Länsimaat syyttävät Syyrian hallitusta kymmenien ihmisten hengen vaatineesta kaasuiskusta Idlibin maakunnassa. Näin siksi, että länsimaat ”tiesivät” hetikohta iskun tapahduttua, jopa ilman mitään tutkimuksia, että Syyrian hallitus oli iskun takana.

Presidentti Bashar al-Assadin hallintoa syytetään tuosta vain, vaikka kansainvälinen kemiallisten aseiden kieltojärjestö (Organization for the Prohibition of Chemical Weapons, OPCW) valvoi Syyrian armeijan kemiallisten aseiden tuhoamista. Järjestö sai työstään Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 2013.

Kukaan ei sen sijaan ole valvonut, että Syyrian hallintoa vastaan taistelevat kapinallisryhmittymät — joista monet kuuluvat al-Qaidaan tai ovat lähellä sitä — olisivat tuhonneet omat kemialliset aseensa.

Al-Assadin hallintoa syytetään, vaikka on vaikea kuvitella, mikä motiivi sillä olisi ollut tehdä isku. Maan armeija on Aleppon vallattuaan ajanut kapinallistahot entistä ahtaammalle. Tässä tilanteessa on vaikea ymmärtää, miksi se olisi antanut ”länsimaiselle arvoyhteisölle” spektaakkelimaisen perusteen viime vuosilta tutulle ”humanitääriselle väliintulolle”, ts. hallinnonvaihdolle.

Tilanne vertautuu vuoden 2013 Ghoutan kaasuiskuun, joka tehtiin juuri kun Syyrian hallituksen kutsumat kemiallisten aseiden tarkastajat olivat saapuneet maahan — selvittämään aiempaa iskua, jonka YK:n Carla del Ponte oli kertonut viittaavan kapinallisiin. Yhdysvallat liittolaisineen syytti Ghoutan iskusta al-Assadin hallintoa, vaikka mm. Massachusettsin teknillisen korkeakoulun tutkimukset viittasivat toisaalle — hyötymotiivista puhumattakaan.

Presidentti Barack Obama syytti tuolloin Assadin hallintoa ”punaisen viivan” ylittämisestä, mutta kasvaneet epäilyt todellisista syyllisistä, kansainvälisen tuen tyrehtyminen väliintulolle sekä Venäjän välitystoimet saivat Obaman hallinnon vetäytymään suorista sotilaallisista toimista. Helmikuussa 2014 julkaistu YK:n ihmisoikeusneuvoston tutkimuskomission raportti totesi (ks. s. 19), ettei komissio kyennyt saamaan selvyyttä vuoden 2013 kaasuiskujen tekijöistä.

Nyt vuorostaan presidentti Donald Trump on sanonut Syyrian hallinnon ylittäneen punaisen viivan — ja siis ennen kuin mitään tutkimuksia on edes ehditty käynnistää.

Ja jälleen medianäytelmän keskeisessä roolissa ovat ”White Helmets” — Syyrian ”siviilipuolustusjärjestö”, joka on aiemmin narahtanut mm. hoitotoimenpiteiden antamiseen liittyvistä lavastuksista ja jonka jäsenten on ollut haasteellista peitellä kapinallissympatioitaan. Ja niin ikään tuttuun tapaan länsimaissa luotetaan SOHR:in (Syrian Observatory for Human Rights) — Lontoossa toimivan yhden miehen ”ihmisoikeusjärjestön” — sekä kapinallisten puolella toimivien ”aktivistien” kertomiin tietoihin.

Vanessa Beeley kuuluu harvoihin länsimaisiin toimittajiin, jotka ovat raportoineet paikan päältä Syyriasta. Hän on todennut, että länsimedian yksisuuntainen uutisointi Syyriasta perustuu juuri ”valkokypärien” kaltaisten Yhdysvaltain tukemien ”ruohonjuurijärjestöjen” ja kapinallistahojen esittämien väitteiden kritiikittömään levittämiseen.

Kaoottisten tapahtumien, ristiriitaisen tiedonvälityksen ja propagandasodan keskellä Totuusmedian toimittajilta puuttuu yhä edelleen kyky (ja ehkä toisinaan halukin) esittää kaikelle rikostutkinnalle ja tutkivalle journalismille keskeinen kysymys: Cui bono? Kuka hyötyy?


Vesa Raiskila on Vastavalkean vt. toimitussihteeri.

Artikkelikuva: PublicDomainPictures.net

65 KOMMENTTIA

  1. Syyriassa lasten häikäilemätön hyväksikäyttö on keskeinen osa lännen sotapropagandaa. Trumpin ”hirmuhallinto” sallii jokapäivä keskim. 30 ampumalla ja 20 muulla tavalla tehtyä murhaa omassa maassaan. Tilasto tais olla 2014, kasvu sen jälkeen kiihtynyt.
    Esim. lännen 100% yhdensuuntainen uutisointi Isilistä ja Pohjois- Koreasta kaatuvat lähdekritiikin peruskysymyksiin, mutta ”faktoilla ei ole merkitystä” tiesi jo presid. George

  2. Näyttää Rex Tillerson vetäneen Iraninkin mukaan tähän kaasuiskuun: Iranilla ja Venäjällä on moraalinen vastuu kaasuiskusta. Mitään todisteita ei tietenkään esitetä. Eikä kellään muulla ole moraalista vastuuta, varsinkaan yrityksistä kaataa al-Assad.

    Eikä mainita sitäkään moraalisen vastuun yhteydessä, että nämä käytössä olevat hermokaasut on kehitetty sivistyneissä länsimaissa ( saksalainen Fritz Haber sai Nobelin kemianpalkinnon 1918 kaasuaseiden kehittämiseen liittyvästä työstään): kaasuja ovat kehittäneet ja käyttäneet mm. britit, ranskalaiset, saksalaiset ja Yhdysvallat aina ensimmäisestä maailmansodasta alkaen.

    Kiinnitin kuvamateriaalissa huomiota siihen, että terroristien hallussaan pitämällä alueella toimivat Valkokypärät käsittelevät uhreja ilman hansikkaita suojavarustusta ym. vaikka esim. sariini ”tarttuu” myös kosketettaessa saastuneeseen materiaaliin. Sariini on monien myrkkykaasujen tavoin vesiliukoista joten myös veden juominen tai siihen koskeminen aiheuttaa oireita — mutta videomateriaalilla Valkokypärät suihkuttavat uhreja vesiletkulla iskun alueella.

    Uhrien vähäinen määrä on sekin oudoksuttava.
    Ehtisikö joku tarkistaa mahtavatko nyt iskussa kuolleiksi väitetyt henkilöt olla samoja jotka al-Qaidalaiset kidnappasivat Majdalista ja al-Khattabista, oliko se nyt viime viikolla? Silloin kyseessä voisi olla länsirahoitteisten Valkokypärien, jotka ovat liittoutuneet al-Qaidalaisten kanssa, junailema false flag jolla perustella länsimaisten maajoukkojen suurimittaista lähettämistä Syyriaan.

    Ei saa unohtaa Syyrian öljyjä, maakaasuja ja öljyputkisuunnitelmia joihin länsimaisilla yrityksillä on suuri kiinnostus kun näitä asioita pohtii. Kun yrittää tajuta, miksi voitolla oleva Syyrian armeija/hallitus näin Syyria-konferenssin alla tekisi jotain näin nuijamaista.

    American Herald Tribunessa on tammikuinen artikkeli jossa kerrotaan mm. Jaysh al-Islam -komentaja Zahran Alloushin vieneen Nato-Turkin kautta ja avulla Nato-liittolaisen Saudi-Arabian kustantamia myrkkykaasuja Syyriaan. http://ahtribune.com/world/north-africa-south-west-asia/syria-crisis/1456-saudi-king-chemical-weapons-syria.html

  3. Esimerkkivideo https://www.youtube.com/watch?v=G2QNOxDxGeY

    Ei suojavarusteita alueella johon on juuri tehty kaasuhyökkäys — vaikka myrkytyksen voi saada ihokontaktista, hengittämällä.

