Kristiinankaupungissa sijaitsevassa Esperi Care Oy:n hoivakoti Ulrikassa on havaittu useita epäkohtia ja laiminlyöntejä. ”Yhden hoivakodin asukkaan epäillään kuolleen viime syksynä [2018] hoitovirheen seurauksena” (Ilta-Sanomat 29.1.2019, s. 4). Syyskuussa kyseinen asukas putosi vuoteesta ja loukkasi kätensä pahasti. Siihen tuli murtuma. Asukkaan tyttären mukaan hoivakoti ei ilmoittanut asiasta omaisille.

Muutaman päivän kuluttua sama asukas kaatui, koska ei kyennyt ottamaan tukea loukkaantuneella kädellään. Hoivakoti ei vienyt miestä lääkäriin, vaan asia jäi omaisten hoidettavaksi. Röntgenissä paljastui, että isän olkavarsi oli sijoiltaan. Lisäksi olkaluu ja solisluu olivat murtuneet. Pari päivää myöhemmin kyseinen mies kuoli. Oikeuslääkärin mukaan ”kaatumiset ja niistä aiheutuneet vammat ovat jouduttaneet kuolemaa” (Ilta-Sanomat 29.1.2019, s. 5).

Edellä mainittu ja muu Esperi Care Oy:n toiminnasta mediassa esitetty selvitys puhuvat sen puolesta, että yrityksen toiminnassa on tapahtunut rikoslaissa tarkoitettuja tekoja ja laiminlyöntejä pitkän ajan kuluessa toistuvasti. On ilmeistä, että yrityksen palvelutoiminta on pahasti epäonnistunut. Sama koskee viranomaisvalvontaa.

Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy kartoitti jäsenkyselyllä Esperi-konsernin työoloja vuosi sitten (2018). Tulosten mukaan samankaltaiset rikkomukset olivat arkipäivää jo silloin. ”Muun muassa puolet vastanneista ilmoitti asiakasturvallisuuden vaarantuneen viimeisen puolen vuoden aikana” (Jan Holmberg: ”Esperi Care -kohu hoivabisneksen Villissä lännessä”).

Mediatiedot ovat siinä määrin hälyttäviä, että on syytä epäillä, että Esperi Care Oy:n kaikissa hoivakodeissa on vaara asukkaiden terveyden vaarantumisesta.

Rikoslain 15. luvun 10. pykälä velvoittaa jokaista antamaan tiedon viranomaiselle tai sille, jota vaara uhkaa, jos tietää törkeän terveyden vaarantamisen olevan hankkeilla. (Tällä selvityspyynnöllä pyrin täyttämään kohdallani kansalaisvelvollisuuden.)

Edellä mainituilla perusteilla pyydän, että Te, Eduskunnan oikeusasiamies, eduskunnan oikeusasiamiehestä annetun lain nojalla

  • ilmoitatte poliisille ja esitutkintaviranomaisille huolen EsperiCare Oy:n hoivakodeissa olevasta asukkaiden terveyden vaarantumisen vaarasta;
  • kehotatte esitutkintaviranomaisia suorittamaan tarvittaessa esitutkinnan Esperi Care Oy:n toiminnassa mahdollisesti tehdyistä rikoksista ja laiminlyönneistä (mediatietojen valossa kysymyksessä saattavat olla esimerkiksi kuolemantuottamus, vammantuottamus, vaaran aiheuttaminen, heitteillepano, petos);
  • selvitätte, ovatko Valvira ja muut valvontaviranomaiset hoitaneet valvontatehtävänsä lainvastaisesti (mediatietojen mukaan kyseiset epäkohdat ovat olleet Valviran tiedossa varsin pitkään);
  • saatatte mahdollisiin rikoksiin ja laiminlyönteihin syyllistyneet oikeudelliseen edesvastuuseen ja vahingonkorvausvastuuseen.

Espoossa 29.1.2019

Kunnioittavasti

Tapio Kuosma
(tietokirjailija, oikeustieteen lisensiaatti)


Lähteet

Holmberg, Jan: Esperi Care -kohu hoivabisneksen Villissä lännessä. Tehy-lehti 28.1.2019.

Hujanen, Miikka: 91-vuotiaan tapaturma salattiin. Ilta-Sanomat 29.1.2019, s. 4–5. 

Laki eduskunnan oikeusasiamiehestä (197/2002).


Kuvan lähde: Esperi Caren kuvagalleria median käyttöön

20 KOMMENTTIA

  1. Vanhuksia kohdellaan huonosti länsimaissa. USAssa on monin paikoin vanhainkoteja joissa vanhukset makaavat ulostuksissaan päiväkausia, ei se mitään uutta ole. Nuorena miehenä katselin sitä oikein
    henkilökohtaisesti työskennellessäni sellaisessa laitoksessa huoltomiehenä. Säälittäviä, hyljättyjä vanhuksia,
    jotka on yhteiskunnassa ”käytetty loppuun”, eikä heistä enää ole muuta kuin riesaa. Ne laitokset ovat myöskin
    kaikki juutalaisten omistuksessa. Olisi valaisevaa tietää kuka teidän laitoksenne omistaa?

  2. Kaikki mailman paska johtuu satanististi jutkuista! Heille vanhukset ovat gojimeja eli pelkkää orja karjaa!! Niin kauan kuin juutalaiset ovat vallassa mikään ei tule muuttumaan! Hitler kielsi vapaamuurarit ja yritti heittää jutkut ulos!

    No aivopesty kansa saa välinpitämöttömyydellään oman tuhonsa aikaiseksi!!! Holokausti uskovaisia on suurin osa kansasta edelleen ja aino kielletty historia tapahtuma lailla! KERTOO KAIKEN TARVITTAVAN!!

  3. Oikeusministeriö
    Sisäministeriö
    Valtakunnansyyttäjänvirasto

    Asia: Milloin syylliset saatetaan vastuuseen?

    Mediatietojen mukaan jopa 15 hoivakotiasukkaan epäillään kuolleen laiminlyöntien vuoksi (Yle Uutiset 6.2.2019). “Oli pitkään tunne, että jotain vakavaa tapahtuu” (Esperiä äitinsä kuolemasta syyttävä omainen). Yksi tukehtui luumuihin, toinen kaatui parvekkeella ja löi päänsä. Useat omaiset ovat syyttäneet hoivakoteja vanhempansa kuolemasta.

    Kysymys viranomaisille: Milloin hoivakotien johtajat saatetaan rikosoikeudelliseen ja vahingonkorvausvastuuseen teoistaan ja laiminlyönneistään? Mediatietojen valossa on syytä epäillä, että hoivakotien toiminnassa on tapahtunut rikoslaissa tarkoitettuja rikoksia, kuten esimerkiksi kuolemantuottamus (rikoslain 21:8), vammantuottamus (RL 21:10), vaaran aiheuttaminen (RL 21:13), heitteillepano (RL 21:14), petos (RL 36:1), väärennys (RL 31:1).

  4. Attendon hoivayksikkö Pelimannin toiminta keskeytetty – kuukaudessa 6 kuolemantapausta
    Puutteita on ilmennyt muun ohella asukasturvallisuudessa. Kuntayhtymä otti johdon omiin käsiinsä.

    Yle Uutisten (8.2.2019) mukaan Alavudella sijaitsevan Attendon hoivakoti Pelimannin toiminta on keskeytetty. Länsi-Suomen aluehallintovirasto on tehnyt ennalta ilmoittamattoman valvontatarkastuksen Attendo Pelimanniin Alavudella ja todennut hoivakodin turvattomaksi. Tarkastuksessa ilmeni puutteita yksikön toiminnassa siinä määrin, ettei asukasturvallisuutta kyetty riittävästi takaamaan.

    Asukkaille järjestetään yksikköön turvallinen ja Valviran luvan mukainen hoito.
    Asukkaita ei siirretä yksiköstä muualle. Uusi johtaja tulee, vanha henkilöstö jatkaa.
    Kuusiokuntien sosiaali- ja terveyskuntayhtämä on ottanut toiminnan haltuun välittömästi. Kuukauden olemassaolon aikana työntekijöitä on irtisanoutunut hoivayksiköstä 10.

    Hoivakodissa on kuollut 6 asukasta vajaan kuukauden aikana ja syitä siihen selvitetään.

    Attendo Pelimannissa on 45 tehostetun palveluasumisen ja 15+5 palveluasumisen paikkaa. Kuusiokuntien sote-palvelujen tuottaja Kuusiolinna Terveys Oy on alihankintana ostanut palvelut Attendolta. Toiminta on alkanut 8.1.2019.

    (lähde: https://yle.fi/uutiset/3-10638882)
    #
    ”Finnwatchin (…) julkaisema raportti ’Ei tietoja, ei tuloja – Outotec, Attendo ja vastuullinen veronmaksu’ paljastaa monimutkaisen veroparatiisiverkoston yksityisiä terveyspalveluja tuottavan Attendon takana. Kannattavasta liiketoiminnastaan huolimatta Attendo ja sen omistajat ovat maksaneet vain vähän veroja toimintamaihinsa.” (Finnwach. Puutteellinen sääntely sallii verokikkailun 29.10.2013.)

