Heinäkuun 16. päivä 1951 on tärkeä merkkipäivä. Silloin julkaistiin yhdysvaltalaisen kirjailijan J. D. Salingerin (1.1.1919 Manhattan, New York – 27.1.2010 Cornish, New Hampshire) mestariteos, romaani The Catcher in the Rye, suomeksi ”Sieppari ruispellossa”.
Kesti kymmenen vuotta ennen kuin Salingerin kulttikirja saavutti Suomen. Kulttuuriteosta vastasivat Kustannusosakeyhtiö Tammi ja Salingerin ainoan romaanin taiturimainen suomentaja, runoilija Pentti Saarikoski (2.9.1937 Impilahti – 24.8.1983 Joensuu).
Rakastan Yhdysvaltojen tasavaltaa ja vihaan Yhdysvaltojen imperiumia
”I Love the US Republic,
and I Hate the US Empire”– Johan Galtung
(norjalainen sosiologi, matemaatikko, rauhan- ja konfliktintutkimuksen keskeinen perustaja)
Minulla on ollut etuoikeus elää sotiin henkilökohtaisesti osallistumatta. Kuitenkin varhaislapsuuteni oli sodan merkitsemä. Jäin oikeastaan ainoastaan sattuman kautta henkiin Helsingin pommituksissa vuoden 1944 helmikuussa. Lapsuudenkotini koki melkoista tuhoa, mutta pääasia oli, että henki säilyi. (Tosin koen itseni jollakin tavoin lähes ’syntymässä säikähtäneeksi’.)
Vasta Helsingin lyseossa (”Ressu”) ryhdyin – kymmenvuotiaasta isättömänä – miettimään aikuisten maailman outouksia. Muistan keväisen aurinkopäivän, kun silmäilin lyseon luokkahuoneen ikkunasta katuvilinää ja ihmettelin elämän ja aikuisten maailman tarkoitusta. Olin pahasti eksyksissä.
Neuvottomuutta kesti lähes ainekirjoituksen preliminääreihin saakka, jolloin sain luetuksi Salingerin omalla tavallaan vallankumouksellisen romaanin Saarikosken innoittavasti suomentamana. Romaani, kuten moni lukijoista muistanee, käsittelee kuusitoistavuotiaan kapinahenkisen koululaisen Holden Caulfieldin seikkailuja New Yorkissa sekä hänen mietteitään elämästä ja maailmasta.
Teoksella oli nuoreen lukijaan järisyttävä vaikutus. Välähdyksenomaisesti tajusin, etten ollutkaan yksin ajatuksineni vaan että elämä ja aikuisten maailma olivat epäilemättä monen muunkin nuoren ihmisen mielestä hämmentäviä ja usein jopa käsittämättömiä. Salingerin mestariteoksesta laatimani aine sattui luokkatoverieni ällistykseksi sekä omaksi hämmästyksekseni miellyttämään pelonsekaista kunnioitusta nauttivaa rehtoriamme jopa siinä määrin, että pääsin lukemaan sepustukseni ääneen poikaluokkamme ”kovanaamojen” eteen – eräänlainen tähtihetki tämäkin.
Paradoksaalista kyllä samainen rehtori oli aiemmin opettanut Helsingin normaalilyseossa (”Ressun” kilpailija ”Norssi”) Saarikoskea ja tokaissut, ettei tästä milloinkaan tulisi runoilijaa. Rehti rehtorimme oli toki myöhemmin reilusti myöntänyt tehneensä virheellisen arvion. Tuula-Liina Varis, joka oli Pentti Saarikosken kanssa avioliitossa vuosina 1967–75, on anekdootin paikkansa pitävyyden minulle myöhemmin vahvistanut.
Salingerin nerokas romaani avasi lopullisesti ihastukseni kirjalliseen maailmaan, johon tosin olin saanut lapsuudenkodissani opastusta jo lähes kehdosta lähtien. Viimeistään viisivuotiaana osasin jo ulkoa tärkeimmät runot Vänrikki Stoolin tarinoista. ”Sieppari” avasi silmiä aikuisten maailman tekopyhyydelle, mutta tarjosi samalla myös pelastautumiskeinon: pakotien fantasiaan ja unelmaan.
Vasta paljon myöhemmin tajusin, että Salinger oli muutoinkin ”erilainen” aikuinen. Hän oli toisen maailmansodan rajuimmissa taisteluissa nähnyt ja kokenut ihmisen raadollisuuden ja rauhan palattua varsin pian kääntänyt selkänsä yhteiskunnan valheelliselle ja brutaalille keskinkertaisuudelle.
Salingerin kulttiteoksen lukeminen merkitsi puhtaan ja viattoman maailmankuvan särkymistä. Maailma ei ollutkaan sellainen paratiisi kuin haaveissa saattoi kuvitella. Mutta ”Sieppari” ei ollut lopultakaan toivoton. Talttumattoman Holden Caulfieldin uhmakas taisteluhuuto
Nukkukaa hyvin, s**tanan k*sipäät!
oli lopultakin varsin vapauttava. Tuo huuto ilmaisi kapinoitsija Salingerin äärimmilleen artikuloidun testamentin maailmantilasta vastuussa oleville, niille ”aikuisille”, jotka olivat ja ovat syypäitä epäinhimillisen ja epäoikeudenmukaisen yhteiskunnan rakenteelliseen väkivaltaan.
