Kansanvallasta ja kansansuvereenisuudesta

”Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta”
(perustuslain 2. pykälän 1. momentti)

”Kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja elinympäristönsä kehittämiseen”
(perustuslain 2. pykälän 2. momentti)

”Pykälän 2 1. momentin mukaan valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta. Säännös on otettu sellaisenaan nykyisen hallitusmuodon 2 §:n 1. momentista. Säännös ilmaisee kansansuvereenisuuden periaatteen ja osoittaa Suomen valtiojärjestyksen rakentuvan olennaisesti edustuksellisen demokratian varaan. Lisäksi se osoittaa eduskunnan aseman ylimpänä valtioelimenä. Kun eduskunnan tehtäväksi asetetaan valtiovallan haltijana olevan kansan edustaminen, ei eduskunnan rinnalla voi olla muita, sen kanssa kilpailevia valtioelimiä.

Jotta kansan vaikutusmahdollisuudet valtiovallan käyttöön nähden säilyisivät tehokkaina, on eduskunnan valinta pyritty järjestämään siten, että kansalaisten mielipide mahdollisimman selvästi ilmenisi eduskunnan kokoonpanossa. Siten eduskunta valitaan yleiseen ja yhtäläiseen äänioikeuteen perustuvilla välittömillä, suhteellisilla ja salaisilla vaaleilla (25 §).”
(HE 1/1998: Hallituksen esitys eduskunnalle uudeksi Suomen hallitusmuodoksi)

Kertauksen vuoksi:

”Jotta kansan vaikutusmahdollisuudet valtiovallan käyttöön nähden säilyisivät tehokkaina, on eduskunnan valinta pyritty järjestämään siten, että kansalaisten mielipide mahdollisimman selvästi ilmenisi eduskunnan kokoonpanossa.”

Voitaneen perustellusti kysyä, voiko Juha Sipilän hallitus jatkaa muina miehinä tapahtuneen muutoksen – PS:n eduskuntaryhmän supistuminen ja kilpailevan ryhmän perustaminen – vuoksi? Eivätkö ainoat oikeat ratkaisut olisi olleet joko

(1) Sipilän hallituksen ero ja uuden (eduskunnan luottamusta nauttivan) hallituksen muodostaminen (toisin sanoen pääministerin olisi tullut esittää tasavallan presidentille eronpyyntö koko hallituksen puolesta) tai
(2) ennenaikaisten eduskuntavaalien toimittaminen?

Nyt näyttää siltä, että kansansuvereenisuus on saanut vähintäänkin kolhun? Tilalle on tullut voimapuolueiden (Keskusta ja Kokoomus) puolue-eliitin valta, jonka puitteissa eduskunnan kokoonpano (joka sisältää myös eduskuntaryhmät) ja sen myötä hallituksen kokoonpano on järjesteltävissä sanotun puolue-eliitin kulloisenkin tahdon mukaisesti?

Lopputulos on perustuslaillisen kansanvaltaisuusperiaatteen ja kansansuvereenisuusperiaatteen vastainen. Viimeisessä analyysissä pääministerin runnoma menettely on moraalis-eettisesti tuomittava.

Yleisen oikeustieteen professori Panu Minkkinen vaikuttaa ymmärtäneen asian oikein:

”Minkkinen oli – – HS:n haastattelussa sitä mieltä, että hallituksen olisi ensin erottava ja sen jälkeen se olisi muodostettava uuden ryhmittymän kanssa uudestaan”.

Sipilän hallituksen ero olisi ollut tärkeä myös sen vuoksi, että poliittisten puolueiden kannatusta koskevat mielipidemittaukset ovat viime aikoina osoittaneet, että Sipilän hallituksella on suuri ongelma, so. legitimiteettivaje!

Sipilän hallitus kärsii legitimiteettivajeesta

HS Gallup (Toukokuu 2017):

Kokoomus 20,6%
SDP 18,7%
Keskusta 17,7%
Vihr 14,3%
PS 9,4%
Vas 8,6%
RKP 4,6%
KD 3,7%

Tämä on ainoastaan yksi esimerkki viimeaikaisista puoluekannatusmittauksista. Trendi on kuitenkin kristallinkirkas, samoin päätelmä: Sipilän hallituksella ei ole legitimiteettiä.

Näissä oloissa viisas pääministeri olisi PS:n piirissä tapahtuneen loikkarihärdellin vuoksi esittänyt tasavallan presidentille hallituksensa eronpyynnön. Mutta ei, pääministeri on tarrannut ”valtikkaansa” kouristuksenomaisesti entistä lujemmin. Hänen silmissään siintänee maan todellisen valtaeliitin palkinto maaliin saatetusta sotesta?

Valitettavaa on, ettei tasavallan presidentillä enää ole perustuslaillisia keinoja torjua perustuslakiin ankkuroitujen kansanvaltaisuuden ja kansansuvereenisuuden periaatteiden häikäilemätöntä häpäisemistä.

Tasavallan presidentillähän ei ole kompetenssia erottaa vallanhimoista hallitusta ilman parlamentin enemmistön tukea. Ja pääministerin ala-arvoinen manööverihän näyttää saavan 20. kesäkuuta eduskunnan enemmistön siunauksen (kuten tapahtui, toim.huom.)

Demokratian alennustila mallia Suomi100 on murheellinen tosiasia!



Tapio Kuosma on tietokirjailija ja oikeustieteen lisensiaatti.

¤

Alkuperäinen kuva: Huw Williams (CC0) via Wikimedia Commons
Kuvanmuokkaus: Johanna Lehtonen

SaveSave

SaveSave

SaveSave

33 KOMMENTTIA

  1. Tasavallan presidentillä olisi nimenomaisesti ollut ”kompetenssia” vaatia hallitusta hajoamaan, mutta sitä Niinistö ei tehnyt, koska oli juonessa mukana ihan kirje-teatteria myöten.