    Syksyllä 2012 raportoitiin Attendon houkuttelevan lääkäreitä palvelukseensa tarjoamalla verosuunnitteluopastusta. Yrityksen mukaan lääkärit kykenisivät välttämään veroja kymmeniä prosenttiyksikköjä. Verokertymä olisi 3 vuodessa 100. 000 euroa vähemmän yhtä lääkäriä kohti. Finnwatch syytti (vuonna 2013) Attendoa tulojen siirtämisestä veroparatiiseihin. Kuluvan vuoden tammikuussa raportoitiini Attendon hoivamarkkinakilpailijan Esperin toiminnan ongelmista. Tammikuun lopulla Yle kertoi myös Attendon toiminnanpuutteista: hoivakodeissa on ollut aliravittuja vanhuksia, vanhuksia on ulkoilutettu liian harvoin, ja ongelmia on esiintynyt myös vaippojen riittävässä vaihtamisessa.
    #
    Lähteitä: Finnwach. Puutteellinen sääntely sallii verokikkailun 29.10.2013. https://www.finnwatch.org/fi/uutiset/103-puutteellinen-saeaentely-sallii-verokikkailun
    Jyri Hänninen: Finnwatch: Terveysyhtiö Attendo ohjaa varojaan veroparatiisiin. https://www.hs.fi/talous/art-2000002684452.html
    Jyri Hänninen: Attendo houkuttelee lääkäreitä veroneuvoilla. https://www.hs.fi/talous/art-2000002565114.html
    Jyri Hänninen, Jyri: Attendon omistaja vastaa veroparatiisisyytöksiin. https://www.hs.fi/talous/art-2000002684483.html
    Miikka Kaskinen: Attendon hoivayksikkö Pelimannin toiminta keskeytetään Alavudella – kuukaudessa kuusi kuolemantapausta. https://yle.fi/uutiset/3-10638882
    Ylen selvitys: Hoivajätti Attendolla ongelmia ympäri Suomea – hoivakodeissa aliravittuja, ulkoilua harvoin ja likaisissa vaipoissa nukkumaan. https://yle.fi/uutiset/3-10618334

  5. ”Sosiaali- ja terveysalan lupavirasto Valvira harkitsee niin sanottujen haamuhoitajatapausten viemistä rikosprosessiin” (https://yle.fi/tekstitv/txt/P105_01.html). ”Haamuhoitajilla tarkoitetaan tässä tapauksessa sitä, että esimerkiksi hoitokodissa paisutetaan todellista hoitajien määrää laskemalla hoitohenkilökuntaan muita kuin hoitotehtäviä tekeviä työntekijöitä” (ibid.)
    #
    HS:n kotimaantoimittaja on keskustellut Esperi Care Oy:n vanhustenhoidon yksikön 2 entisen päällikön kanssa. Molemmat irtisanoutuivat, ”koska he eivät voineet eettisistä syistä toteuttaa esimiehiltään saamiaan ohjeita” (Tiina Rajamäki: Laiminlyöntien takana on kylmää laskelmointia. HS 30.1.2019, s. A 8). Kummankin kokemuksia yhdistää ”erittäin laskelmoitu ja suunnitelmallinen liiketoimintamalli, jonka punaisena lankana oli säästää henkilöstökustannuksista” (ibid.).

    ”Esperi Caren toimitusjohtajan suora alainen tarkasti tekemäni työvuorolistat ja nipisti niistä aina tunteja pois”, pääkaupunkiseudulla työskennellyt entinen hoivakodin päällikkö on kertonut (ibod.). ”Esperi Caren johto määräsi suunnitelmalliseti vähentämään työvuorolistasta viisi prosenttia hoitajien työtunteja. Sadan prosentin työtuntimäärä oli määritelty kunnan kanssa sovitussa osotopalvelusopimuksessa” (ibid.).

    ”Tavoitteena oli säästää ensin siivouksesta, sitten ruoasta ja kolmanneksi vanhusten hoidosta” (ibid.).Esperi Caren tapauksessa liiketoimintasuunnistelma ”on viilattu hyvin yksityiskohtaiseksi”. ”Vanhuksia ei voida nostaa, koska siihen tarvitaan kaksi hoitajaa. – ”Vanhus saa lääkkeensä hoitajalta, jolla ei ole lääkelupaa” (ibid.).
    #
    ”Työvuorolista näyttää hyvältä, mutta töihin ei ole tarkoituskaan tulla – ’Haamuhoitajilla’ peitellään hoivakotien henkilöstöpulaa – Yksityisissä vanhusten hoivakodeissa on paljastunut uusi ilmiö: hoitajapulaa kaunistellaan merkkaamalla työvuorolistoille esimerkiksi hallinnon puolella työskenteleviä tai hoitajia, joiden työsuhde on jo päättynyt” (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005810319.html).
    #
    ”Haamuhoitajat, neljän tunnin työläiset ja kouluttamattomat kertovat SuPerin mukaan laajasta ongelmasta yksityisellä hoiva-alalla. ”Koko homman taustalla on epäterve kilpailutus. Kunnat tavoittelevat säästöjä ulkoistamalla palvelut”, kommentoi Tehyn Millariikka Rytkönen. Esperi Care myöntää ilmi tulleet epäkohdat ja vakuuttaa ryhtyvänsä toimiin niiden korjaamiseksi.” (https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/4459823/SuPerin+ja+Tehyn+mukaan+kyse+laajemmasta+ongelmasta+Runsasta+kikkailua+saastoja+ja+ulkoistuksia++Esperi+Care+myontaa+epakohdat)
    #
    Rikoslaki
    33 luku (24.8.1990/769)
    Väärennysrikoksista

    1 § (24.8.1990/769) Väärennys

    Joka valmistaa väärän asiakirjan tai muun todistuskappaleen tai väärentää sellaisen käytettäväksi harhauttavana todisteena taikka käyttää väärää tai väärennettyä todistuskappaletta tällaisena todisteena, on tuomittava väärennyksestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

    Yritys on rangaistava. (13.6.2003/514)

  6. Häkkänen: Vanhuspalveluihin tehokkaampi valvonta ja kovat sanktiot
    Julkaistu: 10.02.2019

    Rikoslaissa on laajasti kriminalisoitu erilaisia tekoja, jotka voivat tulla sovellettavaksi tällaisiin tekoihin. Häkkänen korostaa valvontaviranomaisten ja poliisin yhteistyön tärkeyttä.
    – Hyvä huolenpito pitäisi olla itsestään selvyys vuonna 2019, mutta näköjään sanktioita ja valvontaa pitää tehostaa. Vanhuspalvelujen laiminlyönnit ja epäasiallinen kohtelu voivat täyttää jo nykyisin useiden rikosten tunnusmerkistöä. Esimerkiksi heitteillepanon, petoksen ja väärennöksen tunnusmerkistö voi täyttyä eri toimenpiteissä. Jos esimerkiksi tavoittelee taloudellista hyötyä ilmoittamalla haamuhoitajia, voi tulla kyseeseen rikoslain mukainen petos. Valvontaviranomaisten on tehtävä yhteistyötä poliisin kanssa. Rikosvastuun on toteuduttava, Häkkänen sanoo.

    Häkkänen pitää rikossääntelyn tarkastelun lisäksi tärkeänä sosiaali- ja terveysministeriön alan lainsäädäntöön tehtäviä sanktioita ja valvontaa.
    – Esimerkiksi vanhuspalvelulain uudistuksessa voitaisiin lisätä lakiin uusi vanhuspalvelurikkomusta koskeva säännös. Vanhuspalvelurikkomuksesta tulisi voida määrätä sakkoja laiminlyönneistä, Häkkänen toteaa.

    Häkkäsen mukaan tarvitaan myös nykyistä kovempia taloudellisia sanktioita. Häkkäsen oman hallinnonalan lakiesityksiin on rakennettu useita taloudellisia sanktioita ja hänen mukaan samoja tulisi rakentaa myös sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalle.
    – Mielestäni on syytä harkita, että tilanteissa, joissa hoivapalveluyritys syyllistyy vakavampiin lain rikkomisiin, ei sillä olisi oikeutta saada rahallista korvausta kyseisten palvelujen tuottamisesta kunnalta tai asiakkaalta.

    – Pitäisin myös harkitsemisen arvoisena, että valvontaviranomainen voisi kovissa lain rikkomistapauksissa määrätä liikevaihtoperusteisen sanktion väärinkäytöksiin syyllistyneelle yritykselle. Kova taloudellisen sanktion uhka pitäisi ottaa aktiiviseen käyttöön, Häkkänen sanoo.

    – Kuntapäättäjien pitäisi ottaa kovat sopimussakot käyttöön. Jos ei saa sopimuksen mukaista laatua kotikunnan vanhuksille, tulee lasku jättää maksamatta ja periä automaattinen sopimussakko. Sosiaali- ja terveysministeriön kannattaisi tehdä valtakunnallinen ohjeistus näistä, Häkkänen kehottaa.