    Löytyi myös tällainen. Orient-tv:n al-Assadia vastustava toimittaja näyttää twiitanneen kaasuhyökkäyksestä jo vuorokautta etukäteen https://twitter.com/sahouraxo/status/849638141615112193?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=https%3A%2F%2Fwearechange.org%2Ffalse-flag-syria-journalists-raise-alarms-gas-attack%2F

    Libanonilainen Sarah Abdallah kääntää Assadia vastustavan toimittaja Mimi al-Lahamin twiitin: Tweet says: ”Tomorrow a media campaign will begin to cover intense air raids on the Hama countryside and use of chlorine against civilians”

    Kaasun laadustahan ei ole tietoa ennen tutkimuksia — paitsi poliitikoilla, massamedialla ja tietty iskun tekijöillä.

    • Tein Google kuvahaun ilmauksella ”Syria gas attac”. Aikaväli 1 viikko.

      Hakutuloksissa enimmäkseen kuvia uhreista ja erityisesti lapsista. Ei ainuttakaan kuvaa niistä kaasusäiliöistä, joista väitetty kaasu on peräisin.

      Ilmasta pudotettavat kaasu”pommit” eivät varsinaisesti ole pommeja, sillä ne eivät räjähdä. Ne ovat pikemminkin eräänlaisia säiliöitä, joista jonkin mekanismin avulla kaasu leviää ympäristöön.

      Jos Syyrian ilmavoimat olisivat tehneet kaasuilmaiskun, nämä säiliöt olisivat raskauttavaa todistusaineistoa ja kuvia niistä levitettäisiin mediassa. Jos ei ole mitä kuvata tai jos kuvat eivät tue haluttua tarinaa, ei ole kuviakaan.

  4. Taas sama show uusintana, maailmanvalloittaja jenkki-imperialisteilta ja heidän vasalleiltaan puuttuu mielikuvitus. Toki sadomasokistiset musulmaanijihadistit pääsevät toteuttamaan melihalujaan näiden läntisille medioille tarjoilluilla kaasuiskuilla..

    Hauska nähdä miten mainosmies Trump hallintoineen tulee reagoimaan tähän kaasuiskun uusintaan. Samaa humppaa tuntuu humppaavan kuin Obasma ennen häntä ja orkesterina ei ole suinkaan Dallape paremminkin Illuminatin klezmer orkesteri.

    Lizzie Phelanin raportti Syyriasta jihadistien kaasutehtailusta Aleppon kouluissa :

    https://www.youtube.com/watch?v=9cjlgkTjFPE

  5. PS Kuten olemme jo huomanneet, nämä ihmiskunnan viholliset, globalistiset jenkki-imperialistit ja heidän vasallinsa, hyödyntävät omistamaansa valtamediaa ja ennen muuta netin sosiaalista mediaa propagandassaan, jolla he hakevat kansanjoukkojen tukea näille hirvittäville imperialistisille rikoksilleen.
    Tässä propagandassa ei pelata faktoilla, tapahtuneilla tosiasioilla tai muilla todisteilla vaan yksinomaan ja ainoastaan tunteilla. Imperialistit ja heidän käsikassaransa pyrkivät esittämään mahdollisimman tunteisiin vetoavia kuvia selostuksineen oikean sodan tai vaihtoehtoisesti lavastetun tapahtuman yhteydessä.
    Joihinkin idiootteihin tällainen ”tunteilu” valitettavasti puree, todistetuille tosiasioille viitataan kintaalla. No näillä idiooteilla on edessään ankea herätys, kun he heräävät todellisuuteen, sitten on myöhäistä rypistää, kun paskat on jo housuissa. 🙂

    Löysin netistä tällaisen partanaaman asiallisia analyyseja Syyriasta. Mies itse sanoo olevansa syyrialainen ja ulkonäöstään huolimatta hän ei tunnu olevan ”moderaattori” jihadisti, vaan al-Assadin hallinnon kannattaja:

    https://www.youtube.com/watch?v=qr_ByQH2QY0

  6. Orient TV:n toimittajan selvänäkijän lahjat vetivät eilen asian tultua ilmi omankin suupieleni kyyniseen virneeseen. Mainittakoon, että kanavan kotipaikka on Yhdistyneet Arabiemiraatit ja se keskittyy toimimaan lähinnä valtioissa jotka ovat jääneet housut kintussa kiinni ISIS järjestön tukemisesta. Kyllä, internetin avulla voi lähetyksiä seurata mm. USA:ssa, vaikka Saudit ja Jordania kenties ovatkin enemmän ”kotiyleisöä”…

  7. >Kukaan ei sen sijaan ole valvonut, että Syyrian hallintoa vastaan taistelevat kapinallisryhmittymät ….olisivat tuhonneet omat kemialliset aseensa.

    Näytöt niistäkin taitavat pohjautua vain terroristien uhkauksiin.
    Onko kemiallisia aseita käytetty kertaakaan Assadin joukkoja vastaan?

    >vaikea kuvitella, mikä motiivi…

    Tapauksesta pitää kaivaa todisteet ja selvittää. Sitä selvemmin mitä epäselvenpi motiivi on.

    Tiettävästi toistakymmentä kemiallista iskua tehty Syyriassa tänä vuonna.
    Voisi kuvitella kapinallisten kohdistavan hyökkäykset Assadin joukkoihin.

    Assad ja Venäjä on toistaiseksi sumeilematta pommittanut Syyriassa pakolaisleirejä, markkinatoreja ja sairaaloita.
    Lisäksi on paljon todisteita teloituksista ja kidutuksista.

    Syyria valheista kiinni jäänyt Venäjä kun vielä puolustaa Assadia, se lisää epäilyksiä.

    Jotenkin kapinallisalueiden tukialueiden kaasuttaminen vain tuntuisi sopivan Assadin menetelmiin… toivottavasti tutkitaan ennen hutkintoja.

    • Herra Kannala ei siis vaivautunut katsomaan noita postaamiani videoita. Ja miksi olisikaan eihän herra Kannala uskalla kyseenalaistaa omaa ajatusmaailmaansa, missä USA, EU ja Nato ovat hyviksiä ja kaikki muut, ennen muuta Venäjä, Kiina, ja Syyria ovat pahiksia.

      Voi pyhä yksinkertaisuus hyvin yksinkertaista herra Kannalaa. 🙂

      PS Jos herra Kannala ei löydä kapinallisille motiivia kaasuiskuihin, niin kerropas mikä on al-Assadin motiivi?
      Läntisen media propagandamyllyn edessä al-Assadilla ei ole mitään järkeä tehdä tällaisia iskuja, kapinallisilla sen sijaan on. Loistava motiivi löytyy siitä, että tällaisella kaasuiskulla saatiin Trumpin kaltainen idiootti muutamaan mieltään suhteessa al-Assadiin ja kolmas maailmansota taas kerran entistä lähemmäksi.
      On aivan turhaa kuvitella Venäjän antavan periksi näille globalisti-imperialisteille ja heidän jihadistilakeijoilleen.

      • Vaikea ottaa vakavasti ketään joka postaa RT.com videoita tiedon lähteenä.

        Mutta ok, ilmeisen selvää on että jihadisteilla on/oli kemiallisia aseita.

        Kapinallisten kannatusta se kyllä syö jos kaasuttavat toistuvasti omiaan. Jihadistit on asia erikseen.

        • Onko herra Kannalan mielestä Syyrian kapinallisilla, näillä USA:n ja Pentagonin lempilapsilla ”moderaattoreilla”, ja jihadisteilla mukamas jokin ero?

          Näin meille kertoo Syyrian tilanteesta,syyrialainen ja huom. hän ei käytä tuossa videopätkässään yhtään ainoata RT:n uutista, kaikki ovat ”läntisen arvoyhteisön” medioista ja kapinallisten omista lähteistä, youtubesta, heidän itsensä kuvaamina.
          Tää korutont on kertomaa ja kertoo sen, ettei näiden kapinallisten ja jihadistien välillä ole mitään eroa, he käyvät lännen tuella yhdessä taistelua al-Assadin sekulaaria hallintoa vastaan:

          https://www.youtube.com/watch?v=8prwbWLa7f0

          :

  8. Sanoit että sama show kuin aiemminkin. Itselläkin kävi mielessä että kuka käy heittämässä Colin Powellin roolin YK-istunnossa (sen hoiti Nikki Haley). Mutta tämähän perustuu siihen mainosmiesten ja psykologien tietoon että tuttu tarina myy juuri koska se on tuttu tarina.
    Meillä kaikilla on SLF-neuroverkko, eräänlainen assosiaatiorata joka vaikuttaa siihen miten hahmotamme maailmaa.