  2. Juridisesti ottaen saattoi mennä nippanappa oikein, moraalisesti ei. Kansanvallan kannalta hallitus olisi pitänyt hajoittaa ja uudet hallitusneuvottelut käyntiin. Perussuomalaisista oli valittu viisi ministeriä, joilla heidän mandaattia ei enää ole. Ei äänestäjien, ei puoluekokouksen. Harvinaista on, että 20 (puolueen) kansanedustajaa saa pitää viisi ministeriä. Tuskinpa uuteen hallitukseen olisi saanut.

    Omituisinta on, että molemmat, perussuomalaiset ja uuvatit, vakuuttavat noudattavansa alkuperäistä hallitusohjelmaa. Kuitenkin kepu ja kokkarit kelpuuttivat vain uuvatit. Jotain eroa siis on neuvotteluissa esillä ollut. Sitä ei meille kerrota, puhutaan vain ympäripyöreitä Arvo Pohjasta. Kansanvallan kannalta meidän tulisi saada tietää. Mahtoiko lista olla kuinka pitkä?

    • Halla-aho ilmaisi halunsa noudattaa alkuperäistä hallitusohjelmaa. Sipilä sanoi sen olevan mahdotonta (Yle uutiset).
      Kuolinsinistyneet uuvatit ilmeisesti ovat luvanneet noudattaa Orpon ja Sipilän ”mennään tilanteen mukaan” -ohjelmaa.

  3. Toivottavasti palaamme pian tältä enemmistöparlamentarismin harharetkeltä kohden aikaisemmin käytössä ollutta konsensukseen pakottavaa parlamentaarista käytäntöä.
    Maamme aikasemmassa perustuslaissa ja valtiosäännössä oli voimakas määrävähemmistö säänööstö,joka tosiasiallisesti pakotti hallituksen suurten yhteiskunnallisten uudistusten toteuttamisessa turvautumaan parlametaaristen komitoiden ja niiden mietintöjen valmisteluun.
    Olisikkin kansakunnalle ja sen kokonisuudelle onneksi, jos voisimme palata näiltä enemmistöparlamentarismin harharetkiltä vuoden 1919 perustuslakiin, esimerkiksi vuona 2019, jolloin nyt sekamelskaksi menevä uudistusten hallinnointi saisi vakaamman kehityksen mahdollisuuden.

    Vihreiden uusi puheenjohtaja esitti juuri tuonsuuntaisia näkemyksiä,perustellen sillä mielettömyydellä nykyistä menoa ,kun uusi hallitus aina ensitöikseen peruu edeltäjiensä päätöksiä.

  4. Tämänpäiväisen perusteella jokainen kansanedustaja voi vapaasti loikkia oikealta vasemmalle ja vasemmalta oikealle kulloisenkin esillä olevan asian suhteen ja omanedun mukaan, koska puolueisiin sitoutumiseen perustuvalla kansan äänestystuloksella ja eduskuntaan valittujen kansanedustajien mandaatilla ei ole enää merkitystä. Perustuslailla ei ollut niin väliä, kuten ei ole tähänkään mennessä ollut viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana. Seuraavissa vaaleissa kansalle voi valehdella ummet ja lammet, uskokoon ken tahtoo, golmansach valitsee oikean miehen remmiin.

    Osan ottoni
    Suomen demoratian poismenon johdosta

    ”Ei päivää tiedä ei hetkeä kukaan,
    milloin on mentävä noutajan mukaan.
    Tuli sulle nyt vuoro lähteä pois,
    juuri kun kesä kaunein ollut ois”

    • […] Minkä aamu toi, sen ilta aina vei
      Näin elin nuoruuteni parhaimman
      Niin jäi mun ystävät, mut jäin myös itsekin
      Oli syksy tullut myös mun elämään

      Nyt katson käsiin vanhoihin ja töihin tehtyihin
      Ne kyyneleistä täyttyis tunnen sen
      Tää aika elämästä, on vuoro itkuun mun
      ja silloin laskut maksettava on […]

      Oli kerran sinivalkoinen tulevaisuus
      Oli kerran aika toivon
      Se kaikki mennyt on
      Mennyt on, mennyt pois, jäi sininen tulevaisuus

  5. Sauli Niinistöllä presidenttinä ei olisi teoreettisista valtaoikeuksista huolimatta ollut mitään intressiä sotkea kanssarikollistensa ”keikkaa”.

  6. Maakuntahallinto – ”Valinnanvapaus” – lehmänkauppaan on otettu varmaan mukaan myös Nato. Siksi tarvittiin näin poikkeuksellinen järjestely. Tuskin kaikki ministeritkään ovat täysin kartalla tilanteesta. Päätökset heitetään heille yllättäen valmiiksi tehtynä ja taas on kaksi vaihtoehtoa, puumerkki paperiin tai tuleee jalkamies.

    Valtion ja kansalaisten ryöstämisen torjuntaan taitaa olla nyt keinot vähissä. Perustuslakivaliokunta antaa lausuntonsa juhannuksen jälkeen. Siitä riippuu paljon. Ei ihme, että kokkarit vaihtoi sinne parhaan perustuslakiasiantuntijansa, Ben Zyskowiczin.

  7. Ittellä menee yliymmärryksen kyllä ette suomen suurin valta on ihmisellä jota kansa ei valitse (pääministeri). Tällä juuri mahdollisestetaan se että eliitti pysyy aina vallassa paitsi ehkä jos mikäli sattumalta tapahtuisi niin että suurimmaksi puolueeksi tulisi sellainen puolue jolla ei ole korkeampaa auktoriteettiä ja suurempia sidonnaisuuksia.

  8. Onhan tämä ollut kamala näytelmä — jos kohta viihdyttäväkin, tunnustan.

    Tilanne on todella omituinen. Meillä on hallitus joka käytännössä hajosi: vanhassa oli persut. Uudessa hallituksessa on uuvatit jotka ovat entisiä persuja, ja joilla ei ole puoluetta mutta viisi ministerinsalkkua. Meille on kerrottu että kriisi meni ohi, ja vanha hallitus jatkaa.