Salinger, Caulfield, Saarikoski ja ”Ressun” ymmärtäväinen rehtori Lauri Nukari – he opettivat minua ajattelemaan, erittelemään ja kirjoittamaan. He olivat minun varhainen matkasauvani. Olen vieläkin iloinen, että sain kohdata heidät.
Kauan eläköön kapinointi!
Sitä muuten taitaa olla ilmassa tänäänkin: ainoa supervalta, ”Iso”-Britannia (Brexit ja parlamenttivaalit), Catalunya1 ja niin edelleen…
Mikäli kuuntelee tarkasti, saattanee aistia Holden Caulfieldin yhtyvän lauluun?
¤
1Katalonian puheenjohtaja Carles Puigdemont ilmoitti järjestävänsä kansanäänestyksen itsenäistymisestä 1. lokakuuta 2017. Espanjan hallitus pitää kansanäänestystä laittomana, ja Espanjan sisäministerin mukaan hallitus aikoo estää äänestyksen kaikin keinoin. Katalonia taas ilmoitti julistautuvansa itsenäiseksi yksipuolisesti, jos kansanäänestystä ei pystytä järjestämään. Jälkikirjoitus: Kenties pieni pohjoinen kansakunta saa vielä joskus hallituksen, jolla on rohkeutta ottaa oma perustuslakimme vakavasti ja järjestää kaikille kansalaisille, myös tämän päivän kurjalistolle, säälliset olosuhteet, jotta he voivat yhdenvertaisina muiden kanssa nauttia jokaiselle kuuluvasta oikeudesta osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja elinympäristönsä kehittämiseen. Sitä ihmettä(?) odotellessa kehotan niitä, joilla on sydän paikallaan, kuuntelemaan herkällä korvalla kaikkien aikojen ’vapauslaulua’, katalonialaisen Lluís Llach’in säveltämää laulua L’Estaca (sanat yllä englanniksi).
¤
Tapio Kuosma on tietokirjailija ja oikeustieteen lisensiaatti.
¤

Kuvanmuokkaus: Johanna Lehtonen
Suomessa Katalonian itsenäisyystaistelusta ei kerrota mediassa kun itsenäinen Katalonia haluaa puolueettomaksi ja erota NATOsta.
Niinpä. Meillä itsenäisyys ja puolueettomuus ovat asioita joista pitäisi eliitin mielestä luopua. Niiden puolesta puhuvat ovat jopa ei-toivottuja kansalaisia. Niin pahasti on maamme ajautunut pohjamutiin.
Toivottavasti kansa herää ja ymmärtää palata takaisin taistelemaan menetetyn itsenäisyyden puolesta. EU:n pakkopaitaa ei ole pakko kantaa. Se voidaan riisua heti kun kansa on valmis siihen.
Samoin Suomen mediassa ei kerrota Skotlannin itsenäisyystaisteluista, koska Skotlanti haluaa puolueettomaksi ja eroon Britannian/NATOn ydinaseista Skotlannin aluevesillä ja satamissa.
No sentään jostain ollaan samaa mieltä Tim, kannatan itsekin Skotlannin itsenäisyyttä.
Tosin en usko Skotlannin pyrkivän välttämättä etäisyyden ottoon mitä tulee Natoon.
Hieno ja koskettava kirjoitus Tapiolta.
’…Vasta paljon myöhemmin tajusin, että Salinger oli muutoinkin ”erilainen” aikuinen. Hän oli toisen maailmansodan rajuimmissa taisteluissa nähnyt ja kokenut ihmisen raadollisuuden ja rauhan palattua varsin pian kääntänyt selkänsä yhteiskunnan valheelliselle ja brutaalille keskinkertaisuudelle…’
Minulle Gilad Atzmonista on tullut eräänlainen Sieppari ruispellossa. Tämä nykyisin Lontoossa asuva ja sionistien vihaama, Israelin armeijassa palvellut saxofonisti ja The Wandering Who sekä Being in Time http://www.gilad.co.uk kirjat äskettäin julkaissut kirjailija hylkäsi kotimaansa nähtyään Israelin armeijan raakuudet. Hänestä tuli kokemustensa jälkeen sionismin aktiivinen vastustaja joka maailmanlaajuisesti yrittää edistää rauhaa ja palestiinalaisten asiaa jolle Israel on täysin sokea.
”Chronic quarreling makes it possible to keep a safe distance from intimacy and closeness. Some people need that.”
A Glimpse into Jewish Guilt and Aggression
http://www.gilad.co.uk/writings/2016/10/16/a-glimpse-into-jewish-guilt-and-aggression
Exactly who is it that is in ‘Denial’?