    Yksinkertaistettuna: (lapsuuden muistojen takia mielestämme) joulupukki on kiva. Pannaan joulupukki myymään rokotteita/Coca-colaa/autonrenkaita tmv ja assosiaation takia me miellämme että ne on kivoja.

    Yksinkertaistettuna: amerikkalaisten elokuvien takia ajattelemme amerikkalaisten sotilaiden olevan sankareita maailman pelastajia aina oikeassa. Sotauutinen herättää ajatuksen siitä, miksi Amerikka ei mene ja pelasta.

    Yksinkertaistettuna: amerikkalaisissa elokuvissa vihollinen on aina sama kuin Yhdysvaltain hallituksen sellaiseksi määrittelemä roistovaltio, ja näin on ollut maailmansodista asti. Katsoja assosioi lukemansa näkemiensä elokuvien sisältöön ja ”tietää” että Libya/Iran/Syyria/Kiina/Venäjä/Itä-Saksa/Natsi-Saksa jne on vihollinen.

    Eikä meillä juuri muista maista peräisin olevia elokuvia näytetä.

  9. Taas on ”lännen” media ilman aivoja ja ajattelua.

    Juonirakenne on tismalleen sama kuin malesialaiskoneen alasampumisessa eikä siten ole vaikea arvata, missä juoni on keksitty.

    Kun USA, NATO, EU, Ukraina ja niiden sotajoukot jäivät alakynteen Itä-Ukrainassa niin ne tekivät niin kuin sotilaskoulutuksessa opetetaan eli järjestivät kaaoksen ampumalla venäläisohjuksella puolustuskyvyttömän malesialaisen matkustajakoneen saadakseen kansainvälisen huomion kontrolliinsa ja paheksunnan sekä kansainvälisen paineen Itä-Ukrainaa ja Venäjää kohtaan, jotta Venäjän tukemat Itä-Ukrainan joukot eivät tuhoaisi USAn, NATOn, EUn, Ukrainan joukkoja kokonaan.

    Syyriassa USA, NATO, EU ja niiden tukemat terroristit Al-Qaeda, Al-Nusra ym. ottivat nenään Venäjän ja Syyrian Al-Assadin armeijalta, mutta USA ei luovuta. Se haluaa kaataa Al-Assadin.

    Sotahäviön jälkeen USA ryhtyi tekemään Syyriassa yhteistyötä Venäjän kanssa toimittamalla mm. tiedustelutietoja, koodeja, pommituskohteita Venäjälle ja on sen varjolla lisännyt erikoisjoukkojaan Syyriassa.

    Venäjä selvästikin pitää sopimuksista kiinni eikä paljasta, mistä koodit terroristien kaasuasevaraston pommittamiseen tulivat.

    • Lukuisia kemiallisia iskuja kapinallisalueelle on tapahtunut vimeisen vuoden aikana.
      Miksi terroristit ei ammu Assadin joukkoja kemiallisilla aseillaan?

      >Kun USA, NATO, EU, Ukraina ja niiden sotajoukot jäivät alakynteen Itä-Ukrainassa

      Ei pidä paikkaansa.
      1) Kun MH17 alasammuttiin, oli Ukrainan sotajoukot saaneet Venäläisjoukot + kapinalliset pakosalle.
      2) USA:n, NATO:n tai EU:n sotajoukkoja ei ole sotatoimissa Ukrainassa. (neuvonantajina ja kouluttajina jonkin verran, kylläkin, 2014 puolivälin jälkeen)

      > niin ne tekivät niin kuin sotilaskoulutuksessa opetetaan eli järjestivät kaaoksen ampumalla venäläisohjuksella

      On kiistatta kansainvälisten tutkijoiden toimesta todistettu että laukaus kohti MH17 konetta tapahtui kapinallisten alueelta.

      MH17 jatkojupinat varmaan sopii paremmin esim. tuonne:
      https://vastavalkea.fi/2017/01/30/asiantuntijat-vaativat-riippumatonta-tutkimusta-mh17-koneen-tuhosta/

      • Kimmo kirjoitti:

        ”Lukuisia kemiallisia iskuja kapinallisalueelle on tapahtunut vimeisen vuoden aikana.
        Miksi terroristit ei ammu Assadin joukkoja kemiallisilla aseillaan?”

        Lainaan minun ja Hossein Bahmanpourin tekstiä:

        12.12.2013 julkaistussa YK:n loppuraportissa esitetään johtopäätelmät sekä Ghoutan kaasuiskusta että useista muistakin kaasuiskuista. Siinä todetaan mm., että YK:n tutkijat keräsivät uskottavia tietoja, jotka tukevat aiempia tietoja 19.3.2013 Khan Al Asalissa tehdystä kemiallisesta iskusta, joka kohdistui sekä Syyrian armeijan sotilaisiin että siviileihin (s. 19). Tämä oli juuri se tapaus, jota selvittämään YK:n tutkijat olivat saapuneet, kun Ghoutan isku tapahtui.

        Lisäksi tutkijaryhmä keräsi todisteita, joiden perusteella Syyrian armeijan sotilaita vastaan käytettiin todennäköisesti kemiallisia aseita Jobarin kaupungissa 24.8.2013 — kolme päivää laajasti raportoidun Ghoutan iskun jälkeen (s. 19).

        Muitakin ilmeisiä kaasuiskuja tehtiin Ghoutan iskun jälkimainingeissa. YK-tutkijoiden keräämät todisteet viittasivat kemiallisten aseiden käytettöön siviilejä vastaan Saraquebissa — niin ikään 24.8.2013 — sekä Ashrafiah Sahnayassa 25.8.2013 sotilaita vastaan. (s. 20) Loppuraportissa ei voitu ottaa kantaa siihen, ketkä tekivät iskut.

        Helmikuussa 2014 julkaistu YK:n ihmisoikeusneuvoston tutkimuskomission raportti käsittelee myös vuoden 2013 kemiallisia iskuja, mutta toteaa, ettei komissio kyennyt yhdessäkään tapauksessa saamaan selvyyttä tekijöistä (”In no incident was the commission’s evidentiary threshold met with respect to the perpetrator”). (s. 19)

        Virallisten tutkimusten perusteella ketään ei siis ole nimetty syyllisiksi kemiallisten aseiden käyttöön vuoden 2013 iskuissa Syyriassa — mukaan lukien Ghoutan isku, josta Kari Huhta toteaa ykskantaan ”Assadin armeija käytti kemiallisia aseita”.

        https://vastavalkea.fi/2015/08/19/helsingin-sanomien-paakirjoitus-on-hapeatahra/

      • Kimmo Kannalalle muutama fakta ettei keskustelu mene ihan satusetäilyksi:

        1) USA, NATO, EU eivät ole pystyneet valloittamaan, voittamaan Ukrainaa, Krimiä, Syyriaa.

        2) Al Assad suostui luovuttamaan kemialliset aseensa tuhottavaksi USAn, NATOn, EUn, YKn valvonnassa.

        3) USA on sopinut Venäjän kanssa, että USA, CIA ja NATO luovuttavat Venäjälle Syyrian kapinallisista tiedustelutietoja, koordinaatteja, pommituskohteita.

        • >ettei keskustelu mene ihan satusetäilyksi:
          >1) USA, NATO, EU eivät ole pystyneet valloittamaan, voittamaan Ukrainaa, Krimiä, Syyriaa.

          Kylläpäs meni satusetäilyksi.
          USA, NATO ja EU ei ole missään mitään valloittamassa. (toisin kuin todistetusti Venäjä)
          USA ja jotkin euroopan maat ovat kyllä sorkkimassa esim. arabimaissa.
          Mutta esim. Ukrainaan eivät ole edes tappavia aseita suostuneet toimittamaan.

          Heittämäsi läppä on seurausta sokeasta uskosta Venäläiseen mediaan (joka on 99,99% Kreml:n tuottamaa tekstiä).

          >2) Al Assad suostui luovuttamaan kemialliset aseensa tuhottavaksi USAn, NATOn, EUn, YKn valvonnassa.

          Aivan oikein. Tämä tapahtui 2012…2014 aikoihin.
          Osa aseista kerrotaan kuitenkin joutuneen hukkaan.
          Lisäksi ainakin joitain laboratorioita testilaitteineen joutui kapinallisille tai jihadisteille.