    Seuraavaksi alettaneen ”Luottakaa meihin!” -kampanja (meidän rahoittanamme) koska onhan politiikassa luottamuspääoma tavallaan se tärkein.

  9. Ensimmäinen hallitusnäytelmä oli alkoholilaki, keskusta/Sipilä, Kankkonen, Rehula myivät siinä itsensä ja puolueensa poliittisen linjan ja aatteen sekä äänestäjänsä Siniselle uutvatille.

    Toinen näytelmä oli pakolaiskiintiöt, kokoomus/Orpo myi siinä itsensä ja puolueensa, mutta vain maineen, sillä juoni meni niin että Orpo oli ehdottavinaan lisää pakolaisia ja Sininen uutvatti sai ampua ehdotuksen alas julkisuudessa.

    • Pakolaiskiintiöt! Koillisen Kalifaatti-Suomi-rajan kautta tullee tämän kesän aikana orpolapsia tuhansia, nuo kiintiötulijat ovat Junkkarisen ja hänen viininlaskijansa Katalaisen kaupanpäällisiä. Stubu menee laskemaan kuitit matikan a-pohjalta, malliin ysikymppi mulle ja kymppi sulle. Se on tätä päivää, kokoomuksen piireissä. Jos ei käy, niin jani tulee vetään nokkaan.
      Lakihan se alkoholillakin on oltava, ettei ylitarjoa itseään.

  10. Souffleur: Hallitusmuodosta perustuslaiksi (eräänlainen pakina)

    Suomen Hallitusmuoto (17.7.1919/94)
    [Hallitusmoto oli valtionhoitaja Mannerheimin vahvistama.]

    27 §
    Presidentin asiana on kutsua eduskunta ylimääräisille valtiopäiville, antaa määräys edustajavaalien toimittamisesta, avata ja päättää valtiopäivät, sekä määrätä uudet vaalit toimitettaviksi ja hajoittaa eduskunta.
    #
    Laki Suomen Hallitusmuodon muuttamisesta (1074/1991) [Tasavallan presidentti Koiviston vahvistama]

    36 b § (1074/1991) [Koiviston vahvistama]
    ”Presidentti myöntää pyynnöstä eron valtioneuvostolle tai sen jäsenelle ja ilman esitettyä pyyntöäkin, jos valtioneuvosto tai sen jäsen ei enää nauti eduskunnan luottamusta. Pääministerin aloitteesta presidentti voi myöntää eron valtioneuvoston jäsenelle muustakin syystä” (HM 36 b –pykälän 1. momentti).
    ¤
    Suomen perustuslaki (11.6.1999/731) [tuli voimaan 1.3.2000; Tasavallan presidentti Ahtisaaren vahvistama)]

    26 § (Ennenaikaisten eduskuntavaalien määrääminen)
    ”Tasavallan presidentti voi pääministerin perustellusta aloitteesta ja eduskuntaryhmiä kuultuaan sekä eduskunnan ollessa koolla määrätä ennenaikaiset eduskuntavaalit toimitettavaksi. Eduskunta päättää tämän jälkeen, milloin se ennen vaalien toimittamista lopettaa työskentelynsä” (perustuslain 26. pykälän 1.momentti).

    64 § (Valtioneuvoston ja ministerin ero)

    ”Tasavallan presidentti myöntää pyynnöstä eron valtioneuvostolle tai ministerille. Ministerille presidentti voi myöntää eron myös pääministerin aloitteesta” (perustuslain 64. pykälän 1. momentti).

    ”Presidentin on ilman esitettyä pyyntöäkin myönnettävä ero valtioneuvostolle tai ministerille, jos tämä ei enää nauti eduskunnan luottamusta” (saman pykälän 2. momentti).
    ¤
    ”(…) parlamentarismin keskeisiä periaatteita, joiden mukaan valtioneuvoston kokoonpanon tulee määräytyä suoraan eduskuntavaalien tuloksen ja eduskunnan kokoonpanon perusteella” (HE 1/1998 vp).

    ”Kekkonen muun muassa hajotti ja nimesi hallituksia täysin oman mielensä mukaan” (https://yle.fi/aihe/kategoria/elava-arkisto/urho-kekkonen-pitkan-linjan-presidentti).

    ”Vielä 1970-luvulla presidentti Urho Kekkosen rooli oli hyvin vahva hallitusten muodostajana ja kaatajana. Viimeisin hallitus, joka kaatui kesken vaalikauden, ja jota seurasi kokonaan uusi hallituspohja, oli Martti Miettusen vähemmistöhallitus, joka kaatui toukokuussa 1977” (https://yle.fi/uutiset/3-8437224).

    ”Kun elokuussa 1958 muodostettiin Fagerholmin laajapohjainen enemmistöhallitus, jota kutsuttiin myöhemmin yöpakkashallitukseksi, Neuvostoliitto osoitti hiljaisesti mieltään sitä vastaan. Presidentti Kekkonen yhtyi kritiikkiin ja vaikutti osaltaan siihen, että hallitus kaatui joulukuussa” (https://fi.wikipedia.org/wiki/Urho_Kekkonen#1956.E2.80.931962:_Ensimm.C3.A4inen_kausi).

    ”Vuonna 1975 – 40 vuotta sitten – erotettiin ja muodostettiin hallituksia sekä hajotettiin eduskunta istuvan tasavallan presidentin Urho Kekkosen mielihalujen mukaan” (http://sjphki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/194601-kun-presidentti-muodosti-ja-erotti-hallituksia-mielensa-mukaan).

