoisia linjoja ja mieluiten netistä?

        Pirkko Turpeinen-Saari on kirjoittanut Ukrainasta paljon ja huomaa että ainakin paljon aiheita on.

  2. Venäjämieliset eivät ”huomaa” miten Venäjällä on toimittajat vaiennettu, kritiikki Putinia kohtaan on tehty laittomaksi, oppositiota kohtaan myötämieliset TV-kanavat on suljettu, lehtiä lakkautettu jne. Lista on loputon ja tilanne vain pahenee.

    • Niin… jos maata aikoo pitää koossa ja eheänä niin rajoja on pakko laittaa.
      Sanotaan että joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee. Se pätee varmaan kansojenkin suhteen.
      Meillä täällä Lännessä on hulvaton meno kun kaikkea pitää vain suvaita ja pikku hiljaa normaalista tulee epänormaalia ja epänormaalista normaalia. Perikatoon se johtaa.
      Eiköhän venäläiset ole itse kuitenkin aika tyytyväisiä Putinin johtoon ja kansan kannatus on suuri.
      Ja mikä tärkeintä mies ei haasta riitaa eikä käy sotia kuten tämä rikollisvaltio USA joka riehuu ja tappaa joka puolella.

      When Abnormality is the New Norm
      When the abnormal has been normalized, it becomes a crime to be normal.
      Can you imagine a world in which heterosexuality has been criminalized and straight people are hunted down and killed? I can. It’s on its way.
      You may have to go underground if you are perverted enough to prefer the opposite sex to your own, but don’t worry, they won’t compare you to a pedophile — because by that time pedophilia will be all the rage and incest the ‘in’ thing.
      Brave New World, stop! — I want to get off!
      https://www.darkmoon.me/2016/when-abnormality-is-the-new-norm/
      http://www.thetruthseeker.co.uk/?p=136849

    • J. Kivi, jos vilkaiset lähteistä esimerkiksi Foreign Policyn artikkelia, niin siinä verrataan Ukrainan sanan- ja lehdistönvapaustilannetta juurikin Venäjään. Suomessa Venäjän tilanteesta on pidetty ja pidetään toisinaan vieläkin isoa elämää toisin kuin Ukrainasta, jossa Maidanin piti tuoda maahan demokratia sun muuta glooriaa. Mutta kuinka onkaan käynyt? Venäjän tilanne on kyllä tiedossa, eikä se varmasti ole Suomessakaan jäänyt keltään epäselväksi. Ukrainan osalta uutisointi onkin toinen tapaus ja juuri siksi yllä oleva artikkeli on kirjoitettu.

      • Meinaatko ettei Suomi olisi vaarallinen ? Tai laajemmin koko Läntinen koaliitio, ns. ’läntinen arvoyhteisö’.
        Tuossa luvussa ei ole eritelty tarkemmin miten ovat kuolleet 1993 alk.
        … ”whether taking place in cross-fire in conflict zones, or homicides and contract killings; whether journalists were killed for their work or in unexplained accidents, or even for personal dealings.”

        Montakohan on päätynyt mullan alle esim. Ukrainassa ja moniko näistä artikkelin mainitsemista tulee päätymään ?
        Olisi mielenkiintoista saada tilastoja Lännestäkin.

      • Otto. Wow… tutkimus vuodelta 1993, etkö yhtään uudempaa linkkiä löytänyt?

        Fakta on se, että Neuvostoliitto/Venäjä on ollut City of London pankkiirien (puhuvana päänä: USA, taustalla Vatikaani) vallan alla, eli täsmälleen – saman riisto-vallan alla – johon Suomi on siirtynyt pala palalta Koiviston presidenttikaudesta alkaen. Neuvostoliiton/Venäjän kansan alistajat ja sananvapautta riistävät nukkehallitsijat, kuten Lenin, Gorbatshev ja Jeltsin, olivat Länsiliiton agendaa toteuttavia sylikoiria. Älkää hyvät ihmiset uskoko valehtelevaa massamediaa. Kansoja alistavat kommunistijohtajat kautta maailman – kuten Fidel Castro – ovat CIAn palkkalistoilla olevia rikollisia!