    Häkkäsen mukaan sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan palvelujen valvonta on laitettava kaikilla tasoilla kuntoon.

    – Valvonnan tehostamiseksi tarvitaan lisää resursseja, matalan kynnyksen kanava epäkohtien ilmoittamiseen ja kovat uhkasakot. Valvontaviranomaisen pitäisi käyttää tuntuvia uhkasakkoja. Jos valvontakäynneillä havaitaan puutteita, niin kuuluu hyvään hallintoon, että annetaan kunnan oman hoivakodin, yrityksen tai järjestön korjata puutteet. Jos puutteita ei korjata, niin sakon uhka toteutuu automaattisesti. Tämän tulisi koskea myös kuntien omia palveluja. Ikäihmisen pitää saada hyvää hoitoa, oli hän sitten kunnan omassa hoivakodissa tai yrityksen hoivakodissa, Häkkänen sanoo.

    https://www.kokoomus.fi/hakkanen-vanhuspalveluihin-tehokkaampi-valvonta-ja-kovat-sanktiot/
    #
    Mykkänen: Sisäministeriö käy Valviran kanssa läpi poliisin mahdollisen erityistuen hoivakotien valvonnassa

    Julkaistu: 10.2. 16:14

    Sisäministeriö käy Valviran kanssa läpi, mitä erityistukea poliisi voi antaa hoivakotien valvonnan koko ketjun onnistumiseen. Näin sanoo sisäministeri Kai Mykkänen (kok) Twitterissä.

    Mykkänen painottaa, että poliisi tutkii tapaukset rikosilmoituksen perusteella, mutta poliisi voi kuitenkin arvioida esitutkintakynnystä myös vihjeiden perusteella.
    STT
    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005996592.html

  7. Attendo, Esperi, Mehiläinen, aggressiivinen verosuunnittelu, veroparatiisit

    Mediatiedote 13.02.2018 – 15:59:

    Attendon, Esperin ja Mehiläisen säästöpäätöksillä rikotaan työehtoja ja rapautetaan potilaiden hoitoa

    Palkansaajajärjestöt ERTO, SuPer ja Tehy ovat huolissaan suurten sote-alan toimijoiden kuten Attendon, Esperin ja Mehiläisen säästöpäätöksistä, jotka vaikuttavat hoitohenkilökunnan jaksamiseen ja hoidon laatuun.

    (lähde: https://www.tehy.fi/fi/mediatiedote/attendon-esperin-ja-mehilaisen-saastopaatoksilla-rikotaan-tyoehtoja-ja-rapautetaan)
    #
    ”(…) veroparatiiseilla on keskeinen rooli Attendon omistusrakenteessa, joka johtaa luxemburgilaisen tytäryhtiön kautta Jerseylle rekisteröityyn rahastoon. Kuvaamme Luxemburgista ostettujen tilin-päätöstietojen avulla, miten Ruotsin Attendo Holding AB:tä velkaannutettiin luxemburgilaisesta konserniyhtiöstä Augustus International Sarlista otetuilla korkeakorkoisilla (15%) konsernilainoilla kevääseen 2012 saakka. Attendon voittoja kului konsernin sisäisten velkojen maksuun eikä verotettavaa tulosta juuri jäänyt. Varsinaisesta liiketoiminnasta syntyi vuosina 2009–2012 noin 2,6 miljardin kruunun voitot samalla, kun konsernin varallisuus kasvoi noin 500 miljoonalla kruunulla. Tämä herättää kysymyksen, miksei toiminnan laajentamisen investointeja tehty voitoista vaan niitä varten otettiin velkaa. Luxemburgilaisen Augustus International Sarl -konserniyhtiön saamat korkotuotot kuluivat nekin velkojen maksuun. Syynä olivat hybridilainat, joita Attendon omistusta hallinnoiva sijoitusyhtiö IK Investment Partners osakkaineen oli myöntänyt Augustus International Sarlille. Hybridilainoja käytetään OECD:n mukaan usein verosuunnitteluun. Attendo kielsi tällaista tapahtuneen. Myös Suomen Attendon Ruotsista ottamia pankkilainoja hal-linnoinut Attendo Intressenter -tytäryhtiö oli velkaannutettu pankkilainojen lisäksi lähes neljän miljardin kruunun konsernilainalla. Augustus International Sarlin konsernilainoituksesta luovuttiin keväällä 2012. Samalla aiemmat hybridilainat korvattiin uusilla aiempaa suuremmilla hybridilainoilla, jotka nekin otettiin IK Investment Partnersilta ja sen osakkailta. Lisäksi Attendo maksoi osalle omistajistaan miljardin kruunun verran osake-palautuksia. Ne lisäsivät konsernin velkoja yli 100 miljoonalla eurolla. Yksityistä palvelutuotantoa on kehitetty ja laajennettu Suomessa julkisella tuella samalla, kun suuri osa alan merkittävistä toimijoista on pyrkinyt minimoimaan maksamiaan veroja. Attendon omistajilta otetut hybridilainat ja heille samaan aikaan maksetut osakepalautukset herättävät yhä kysymyksiä Attendon veronmaksun vastuullisuudesta, vaikka konsernilainauksesta luovuttiin. Tietoja ei saatu liikesalaisuuksien vuoksi tarpeeksi. Outotecin ja Attendon esimerkit osoittavat tarpeen jatkaa keskustelua yritysten vero-suunnittelun rajoista. Tiedonsaannin vaikeus osoittaa, että vastuullisuuslinjaukset eivät yksin riitä. Tarvitaan sitovaa sääntelyä. Tärkeintä olisi velvoittaa yrityksiä raportoimaan maakohtaisesti keskeisistä talousluvuistaan ja konsernirakenteestaan. Näin yritysten sidosryhmille tulisi aito mahdollisuus arvioida yhtiöiden toiminnan vastuullisuutta. Tiedot auttaisivat myös verottajia. (lähde: Ei tietoja, ei tuloja? Outotec, Attendo ja vastuullinen veronmaksu. Finnwatch 3/2013. http://finnwatch.org/images/ei_tietoja_finnwatch.pdf )
    #
    ”Enemmistö yhtiön [= Esperi Care] omistuksesta näyttää olevan veroparatiisi Jerseyssä sijaitsevassa rahastossa. Suomessa toiminta on tappiollista, sillä yhtiön rahoituskulut vetävät tuloksen miinukselle. Iso osa korkeakorkoisista lainoista maksetaan yhtiön osakkaille tai lähipiirille. (…) korkotaso on korkea: 12–15 %. Kun lainoja on paljon ja niistä maksetaan osakkaille ja lähipiirille korkeaa korkoa, verotettavaa tulosta jää Suomeen vain vähän.” (lähde: Sonja Vartiala: Blogi : Esperi Care välttelee veroja korkojärjestelyllä. Finnwatch 28.1.2019. https://finnwatch.org/fi/blogi/602-esperi-care-vaelttelee-veroja-korkojaerjestelyllae)
    #
    ”Terveyspalveluita tuottava Mehiläinen osaa käyttää hyväkseen suomalaisen lainsäädännön porsaanreikiä.”

    Viime tilikaudella yhtiö tuotti liikevoittoa noin 35 miljoonaa euroa. Veroja yhtiö maksoi Suomeen (…) vain noin 360 000 euroa. – Mehiläinen heikentää tulostaan maksamalla konserniavustusta omistajayhtiölleen, ruotsalaiselle Ambea-konsernille. – Suomalaisten maksamat rahat eivät (…) päädy edes ruotsalaisten verokirstuun. Ambean pääomistajia ovat sijoitusyhtiöt Triton ja KKR. Tritonin kotipaikaksi mainitaan yhtiön sivulla mm. Jersey-veroparatiisi. KKR ilmoittaa kotipaikakseen eri osoitteita Yhdysvalloista. (lähde: Jani Parkkari: Näin Mehiläisen rahat katoavat veroparatiisiin. Iltalehti 25.11.2011. https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2011112514826238)
    #
    ”Aggressiivinen verosuunnittelu on maailman-laajuisesti merkittävä ilmiö, joka aiheuttaa valtioille suoria veromenetyksiä ja haittaa talouden toimintaa yleisesti. Ilmiön mittaluokkaa on tutkittu useilla menetelmillä, joista kaikki sisältävät puutteita. Niiden vuoksi jopa kansainvälisten järjestöjen tekemiä arviolaskelmia voidaan luonnehtia alkeellisiksi. Puutteellisten aineistojen vuoksi mikään menetelmä ei anna täsmällistä ja kattavaa kuvaa aggressiivisen verosuunnittelun vaikutusten mittaluokasta. Vaikutusten arvioiminen on kuitenkin tarpeellista, jotta ongelmaan voidaan puuttua oikein mitoitetuin ja kohdennetuin keinoin. Aggressiivisen verosuunnittelun Suomelle aiheuttamia veromenetyksiä ei ole aiemmin arvioitu. Aiempien tutkimusten ja eri aineistojen pohjalta arvioimme, että Suomen verotappiot ovat vuosittain varovaisesti arvioiden noin 430–1 400 miljoonaa euroa eli 10–31 prosenttia suhteutettuna Suomen 4,5 miljardin yhteisöverotuottoon vuonna 2015. Arvio perustuu uskottavimpiin menetelmiin ja kattavimpiin julkisesti saatavilla oleviin aineistoihin. Eri menetelmiin pohjautuvat laskelmat osoittavat samansuuntaisia lukuja. Siitä huolimatta arvioon on syytä suhtautua varauksella. Laskelmat pohjautuvat karkeille oletuksille ja niiden pohjana olevat tutkimukset sisältävät puutteita. Ongelma on, että verosuunnittelun arvioimista varten ei ole kattavia ja luotettavia tietoaineistoja, ja siksi aggressiivisen verosuunnittelun vaikutuksia on haarukoitava epäsuorasti. Esimerkiksi maakohtainen vero-raportointi kattavasti toteutettuna muuttaisi tilannetta merkittävästi. Tiedot verosuunnit-telumekanismeista ja niiden käytön laajuudesta antaisi mahdollisuuden puuttua niihin tehokkaasti. Nykyistenkin tietoaineistojen pohjalta on silti mahdollista saada nykyistä luotettavampi kuva ilmiön laajuudesta. Esimerkiksi Verohallinnon hallinnoimat salaiset verotustiedot antaisivat pohjan tutkimukselle, jos ne otettaisiin tutkimuskäyttöön.” (lähde: Jäävuorta mittaamassa : arvioita monikansallisten yritysten aggressiivisen verosuunnittelun laajuudesta Suomessa. Finnwatch 6/2016. http://finnwatch.org/images/pdf/jaavuori.pdf)