          JOS Assad haluaa kemiallisia aseita, hän pystyy ne järjestämään viikossa tai parissa.
          Syyrian sodassa on käytetty kemiallisia aseita tauotta, mahdollisesti sueamman toimijan toimesta.

          On epäilyjä Turkin, Iranin ja Saudi-Arabian toimittaneen tarvittavia kemikaaleja.
          ISIS on myös voinut toimittaa niitä Irakista.

          (Venäjä tai USA tuskin suoraan toimittaisi kemiallisten aseiden tarpeita vaan välikäsien kautta.)

          >3) USA on sopinut Venäjän kanssa, että USA, CIA ja NATO luovuttavat Venäjälle Syyrian kapinallisista tiedustelutietoja, koordinaatteja, pommituskohteita.

          Mitäpä vihjaat tällä?
          Tarkoitatko että venäjä pommitti yli 2000 siviiliä Syyriassa siksi että USA+CIA+NATO antoi väärät koordinaatit? LOL!

          Itse olen melkoisen varma että aivan kuten USA pommittaa sairaalan Afgaanisotilaan antaman virheellisen tiedon perusteella, samaa tekee myös Venäjä Assadin antaessa koordinaatteja.

  10. Jos jokua haluaa tutkailla kemiallisten aseiden käytön historiaa Syyriassa, bellingcat tarjoaa siihen hyvän lähtöpisteen:
    kts. ”eyes-aleppo-visual-evidence-analysis-human-rights-violations-committed-aleppo-july-dec-2016”

    (ei se varmastikaan täysin neutraali/puolueeton ole, mutta yritystä siihen suuntaan … edes …)

    • Bellingcat ei ole oikein arvossaan lähteenä. Paitsi massamediassa.

      Loppujen lopuksi tulisi kiinnittää enemmän ja enmmän huomiota siihen, että poliitikoilla ja massamedialla on syyllinen selvillä — monasti jo muutama vuosi etukäteen — ennen kuin mitään on tutkittu. Tällaisen ei pitäisi olla lansimaisten arvojen ja oikeuskäytäntöjen mukaista. Tällainen (länsimaiden) omiin ulkopoliittisiin tavoitteisiin sopiva ennakkotieto saa luonnollisesti epäilemään kaikkia siltä suunnalta tulevia tietoja ja lausuntoja.

      On huomionarvoista sekin, että vuoropuhelun ja -vaikutuksen merkitystä korostavassa länsimaisessa narratiivissa käytännön toimet kuitenkin ovat sitä, että aletaan huutaa huutaa huutaa ja toistaa toistaa toistaa omaa näkökulmaa antamatta suunvuoroa kellekään muulle; katkaistaan dialogi toteamalla että muut valehtelee (kun ne sanoo eri asioita kuin me).

      Miksi tästä tuli taas ala-aste mieleen?

      • bellingcat kööri on pääsääntöisesti julkaissut hyvää matskua.
        ”brown moses” ja ”Ghouta massacre” ajoista on tullut parannusta.

        Useinmiten on voinut itse tarkistella lähteistä heidän päätelmiään, lähteiden ollessa yleensä avoimia.
        Todella virkistävää verrattuna muutoin niin yleiseen valtamedian tapaan revitellä otsikoita tekemällä tutkimusta.
        Suomessakin pääsääntöisesti vain lainaillaan muiden artikkeleita.

        • ”tekemällä tutkimusta” -> tekemättä tutkimusta

          = Todella virkistävää verrattuna muutoin niin yleiseen valtamedian tapaan revitellä otsikoita tekemättä tutkimusta.

  11. Tästä Trumpin ja muiden globalisti-imperialistien propagandasta muistuu mieleeni jo edesmennyt Bush vanhempi ja Persian lahden sota.
    Lapsilla ja vauvoilla ratsastivat imperialistit tuolloinkin sotaan.
    Saddam Husseini joukot kuulemmas Kuwaitin mehitettyään olivat heitelleet keskosia keskoskaapeista kadulle jne jne. Täyttä roskaa, mutta läpi meni silloin niin kuin menee taas tänä päivänä.
    Persian lahden sota oli ensimmäinen sota, jossa media oli täysin kesytetty ja Pentagonin komennettavana. Edesmennyt 80-luku oli USA medioiden keskittymisen aikaa, jolloin ne ajautuivat muutaman harvan suvun käsiin.

    Mainio video joka paljastaa tämän kaiken Persian lahden osalta, suorastaan ratkiriemukkaita ovat tuon ajan CNN:n valheuutiset 😀 😀
    Ehkäpä herra Kannalakin oppisi jotain katsottuaan tämän lyhyen mutta niin informoivan videon.

    https://www.youtube.com/watch?v=2PPiadun9Jo

    • Onko tuo (tulokkaiden?) herroittelu (ja vähättely yms) jonkinlainen yritys pitää uudet käyttäjät poissa vastavalkeasta?
      Onko se ”talon tapa”?

      • Ei ole talon tapa, hyvä herra. Jotkut käyttävät, jotkut eivät. Minä itse ajoittain, en kylläkään vähättelynä.

  12. Pirkko Marjatta Turpeinen-Saari:
    15 t ·
    ” Jälleen Yle:n A-studio yllätti. Matalammalle tiedonvälityksen tasossa ei voine päästä kuin mitä tämänpäiväinen keskustelu ”Syyrian kaasuiskusta” oli.

    Al-Qaidaan yhdistetyt ”valkokypärät” toimivat Yle:n ainoina tietolähteinä,
    jotka valkokypärät ovat jo kerran paljastuneet huijareiksi.

    Monet NATO-maat ovat tukeneet taloudellisesti tätä ryhmää. Yle ei huomaa, että USA:n presidentti ei ole enää Obama, joka Ranskan, Saksan, Iso-Britannian ja Yhdysvaltojen rinnalla tuki jihadisteja, jopa ISISiä.
    Ulkoministeriön edustaja ja läsnä ollut sotilashenkilö eivät toimittajan ohella huomanneet keskustella siitä oliko kyseessä kaasuisku, jos oli, mikä osapuolista oli sen takana.
    Käsittämättömän typerältä tuntui myös jaarittelu kemiallistenaseiden käyttökiellosta ja maista, jotka ovat siihen sitoutuneet kun monet kapinallisryhmät eivät halua tietääkään mitään kieltosopimuksista tai tulitauoista eivätkä koskaan tulisi neuvottelemaan minkään aseiden kiellosta.
    Tulee mieleen kymmeniä muita provokaatioita, joilla aiheutetaan kaaos, jonka aikana ei halutakaan selvittää totuutta vaan halutaan saada aikaan tunnetila, jonka verhossa suurvallat voivat aloittaa pommitukset tai muut haluamansa toimenpiteet, yleensä saadakseen aikaan jo pitkään suunnittelemansa hallituksenvaihdokset tai sotilaalliset tai taloudelliset tavoitteet.
    A-studion toimittajan vaivautuneisuus johtui ehkä syyllisyydestä siitä, että Yle on verorahoilla osallistunut Valkokypäristä kertovan dokumentin tuottamiseen. TS Yle on korviaan myöten al-qaida jihadistien propagandassa mukana ja siten täysin kyvytön esiintymään objektiivisten uutisten tuottajana.”

    ja

    https://www.almasdarnews.com/article/assad-never-used-chemical-weapons-islamist-rebels-did/

    ja
    https://l.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Ftheduran.com%2Fcnn-mainstream-media-must-apologize-fake-news-syria-chemical-attack%2F&h=ATONU6AQ0m8AvtXEg23-hJQ7_bx78h40wgbYXWDSsJSu-023w4hChgTLJDwU_rJaA2hFGdzH4hbDv7u8ttHSLaYUszVVNCZXA9zPKmdAQjs7yirWqg3UdYtEBpj3XrelnZMlJocfwzDtIMFPAQf_oWEk

  13. Aika järjestyneesti oli kuvattu se Suomenkin televisiossa näytetty tilanteen kuvaus, jossa taustalla Ismail al-Abdullah selosti tilannetta. Ylelle kiitosta siitä, että se sentään muualla netissä kertoi tämän Ismail al-Abdullahin kuuluvan valkokypäriin.

    Jos siellä oli todellinen kaaos menossa, enpä usko, että tällaisiin kuvaussuoritteisiin olisi kyetty.