  3. Vilkaista kannattaa välillä myös ”meidän mediaa”. Sehän koostuu kolmesta tekijästä, Sanoma, Alma media ja Yle. Uutisoinnissa ei juuri huomaa eroa. Olisiko syy siihen, että suomalaisten mielipiteet joskus ovat mitä ovat. Rahalla saa ja hevosella pääsee. Minibudjetilla toimivasta Vastavalkeastakin saa usein enemmän oikeaa tietoa maailmalta. Sehän kyrsii totuusmediaa kun poikkeaa ”virallisesta” uutisoinnista.

    • Maallikkokin ihmettelee. Jos tässä oikeusvaltiossa oleskellaan, niin hyvä olisi vilkaista lakiakin. Ennakkosensuurin kieltää Perustuslain 12. §. Jos julkaisu on tehnyt rikoksen, tulee peliin oikeuden (pyhä) kolmiyhteys. Lainsäätäjä on säätänyt lain. Poliisi tutkii. Oikeus päättää onko rikos tapahtunut. Jos on, antaa rangaistuksen säädetyn lain mukaan. Poliisilla ei ymmärtääkseni ole toimeenpanovaltaa ennen oikeuden päätöstä.

      Muistaakseni jotkut poliittiset (nuoriso) järjestöt ovat myös vaatineet ennakkosensuuria. Jos heillä on pyrkyä tulla joku päivä vaikkapa lainsäätäjäksi, hyvä olisi osata edes perustuslaki. Kaikki lainsäädäntä kun pitää perustua siihen, vaikka eipä sitä näytä osaavan nykyisetkään lainsäätäjät. Perustuslain noudattamatta jättämisestä kun ei tule mitään seurauksia. Ei ole edes tuomioistuinta joka tutkisi lakien perustuslainmukaisuuden, vaan lainsäätäjät itse tutkivat ja tulkitsevat lakinsa. Sama meininki kuin Kela’ssa, työvoimatoimistoissa ja vakuutusyhtiöissä muunmuassa. Maan tapa. Oikeusvaltiosta kumminkin puhellaan, mutta kyllä tämä aika valikova sellainen on.

    • Saa nähdä koska Vastarinta-liike joutuu vainon kohteeksi… kaikkea normaalia ja tervettähän nykyisin vainotaan

      Vastarintaliike on ottanut tehtäväkseen suojella suomalaista historiaa, kulttuuria ja suomalaista identiteettiä. Taistelemme kulttuurien ja kansojen sekoittamista vastaan sekä vaalimme pohjoismaista verenperintöä.
      Lisäksi suojelemme fyysisesti heikompia kansamme jäseniä, sillä laittomuudet ovat levinneet nykyään laajalle, ja erityisesti vanhuksista ja naisista on tullut laillista riistaa. Olemme aggressiivisen politiikan kannalla ja samalla tartumme ongelmiin, joita suomalaiset kohtaavat päivittäin.
      http://www.vastarinta.com/vastarintaliike/tavoitteistamme-lyhyesti/

      When Abnormality is the New Norm
      When the abnormal has been normalized, it becomes a crime to be normal.
      Can you imagine a world in which heterosexuality has been criminalized and straight people are hunted down and killed? I can. It’s on its way.
      You may have to go underground if you are perverted enough to prefer the opposite sex to your own, but don’t worry, they won’t compare you to a pedophile — because by that time pedophilia will be all the rage and incest the ‘in’ thing.
      Brave New World, stop! — I want to get off!
      https://www.darkmoon.me/2016/when-abnormality-is-the-new-norm/
      http://www.thetruthseeker.co.uk/?p=136849

      • Jos Mv-sivuille pääseminen estetään Suomesta käsin(heh, ihan ku muka onnistuisi estää. Kiertoteitä löytyy aina)
        niin seuraavaksi vaino voi kohdistua mihin tahansa vaihtoehtoiseen mediaan jollain tekastuilla syillä!