  8. Esperi Caresta kaksi tutkintapyyntöä

    Hoivayhtiö Esperi Caren toiminnasta on
    jätetty ainakin kaksi tutkintapyyntöä
    poliisille. Niistä toisessa halutaan
    selvittää, ovatko Esperi Caren
    edustajat syyllistyneet rikoksiin.

    Tutkintapyyntö koskee Esperi Caren
    Kristiinankaupungin yksikköä ja yhtiön
    toimintaa laajemmin.

    Toisen tutkintapyynnön tekijää tai
    pyynnön sisältöä ei tiedetä. Pyyntö on
    toistaiseksi salassa pidettävä
    asiakirja.

    Poliisi ei ole vielä päättänyt,
    aloittaako se pyyntöjen osalta
    varsinaisen esitutkinnan.

    (lähde: Yle Teksti-TV, sivu 111/1 KOTIMAA
    YLE.MAANANTAI 11.2.2019.
    https://yle.fi/tekstitv/txt/P111_01.html)

  9. ”Valtakunnansyyttäjä (…): Poliisi ja syyttäjät ovat valmiina, jos vanhusskandaali paisuu”

    ”Valtakunnansyyttäjä (…) on tyrmistynyt. Vanhustenhoitoskandaalin likaisimmat temput ovat todennäköisesti melko pian hänen virastonsa työpöydillä tutkittavana. Poliisi on jo käärinyt hihansa.”

    ”Tutkittavaa riittää. Heitteillepano, pahoinpitely, kuolemantuottamus. Ja paljon, paljon muuta.”

    ”Poliisi selvittelee myös petosrikosten mahdollisuutta.
    – Jos annetaan tahallaan jotakin väärää tietoa hyötymistarkoituksessa – niin silloin tietysti rikosoikeuden puolella herää helposti epäilys, että kyse voisi olla myös petoksesta.”

    ”Sote-palvelut on suuri korruptioriskin ala. Giganttiset rahat, viidentonnin virkamiehet ja olematon valvonta.
    – Kun liiketoiminnasta ja suurista rahoista on kysymys, ihminen on kiusauksille altis.”

    ”– Kyllä korruptiota on Suomessakin, ikävä kyllä. Usein se vain on vaikeasti todistettavaa rakenteellista korruptiota, hyvä veli -verkostoja ja (…).”

    https://yle.fi/uutiset/3-10641812

  10. Valtakunnansyyttäjän mielestä poliisin olisi syytä tehdä esiselvitys vanhustenhoivapalveluissa ilmenneistä epäkohdista. Sen jälkeen voidaan arvioida, tulisiko mahdollisista laiminlyönneistä käynnistää rikostutkinta (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005997486.html).

    Aluehallintovirasto (avi) päätti 8.2.2019 keskeyttää Attendon hoivakoti Pelimannin toiminnan välittömästi. Hoivakoti ehti toimia kuukauden.Tuona aikana 6 vanhusta kuoli ja 10 hoitajaa irtisanoutui. (Avin mukaan hoivakodissa ei ollut riittävästi osaavaa henkilökuntaa.)

    ”Toistaiseksi poliisilla ei ole aikomuksia aloittaa tutkimuksia. Poliisihallituksesta muistutetaan, että valvontaviranomainen on jo puuttunut epäselvyyksiin” (ibid.). ”Poliisihallituksen mukaan valvonnan rakenne on sinänsä kunnossa, ja hoivakoteja valvovat Valvira ja aluehallintovirastot” (ibid.).

    ”Jos toimijat eivät noudata säännöksiä tai sopimusehtoja, eivät rikosoikeudelliset keinot ole ensisijaisia. Vastuuketjut ja mahdolliset laiminlyönnit voidaan selvittää sitten myöhemminkin kosprosessissa, jos siihen edellytyksiä ilmenee”, Poliisihallituksesta raportoidaan kerrotun (ibid.).

    ”Poliisi ei myöskään ole lähtenyt tutkimaan Alavudella sijaitsevan Pelimannin toimintaa” (ibid.).

    Valtakunnansyyttäjä näkee asiassa selvittämistä. ”Hän on erityisen huolestunut julkisuudessa olleista tiedoista, joiden mukaan valvontaviranomaisille olisi mahdollisesti annettu vääriä tietoja” (ibid.).

    Valtakunnansyyttäjä korostaa, että ”kyseessä on yhteiskunnallisesti merkittävä asia. Tämäkin puoltaa tilanteen huolellista selvittämistä” (ibid.).

    Selvityksen tulee kohdistua niihin, jotka mahdollisesti ovat toiminnallaan tai laiminlyönneillään aiheuttaneet tilanteen, valtakunnansyyttäjä on huomauttanut. ”Tämä tarkoittaisi siis myös hoivayritysten johtoportaan vastuun selvittämistä” (ibid.).

    Valtakunnansyyttäjä on nostanut esille myös työsuojelulliset kysymykset. Hänen mielestään olisi syytä selvittää myös, ”onko hoidettavien vanhusten terveys vaarantunut” (ibid.).

    Rikosoikeuden professori Matti Tolvanen toivoo poliisilta aktiivisuutta. ”Poliisin olisi nyt syytä aloittaa esitutkinta omasta aloitteestaan, oli tutkinnan lopputulos mikä tahansa. Asia on yhteiskunnallisesti niin merkittävä” (ibid.).

    Tolvanen on muistuttanut, että epäkohtien takia viranomaiset ovat määränneet hoivakotien toimintoja keskeytettäviksi. Pelkästään senkin vuoksi poliisin tulisi käynnistää tutkinta ilman tutkintapyyntöjäkin (ibid.).

    Poliisin tulee lain mukaan aloittaa esitutkinta, kun on syytä epäillä rikoksen tapahtuneen. Tolvasen mukaan kyseeseen saattaisivat tulla useat rikosnimikkeet.

    Ensimmäisenä listalla olisi petos. Rikoksen tunnusmerkistö voisi täyttyä, jos hoivayhtiöt ovat saaneet taloudellista hyötyä antamalla vääriä tietoja hoitajamitoituksestaan (ibid.).

    Mikäli alimiehityksellä on syy-yhteys vanhuksen sairastumiseen, vammautumiseen tai kuolemaan, rikosnimikkeenä voi olla jopa vammantuottamus tai kuolemantuottamus (ibid.).

    (lähde: Susanna Reinboth: Oikeusoppineet: Hoiva­firmojen haamu­hoitajien kirjaaminen voi täyttää petoksen tunnus­merkistön. HS.fi. Julkaistu: 11.2. 14:36 , Päivitetty: 11.2. 14:53. https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005997486.html)

  11. Keinottelu vanhushoivalla tulee lopettaa !

    Aggressiivista verosuunnittelua tukevien tahojen mantrana on pitkään ollut hokema, jonka mukaan osakeyhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Asia ei ole todellisuudessa noin yksioikoinen. Osakeyhtiölaki toteaakin sanatarkasti: ”Yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin” (1. luvun 5. pykälä).

    Yhtiöjärjestyksessä voidaan siis määrätä toisinkin. Yhtiön toiminnan tarkoitukseksi voidaan määrätä esimerkiksi yleishyödyllisyys tai voittoa tavoittelematon. Osakeyhtiökin voi olla yleishyödyllinen, ”jos sen toiminnan luonne täyttää laissa säädetyt vaatimukset ja sen yhtiöjärjestykseen on lisätty osakeyhtiölaissa säädetyt vaatimukset eli voitonjakokielto ja varojen käyttö yleishyödylliseen tarkoitukseen yhtiön purkautuessa” (http://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:yleishy%C3%B6dyllinen_yhteis%C3%B6).