If Jews want anti-Semitism to come to an end once and for all, all they need do is to self-reflect. However, my personal experience suggests that once you do that, you may stop being a Jew. (Glad Atzmon)
http://www.gilad.co.uk/writings/2017/2/16/exactly-who-is-it-that-is-in-denial
We are all Palestinians
http://www.gilad.co.uk/writings/2016/12/18/we-are-all-palestinians
Ei kovin hyvää mainosta Israelille
Israeli Rabbi Asks West Bank Settlers to Poison Palestinian Water
Inspired by such incitement, Jewish settlers killed several Palestinians in West Bank
According to Israeli anti-occupation organisation “Breaking the Silence,” the rabbi wanted the Israeli Jewish settlers to push the Palestinians to leave their villages and pave the way for settlers to take over their lands.
http://www.globalresearch.ca/israeli-rabbi-asks-west-bank-settlers-to-poison-palestinian-water/5597351
Why Palestine Is Still the Issue
For more than 40 years, I have recorded the refusal of the people of Palestine to comply with their oppressors: Israel, the United States, Britain, the European Union.
“Palestine,” said Nelson Mandela, “is the greatest moral issue of our time.”
The Israeli historian Benny Morris describes how David Ben-Gurion, Israel’s first prime minister, was asked by one of his generals: “What shall we do with the Arabs?”
The prime minister, wrote Morris, “made a dismissive, energetic gesture with his hand”. “Expel them!” he said.
https://www.unz.com/article/why-palestine-is-still-the-issue/
http://www.thetruthseeker.co.uk/?p=154629
P.s. Lisäyksenä linkkiin We are all Palestiniens
Paul Craig Robets: Once Only Blacks Were Enslaved, Now We All Are
http://www.thetruthseeker.co.uk/?p=154168
Tyhmyys on ainoa 100 % uusiutuva luonnonvara. Jos nykyisin vielä vähän nokittaisi, sanoisi 110 %.
Kiitos Tapio. Tuli muutama tärkeä juttu mieleen.
Kiitos, Truth_hunter, Kaija et al.
Donald Trump’s Erratic and Dangerous Foreign Policy
Mark Weber – Podcast

In this 45-minute talk, given at an IHR meeting, Weber reviews Donald Trump’s foreign policy record. Trump’s actual policies as president, Weber shows, have been a drastic betrayal of pledges he made before taking office.
For example, Trump repeatedly spoke against US military involvement in the Syria conflict, especially without specific Congressional authorization. But as President he has stepped up the US role in the war, even ordering a missile strike against a Syria air base – a violation of both US law and international law.
For President Trump, Israel’s enemies are America’s enemies. Consistent with that, he threatens war against Iran. Weber recalls President Eisenhower’s foreign policy record and outlook during the 1950s, and shows how they contrast sharply with those of President Trump. — http://www.ihr.org
’…For President Trump, Israel’s enemies are America’s enemies..’
“Greater Israel” in the Making? Israel to Control Mediterranean From Beirut to Gaza?
So, what would be the likely consequence in the event of Political Zionism succeeding in its expansionist agenda?
http://www.globalresearch.ca/greater-israel-in-the-making-israel-to-control-mediterranean-from-beirut-to-gaza/5600406
Nautin näistä kirjallisista katsauksista. Kiitos paljon!
Mielenkiintoinen taistelu Lontoossa asuvan Israel-kriittisen kirjailija ja muusikko Gilad Atzmonin ja zionistien välillä. Kuinka käy? Onnistuvatko zionistit tuhoamaan miehen uran kirjailijana ja muusikkona vai johtaako tämä vaino kasvavaan menestykseen maailmalla?
Zion Declares War on British Jazz
http://www.thetruthseeker.co.uk/?p=155541
Tässä Atzmonin kirjoittamia kirjoja joista zionistit ovat vihastuneet ja yrittävät kieltää niiden lpainatuksen ja estää ihmisiä lukemasta niitä. Miksi?
Being in Time
https://www.amazon.co.uk/dp/191107220X/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1495119543&sr=1-1&keywords=gilad+atzmon
On The Current International Zionist Smear Campaign
http://www.gilad.co.uk
The Wandering Who?
https://www.amazon.co.uk/Wandering-Who-Jewish-Identity-Politics/dp/1846948754/ref=pd_bxgy_14_img_2?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=B79CWH08KJGEBX70VPPM
Kovaa on yritys tuhota Atzmonin ura jazz-muusikkona. Vaikea uskoa että tämä on totta. Mutta on se.
http://www.gilad.co.uk/writings/2017/8/4/jewdas-lies-video-must-watch
Mutta tämä meni myttyyn koska konsertti myytiin loppuun ja kirjatkin saivat hyvää mainosta.
Viimeisin tilanne taistelussa
Brooklyn Rabbi Calls Zionists to stop Harassing Gilad Atzmon
http://www.thetruthseeker.co.uk/?p=155781
Nyt ollaan tässä
First Violent Attack Against Jazz Audience
Drummer Will McClure (73) who attended my concert last night was subject to an attack outside my concert by some anti Atzmon hooligans. He was injured in his eye and suffered a shock.
http://www.gilad.co.uk/writings/2017/8/7/first-violent-attack-against-jazz-audience