        • Näin on mutta tässä pitäisi nyt miettiä että tämä kaikki kuuluu maamme rahaeliitin valitsemaan EU-eliitin NWO-agendan poliisivaltiokehitykseen ja me – tai pieni osa kansaa – olemme nyt vasta havahtumassa asiaan…

          Pelkään pahoin ettei tässä vielä aika pienen kansanosan protestointi auta kun selkärangattomasta ja kulttuurimarxismin kypsyttämästä kansasta varmaan suurin osa kannattaa näiden vaihtoehtomedioiden tai ’propagandamyllyjen’ sulkemista… esim. Sandekin sanoo blogissaan ettei hän lue MV:tä ja antaa siitä varsin huonon arvion mikä on kummallista koska siellä kuitenkin on varsin hyviä juttuja jotka ovat totuudenmukaisia ja kun vertaa niitä esim. jenkkien vastaavaan mediaan niin niissä ei ole mitään ihmeellistä… ja jopa ihan pressavaalien suunsoitto menee kevyesti paremmaksi…
          totuutta ei meillä siis saisi kertoa kun se koskee rikollista valtaeliittiä…
          Jos haluat tietää kuka käyttää valtaa ota selville ketä et saa arvostella sanoi Woltaire ja niin se menee MV:kin suhteen…
          Pahintahan tässä on ettemme ole enää itsenäinen maa jossa kansa voisi päättää asioistaan ja ellemme irtaannu EU:sta ja sen rikollisesta eliitistä niin yhä huonommaksi kaikki muuttuu

          • Pieni lisäys
            Toistan vielä että itselleni oli pettymyt tuo muuten hyvä Sanden blogi siinä että Sande otti MV-lehteä väheksyvän linjan.
            Miksi ?
            Kuitenkin Sandekin tekee työtä paljastaakseen kansalle eliitin koiruuksia ja valheita. Minusta kaikkia tahoja jotka siihen pyrkivät tulee kannustaa.

  4. Ihmisoikeuksia kiristetään kaikkilalla ympäri maailmaa, tähtäimessä kansojen nousu. Sitä nämä NWO-haukat hakevat; kaaosta, sotaa ja ristiriitoja he haluavat, jotta saavat julistaa poikkeustilan. Olemme luisumassa kohti yhden totuuden maailmaan, jossa ”eri mieltä” olemisesta tulee rangaistava teko.

    FBI antoi pari päivää sitten amerikkalaisille varoituksen MAHDOLLISESTA kyber-hyökkäyksestä, joka tulisi katkaisemaan sähköverkot. Vai niin, no onpas suuri yllätys…. ja mikähän mahtaisi olla tämän salaperäisen kyber-hyökkääjän nimi? Ettei vain olis CIA & FBI ja USAn hallitus, joiden aikomuksena on saada aikaan kaaosta, romahduttaa pankkijärjestelmä ja näännyttää ihmisiä nälkään. 45 miljoonaa ihmistä kitkuttaa päivästä toiseen ruokakupongeilla ilman varmuusvarastoja, joten ei tarvitse olla selvänäkijä tietääkseen sähköverkkojen kaatumisen kohtalokkaat seuraukset.

    • Itse näen asian toisin. Oikeuksia rajoittamalla halutaan nimenomaan estää kansannousut ”laillista” hallitusta vastaan. Erimieltä ei saa enää olla. Onhan samaa meininkiä historia täynnä, nimet vain vaihtelevat. Mediakin, vallan vahtikoira, on valjastettu yhden totuuden vetäjäksi. Se vahtii nykyisin, että kukaan ei pääse horjuttamaan valtaa. Jos joku kumminkin vielä yrittää, otetaan käyttöön toinen vahtikoira, väkivaltakoneisto.

      Mielenkiintoinen luku tuo 45 miljonaa ihmistä, jotka tulevat toimeen vain ruokakuponkien kanssa. Tietääkseni siinä ei ole kaikki. Avustusta tarvitsevia ja auttajia kun on monenlaista, sielläkin. Voisit kirjoitella lisää ameriikan ”sosialiturvasta”. Meillä kun kuva amerikasta on muodostunut saippuasarjoista, joita televisio on tuupannut kymmeniä vuosia. Suosittuja olivat mm. sairaalasarjat, joissa potilas parani aina eikä laskua koskaan tarvinnut maksaa. Propagandaa sekin, puhumattakaan kauniista ja rohkeista ja uudemmista sankarielokuvista.