    ISIS lienee länsimedian suosiollisella avustuksella kehittänyt konseptin tappamiensa ruumiiden uudelleenkierrätyspalveluun propagandatarkoituksiin.

    Milloinkahan ensimmäinen tämän genren filmatisointi pääsee Oscar-kisaan mukaan?

  14. Jos saanen ennustaa tapaus painetaan villaisella juuri länsivaltojen pyynnöstä. Itse asiassa heidän sotilastiedustelunsa on hyvin perillä että siellä on päästelty ilmoille Al Nusran terroristien kemiallisten aseiden kaasuja.

  15. Kun yrittää tajuta, miksi voitolla oleva Syyrian armeija/hallitus näin Syyria-konferenssin alla tekisi jotain näin nuijamaista.

    Samaa ihmettelee jokainen normijärkinen. Myös rauhanvälittäjä Haavisto. Lisäksi Haavisto kertoi Ylen lähetyksessä, että Assadin hallintoa on juuri alettu pitää uskottavana kumppanina rauhanneuvotteluissa!! Kukahan tämän haluaa horjuttaa? Israelista soitto Trumpille? Loppu rauhanneuvotteluilla. Miettikää jälleen myös ajankohtaa. Kiinan iso mies on juuri tulossa Valtoihin.

    Trump on pelannut ystävää Venäjän kanssa ja vihollista Kiinan kanssa. Trump kiristää kauppaneuvotteluissa Kiinan puolelleen tai ainakin yrittää.
    Kiinan presidentti joutuu melkoiseen paineeseen jenkkivierailullaan. Häneltä vaaditaan varmasti selvyyttä kenen joukoissa seisot, Assadin ja Venäjän vai Trumpin ja lännen?

    Teko noudattaa samanlaista kaavaa kuin Ukrainassakin. Painetta luodaan aina kun siihen on tarvis. Kiinan presidentille järjestettiin jättiyllätys. Kumpa olisi ollut puhuva kärpänen Suomen pressan linnan katossa. Ei ole vaikea arvata, että alan miehet valmistelivat Kiinan presidenttiä oikealle kannalle Syyrian ja Ukrainan asiassa jenkkien pyynnöstä.
    Jättipandoja ja Harkimon henk biseneksiä unohtamatta

  16. Miksi Syyrian Assad ei vastaa syytöksiin lasten tuhosta myrkkyihin ? Voisiko olla niin,ettei hän ota siihen
    kantaa,koska yleinen uskomus maailmalla on jo niin vahva hänen hallitustaan vastaan,ettei siitä olisi
    mitään hyötyä.Propakanda on vahvin ase koska se perustuu tunteisiin.Kuolleen sotilaan kuva ei enää
    järkytä ketään,nyt pitää kuvata pienokaisia verissään,ja myrkytettyinä,kuoleman kouristeluissa.Sen
    tahokkuus iskee katsojan syvimpiin herkkyyksiin.Ihmisen oikeudentaju on muuttunut kostonhaluksi
    sitä hallitusta vastaan jonka maan aluella se on tapahtunut.Syyrian terroristit ovat aiemmin myöntäneet
    kayttäneensä myrkkyjä siviilien tuhoamiseen,koska se tuottaa enemmän tuloksia kuin tuliaseet,taikka
    tavanomainen sodankäynti.

  17. Syyrian presidentti on tietenkin kapula suussa. Propagandaan kuuluu se, ettei sovi kysellä sellaiselta, joka asiasta on parhaiten perillä. Lisäksi propagandaan kuuluu, että leimataan toinen osapuoli, esim Assad, epäluotettavaksi. Samaan tapaan kuin Suomi on luokitellut ven. median.
    https://sputniknews.com/middleeast/201704031052229629-syria-russia-servicemen-orphanage-aid

    Perinteisempi tapa on kuitenkin, ettà vaietaan ikävistä uutisista
    https://nypost.com/2017/04/03/fresh-evidence-the-russia-scandal-is-a-team-obama-operation/

    Sodassa tai sitä ennen vastustaja leimataan hirviöksi:
    Growing up with war: Children of Syria. My documentary about innocent kids deeply traumatized by the conflict is out
    https://www.facebook.com/RTnews/posts/10155221392724411

    Der Spiegel:
    The Chocolate King Rises
    Part 2: ’Piss Off, You Jewish Garbage

  18. ”Teko noudattaa samanlaista kaavaa kuin Ukrainassakin. Painetta luodaan aina kun siihen on tarvis. Kiinan presidentille järjestettiin jättiyllätys.”

    Hänellä on nyt jättipanda sylissä Usassa, eikä tietoa mitä sille tehdä. Well Done, CIA et Al.

    Näihin false flaggeihin ei pitäisi kyllä uskoa, paitsi kun kyseessä on Mainila.

    Leikitäänpä ajatuksella kuitenkin hieman ja annetaan vihje josta uskonmies löytää sielulleen rauhan. Toisille se on koraani.

    Oletetaan, että tietyt kaverit ovat alttiimpia false flageille:(Siis suorittavat niitä)

    http://althistory.wikia.com/Joseph_Dzhugashvili_(The_Many_Nations_of_North_America)
    http://forward.com/news/breaking-news/328916/ukrainian-jewish-billionaire-igor-kolomoisky-sues-russia

    http://www.spiegel.de/international/europe/profile-of-petro-poroshenko-in-the-run-up-to-the-ukraine-elections-a-970325-2.html

    Siinä jo esiteltiin kunkun kolme kovaa:
    Joseph Dzhugashvili (Mainila)
    Ihor Kolomoisky (Azovin pataljoona)
    Petro Poroshenko( Mediaguru)

    Arabit sepittivät koraanin ja Tuhannen ja yhden yön tarinat.

    Juutalaiset sepittivät tai ainakin esiintyvät pääosassa satukirjassa nimeltä raamattu!

    Eihän tässä ole enää muuta epäselvää kuin että esiintyykö raamatussa false flaggeja. Tämän haluaisin kuulla Sipilältä tai Soinilta eli raamatuntuntijoilta!!!

    Ps. Tuo Spiegelin juttu todellakin alkaa:
    The Chocolate King Rises
    Part 2: ’Piss Off, You Jewish Garbage
    Lyhyt lainaus :Among the extreme right, it is taken for granted that Poroshenko is Jewish and is actually named Walzman

  19. Make no mistake, Washington will never let go – not by itself, never. Their target is world hegemony – the goal of their self-indulging PNAC – Plan for a New American Century. And to attain this goal, the fall of Syria had been planned long in advance, in the early 1990’s. “Regime Change” is relentlessly being pursued – see Wesley Clark at the Commonwealth Club of California, October 3, 2007 – ‘ 7 countries have to fall in five years’
    http://www.globalresearch.ca/war-propaganda-syrias-destruction-by-the-lies-of-the-western-media-washington-will-never-let-go-their-target-is-world-hegemony/5549508

  20. Tämä kaasujutska tuntuu eskaloituvan nopeasti.
    Trump on paljastanut todellisen karvansa lopullisesti, asian, jota saattoi jo alusta asti epäillä. John McCainista on tullut nyt Trumpin ylin ystävä eli edessämme on näillä näkymin sota, siis III maailmansota.

    Todennäköisesti Moskovassa jo analysoidaan tilannetta ja ainoa järki vaihtoehto on panna koko ydinasearsenaali taisteluvalmiuteen. Venäläisllä ei ole muuta mahdollisuutta kuin iskeä ensin ja lujaa. Sotilaallinen epäsuhta USA:a ja Natoa vastaan on niin suuri.

    Tämä elämä oli ihan hauska seikkailu niin kauan kuin sitä tulee kestämään. 🙂

    • Trump’s Psychopathy Now Clear
      He’s willing to replace Obamacare with something he knows to be even worse. He’s willing to be what even he knows to be a rotten President.
      He knew that he was endorsing something that would make America’s rotten healthcare system even costlier and worse — even more free-market — than it already is (which is already the world’s costliest and also the worst among all developed countries), but he wanted it to become law anyway.
      The problem isn’t Donald Trump; it’s the entire fraudulent system that now controls the United States of America.
      http://www.globalresearch.ca/trumps-psychopathy-now-clear/5583472

      • ’…The problem isn’t Donald Trump; it’s the entire fraudulent system that now controls the United States of America.’