    Perustuslain mukaan julkisen vallan on turvattava jokaiselle – perusoikeutena – riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut. Vanhuspalvelulaki velvoittaa kuntaa järjestämään ikääntyneen väestön sosiaalipalvelut sisällöltään, laadultaan ja laajuudeltaan sellaisina kuin kunnan ikääntyneen väestön hyvinvointi, sosiaalinen turvallisuus ja toimintakyky edellyttävät.

    Miten ja miksi suuret hoivayhtiöt Attendo, Esperi Care ja Mehiläinen, jotka ovat menettäneet maineensa ja uskottavuutensa aggressiivisella verokikkailulla ja veroparatiisiyhteyksillä, ovat saavuttaneet nykyisen määräävän asemansa? Valtakunnansyyttäjä on todennut julkisesti, että ”korruptiota on Suomessakin, (…). Usein se vain on vaikeasti todistettavaa rakenteellista korruptiota (…)” (https://yle.fi/uutiset/3-10641812). Herää kysymys, ovatko kunnissa määräävässä asemassa olevat puolueet tai virkamiehet saaneet taloudellista hyötyä, kun hoivajättiläiset ovat vallanneet markkinoita ja kuntien sosiaalipalvelusektoria?

    Vanhusten sosiaalipalvelujen käytännön toteutusta ei tule uskoa sellaisille häikäilemättömille suuryrityksille, jotka pyrkivät maksimoimaan osakkeenomistajien voitot, harjoittavat aggressiivista verosuunnittelua ja kikkailevat moraalis-eettisesti tuomittavalla veroparatiisijärjestelmällä. On korkea aika lakkauttaa kansainvälisten pääomasijoittajien keinottelu maamme vanhusten terveyden ja turvallisuuden kustannuksella.

  12. Vanhushoivarappio saavuttanut pohjakosketuksen? 98 prosentilla vanhuksista paksu plakkikerros hampaiden päällä – ”Tarkoittaa, että hampaita ei ole pesty pitkiin aikoihin”

    Suuhygienisti Crisse Linqvist kiertää työkseen palvelutaloissa ikäihmisten hampaita hoitamassa.

    Vantaalaisten ikäihmisten hampaat ovat ”plakkiset ja niissä on hammaskiveä, ikenet ovat tulehtuneet ja niissä on kiinnityskudossairautta ja ienrajojen kariesta”.

    Yleensä suun ja hampaiden kunto romahtaa viimeisinä kotona asuttuina vuosina. ”[L]aitokseen siirtyminen ei näytä parantavan suun kuntoa. Helsingin alueella tehdyn tutkimuksen mukaan laitoksissa asuvista vanhuksista 98 prosentilla hampaat olivat paksun plakkikerroksen peittämät.”

    (lähde: https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/750242-hoivaskandaali-synkkenee-98-prosentilla-vanhuksista-paksu-plakkikerros-hampaiden)
    ¤
    Vanhusten hoivakodeista Saksassa

    Saksassa vanhusten hoivakodeissa paljastuu jatkuvasti mittavia laiminlyöntejä. Väitetään, ettei niihin ei puututa, koska niiden vuoksi hoivakotiketjut kykenevät lypsämään entistäkin suuremman osan hoivavakuutusmaksuista.

    ”Saksan vanhustenhuollon ongelmat ovat olleet kaikkien tiedossa jo 90-luvulta asti. Samat laiminlyönnit nousevat otsikoihin vuosi toisensa jälkeen, mutta kukaan ei lopulta tee mitään” (yleishyödyllisessä yhdistyksessä työskentelevä hoiva-alaa 40 vuotta seurannut Claus Fussek).

    Fussekin mjukaan vanhustenhuollosta on Saksassa tehty väärällä tavalla liiketoimintaa: ”Kärjistetysti voi sanoa, että mitä huonommin hoivokotiyritykset hoitavat vanhuksia, sitä enemmän ne pystyvät rahastamaan järjestelmää.”

    ”Hoivakoideista kuljetetaan jatkuvasti makuuhaavoista tai lonkkamurtumista kärsiviä vanhuksia sairaaloihin hoidettaviksi. Useimmissa tapauksissa he palaavat takaisin hoivakotiin sellaisessa kunnossa, että heidän hoivaamisensa on vielä vaativampaa. Se on tietysti yritykselle peruste laskuttaa suurempi summa asiakkaan hoivavakuutuksesta” (Fussek)..

    Kun hoivavakuutus otettiin Saksassa käyttöön, ”yksityiset pääomasijoittajien omistamat hoiva-alan yritykset haistoivat hyvän mahdollisuuden tehdä tuottoisaa liiketoimintaa. Ne ryhtyivät ostamaan kilpaa hoivakoteja.”

    Yli 50 prosenttia Saksan hoivakodeista on yksityisten yritysten omistamia. Runsaasta 40 prosentista vastaavat yleishyödylliset avustusjärjestöt kuten Caritas. Loput ovat kunnallisia.

    On arvioitu, että peräti ”80 prosenttia Saksan hoivakodeista hoitaa asukkaitaan huonosti tai erittäin huonosti”.

    (lähde: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/asiantuntija-saksan-vanhustenhuollon-kriisista-mita-huonommin-vanhuksia-hoidetaan-sita-enemman-yritykset-hyotyvat-hoitovirhe-tuottaa-voittoa-kaikille/7307758#gs.IlF1Xulc)

  13. Perhe- ja peruspalveluministeri totesi Eduskunnan täysistunnossa torstaina 28.2.2019 (suullinen kysymys sote-uudistuksen EU-notifikaatiosta) muun ohella seuraavaa: ”(…) lähtökohtaisesti sosiaali- ja terveyspolitiikka on aina kansallisissa käsissä (…).”

    Mainittu toteamus on syytä muistaa, kun arvioidaan vanhusten hoivan tilaa Suomessa kevättalvella ja keväällä 2019 julkisuuteen raportoitujen tapausten (Esperi Care, Attendo, Mehiläinen) valossa.

    Nykyinen hallitus (Suomen tasavallan 74. hallitus) nimitettiin tehtäväänsä 29.5.2015. Kyseessä on keskusta-oikeistolainen enemmistöhallitus, jossa suurinta valtaa käyttävät Keskustan ja Kokoomuksen ministerit. (Perussuomalaisia ministereitä hallituksessa oli 13.6.2017 saakka. Sinisten ministerin aloittivat tehtävänsä samana päivänä.)

    Nykyisellä hallituksella on siis ollut aikaa kolme (3) vuotta yhdeksän (9) kuukautta saattaa kansallinen sosiaalipolitiikka vanhusten hoidon osalta ihmisoikeuksien ja perusoikeuksien edellyttämälle tasolle. (”Julkisen vallan on turvattava […] jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut.” Suomen perustuslain 19. pykälän 3. momentin ensimmäinen virke.) Jokainen on voinut viimeistään tammikuussa 2019 päästä selville siitä, että tuossa erittäin tärkeässä tehtävässään hallitus on pahasti epäonnistunut.
    #
    Summa summarum: Perustuslain 22. pykälässä säädetään: ”Julkisen vallan on turvattava perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen.”

    On perusteltua syytä väittää, että nykyinen (keskusta-oikeistolainen) hallitus on koko valtakautensa ajan rikkonut perustuslain säännöksiä (19. pykälä [oikeus sosiaaliturvaan] ja 22. pykälä [perusoikeuksien turvaaminen]) siltä osin kuin on kysymys vanhusten hoidosta.
    #
    Jatkokommentti: Yksi tärkeä seikka, mikä on osaltaan vaikuttanut vanhusten hoidon nykyiseen alennustilaan, löytyy siitä, että nykyinen hallitus on laskelmoidusti ja tarkoituksellisesti harjoittanut tavallisille kansalaisille kylmää uusliberalistista talouspolitiikkaa. Kyseinen uusliberalistinen politiikka on itse asiassa vastoin EU:n perussopimuksessa ilmaistua ideaalia.

    Sanottu ’ihanne’ ei suinkaan ole ’markkinatalous’ vaan ’erittäin kilpailukykyinen SOSIAALINEN markkinatalous’. (Kilpailla voi siis myös ja nimenomaan sosiaalisella markkinataloudella.)