      ”Sosialiturvalla” toimeentuleva 45 miljoonaa on yli kymmenen prosenttia väestöstä siellä. Meillä avuntarvitsijoita on nyt noin miljoona, 20 prosenttia koko porukasta. Köyhimpiä ja sairaampia alkaa jo kuolla leipäjonoihin.

      • Niinpä… kyllä kansannousua yritetään kai välttää/eståå koska se sotkisi eliitinkin kuvioita mutta mene ja tiedä… ratkaisevaa kai on kuinka kauan kansa suostuu olemaan nurkassa itseään häpeämässä ja toisaalta se kuinka se saadaan riisuttua aseista joilla se voisi yrittää puolustautua.
        Mitään hyötyä sille itsellekään ei ole kaaoksen luomisesta mutta siihen voidaan helposti ajautua kun muut tiet ovat tukossa eikä ole näitä ’soomanneja’ tai talonpoika ’ilkkoja’ jotka näitä isoja piruja lahtaisivat. Epätoivon järjetön purkaminen ja viattomien ampuminenhan on pähkähullua puuhaa… sitä eliitti kyllä harrastaa mutta se on ’suunniteltua terrorismiteatteria’ jolla luodaan pelkoa ja ’aseet pois kansalta’ ilmapiiriä.
        Tästä voit tilata terroristi-iskun jos varasi sallivat:
        ‘STAGING REALITY’ – CrisisCast specializes in replicating mass casualty events.
        “Our role play actors are psychologically trained in criminal and victim behaviour. They bring intense realism to simulated mass casualty incidents on the battlefield, during kidnap and ransom and emergency evacuation situations and in hostile threat incidents in urban or public places.
        In so doing, CrisisCast provides learners with an irrevocable first encounter with the emotional challenges of any hostile incident.”
        http://terroronthetube.co.uk/2016/06/28/do-it-yourself-fake-terror/

        • Tiet ”ajetaan tukkoon” juuri sen vuoksi, että kansa nousisi kapinaan ja saataisiin asetettua poikkeustila, jonka varjolla tulee kuolemaan miljoonia ihmisiä maailmanlaajuisesti. Poikkeustila pysäyttää talouden, nälkä ajaa ihmiset epätoivoisiin tekoihin ja sotilailla on poikkeustilan aikana lupa ampua. Omien ampuminen kuulostaa mahdottomalta, mutta se on Yhdysvalloissa arkipäivää.

          Kansallisvaltioiden eliitti pelkää kansan nousua, mutta huipulla seisovat puppet masterit ajavat juuri sitä takaa – hajoita ja hallitse. Ennen pankkiirit manipuloivat/provosoivat valtiot vastakkain, nyt he ajavat vastakkain eliitti vastaan kansa kuin myös eri aatteita ja uskontoja kannattavat ihmiset.

          Hidden hand on organisoimassa ihmiskunnan suurinta romahdusta, jossa yhteiskunta romautetaan sekä sisältä että ulkoa samaan aikaan ja juuri sen vuoksi luxus bunkkerit on rakennettu. He provosoivat epäreilulla polititiikalla ja valehtelevalla massamedialla ihmiset taistelemaan toisiaan vastaan tarkoituksenaan kansallisvaltioiden tuho.

          • Sinulla luja usko tuohon… totta on että noita bunkkereita on. Voi kyllä kysyä miksi? Ei kai niitä ole todellakaan vain huvin vuoksikaan rakennettu.

      • ”Köyhimpiä ja sairaimpia alkaa kuolla jo leipäjonoihin.”

        Mutta turvapaikkaturisti (ja ISIS-soturi) senkun porskuttaa HEILLE anteliaan sosiaaliturvamme ansiosta – rikollisten, SUOMALAISVIHAMIELISTEN maanpetturi-vallanpitäjiemme toimesta.