        Onko Trump zio-masonic mafian (Deep State) jyrän alla? Sekö on vastuussa kaasuiskuista? Onko tuon mafian tarkoitus sabotoida ja tuhota Trumpin rauhanpolitiikka Syyriassa?
        Meyssan: Valkoisen Talon tavoitteena on aito demokratia, Syyrian kansan tahdon kunnioittaminen.
        The White House converts to Democracy
        A considerable step has just been taken by the Trump administration – his principal diplomats have announced that they recognise the right of the Syrian people to democracy. They admit that as a nation, the Syrian people made the sovereign choice of Bachar el-Assad as their President. That is the end of all the rhetoric about forced « democratisation » which accompanied the military adventures of the previous administrations.

        http://www.voltairenet.org/article195862.html

  21. USA:n neo-con-porukka on jo niin sairaalloisen sotahullua ja katkeraa al-Assadin menestyksestä, ettei se vaivaudu enää kehittelemään edes kunnon ”False Flagia” vaan pelkkä ”Flag” riittää. Olisivat palkanneet edes jonkun Hollywoodin käsikirjoittajan tehtailemaan hieman uskottavamman tapahtumaketjun. Mutta minkäs teet. Uuden maailmanjärjestyksen ajajat ovat tulleet kuukausi kuukaudelta röyhkeämmiksi ja Trumpin hallintotiimin patrioottiset jäsenet ovat olleet heille vain pieni hidaste. Trumpin näytöt ’America First’-ohjelman toteuttajana ovat ainakin ulkopolitiikan osalta sulamassa tyhjiin ja vanha kunnon hallitusten vaihto ja ’failed state’-tehtailu terroristipesineen saa jatkua entiseen malliin. Tässä tapauksessa sionistiset motiivit vaikuttavat myös selkeästi.
    Sotilastaktisesti maahyökkäys Syyriaan lienee välttämätön maan tehokkaan ilmapuolustuksen (S-300, S-400) eliminoimiseksi. Kun nuo aseet on tuhottu, saa USA vetoinen koalitio helposti alueella ilmaherruuden ja al-Assadin päivät ovat luetut. Riskit ovat kuitenkin suuret, sillä Iran ja sen liittolainen Venäjä eivät välttämättä katsele Syyrian valtaamista sivusta. Jopa WW III:n syttyminen on tässä leikissä lähellä, sillä myös Kiina on kiinnostunut voimasuhteista Lähi-Idässä.
    USA:n ’homeland’ ei muuten ole erityisen vakaa ja sielläkin voi tapahtua kummia, jos iso kampanja Lähi-Idässä alkaa.

  22. Syyrian kemiallisia aseita on siis kertaalleen tuhottu.
    Ja tutkimukset vahvistaa että Syyriassa (2013…2014) käytetyt ei ole samaa ”tuotantoa” kuin Syyrian aiemmat (2012) myrkyt.
    Koska esim Sarin kaasua kuulemma joidenkin mukaan pystyy valmistamaan kuka tahansa omalla takapihallaan/autotallissaan, ketään alueen toimijaa ei vielä voi sulkea pois. (jotkut asiantuntijat tosin sanovat ettei sarinin valmistaminen kuitenkaan ihan niin yksinkertaista ole, tarvitaan esim. kemiallista komponenttia jota on vaikea saada, mutta kun komponentit on, ne on helppo sekoittaa)

    Toisaalta on propagandamotiivit, toisaalta on jihadistien motiivit ja sitten on vielä diktaattorin motiivi eliminoida kapinalliset ja heidän tukijansa.

    Koska lukuisia aiempiakaan kemiallisia iskuja Syyriassa ei tyhjentävästi ole saatu selvitettyä, tuskin selviää tämäkään.

    Tuoreimpia:
    -USA ampui 50 risteilyohjusta lentokentäle josta sen mielestä kemiallinen hyökkäys tehtiin
    -torjuntaetäisyydellä oli Venäjän S400 järjestelmä mutta se ei tiettävästi tehnyt mitään risteilyohjuksia vastaan
    -Venäjän ja Assadin joukkojen tiedot hyökkäyksestä ei näytä vastaavan täysin kemiallisten tapahtumien ajankohtaa
    -Ei näytä uskottavalta että kyseessä olisi ollut sariinitehdas joka tuhoutui, ennemminkin jihadistit olisivat lavastaneet tapauksen
    -Tiedetään kapinallisten/jihadistien yrittäneen käyttää siviileitä ihmiskilpinään, jospa heillä oli nyt muun kaasutuksen ohella muuatma sariinikanisteri sairaalan katolla pommeja odottamassa?
    -Myrkkyjä käytettiin anyway, jonkun toimesta, se on melkolailla ”satavarmaa”.

    Koska kaikki keinot on arabimaissa sallittuja kunhan on ”pyhät tarkoitukset”, olisi niin ihanaa kun heidät vois jättää muhimaan omaan sivistymättömyyteensä. Sen sijaan näkyy että sotamahdit yrittävät aina jotain vaikka takeita onnistumisesta ei ole, päinvastoin, tilanteet aina vain pahenee. Sitten kun kaikki on kuolleet, kärsimys loppuu.

  23. Nyt False Flag -operaatio sai siis odotetun jatkumon. Suomalainen lehdistö on myös mukana tässä, tämän päivän Iltapaska ei anna edes kommentointimahdollisuutta ”uutisilleen”. Vaaranahan olisi, että totuus tulisi julki jonkun kommentissa ja yleinen mielipide kääntyy ”hyvää länttä” vastaan. No, näin käy joka tapauksessa.

  24. No niih nyt se alkoi 🙂 we are doomed. 🙂
    Jenkki-imperialistit ampuivat alukseltaan 59 Tomahawk ohjusta Syyriaan, Homsin maakunnassa sijaitsevaan Shayratin lentotukikohtaan.
    Venäjän puolustusministeriön tiedottajan mukaan 59 Tomahawkista itse kohteeseen Shayratin lentotukikohtaan osui 23 ohjusta. 36 Tmahawkia lensi piru ties minne. Ei siis kovinkaan tehoas isku. 😀
    Tähän mennessä syyrialaiset ovat ilmoittaneet 7 kuolonuhrista.
    Venäjä on irtisanonut USA:n kanssa solmimansa sopimuksen lentotoiminnan turvaamisesta Syyriassa.
    #BREAKING! #Russia suspends Moscow-Washington deal on flights safety in #Syria

    Imperialistisen valemedian väite, että jenkki-imperialistit ilmoittivat iskusta ennakkoon venäläisille, ei pidä paikkaansa,

    US Had No Contact with Moscow Prior or After US Attack on Syrian Airfield

    https://sputniknews.com/politics/201704071052385096-usa-no-contact-moscow-syria-attack/

    PS Jenkki-imperialistien ohjusiskun jälkeen ISIS aloitti välittömästi hyökkäyksen Syyrian Arabiarmeijaa vastaan.

    Pari Syyrian partisaanitytön twiittiä:

    ”The Navy Ship that attacked #Syria, is no longer a US ship, it is an #ISIS ship and defending it is defending ISIS.

    .@realDonaldTrump bombs 300 civilians in #Mosul before his whore daughter’s crocodile tears dry over #SyriaGasAttack

    #Russia will now shoot down any #US planes flying over #Syria-n airspace

    The US denies warning Russia, if Russia got a tip off it would have been from their own intel. https://sputniknews.com/politics/201704071052385096-usa-no-contact-moscow-syria-attack/ … #Syriahoax

    • Nyt taisit nielaista Venäjän tiedoitteet ihan purematta?

      Satelliittikuvista varmaan voidaan aikanaan laskea montako iskemää löytyy lentokentältä.
      Toistaiseksi yhden harhautuneen tomahawkin kuvat on ilmeisesti esitetty, lisää varmastikin löytyy.
      Ja jotain videopätkää näkyi, jossa mahdollisesti näkyy Assadin ilmatorjuntaa.
      Venäjän S400 ilmeisesti oli hiljaa jostain syystä (diili Trumpetin kanssa?).

  25. ”Kyllä ASSAD on pääsyyllinen”, sanoo Niinistö Iltapaskan mukaan. 😀 😀

    Totuus Niinistöllekin löytyy youtube videoista ja miksei löytyisi, Idlibin videonhan teki Hollywoodin Oscar-voittaja White Helmets. Tosi-TV mies Trump pitää kaikkea filmattua totuutena, samoin kuin hänen blondi bimbo tyttärensä.