    [Lainaus alkaa:]Kun Nikita Hruštšov oli Leningradissa pitämässään lounaspuheessa nimennyt Urho Kekkosen Suomen ulkopoliittisen linjan takuumieheksi, tapahtumasarjan on katsottu lujittaneen Kekkosen siihen saakka heikon aseman Suomen sisäpolitiikan johtajana. Seuraavien kahdenkymmenen vuoden ajan Kekkonen saneli hallitusratkaisut eikä mikään puolue tai kukaan henkilö päässyt hallitukseen ilman hänen hyväksyntäänsä. – K.-A. Fagerholm pahoitteli hallituksensa − jolla oli ollut tukenaan eduskunnan enemmistö − kohtaloa myöhemmin muistelmissaan. Hän kirjoitti muun muassa: ”En halua kieltää, että häpesin isänmaan joutumista sellaiseen tilanteeseen, etteivät Suomen kansa ja eduskunta itse saaneet määrätä, millainen hallitus maalla tulisi olla. Se tuntui jollakin tavoin alentavalta.” Hallituksensa sisäisestä ilmapiiristä Fagerholm totesi, että ”hallituksella oli kaikki edellytykset hoitaa maan asiat kuntoon. Yhteistyö hallituksen sisällä oli erinomainen. Kaikki ministerit halusivat tehdä parhaansa. Mutta niin ei saanut tapahtua. Hallitus ei saanut tulla suosituksi.” Fagerholmin mukaan erityisesti maalaisliittolaiset ministerit olivat häpeissään hallituksen kaatumisesta.[Lainaus päättyi.] (https://fi.wikipedia.org/wiki/Y%C3%B6pakkaset)
    ¤
    Monet ovat viime vuosina puhuneet ja kirjoittaneet johtajuuden perään. Hiukan turhaan puhuvat ja kirjoittavat, koska Tasavallan presidentin toimivaltaa on kavennettu tuntuvasti vuodesta 1991 lähtien. Nyt ei enää ole kaikkivaltiaita johtajia, on sen sijaan pomoja, jotka osaavat jappasta, vatuloida ja iteroida sekä liittoutua oikealla hetkellä oikeiden immeisten (esimerkiksi Supon DDR:n Helsingin-suurlähettilästä kestinneen ex-johtajan[*]) kanssa. Ja kun hetki lyö, he ovat iskuvalmiita ja kykeneviä äkkinäisiinkin U-käännöksiin.

    Itse asiassa nykyinen Tasavallan presidentti, joka aikanaan totesi olevansa ”puolivallaton”, on tänään ’lähes vallaton’. Hänelle on jäänyt oikeastaan vain ulkopolitiikka, sikäli kuin kysymys ei ole EU-asioista. Jäljelle jääneessä ulkopolitiikassakin on tekemistä. Siinä kun tulee yhtäältä olla kieli keskellä suuta ja toisaalta pitää paussia oikeassa kohdassa (”Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti” [tauko] ”yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa” [perustuslain 93. pykälän 1. momentin 1. virke). (Kantsii muuten harkita tarkoin sitä paussin pituutta. Ettei, meinaan, mene ihan ’kenraalitauoksi’. Tota, nääs, jos on sotilasarvoltaan reservin kapteeni, sano.)

    ”Sauli Niinistö lupaili aikoinaan, että haluaa olla presidenttinä ’unilukkari’, keskustelun herättäjä” (http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002699678.html).
    PS:n loikkarijutussa ja pääministerin U-käännöshärdellissä tuli vaikutelma, että unilukkari taisi itse uinua Ruususen unta. Toisaalta, hankalaahan se on ehtiä unilukkaroimaan, kun kohde sukkuloi karkuun ilmojen teitä.

    Vai oliko ’uinahtaminen’ tarkoituksellista? Kun on ne presidentin vaalitkin ovella. Ettei, meinaan, turhaan hätistelisi potentiaalisia äänestäjiä? No, kenties tämäkin joistakin muistelmista aikanaan selviää?

    Eli näillä mennään, legitiimitön hallitus jatkaa hamaan maakuntauudistukseen ja soteen saakka. Ja uutena äänettömänä yhtiömiehenä mukana raahautuu Siniseen[**] kurkottava ministerikopla. Metkaa, ’tä!?
    ¤
    Mutta tulkitkaamme toki asiat parhain päin. Ole hyvä, Joel.

    Joel Hallikainen – Sininen on kesäyö + sanat
    https://www.youtube.com/watch?v=Ol-QXxhImcQ

    Ja Samuli, ti prego.

    Samuli Edelmann- Sininen sointu (lyrics)
    https://www.youtube.com/watch?v=U4K7Sjlc-_U

    Taljanka, je vous prie.

    Taljanka – Sininen Huivi
    https://www.youtube.com/watch?v=N5CYxIwJkJQ

    Gipsy Kings, per favore.

    Gipsy Kings – Nel Blu Di Pinto Di Blu
    https://www.youtube.com/watch?v=aV3AC2POkJg
    ———-
    [*]”Lähettiläs Mitdankilla [= DDR:n suurlähettiläs Helsingissä] oli hyvät suhteet muun muassa suojelupoliisin päällikköön. Seppo Tiitinen kutsui Supon kirjeellä Mitdankin jopa mökilleen” (https://yle.fi/aihe/artikkeli/2000/05/22/stasi-suomi-ja-ddr-kasikirjoitus)

    [**] Sininen saattaa viitata moneen asiaan: (1) Kokoomuksen siniseen, (2) Euroopan lipun siniseen (outoa, kun muistaa, että ko. lippua pidetään yleisesti EU:n lippuna ja että PS-mieliset usein inhoavat EU:ta, (3) USA:n demokraattipuolueen tunnusväriin (outoa, kun muistaa PS-mielisten inhoavan demokraatteja) ja (4) Kazakstanin lippuun (outoa, kun muistaa, että Kazakstanin hallitusta on syytetty vakavista ihmisoikeusloukkauksista).

    Mutta ehkäpä juuri kuvatunlainen arvopohja viehättää keskustan ja kokoomuksen poliittisten eliittien johtoa?

  11. Hups!
    Tolkunmies J Peltomäelle myönnettiin virkavapauden pysyvä jatko sisätiloissa pariksi vuodeksi. Hän on taustaltaan sosiaalidemokraatti kuten moni muukin politiikan kautta hillotolppaa lipaissut. Tuomarismies! Ei ne kaikki persuja ole, Jan ja Sauli!