    Olisi kiinnostavaa tietää, ovatko hallituksen jäsenet lukeneet Euroopan unionin perussopimuksen ajatuksella. Ovatko he tietoisia seuraavasta:

    Sosiaalisen markkinatalouden käsitteen merkityssisältö ilmenee EU-sopimuksen 3. artiklan 3. kohdasta: ”Unioni toteuttaa sisämarkkinat. Se pyrkii Euroopan kestävään kehitykseen, jonka perustana ovat tasapainoinen talouskasvu ja hintatason vakaus, täystyöllisyyttä ja sosiaalista edistystä tavoitteleva erittäin kilpailukykyinen sosiaalinen markkinatalous sekä korkeatasoinen ympäristönsuojelu ja ympäristön laadun parantaminen. Se edistää tieteellistä ja teknistä kehitystä. – Unioni torjuu sosiaalista syrjäytymistä ja syrjintää sekä edistää yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta ja sosiaalista suojelua, naisten ja miesten tasa-arvoa, sukupolvien välistä yhteisvastuuta ja lapsen oikeuksien suojelua. – Unioni edistää taloudellista, sosiaalista ja alueellista yhteenkuuluvuutta sekä jäsenvaltioiden välistä yhteisvastuuta. – Unioni kunnioittaa kulttuuriensa ja kieltensä rikkautta ja monimuotoisuutta sekä huolehtii Euroopan kulttuuriperinnön vaalimisesta ja kehittämisestä.”

    Vaikka Euroopan unioni Lissabonin sopimuksen mukaan harjoittaa talous- ja rahapolitiikkaansa ”vapaaseen kilpailuun perustuvan avoimen markkinatalouden periaatteen mukaisesti”, edellä mainittu tavoiteartikla (3. artikla) tulee ottaa huomioon eri tavoitteiden ja politiikkojen suhteellisia painoarvoja arvioitaessa. Toisin sanoen riittävän sosiaaliturvan vaatimukset (pyrkimys täystyöllisyyteen, riittävän sosiaalisen suojelun takaaminen, sosiaalisen syrjäytymisen torjuminen jne.) on otettava huomioon kaikkien politiikkojen määrittelyssä ja toteuttamisessa.
    #
    Olisi toivottavaa, että 2019 eduskuntavaaleissa enemmistön saavuttaisivat ne demokraattiset voimat, jotka ottavat vakavasti jokaiselle kuuluvat ihmisoikeudet ja perusoikeudet sekä oivaltavat sosiaalisen markkinatalouden syvimmän olemuksen. Mikäli Euroopan unioni ja sen jäsenvaltiot eivät kykene torjumaan nykyistä laajamittaista sosiaalista syrjäytymistä, se ei myöskään kykene torjumaan jo päätään nostanutta uutta fasismia, sitä fasismia, josta maailmankuulu rauhan- ja konfliktintutkija Johan Galtung on varoittanut.

  14. Sosiaali- ja terveysvaliokunta julkisti [5.3.2019] perustuslakivaliokunnan taustamuistion hallituksen sote-vastineista

    (Sosiaali- ja terveysvaliokunta päätti julkistaa saamansa perustuslakivaliokunnan taustamuistion hallituksen sosiaali- ja terveysuudistusta koskevista vastineista jo kuulemisen aikana.)

    Perustuslakivaliokunnan muistio sosiaali- ja terveysvaliokunnan verkkosivulla

    https://www.eduskunta.fi/FI/tiedotteet/Sivut/StV-julkaisi-PeVn-taustamuistion.aspx

    Taustamuistio, maakunta-ja sote-uudistus
    (PeV:n pj Annika Lapintie ja vkn Matti Marttunen)

    Muistion johtopäätöksiä-osio:

    [Lainaus alkaa:]1.Sosiaali- ja terveysvaliokunnan on perustuslaista johtuvista syistä tehtävä mietintöihin sisältyviin lakiehdotuksiin kaikki ne muutokset, joita perustuslakivaliokunnan ponsiosassa on eritelty.

    2.Perustuslaki tai eduskunnan työjärjestys ei tunne valiokuntien välistä yhteistyötä asioiden perustuslainmukaisuuden arvioinnissa. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan on varmistuttava siitä, että mietintöluonnoksiin tehdyt muutokset vastaavat perustuslain vaatimuksia. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan on päätettävä tapa, jolla se asiasta varmistuu. Puhemiesneuvoston ohjeiden mukaan tämä tapa on lähtökohtaisesti asiantuntijamenettely.

    3.Perustuslakivaliokunnan käsitellessä asioita keino varmistua lakiehdotusten perustuslainmukaisuudesta on valtiosääntöoikeuden asiantuntijoiden kuuleminen. Jos hallituksen antamia vastineita vastaavat muutokset lakiehdotuksiin olisivat perustuslakivaliokunnan käsiteltävinä, järjestäisi perustuslakivaliokunta asiasta asiantuntijakuulemisia.

    4.Sosiaali- ja terveysvaliokunnan kannanmuodostuksen tulee perustua perustuslakivaliokunnan lausunnossa esitettyyn, eikä julkisuudessa esitettyihin näkemyksiin perustuslakivaliokunnan lausunnosta.

    5.Kun sosiaali- ja terveysvaliokunta on muodostanut kannan hallituksen vastineeseen ja valmistellut mietintönsä, sen tulee olla vakuuttunut esityksen perustuslainmukaisuudesta. Jos sosiaali- ja terveysvaliokunnassa valmistelevasti käsiteltävän lakiehdotuksen tai muun asian perustuslainmukaisuudesta tai suhteesta ihmisoikeussopimuksiin on epäselvyyttä, valiokunnan tulee pyytää asiasta lausunto perustuslakivaliokunnalta (eduskunnan työjärjestys, 38 §:n 2 mom).

    6.Jos tällaista epäselvyyttä ei asianmukaisesti sosiaali- ja terveysvaliokunnassa poisteta, eduskunnan puhemiehen tulee kieltäytyä ottamasta asiaa käsittelyyn taikka tehtyä ehdotusta äänestykseen, jos hän katsoo ehdotuksen olevan vastoin perustuslakia (ks. HE 1/1998 vp, s. 94/I). [Lainaus päättyi.]

    (lähde: https://www.eduskunta.fi/FI/lakiensaataminen/valiokunnat/sosiaali-ja-terveysvaliokunta/Documents/PeVn%20taustamuistio.pdf)

    Kommentti: Harvinaisen selväsanaista tekstiä ja samalla konkludenttisesti ’madonluvut’ hallituspuolueiden sote-edustajille (mukaan lukien Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan keskustalaisen varapuheenjohtajan).

    Toivottavasti äänestäjät ovat hereillä ja äänestävät Eduskuntaan edustajat, jotka kunnioittavat Suomen perustuslakia ja kansalaisten perusoikeuksia.

  15. Sipilän hallitus in memoriam

    ”Hänen omatuntonsa oli puhdas.
    Hän ei milloinkaan käyttänyt sitä.”
    (Stanislaw Jerzy Lec)

    Sipilän keskusta-oikeistolaisen enemmistöhallituksen toimikausi alkoi 29.5.2019.
    Sipilä jätti valtioneuvoston eronpyynnön Tasavallan presidentille 8.3.2019. Tasavallan presidentti hyväksyi eronpyynnön (ja pyysi valtioneuvostoa jatkamaan toimitusministeristönä, kunnes uusi valtioneuvosto on nimitetty).
    #
    Joku sanoo: ”Elämä on suuri näytelmä.”
    Ja taas ne vie ja taas, taas ne tuo uuden kuninkaan.
    #
    Maakunta- ja soteuudistus oli Suomen julkisen hallinnon sekä sosiaali- ja terveydenhuollon eli sote-palveluiden uudistamiseen tähdännyt Sipilän hallituksen hanke, jonka tarkoituksena oli siirtää julkisten sote-palveluiden vastuu kunnilta 18 perustettavalle maakunnalle. Samassa yhteydessä valmisteltiin valinnanvapauslaki, jonka oli määrä antaa asiakkaalle vapauden valita lain piiriin kuuluvissa palveluissa maakunnan yhtiön, yksityisen yhtiön tai järjestön tuottaman palvelun väliltä.

    Sipilän hallituksen sote-uudistus kaatui Kansainvälisenä naistenpäivänä (8,3,2019), ja hallitus ilmoitti eroavansa.

    Sipilän hallitus antoi marraskuussa (lauantaina 7.11.) 2015 oman hallitusohjelmansa vastaisesti oman linjauksensa valinnanvapaudesta: “Osana uudistusta säädetään valinnanvapauslainsäädäntö. Sen myötä käyttäjä voi itse valita palveluiden julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin tuottajan. Valinnanvapaus on jatkossa pääsääntö perustasolla ja soveltuvin osin käytössä erikoistason sosiaali- ja terveyspalveluissa.”

    Kokoomus sai siis vastalahjaksi lupauksen valinnanvapaudesta, kun se myöntyi keskustan vaatimaan 18 maakunnan malliin.

    ’Lehmänkaupan’ ratio (tarkoitus): – Keskustan esittämässä (maakunta) mallissa (sote-aluemalli) puolue saisi valta-aseman puolessa Suomessa. Keskusta saisi suurimman puolueen aseman 9 alueella. (Puolet Suomesta olisi siis keskustan valta-aluetta.) Kokoomus olisi suurin puolue 5 alueella. (SDP olisi isoin kolmella ja RKP yhdellä alueella.) – Kokoomus puolestaan pyrki on pyrki luomaan Suomeen yksityiset sote-markkinat.