    Niinistö & kumppanit taitaa olla paskat housussa, nämä ns. ”asiantuntijat” odottavat Venäjän vastausta. No se satavarmasdti tulee aikanaan ja kovaa. 😀
    Merkkejähän siitä on jo saatu.
    Syksyllä tänne meille, Rovaniemelle, pitäisi tulla jenkki-imperialistien B-52 pommareita. Jää nähtäväksi mitä tulee ja näkeekö kukaan ylipäätään ensi syksyä. 🙂

    • Niinistö on globalisti, nwo-eliitin (varjohallitus, deep state) tukimiehiä kuten melkein kaikki meidän poliittiset elimet ja korporaatiot, joille vain raha merkitsee. Se haluaa johtaa ja hallita mahdollisimman suurta persoonatonta, massaidentiteetin omaavaa ja sitä tukeville yksityisille pankkiireille velkaantuvaa laumaa.
      Heille maailma on yksi suuri New York … kaupunki josta köyhille ei löydy sijaa eikä sananvaltaa (’pour people must exit’ kuten Jean Baudrillard sanoo kirjassaan Amerikka).
      ”Syyrian suurin ”synti” on se, että maan pankkijärjestelmä on edelleen suurilta osin kansallistettu, minkä lisäksi maa tukee aktiivisesti sionisminvastaista vastarintajärjestöä, Hizbollahia. Yhdysvaltoja hallitsevat pankkiirit ja Israel-lobbaajat inhoavat Syyriaa syystäkin – Syyria edustaa vastarintaa sionismia ja kansainvälistä rahanvaltaa vastaan.
      ”Tällä hetkellä tulevaisuus näyttää synkältä. Syyria on onnistunut vapauttamaan useita tärkeitä alueita terroristien otteesta, mutta kaasuiskuhuijaus voi merkitä sitä, että pian syyrialaisten veri vuotaa entistäkin vuolaammin – Israelin nimissä.

      http://magneettimedia.com/syyrian-edellinenkin-kaasuisku-paljastui-huijaukseksi/

  26. Monasti sanotaan/toistellaan kuinka hyvin Assadilla on homma hallussa.

    Kartalla ei siltä näytä:
    https://drive.google.com/file/d/0BxNz0P5oVk2wMFo4d1VxV3lKcWs
    (punaisella merkitty alue on Assadin hallinnassa, keltainen Kurdien hallussa, Harmaa ISIS taistelijoiden hallussa, vihreaä on kapinallisten sekaköörin ja kotikutoisten jihadistien hallussa… tai jotain sinnepäin)

    Mutta kaipa sillä ”sanomisella” vain tarkoitetaan että kun suurimmat kaupungit on Assadin hallussa, maaseutu alistuu / kapinoivien tuki loppuu.

    Härdellissä USA+kaverit tukee ”keltaisia” ja ”vihreitä” taistelussa harmaita ja punaisia vastaan.
    Venäjä tukee punaisia, ennekaikkea vihreitä vastaan (joskus, mutta hyvin harvoin, harmaita vastaan).
    Assad taistelee ennenkaikkea vihreitä vastaan, joskus myös punaista ristiä ym. vastaan. 🙁
    Turkki sohii jokaväliin, ampuu keitä sattuu ja samalla ilmeisesti ostaa öljyä ISIS:ltä.
    Israel sohii myös alueelle, etupäässä kait punaisia vastaan.
    Samoin Iran ajaa alueella omia verisiä etujaan.
    Monelle toimijalle on myös eduksi jos euroopan talous kärsii syntyneestä pakolaisvirrasta.

    Tyypillistä on median huijjaaminen, valehtelu ja propagandaiskujen tekeminen, varmaankin kaikkien toimijoiden toimesta.

    On selvää että esim. ISIS syntyi USAN myötävaikutettua esim. luomalla valtatyhjiön Irakiin.
    Syyriassa USA on onnistunut lähinnä vain lisäämään siviilien kärsimyksiä aseistamalla ”vihreää” sekajoukkoa (jossa joskus on joku suoraselkäinen kapinallinenkin, kuulemma, mutta ne ehkä jo kuolleet sukupuuttoon).
    Venäjä tuli ja alkoi pommituksin lanata kapinoivaa sekakööriä veks, ja se toimii, myös tuhansia siviilejä pääsi kärsimyksistään, mutta tod näk olisi kuolleet anyway, sodan pitkittyessä.

    Yhteistä melkolailla kaikille toimijoille taitaa olla se että vankeja ei oteta.
    Päät leikataan kidutuksen jälkeen tai jos oikein hyvin käy niin saa niskalaukauksen ilman kidutusta.

    Sariinit:
    Jotkut sanovat että Syyriassa käytetyt Sarin kaasut ovat kemialliselta rakenteeltaan huonosti säilyviä.
    Eli sellaista tehdasta alueella ei pitäisi kenelläkään olla josta voisi vapautua paljon valmista sariinia.
    Eikä valmista sariinia voi siis varastoida eikä kuljettaa pitkiä matkoja.
    Ilmeisesti kyseessä myös herkästi syttyvä ja siten palaen tuhoutuva aine/kaasu.

    Kaasun vapautuminen tehtaasta/varastosta siis epätodennäköistä. Tarkoituksellinen ”kaasutus” todennäköisempi selitys. Syypäästä ei varmuutta.

    • Amerikkalaisdiplomaatti Chas W. Freeman Jr. kuvaili 2016 Syyrian tilannetta seuraavasti:

      […] ”Syyriassa on meneillään vähintään kaksitoista erillistä mutta keskenään lomittuvaa sotaa, ehkä useampiakin. Saudi-Arabia on sodassa Iranin kanssa (alueen ”kuninkuudesta”); ulkomaisten tahojen (kuten Yhdysvaltain, Ison-Britannian, Turkin et al) tukemat ”kapinalliset” sotivat (vaaleilla valitun) Bashar al-Assadin hallitusta vastaan; islamistit taistelevat sekularisteja vastaan; ulkomaisten tahojen (ks. edellä) tukemat joukot taistelevat Daeshia (sama kuin ISIS) vastaan; shiia-muslimit sunni-muslimeja vastaan; kurdit arabeja vastaan; kurdit kurdeja vastaan ja Turkki kurdeja vastaan. Yhdysvallat taistelee Daeshia, al-Assadin hallitusta ja Venäjää vastaan.”

      ”Yhdysvallat on suoraan tai epäsuorasti osallinen noin puoleen Syyriassa käytävistä sodista, liittoutuneena sekä al-Assadin kanssa että al-Assadia vastaan; Yhdysvallat on liittoutunut ”kapinallisten” kanssa sekä ”kapinallisia” vastaan, toisinaan yhdessä Turkin ja toisinaan yhdessä kurdien kanssa mutta aina Venäjää vastaan”, Freeman täsmentää.

      ”–Ja Israel tietenkin pommittaa syyrialaisia milloin sitä huvittaa, kun Israelista siltä sattuu tuntumaan.”
      Huolimatta kaikista humanitaarisista krokotiilinkyynelistä, yksipuolisesta Assadin vastaisesta uutisoinnista ja diplomatiaksi naamioiduista pr-harjoituksista, Yhdysvallat on ylläpitänyt anarkiaa ja teurastusta Syyriassa syöttämällä aina vain enemmän aseistusta sinne. Tämä on sopinut hyvin Israelille, joka avoimesti suosii Syyriassa kaaosta – Israelille vihamielisen ja pätevän hallituksen tilalla, Freeman sanoo. Muita se turhauttaa ja kauhistuttaa.

      Jos Assad pysyy vallassa, Persianlahden valtiot tuntevat tulleensa petetyiksi; lahkojen välinen väkivalta kukoistaa; ulkomaat sekaantuvat vaihtelevalla tarmolla sotaan; Iran säilyttää poliittisen johtajan asemansa Levantin alueella; Turkki pyörii tuuliviirin lailla joka suuntaan; kurdien itsehallinto häämöttää horisontissa haihtuakseen taas; Turkki ja Eurooppa hautautuvat pakolaistulviin; Yhdysvallat ja Venäjä ovat yhä lähempänä pistettä, jossa sota niiden välillä puhkeaa, hahmottelee Freeman. […]

      […] Syyriassa Yhdysvallat työskentelee sunni-muslimien kanssa vastustaakseen Irania ja Irania suosivaa Syyrian shiia-hallitusta, kun taas Irakissa Yhdysvallat liittoilee Iranin kanssa tukahduttaakseen sunni-islamistit, jotka vastustavat shiia-muslimien osallistumista hallitustyöhön. Ironista kyllä, Irakin hallitus osallistuu tiedusteluyhteistyöhön Iranin vallankumouskaartin Quds-joukkojen, Hizbollahin ja Venäjän kanssa – joita Yhdysvallat pitää vihollisinaan.