  12. Perustuslain 25 pykälän mukaan oikeus asettaa ehdokkaita eduskuntavaaleissa on rekisteröidyillä puolueilla ja laissa säädetyllä määrällä äänioikeutettuja.

    Tämä implikoi itseselitteisesti sen, että kun henkilö ei ole enää sen puolueen jäsen, jonka kansanedustajana hänet on eduskuntaan valittu, eikä ole minkään muunkaan rekisteröidyn puolueen jäsen, niin hänen paikkansa eduskunnassa on yleisölehterillä, joka koskee tässä tapauksessa myös eduskunnan puhemiestä.
    Loikkareiden eduskuntaryhmä ei ole mikään rekisteröity puolue.

    Jos tällä perusteella lasketaan 20. päivän luottamuslauseäänestyksen legitiimi tulos, niin se on 104-19=85.
    Luottamusta hallitukseen äänestäneiden lukumäärä olisi siis 85. Puhemies ei osallistu äänestykseen.

    Perustuslain 32 pykälän mukaan:

    Kansanedustaja on esteellinen osallistumaan valmisteluun ja päätöksentekoon asiassa, joka koskee häntä henkilökohtaisesti. Hän saa kuitenkin osallistua asiasta täysistunnossa käytävään keskusteluun. Valiokunnassa kansanedustaja ei saa myöskään osallistua virkatointensa tarkastamista koskevan asian käsittelyyn.

    Tämä tarkoittaa sitä, että kun hallituksessa on 17 ministeriä joista 5 kuuluu jo yllämainittuun kategoriaan, jotka 5 ovat äänestäneet luottamusta itselleen, ministereinä ilman mitään lainmukaista statusta äänestääkseen, ja jäljellejäävät 12 äänestivät esteellisenä -luottamusta itselleenen josta äänestykssestä heidän olisi tullut pidättäytyä.

    Tämän mukaan luottamuksesta hallitukseen äänestäneiden oikea lukumäärä olisi 85-12=73

    Ministeritehtävät eivät demokratiassa periydy kuten kruunun valtikka kuningaskunnissa.
    Lopputulos tästä on se että hallitus olisi tullut kaataa äänin 85/73.

    Aivan oma kysymyksensä on sitten se, että onko meillä edes ollut sellaista legitiimiä hallitusta, jonka suhteen eduskunnan luottamuksesta voidaan äänestää, ja mikä se sitten olisi…? Sekö mikä nyt on vai…?

    • Käsittääkseni fataali perussuomalaisista eroaville on kesäkuun loppu. Jos eroaminen astuu voimaan heinäkuun alusta, niin heillä ei ole puoluetta takanaan. Tämä siis voi tarkoittaa vain sitä, että ovat itse repineet sen valtakirjan, jolla ovat istuneet eduskunnassa kansanedustajina. Tämä voi vain tarkoittaa edelleen sitä, että palkanmaksu kansanedustajana loppuu, ja jos haluaa istua eduskuntasalissa niin paikka on yleisön lehterillä.

  13. Souffleur: Puoluekannatus; Ylen kannatusmittaus (https://yle.fi/uutiset/3-9684222)

    Ylen tuore kannatusmittaus puhuu karua kieltään: Sipilän oikeistohallitus kärsii vahvasta legitimiteettivajeesta. Mutta hallitus sen kun porskuttaa.

    No, mikäs siinä kun hillotolppa on pystyssä ja hilloa riittää! Pakinan lopussa viittaus biisiin, jossa on kysymys ’tolpan’ kaatamisesta. Kenties se tapahtuu seuraavissa eduskuntavaaleissa?

    Oppositiopuolueet

    SDP 17,1 %
    Vihr 15,1 %
    PS 9,7 %
    Vas 8 %
    RKP 4 %
    KD 3,7 %
    ————————
    Yhteensä 57,6 % !!!

    Hallituspuolueet + Eduskuntaryhmä Uusi vaihtoehto (uv)

    Kokoomus 21,3 %
    Keskusta 17 %
    UV 2,3 %
    ———–
    Yhteensä (ja epäsuorasti Sipilän oikeistohallituksen kannatus): 40,6 % !!!
    ¤
    Muut puolueet 1,8 %
    ¤
    ”Ylen kannatusmittaus: Uudelle vaihtoehdolle eduskuntaryhmistä pienin kannatus, perussuomalaiset nosti suosiotaan” (https://yle.fi/uutiset/3-9684222).
    ¤
    L’Estaca (meaning ”the stake”, figurative sense ”without liberty”) is a song composed by the Catalan artist Lluís Llach in 1968.

    The song was composed during the dictatorship of General Franco in Spain and is a call for unity of action to achieve freedom. The song has become a symbol of the fight for freedom everywhere.

    Kuka tietää, ehkäpä jonakin päivänä täällä pohjolassakin demokratia saa ”korkeemman kaiun”?
    #
    Lluis Llach – L’Estaca

  14. Nähtäväksi ja paljastettavaksi jää onko Simon Elo jo uhannut ja/tai uhkaako jatkossa Kike Ritva Elomaan henkeä kun Elomaa siirtyi loikkareista takaisin Perussuomalaisiin tajuttuaan tehneensä väärin.

    • Ritva Elomaa tuli järkiinsä, kun ymmärsi tehneensä kaikin puolin väärin, ei uuvattien joukossa ole poliittista eikä muutakaan tulevaisuutta.

      Mistä kehitteillä oleva puolue saa poliittisen kannatuksensa ja puolueorgaanin pyörittämiseen tarvittavat finanssit?

      PS on satsannut rahaa projektiinsa jonka tuloksena tuli PS:lle 5 ministeripaikkaa. Odotettavissa pitäisi olla, että tästä seuraa finansiaalisia korvausvaatimuksia ko. ministereille sopimusrikkomuksista. Kai arkistoista joku sellainen sopimus löytyy jossa ei lue, että päästyään hallitukseen, ministeri saa hypätä tyhjään edustaakseen ”ei mitään”.