  5. Tsekkasin ihan mielenkiinnosta MV-lehden etusivun. Saman olen tehnyt ennenkin aina silloin tällöin nähdäkseni missä mennään. Voit itsekin tsekata: http://mvlehti.net
    En löytänyt muuta kuin ihan asiallisia ja totuudenmukaisia kirjoituksia joissa ei ketään vainota tai solvata vaan kerrotaan totuus asioista joista valtamedia vaikenee. Ja tämäkö nyt pitäisi estää ? Eikö saisi kertoa ja miksei saisi ???
    Aika sairasta sanoisin … siis tämä vaino MV:tä kohtaan.
    Lisäksi laitan sieltä pari hyvää kirjoitusta:
    Pohjoismainen Vastarintaliike julkaisi keskiviikkona islanninkieliset järjestön sivut tarkoituksena laajentaa vastarintaa entisestään Pohjolan alueella.
    http://mvlehti.net/2016/07/29/pohjoismaisen-vastarintaliikkeen-laajeneminen-islantiin-vireilla/

    On korkea aika, että muualle 1700-luvulla saapunut valistus saapuisi lopulta tähän pieneen, pohjoiseen kommunistivaltioonkin, kirjoittaa Tuonen Joutsen blogissaan.
    http://mvlehti.net/2016/07/29/suomi-on-henkinen-neuvostoliitto/

    • Valtaeliitti syyttää MV-lehteä keksityistä jutuista ja ihmettelee kuinka joku jaksaa sitä lukea. Erään paikallislehden päätoimittaja joa avoimesti ihmetteli kuinka joku jaksaa sellaista lukea.
      Niinpä, kuinka jaksaa lukea kun eliitin kolttosia paljastetaan.
      Minä ainakin jaksan.
      Itse en ole löytänyt yhtäkääm puhtaasti itsekeksittyä juttua Ja MV kirjoittaa myös paljon jo muualla kirjoitettua ja julkaistua. Se on hyvä niin mekin saamme tietää kuinka ’pakolaiset’ mellastavat esim. Saksassa ja Ruotsissa. Ja samassa liemessä on USA ja Britannia.
      Joten se siitä itsekeksitystä tarinoinnista ja mitä omaan eliittiin tule niin on erittäin hyvä kun näiden meidän isokenkäisten likaisia puuhia nostetaan päivänvaloon ja se lieneekin se PÄÄSYY miksi lehteä vainotaan.

    • JEP… MV sai hyvää ilmaista mainosta… valtamedia nolattiin nyt, riemu oli ennenaikaista

      Olkaa hyvät: Tässä on MV-lehti – Kuka veti pidemmän korren?
      Ympäri Suomen suvakit pissivät innosta housuihinsa tänä iltana, kun MV-lehteä siirrettiin turvaan!
      Ottakaamme yhdet tai jopa kahdet sille. On tyhmiä ja vietäviä suvakkeja, ja sitten on niitä, jotka heitä ohjailevat – kuin shakkia pelaisi.
      MV-lehti on nyt turvassa Suomen suvakkien, poliisin ja poliitikkojen mielivallalta!
      Lähde: Ilja Janitskin / Facebook
      http://mvlehti.net/2016/07/29/olkaa-hyvat-tassa-on-mv-lehti-kuka-veti-pidemman-korren/

      • Rikolliset, SUOMALAISVIHAMIELISET maanpetturi-vallanpitäjämme tässäkin takapiruina.

        • Ks. myös Ylewatchin artikkeli ”ISIS panee menemään, Ylellä luottoasiantuntijat selittelemässä”.

      • Jo yli 50 000 tuhatta lukijaa. Kummasti vaan kansaa kiinnostaa tämä eräänkin lehden päätoimittajan AkuAnkaksi nimeä media joka muka kirjoittelee itsekeksittyjä juttuja ja tarinoita kansalle.
        Kun pyysin häntä esittämään edes yhden sellaisen joka olisi vailla todellisuuspohjaa niin meni kaverilla sormi suuhun…