      Irakissa sentään on meneillään vähemmän sotia kuin Syyriassa, viisi tai kuusi erillissotaa, laskeskelee Freeman. Eri yhdistelmissä Irakin hallitus, Yhdysvallat ja Iran taistelevat Daeshia (ISIS) vastaan, shiia-arabien enemmistö on sunni-vähemmistöä vastaan ja päinvastoin. Daesh tappaa sekularisteja (maallismielisiä), shiioja, kurdeja ja valikoituja sunni-arabeja. Yhdysvaltain ajoittain tukemat kurdit panevat hanttiin Daeshille ja joskus myös Irakin hallitukselle. Kurdit tappavat turkmeeneja ja turkkilaiset kurdeja. […]

      Koko artikkeli https://vastavalkea.fi/2016/11/08/ehdokas-klimppi/

      • Antaisitko lähteesi tiedon tuosta. Huvittaisi vilkaista.

        Monasti on väitetty että USA olisi mm.- aseistanut ISIS:n, mutta näkemieni aseiden perusteella ei näytä siltä, toki Irakiin on kylvetty/lahjoitettu aseita runsaasti ja paikallisilta niitä päätynyt jihadisteille jonkin verran.
        Irakin armeija ei muuten ole lainkaan sivistyneen oloista. Saddamin armeijan väitettyihin hirmutekoihin en ole perehtynyt, mutta ainakin nykyinen armeija on äärimmäisen raaka ja julma (aivovammainen kansa???). Kiinnijääneet ISIS taisteljat surmataan äärimmäisen raaoilla tavoilla, jos vankeja ei oteta, olisi tappo edes tehtävä kivuitta.

  27. Kaasuiskun ajoitus on paljastava. Juuri samaan aikaan YK piti kokoustaan Syyrian avustamiseksi.

  28. Lännen sheriffillä on herkkä liipasinsormi!
    Miksi tätä Trumpin iskua voi kutsua? Terroristi-iskuksi vai sodan julistukseksi? Kansainvälisistä laeista ei voi enää edes puhua. Trump romutti viimeisetkin uskon rippeet lakeihin.
    Nyt voi odottaa risteilyohjuksia milloin tahansa ja minne tahansa. Se voittaa kuka iskee ensin.

    Mikäli Syyrian ja Ukrainan sodat tulkitaan lännen ja Venäjän välisiksi proxy-sodiksi, voi Venäjältä tulla seuraavaksi vastaus Ukrainan suunnalla. Poroshenko voi herätä ohjusten ääneen. Putin näyttää ensin lapsi-uhrien kuvia.
    https://off-guardian.org/2016/09/15/war-in-donbass-3600-civilians-killed-by-ukrainian-forces-and-neo-nazi-militia-since-minsk-ii-agreement

    https://www.sott.net/article/318502-Victims-of-ethnic-cleansing-in-Donbass-sue-Kiev-in-European-Court

    http://theduran.com/child-rape-war-in-donbass
    The war in Eastern Ukraine and child rape
    By Adam Garrie
    August 10, 2016, 9:32 pm

    https://theintercept.com/2015/02/27/isa-munayevs-war

    Isa munayv’s War
    The final days of a chechen
    commander fighting in Ukraine
    Marcin Mamon
    feb 27, 2015

    Tuo Duranin artikkeli on kaikkein paljastavin minkälaisista Ukrainan joukoista on kyse. The Intercept kertoo tarkemmin.

    Ps. Duranin etusivulla myös uutta juttua Syyriasta. Ehkä tässä olisi Suomessakin mietittävä pommisuojaa.

    • Trumpin isku Syyriaan näyttää virheeltä. Se ei mene länsimaiseen oikeustajuun.
      On vain niin helppo painaa nappia ja tappaa ihmisiä etäältä, hutkia, eikä tutkia. Munatonta hommaa.

  29. Trump antoi USA:n raha-ase-sotaeliitille periksi 1.5 kuukaudessa. Obama kesti sentään 3 kuukautta. Clinton oli heti uhri eikä Bush Junioria ja Bush Vanhempaakaan tarvinnut jujuttaa kun kumpikaan ei itse ymmärtänyt, että raha-ase-sotaeliitti pyöritti niitä.

  30. bellingcat koettaa kaivella tietoa mitä oikeasti tapahtui:
    https://www.bellingcat.com/news/mena/2017/04/10/khan-sheikhoun-chemical-attack-bombed/

    USA nakkelee aika suoria syytöksiä:
    https://www.apnews.com/19772be1238e49fbb62c509a5b659b3d
    ”WASHINGTON (AP) — The United States has made a preliminary conclusion that Russia knew in advance of Syria’s chemical weapons attack last week, but has no proof of Moscow’s involvement, a senior U.S. official said Monday.
    The official said that a drone operated by Russians was flying over a hospital as victims of the attack were rushing to get treatment. Hours after the drone left, a Russian-made fighter jet bombed the hospital in what American officials believe was an attempt to cover up the usage of chemical weapons.
    The U.S. official said the presence of the surveillance drone over the hospital couldn’t have been a coincidence, and that Russia must have known the chemical weapons attack was coming and that victims were seeking treatment.”
    Syytöksiä + ”no proof” ei ole hyvä yhdistelmä.

  31. I don’t read Finnish so it is a little hard for me to figure out whether you are neo-Nazis or Stalinists. Both groups, of course, worship Assad.

    • I’m newbie on this site, but while some commentators might have some agenda ”from st Petersburg” etc., published articles are not that ”bad”. Just very/super critical/skeptical vs. mainstream news.

      I think all agree that more concrete evidence should be published before strong actions. Motive or lack of motive (etc) is not enough to save Assad’s *ss or put blame. There should be proof/evidence. It seems clear that Assad/Putin/Isis/al-nustra do not want independent investigations on the area (most likely same for US when they are under some suspect).

    • I’m a bit confused about your position to us (Vastavalkea.fi) right now. On the other hand you say you don’t read Finnish. Then, on the other hand you claim you know we are ”Assad worshipers” (as you ”know” we are neo-nazis OR stalinists – btw: wtf?). How can you form an idea like that, if you haven’t read any of our articles? And obviously you haven’t as you are not familiar with the language we use.

      It comes to my mind that perhaps you have encountered some ”alternative truth” about our site Vastavalkea. Could it be that you’ve been told things (lies) about us by Finnish info warriors of West? It’s not in any way exceptional phenomenon and you shouldn’t feel ashamed just because you take hear-talk as facts. People who tell these lies have lots of power behind them, practically half of our state AND commercial media.

      But I do recommend for the future: do not trust anyone blindly. If you can’t read it, do not comment it – and you don’t end up looking like a fool.

  32. Bravi, Johanna. Kimmokin riehuu täällä taas tavalliseen tyylittömyyteensä. Assadin viimeisimmistä haastattaluista kävi ilmi miten jenkki-haastattelija kieriskeli tuolissaan, koska ei päässyt esimiestensä päätökseen solvata ASSAd syylliseksi, omaa kansaansa kohtaan tehdyista kaasuiskuista. Maltillinen Syyrian johtaja on englannin-kielen taitoinen eikä mene helposti ”lankaan” jenkkien pyydyksiin. Jenkit unelmoivat vieläkin saavansa syyrian johdon kaaokseen, voidakseen vetää SAUDIEN öljyputket Syyrian poikki Turkin kautta euroopan markkinoille. TRUMP ei jouda siihen osallistumaan, koska hänellä on kiireenpää tekemistä estääkseen Amerikan valloituksen miljoonilla ”LATINOILLA”Mexikon rajalta sisämaahan. Mr. TRUMP saa minun ääneni sulkemalla rajan, kunnes karavaanit loppuvat, ja kulkijat lähetetään takaisin koteihinsa äänestämään omat maansa asuttavaan kuntoon.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here