      Jos ko. loikkareille on Kepun ja Kok:in taholta ( Sipilä & Orpo ) luvattu, että he saavat säilyttää ministeripaikkansa, niin kysymys on kansanedustajan lahjonnasta, ja Kok/Kepu pelureiden oikea paikka on vankilassa eikä hallituksessä.

      Uuvatit ova faktisesti tyhjiössä.

      Jos oikeuskanslerilta tai sijaiselta on pyydetty lausuntoa loikkaustoimen suhteen, niin tämän asiapaperin pitäisi tulla näkyviin. Kysykää sitä suoraan oikeuskanslerinvirastosta, kuka ensinnä ehtii!

      Jos kanslerin lausunto on ollut sellainen, että siitä vaan antaa palaa, niin sitten fokus oikeuskansleriin ja hänen toimintaansa ko. asiassa., -eduskunnan asia. Ei Tiitinen & kumppani ole mikään taho antamaan sellaista ratkaisua loikkausasiassa jonka pohjalta toimet legalisoidaan.

      Näissä merkeissä sanotaan toistaiseksi vielä ”heijaa hulahula Suomi”.

  15. Sipilän oikeistohallituksen legitimiteetti murenee päivä päivältä.

    Souffleur: Milloin vvm poistetaan kuvioista? (eräänlainen pakina)

    ”EU:n komissio: Unionin arvopaperiasetus ei olisi edellyttänyt Suomelta hallintarekisterilakia”

    Eduskunta hyväksyi 17.5.2017 hallintarekisterilain, jota hallitus perusteli EU-lainsäädännön vaatimuksella.

    21.6.2017 klo 20:20

    Vihreiden europarlamentaarikko Hautala ”kysyi (…) komissiolta, onko Suomen avoimuutta edellyttävä lainsäädäntö ristiriidassa EU:n arvopaperikeskusasetuksen kanssa”.

    ”Komission varapuheenjohtajan Vladimir Dombrovskin vastauksen mukaan EU ei asetuksellaan säätele lainkaan arvopapereiden hallintamalleja jäsenvaltioissa.”

    Hallitus perusteli osakkeiden hallintarekisteriesitystään EU:n kolme vuotta vanhalla asetuksella. Nyt hyväksytyn lain mukaan suomalainen yhtiö voi laskea liikkeelle osakkeitaan missä tahansa EU-maassa. Tämä mahdollistaa sen, että suomalaiset voivat piilottaa omistuksiaan hallintarekisteriin.

    ”Komission mukaan yksilöllistä asiakaserottelua käyttävät jäsenvaltiot, kuten Suomi ennen uutta lakia oli, voivat jatkaa niin kauan kuin kansallista lainsäädäntöä ei ole muutettu tai kumottu.”

    Heidi Hautalan mielestä komission kanta on selkeä.

    ”Tässä on ihan turhaan menty EU:n selän taakse ja avoimuus ja verotuksen läpinäkyvyys olisivat olleet täysin mahdollista pitää yllä niin, että Suomi olisi pitänyt voimassa oman järjestelyn.”

    Hautalan mielestä hallintarekisteri ajettiin läpi puhtaasti ideologisin syin.

    ”Tämä ansaitsisi nousta eduskunnassa uudelleen keskusteluun ja on tiedossa, että perusuomalaisille oli kova paikka myöntyä hallintarekisterilakiin siinä muodossa, kun se säädettiin.”

    Harmaan talouden tutkija, veroasiantuntija Markku Hirvonen pitää uutta komission vastausta entistäkin selkeämpänä.

    ”Tässä todetaan, että Suomi voi soveltaa sitä poikkeussäännöstä sellaisena kuin se nyt on ollut olemassa. Mikään ei edelleenkään estä Suomea järjestämästä näitä omistustietojen julkisuussäännöksiä omassa lainsäädännössään.”

    ”Hirvosen mukaan aiemmin EU on linjannut, ettei se halua suosia mitään omistusjärjestelmää, eikä halua puuttua kansalliseen yhtiö- tai muuhun lainsäädäntöön. Hirvosen mukaan vastaus on nyt selkeämpi, koska kysymyskin oli suora.”

    https://yle.fi/uutiset/3-9685075
    ¤

    ¤
    2.2. Suullinen kysymys hallintarekisteristä (Hanna Sarkkinen vas); Suullinen kysymys SKT 57/2017 vp. Täysistunto, torstai 27.4.2017:

    ”Kysyn valtiovarainministeri Orvolta: miksi te haluatte valtiovarainministerinä edelleen ajaa omistusten hallintarekisteröinnin mahdollistamista, vaikka jo
    edeltäjänne [Puhemies koputtaa] Stubb lupasi, että asia on kuopattu kaikissa muodoissaan? [Li Andersson: Hyvä kysymys!]” (Hanna Sarkkinen)

    Valtiovarainministeri Petteri Orpo (vastauspuheenvuoro): ”(…) jos me tähän nyt tekisimme jonkun eurooppalaisesta oikeudesta poikkeavan käytännön, se ei
    luultavasti menisi läpi silloin EU:ssa — ei menisi. [Välihuutoja] Tätä selvitettiin pitkään. Nyt tämä on tehty, mitä EU-lainsäädäntö meiltä edellyttää.
    ¤
    Tänään, itse asiassa jo keskiviikkona 21.6.2017, tiedämme, ettei valtiovarainministerin (vvm) vastaus (”Nyt tämä on tehty, mitä EU-lainsäädäntö meiltä edellyttää.”) pitänyt paikkaansa. Eräät voisivat päätellä, että vvm:n vastaus oli totuudenvastainen. Jotkut muut saattaisivat väittää vvm:n valehdelleen Eduskunnan täysistunnossa.

    Kysymys kuuluu: Nauttiiko vvm Eduskunnan luottamusta?