    Sipilän hallituksen maakunta- ja sote-uudistushankkeen taustalta löytyvät siis kylmät poliittisen vallan ja taloudellisen voiton tavoittelun laskelmat. – ’Sote-himmelin’ tarkoituksena oli rakentaa aikamme Sampo, joka jauhaisi Keskustalle ja Kokoomukselle valtaa ja rikkauksia hamaan iankaikkisuuteen.

    (Keskusta ja kokoomus näyttivät vähät välittävän siitä, että niiden sopima malli voisi avata valtakunnan sote-markkinat voitontavoittelukilpailulle, jossa terveysbisnes kaappaisi markkinat polkuhinnoilla veroparatiiseista saamansa kilpailuedun turvin.)

    Elävä elämä tse on paljastanut Sipilän hallituksen mainitun hankkeen paradoksaalisuuden, kun otetaan huomioon yhteiskunnan ja siinä elävien ihmisten todellisuus. Viittaan köyhien vanhusten, vaikeavammaisten ihmisten, yksinhuoltajaperheiden ymv ryhmien asemaan, joita Sipilän hallituksen toimet ovat kurjistaneet. – Nyt jopa kokoomuksenkin edustajat ovat ’kauhistelleet’ vanhusten järkyttävää riistoa kansainvälisten saalistajajättien ’hoivakodeissa’. Voi kysyä, miksi mitään ei ole Sipilän hallituksen aikana tehty ongelmien korjaamiseksi, vaikka nuo ongelmat on nyt paljastettu kaikelle kansalle varsin pitkäaikaisiksi. – Miksi rahaa ei ol riittänyt köyhille vanhuksille ja vaikeavammaisille? Miksi rahaa on riittänyt miljardimäärin yrityksille, vaikka jopa Valtion taloudellinen tutkimuskeskus on osoittanut yritystukien myöntämiseen liittyvät ongelmat? (Vain yksi esimerkki: VATTin mukaan valtio menettää vuosittain 200 miljoonaa euroa verotukena paljon energiaa käyttäville yrityksille, eikä mikään osoita tukien parantaneen yritysten kilpailukykyä.)
    #
    Yhdestä asiasta toimituspääministeriä voinee onnitella. Hän on astunut ’kaapista’ julkistamalla todellisen uutisen. Outoa kyllä, tuota uutista ei liene valtamediassa laajemmin analysoitus. Tarkoitan ’tunnustusta’ ”sisäisen äänen” kuulemisesta: ”Pääministeri (…) S(…..)n (…) mukaan soten kaatuminen oli hänelle ’valtava pettymys’, joka ajoi pääministerin sisäisen äänen johdattamana hallituseroon” (https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3867b147-d604-4d88-ab0b-33022106170e).

    Kuten moni tiennee, ”[ä]änien kuuleminen on yksi ihmisen vaietuimpia ja salatuimpia kokemuksia. Mielenterveystyössä äänien kuulemista on pitkään pidetty vain sairauden oireena” (Annika Salo ja Marja Vuorinen: Sisäinen ääni : opas ääniä kuuleville ja heidän omaisilleen. Suomen moniääniset Ry 2011).

    ’S:n tapaus’ on vaikeasti analysoitavissa, kun ei ole varmuutta siitä, miten ja mistä kohtaa hän on ”sisäisen äänen” (jäljempänä: SÄ) kuullut!? Entä mitä SÄ on faktisesti todennut? Kylläpä tämä meni nyt jännittäväksi. Tultaneenko salaisuus paljastamaan vasta muistelmissa?
    #
    Jännittävää olisi myös saada tietää, kuuleeko ”S” useinkin sisäisiä ääniä? Saattaisiko kysymys olla jostakin samasta kuin Franciscus Assisilaisen (FA) tapauksesta. Hänen nimensähän on jäänyt historiaan, koska hän todella tiesi, mitä Jeesuksen seuraaminen merkitsee. Hän kuuli sisäisen äänen sanovan, että hänen tulisi rakentaa kirkko uudelleen. Hän jätti rikkautensa tullakseen köyhäksi köyhien joukkoon. Hän rakensi uudelleen yhteisön, joka rakasti luontoa ja loisti lastenkaltaista yksinkertaisuutta.

    Mikäli ’S:n tapauksessa’ on kysymys jostakin samankaltaisesta kuin FA:n tapauksessa, voinemme täällä koto-Suomessa jäädä odottelemaan lähitulevaisuutta luottavaisin mielin. Kenties näemme päivän, jolloin osattomia ei enää sorreta ja jossa kansainvälisten suursijoittajahuijareitten öykkäröinti meidän tanhuvillamme loppuu.
    #
    ”Lisää valoa.” (Goethen viimeiset sanat)

  16. ”Flera döda – Attendo stänger” (HBL 13.3.2019, s. 7)

    Viisi (5) vanhusta kuoli: Attendon hoivakodissa Siilinjärvellä merkittäviä puutteita – ei ulkoilua, ei virikkeitä
    05.03.2019 klo 11:03

    Aluehallintoviraston tarkastuskäynti (26.2.2019) Attendon yksikköön (Attendo Vänrikki) paljasti puutteita lääkehoidossa, henkilöstömitoituksessa sekä asukkaiden hoivan toteutumisessa.

    (https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2dcbff85-6e47-479a-a6bb-2cee32e8592c)
    ¤
    Attendo Marian Kartano Oy:n Kirkkopuiston hoivakodin toiminta keskeytettiin Utajärvellä

    1.3.2019 09:00 / Uutinen / Valvira (https://www.valvira.fi/-/attendo-marian-kartano-oy-n-kirkkopuiston-hoivakodin-toiminta-keskeytettiin-utajarvella)

    Valvira on 28.2.2019 päättänyt keskeyttää Utajärvellä sijaitsevan Attendo Marian Kartano Oy:n Kirkkopuiston toimintayksikön toiminnan välittömästi. Päätöksen perusteena ovat Valviran ja aluehallintoviraston havaitsemat epäkohdat ennalta ilmoittamattomalla tarkastuskäynnillä sekä epäkohtien riittämätön korjaaminen määräaikaan mennessä. – Pohjois-Suomen aluehallintovirasto sai tammikuussa 2019 toimintayksikköä koskevan, asiakasturvallisuuden vakavaan vaarantumiseen viittaavan yhteydenoton. Valvira ja aluehallintovirasto kävivät 4.2.2019 toimintayksikössä ennalta ilmoittamattomalla tarkastuskäynnillä, jossa havaittiin useita asiakasturvallisuuden vaarantumiseen liittyviä seikkoja. Havainnot liittyivät muun muassa lääkehoidon epäasianmukaisuuteen, omavalvontaan, asiakkaiden hoito- ja palvelusuunnitelmien päivittämiseen, asiakkaiden terveydenhuollon palvelujen järjestämiseen, yövuoron henkilöstön riittävyyteen suhteessa asiakkaiden palvelutarpeisiin sekä henkilökunnan tehtäviin.
    (…)
    ¤
    8.2.2019 raportoitiin: Aluehallintovirasto on määrännyt Alavudella toimivan Attendo Pelimanni-hoivakodin suljettavaksi.

    Hoivakoti on avattu tammikuussa 2019 ja siellä on raportoitu kuolleen kuusi (6) asukasta. Avi teki Pelimanniin 7.2.2019 yllätystarkistuksen, jonka aikana heräsi niin paljon kysymyksiä muun muassa kuolinpäivistä, että tapauksien syyt päätettiin selvittää.

    https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/744420-hs-attendon-upouusi-hoivakoti-maarattiin-suljettavaksi-viranomaiset-tutkivat-6
    ¤
    Aluehallintoviraston (AVI) tiedotteet 2019

    Hoivakoti Attendo Kirkkopuiston toiminta keskeytettiin Utajärvellä

    Valvira on 28.2.2019 päättänyt keskeyttää Utajärvellä sijaitsevan Attendo Marian Kartano Oy:n Kirkkopuiston toimintayksikön toiminnan välittömästi. Päätöksen perusteena ovat Valviran ja aluehallintoviraston havaitsemat epäkohdat ennalta ilmoittamattomalla tarkastuskäynnillä sekä epäkohtien riittämätön korjaaminen määräaikaan mennessä.
    ¤
    Epäkohtailmoitusten ja kanteluiden määrä moninkertaistunut alkuvuoden aikana – aluehallintovirastoissa ruuhkaa

    Hoivakoti Ulrikan toiminnan keskeyttäminen tammikuussa nousi laajasti julkisuuteen. Sen seurauksena yhteydenotot aluehallintovirastoon ovat moninkertaistuneet aiempaan verrattuna.

    Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston valvontatiedot johtivat tammikuussa Kristiinankaupungissa sijaitsevan Esperi Care Oy:n Hoivakoti Ulrikan toiminnan keskeyttämiseen. Tapaus herätti julkisen keskustelun vanhustenhoidon kokonaistilanteessa Suomessa. Keskustelu on edelleen aktiivista.