  6. Joko tiesit … eikös Hesari juuri kertonut (heh, naurua…) tästä ?
    USA:n sotilastiedustelun ja infosodan viranomainen myös Saara Jantusen mentori
    Amerikan Yhdysvaltojen armeijan ja Naton sekä CIA:n alla toimivan Association of Old Crows –kybersotayksikön päällikkö Joel Harding on myös sotatieteen tohtori Saara Jantusen kanssa läheisessä vuorovaikutuksessa.
    http://mvlehti.net/2016/08/02/usan-sotilastiedustelun-ja-infosodan-viranomainen-myos-saara-jantusen-mentori/

  7. Kiitos Ville Kyrönlahti tästä tarpeellisesta artikkelista. EU-ehdokas Turkissahan on ihan sama ralöli meneillään. Erdogan syyttää hallitusta kritisoivia toimittajia terroristeiksi ja valtiopetoksesta. Useita yksityisiä medioita on suljettu tai otettu valtion hallintaan.

    • Tuo on mielenkiintoista ja herättää ajatuksia.
      Itse olen pohtinut onko kaappausyritys Turkissa aito vai ’feikki’ eli Erdoganin junailema etulyönti. Olen päätynyt siihen että kyse olisi jälkimmäisestä mutta pian olisi voinut ollut mahdollista CIAn ja NWO-eliitin junailema kaappaus joka olisi syössyt E:n vallasta…? Ja … sisällissota ?
      Mitä itse ajattelet asiasta Riikka ?
      Näissä Turkin kaltaisissa epävakaissa maissa on vaikea sallia länsimaista lehdistönvapautta koska se mahdollistaa NWO-eliitin soluttamien ns. NGO:n hajottavat iskut ja valtaa pitävän kohtalo on pian kuin Saddamin tai Gaddafin ja nukkehallitus tulee valtaan. Meillä Lännessä tilanne on toinen koska maat on jo ’miehitetty’ ja valtamedia toimii tehokkaasti.
      Sikäli tuo yksityisen median kontrolli on kaksipiippuinen juttu ja tässä tilanteessa ymmärrettävää.
      Itse ajattelen niin että miltei kaikki toimet jotka estävät maan luisumisen NWO-diktatuurin ja -mafian valtaan olen valmis hyväksymään. NWO-on se suurin saatana tämän päivän maailmassa ja jos Turkki nyt siltä pelastuu niin hyvä niin. Ei demokratiaa tule viedä sinne missä se aiheuttaa vain enemmän pahaa kuin hyvää. Parempi Venäjän valitsema ’suvereenin demokratian’ malli.

      New World Order. Communism by the back door. Part 1.
      http://www.thetruthseeker.co.uk/?p=137357

      • En ajattele Turkin tapauksesta vielä mitään lopullista. Seuraan asiaa ja mietiskelen sitä eri näkökulmista. Yleensä ei kannata lyödä mielipidettään lukkoon liian nopeasti, se sokeuttaa.
        Turkin tapauksessa pelkästään geopoliittinen valtataisto antaa monia eri lähestymiskulmia.

        Pitää ymmärtää että koko totuus saattaa selvitä vasta 60 vuoden päästä kun salauksia puretaan – ja silloinkin tulee tajuta että asiakirjaväärennöksiä tehdään (vrt esim. Ukrainan tilanne) hallitusten toimesta joten kaiken joutuu joka tapauksessa tarkistamaan ja arvioimaan sitä laajempaa kuvaa vasten.

        • Viisasta puhetta. Monenlaista ajatusta on olemassa. Juuri tuo tosiasia että maailmaa hallitseva eliitti toimii salaisesti tekee kaiken vaikeaksi. Lopulta vain teot puhuvat ja nekin voivat olla vaikeita tulkita.
          Tuohon ylläolevaan kommenttiini ’ ei länsimaista demokratiaa tule viedä sinne missä se aiheuttaa enemmän pahaa kuin hyvää’ lisäisin että nimenomaan tätä länsimaista edustuksellista demokratiaa ei pidä viedä.
          Ja toiseksi että onhan Venäjälläkin demokratia sikäli että ’suvereeni demokratia’ tarkoittaa kansan enemmistön tahdon kuuntelua. Eli ei Putin mikään diktaattori ole, pikemminkin diktatuuri löytyy täältä lännestä, rahan diktatuuri, vaikka kyllähän Venäjälläkin raha ja pankkiirit häärivät taustalla

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here