    Toinen kysymys kuuluu: Milloin vvm eroaa tai erotetaan?

    Kolmas kysymys kuuluu: Milloin nykyinen (oikeisto)hallitus eroaa?

  16. Souffleur: Juhannustervehdys

    ”Euroopan investointipankin varapääjohtajan ja Alkon toimitusjohtajan määritelmä: Luonnollinen henkilö istuu, järki seisoo, asiat (if any) seisovat, palkka juoksee” (Anonyymi anno Domini 2017).
    ¤
    ”Kansanedustaja Alexander Stubbille vapautus edustajantyöstä

    Eduskunta on tänään [22.6.2017] myöntänyt kansanedustaja Alexander Stubbille vapautuksen edustajantoimesta 30. heinäkuuta 2017 alkaen” (https://www.eduskunta.fi/FI/tiedotteet/Sivut/Kansanedustaja-Alexander-Stubbille-vapautus-edustajantyosta.aspx).

    ”Kokoomuksen kansanedustaja Alexander Stubb siirtyy eduskunnasta Euroopan investointipankin varapääjohtajaksi. Stubb korvaa tehtävässä Helsingin pormestarina aloittaneen Jan Vapaavuoren. Palkka uudessa tehtävässä on 24 000 euroa/kk” (http://www.iltalehti.fi/politiikka/201706152200209893_pi.shtml).

    Onnittelut uudelle varapääjohtajalle – ja Eduskunnalle![*]

    ”Alko on nimittänyt yhtiön toimitusjohtajaksi Leena Laitisen, 46. (…)
    Laitisen kuukausipalkka Alkossa on 28 500 euroa” (https://www.yle.fi/tekstitv/txt/P161_01.html).

    Onnittelut uudelle toimitusjohtajalle. Vain harvoin joutuvat veronmaksajat kustantamaan niin paljon niin vähästä!

    ILOISTA JUHANNUSTA!

    ”24. kesäkuuta on perinteinen juhannuspäivä. Suomessa juhannus on kuitenkin nykyisin 20. kesäkuuta – 26. kesäkuuta välinen lauantai” (https://fi.wikipedia.org/wiki/24._kes%C3%A4kuuta).

    ”Alkuperäinen juhannusaatto (Suomessa ja Ruotsissa kuitenkin nykyisin vain, jos se sattuu perjantaiksi. Päivän sattuessa lauantaiksi se on juhannuspäivä)” (https://fi.wikipedia.org/wiki/23._kes%C3%A4kuuta).
    ———-
    [*] Onnittelut myös Euroopan investointipankille! Paikalle saapuu nyt todellinen ’rosenttilaskuekspertti’. (”Tietoa 90 prosentista ei ollut ja käytin sitä väärin. Sain luvun omasta päästäni”; http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001896765.html.)

    Huom! Alkossa ’rosentit’ on piilotettu pulloihin.

    Juha Vainio – Juhannustanssit (levyversio)
    https://www.youtube.com/watch?v=xW1yChKfRQ8

    Paula Koivuniemi – Se kesäni mun
    https://www.youtube.com/watch?v=WaeJD3gSKE4&list=PL0BBpNYPHrZN1IlIDUbeJIgDRwFPlEPht

    Viikinsaaren juhannuskokko 24.6.2011, Tampereen Pyhäjärvi
    https://www.youtube.com/watch?v=cwqFLFqMuZE

    Patrick Bruel – Mon amant de Saint-Jean
    https://www.youtube.com/watch?v=_qQeJLSYz_M

    Lucienne Delyle ~ Mon Amant de Saint-Jean (1942)
    https://www.youtube.com/watch?v=93_pv-XWHpQ

    Edith Piaf – La foule

  17. Hei oppositio,

    Näyttää siltä, että Juha Sipilä ja myötäpuolensa ovat tehneet valtiopetoksen. Eduskunta ja tasavallan presidentti on syrjäytetty, kun Sipilä on itse omatoimisesti nimittänyt hallituksensa uudelleen.
    Asian käsittelyssä eduskunnassa tulee huomioida Sipilän ja myötäpuoltensa esteellisyys perustuslain 32 pykälän mukaan.

    Ministeriksi voidaan nimittää vain rehellisiksi tunnettuja Suomen kansalaisia. Timo Soini ja myötäpuolensa eivät täytä tätä vaatimusta. Timo Soinin pitää välittömästi jättää ulkoasiainministerin postinsa. Hän ei kelpaa enää edustamaan Suomea. Hänen sanaansa ei voida enää Suomen ulkopuolellekaan luottaa.

    Eduskunta on työnnetty lokaan. Eduskunnan arvovalta ja kunnioitus voidaan palauttaa vain uusilla vaaleilla. Tässä on kyseessä kansallisesta edusta. Todennäköisesti aito perussuomalainen puolue tulee saamaan superjytkyn. Muiden oppositiopuolueiden menestys Kepun ja Kokoomuksen raunioilla riippuu siitä, kuinka nyt ja vain sillä yhdellä ainoalla tiellä kulkevat.

    Jos muut oppositiopuolueet eivät nyt toimi, niin niiden kohtalona on äänestysromahdus joka purkautuu äänestämisestä jättäytymisenä.

    Ystävällisin terveisin
    Jali Raita, diplomi-insinööri
    Somero

  18. Pilven veikko Juha Sipilä pilvessä
    Hei oppositio

    Pääministeri Juha Sipilä lensi tiistaina 13.6.2017 tapaamaan tasavallan presidentti Sauli Niinistöä ohjaamallaan suihkujetillä Turkuun/Naantaliin Helsingistä/Vantaan lentokentältä. Tapaamisen tarkoitus oli jättää hallituksensa eroanomus. Asia sai uuden käänteen ja Juha Sipilä seurueineen kääntyi Naantalista takaisin seurueineen tapaamatta Sauli Niinistöä.

    Suihkujetin  valitseminen matkustusvälineeksi vaikuttaa harkitsemattomalta ja kuvastaa Juha Sipilän ja johtamansa hallituksen etääntymistä suomalaisista realiteeteista, jalat eivät ole maassa vaan eletään pilvessä.
    Linnuntietä etäisyys Helsingistä Naantaliin lienee 140 km ja autolla maanteitse 180 km. Valtioneuvoston autolla matka olisi tullut maksamaan polttoaineilla luokkaa 30€. Suihkujetillä kustannus lienee ollut satakertainen, ainakin. Muiden virkamiesten liittyminen lentomatkustajiin valtion kustantamana vaikuttaa ansiolentotoiminnalta, johon Juha Sipilällä ei liene lupakirjaa. Se asia, että pääministeri itse lentää ohjaamallaan suihkujetillä virka -asioissa mukanaan muita virkamiehiä on myös turvallisuuskysymys. Ei hyvä. Ministereillä ei liene tapana ja ehkä sallittuakaan ohjata valtioneuvoston virka-autoja.

    Matka-ajassa Juha Sipilä seurueineen ei liene saavuttanut mitään säästöä. Munkkiniemestä alkaa moottoritie lähes Naantaliin saakka, ja matka -aika olisi ollut luokkaa pari tuntia. Suihkujetillä ja autoilla lentokentille matka-aika on saattanut olla jopa enemmän. Virka-autossa olisi voitu työskennellä puhelimin, jota mahdollisuutta suihkujetillä ei ole tarjoutunut pääministerin Juha Sipilän ollessa itse puikoissa.

    Suomessa tavallinen kansa jopa Helsingin alueella näkee nälkää. Leipäjonot sen kuin pitenevät. Noin viidesosa työssäkäyvistä kansalaisistamme syö lääkärin määräämiä masennuspillereitä. Kansakuntamme on sairas. Työkyvyttömiä kansalaisia tuotetaan homevaurioituneista päiväkodeista ja kouluista. Pääministeri Juha Sipilä kirjaimellisestikin lentelee pilvissä. Jo riittää. On aika vaihtaa hallitusta, johon tarvitaan uudet eduskuntavaalit.

    Ystävällisin terveisin
    Jali Raita, diplomi-insinööri
    Somero

    • Suomalainen sananlasku: Sanasta miestä sarvesta härkää.
      Oikeusnormi: Kukaan ei ole lain yläpuolella

      Tunnetussa Kummisetä-elokuvassa maffiapäällikkö Michael Corleonea ei jurppinut se, että maffiaveljet huijasivat häntä vaan se, että huijaaminen tehtiin niin typerästi loukaten hänen älykkyyttään.

      Seurasin keskustelua eduskunnass hallituksen luottamuksesta. Valheen määrä oli ylitsevuotavainen. Juha Sipilä ja kumppanit ovat sietämättömän kelvottomia johtamaan suomalaista heimoa.

      Luottamusäänestyksessä eduskunnassa ei ole kyse hallituksen luottamuksesta, koska meillä ei ole laillisesti asetettua hallitusta. Hallitus on asetettu vastoin perustuslain määräyksiä. Käsillä on vallankaappaus, valtiopetos. Siihen ovat syyllisiä nyt laittoman hallituksen jäsenet ja kansanedustajat, jotka erosivat perussuomalaisten eduskuntaryhmästä. 
      Luottamusäänestys koskee noita hallituksen jäseniä henkilökohtaisesti ja joukkoa Blues Brothers ja Sisters. He eivät saisi osallistua äänestykseen omassa asiassaan eduskunnassa perustuslain 32 pykälän mukaan.

      Uutisissa on kerrottu terroritekoepäilystä kohteena Temppleliaukion kirkko Helsingissä. Väkivaltaiset teot, levottomuudet. lakotkin tulevat Suomessa lisääntymään, koska esimerkkiä epärehellisyydestä näyttää korkein valtiovalta. Järjestyksen ja lain kunnioituksen palauttaminen tulee kestämään vuosia, jos asiaan ei tartuta kovalla kädellä juuri nyt.

      Jali Raita, diplomi-insinööri
      Somero

  19. Katselen juuri Suomi Ensin Liikkeen fasistista leirin purkua sinipukujen työnäytteenä. Luvattomat rintamapakolaiset jatkavat Ateneumin edessä suvakkitukikohdan ihqua. Nyt joku syväluotaava analyysi kertomaan mikä meissä suomalaisissa on vikana.

  20. Uutisissa näytettiin ,kuinka melko kovakouraisesti poliisi poisti mielenosoittajia. Poliisi katsoi toimivansa perustellusti. Itse ongelmaa ei ole kuitenkaan poistettu tai ratkaistu. On syytä uskoa, että demonstraatiot jatkuvat ja voivat kääntyä väkivaltaisiksi. Turvapaikanhakijoiden mielensä,ilmaiseminen Rautatientorilla voi kääntyä hankalaksi. Käsillä ei ole poliisiongelma vaan poliitikkojen ongelma. Valtioneuvoston ja eduskunnan kriisistä näkee, ettei kokonaistilanne ole poliitikkojen eli vastuullisen hallituksen hallinnassa.

  21. ”Turvapaikanhakijoiden mielensä,ilmaiseminen Rautatientorilla voi kääntyä hankalaksi. Käsillä ei ole poliisiongelma vaan poliitikkojen ongelma. Valtioneuvoston ja eduskunnan kriisistä näkee, ettei kokonaistilanne ole poliitikkojen eli vastuullisen hallituksen hallinnassa.”

    Näin juuri. -”aspriinia päänsärkyyn”. Seuraavaksi on odotettavissa ”lisää samanlaista”. Olen täysin samaa mieltä tässä asiassa Jali Raidan kamssa, koska nyt ei hoideta itse tautia, vaan ainoastaan taudin oireita.

  22. Eikös sen matucampingin sanoma ole että hylyn saaneita ei saa poistaa heidän Suomestaan. Eli leiri ei ole turvapaikan HAKIJOIDEN turvaamiseksi?

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here