    Aktiivinen keskustelu on lisännyt myös aluehallintovirastoille tulevien kanteluiden ja epäkohtailmoitusten määrää. Vanhustenhuoltoa koskevien epäkohtailmoitusten määrä on kasvanut alkuvuoden aikana 134 % verrattuna vuoden 2018 tammi-helmikuussa vireille tulleisiin epäkohtailmoituksiin. Kanteluiden määrä on puolestaan kasvanut 146 % vuoden 2018 ensimmäisiin kuukausiin verrattuna.

    Lukuina tämä tarkoittaa 110 epäkohtailmoitusta ja 75 kantelua alkuvuoden aikana. Vanhustenhuollon valvontaan on aluehallintovirastoissa käytettävissä 10,23 henkilötyövuotta.
    ¤
    Valviran uutisia ja tiedotteita (https://www.valvira.fi/ajankohtaista/uutiset-ja-tiedotteet)

    Attendo Marian Kartano Oy:n Kirkkopuiston hoivakodin toiminta keskeytettiin Utajärvellä
    1.3.2019
    Uutinen

    Usein kysyttyjä kysymyksiä vanhusten hoivapalvelujen valvonnasta
    22.2.2019
    Uutinen

    Vanhustenhoivan epäkohtailmoituksia saatu runsaasti – jokainen otetaan vakavasti
    6.2.2019
    Uutinen

    Hoivakoti Ulrikan asiakkaiden asiakasturvallisuus varmistettu – kaupunki otti johdon käsiinsä
    28.1.2019
    Uutinen

    Esperi Hoivakoti Ulrikan toiminta on keskeytetty
    25.1.2019
    Uutinen

  17. Sisäministeriöstä 14.3.2019 saatu vastaus hoivakotivanhusten kuolemia laiminlyöntien vuoksi koskevaan tiedusteluun; otteita

    ”Poliisi antaa valvontaviranomaiselle kaiken tarvittavan tuen vanhustenhoidossa ilmenneiden epäkohtien tutkimiseksi. Poliisilla ei kuitenkaan ole toimivaltuuksia tehdä esimerkiksi tarkastuskäyntejä hoivakoteihin, ja siksi poliisi odottaa asiassa joko valvovan viranomaisen yhteydenottoa tai kansalaisen tekemää rikosilmoitusta. Tämä mahdollistaa onnistuneen tutkintaketjun. Rikosilmoitusten pohjalta poliisi arvioi esitutkintakynnyksen ja aloittaa rikostutkinnan aina, kun siihen on aihetta. (…)

    Poliisilla on tällä hetkellä tutkittavana koko maassa muutamia kymmeniä asioita, jotka liittyvät suoraan tai välillisesti vanhusten hoitoon. Osa asioista on esiselvityksessä, osassa epäillään erilaisia rikoksia ja osa on loppulausuntovaiheessa ja siirtymässä syyteharkintaan. Poliisihallitus kokosi lisäksi vanhushoivaa koskevista tutkintapyynnöistä tilannekuvaselvityksen, jossa tutkittiin, kuinka laajasta ilmiöstä on kysymys. Selvityksen pohjalta todettiin, ettei asiassa tässä vaiheessa ole tarvetta käynnistää valtakunnallista tutkintaa. Asia on kuitenkin jatkuvan seurannan alla.

    Jos epäilee vanhuksen hoitoon liittyvissä asioissa puutteita, tulee ensisijaisesti ottaa yhteyttä hoitoyksikköön tai valvovaan viranomaiseen. Jos epäilee myös rikollista menettelyä, tulee ottaa yhteyttä paikalliseen poliisiin.”

  18. Vanhusten hoivakotiskandaali

    AVI:n tiedotteet 2019

    Valviran ja aluehallintovirastojen tarkastuskäynnit vanhusten hoivakodeissa – samanlaiset ongelmat toistuivat monin paikoin

    Valvira ja aluehallintovirastot tehneet alkuvuoden [2019] aikana useita tarkastuskäyntejä vanhusten hoivakoteihin. Tarkastuskäynneillä havaittu toistuvasti samanlaisia puutteita.

    Aluehallintovirastot ja Valvira ovat tehneet alkuvuoden aikana useita ennalta ilmoittamattomia tarkastuksia eri puolilla maata sijaitseviin vanhusten asumispalveluyksiköihin.

    Tarkastuskohteet on valittu riskien perusteella valvontaan tulleiden ilmoitusten ja muiden tietojen pohjalta. Tarkastuskohteet ja niistä tehdyt havainnot eivät siten anna kokonaiskuvaa hoivapalveluista. Suuri osa Suomen hoivapalveluyksiköistä toimii edelleen hyvin niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla.

    Aluehallintovirastot valvovat palveluntuottajien ja kuntien toimintaa alueillaan. Valtakunnallisesti toimivien palveluntuottajien valvonnan osalta aluehallintovirastot ja Valvira tekevät yhteistyötä. Valviralla on valvonnassaan ns. suuria sote-palveluntuottajia. Vanhusten hoivakotien ensisijainen valvontavastuu on kuitenkin kunnilla.

    Tarkastuksissa havaittuja puutteita

    Tämän vuoden [2019] alussa tehdyillä tarkastuskäynneillä osassa yksiköitä asiat ovat olleet pääosin kunnossa, mutta useissa toimintayksiköissä on havaittu asiakasturvallisuuden vaarantumista aiheuttavia epäkohtia. Havainnoista on jo kerrottu julkisuudessa, mutta seuraavassa on niistä kooste:

    Tarkastuksilla havaitut puutteet ovat liittyneet muun muassa lääkitysturvallisuuden asianmukaisuuteen, omavalvontasuunnitelmiin, asiakkaiden hoito- ja palvelusuunnitelmien päivittämiseen, terveydenhuollon palveluiden järjestämiseen, henkilöstön riittävyyteen suhteessa asiakkaiden palvelutarpeeseen sekä henkilökunnan tehtävien organisointiin.

    Niukka henkilöstömäärä on näkynyt siinä, etteivät hoitajat ole ehtineet huolehtia asiakkaiden perushoidosta riittävästi. Hoitajille on kuulunut tuki- ja muita tehtäviä, kuten ruoka- ja pyykkihuoltoon kuuluvia tehtäviä, erityisesti ilta- ja yöaikaan sekä viikonloppuisin. Asiakkaita ei oltu ehditty käyttää vessassa tai ylipäätään avustaa ylös vuoteesta päivän aikana. Ravitsemuksesta ei aina oltu huolehdittu riittävästi. Viriketoiminta on ollut vähäistä, eikä asiakkaiden kanssa ole ehditty ulkoilla. Lisäksi joissakin yksiköissä on ollut puutteita tilojen hygieniassa ja yleisessä siisteydessä.

    Lääkehoidon toteuttamisessa on tullut esiin useita asiakasturvallisuutta vaarantavia epäkohtia. Henkilökunnan lääkeluvissa ja lääkelupamenettelyissä oli puutteita, kirjallisia lääkelupia puuttui, eikä osaamista oltu varmistettu. Useissa yksiköissä myös lääkkeiden säilytys oli epäasianmukaista ja lääkkeitä säilytettiin lukottomissa kaapeissa.

    Sairaanhoidollisten palveluiden varmistamisessa on havaittu puutteita. Yksiköiden henkilökunnassa ei ole ollut riittävästi sairaanhoitajia suhteessa asiakkaiden palvelutarpeeseen. Lääkäripalveluiden osalta tilanne vaihteli suuresti yksiköiden välillä. Joissakin yksiköissä lääkäri käy säännöllisesti joka viikko, joissakin kolmen kuukauden välein. Saattohoitoa ei oltu huomioitu henkilöstön määrässä asianmukaisesti. Lisäksi henkilöstön saattohoidon osaamista ei aina oltu varmistettu koulutuksin. Lääkäripalveluiden puutteet voivat kuitenkin johtua myös muusta kuin palveluntarjoajasta johtuvasta syystä, esimerkiksi kunnan antamasta ohjeistuksesta tai kunnan tekemästä lääkäripalveluja koskevasta sopimuksesta.

    Yksiköiden johtamisessa on ollut puutteita mm. vastuuhenkilön puuttuessa tai niin, että työpanos oli hankittu toisesta yksiköstä. Tarkastetuissa yksiköissä oli tapahtunut paljon vastuuhenkilön vaihdoksia. Vastuuhenkilöillä ei välttämättä ollut tietoa siitä, mitkä ovat hänen lainmukaiset vastuunsa yksikön toiminnasta ja sen asianmukaisuudesta. Toisaalta on käynyt ilmi, ettei vastuuhenkilöille oltu aina annettu käytännössä mahdollisuutta perehtyä tehtäväänsä riittävästi, eivätkä he olleet saaneet palvelujen tuottajalta riittävästi tukea tehtävänsä hoitamiseen.

    Työvuorolistoista saatiin tarkastuskäynneillä ristiriitaista tietoa. Työvuorolistoihin merkityt henkilöt eivät välttämättä työskennelleet yksikössä tai työvuorot itsessään olivat erilaiset, kuin mitä listalle oli merkitty. On ilmennyt myös, etteivät työntekijät uskaltaneet kertoa epäasianmukaisuuksista johdolle tai puuttua epäasianmukaiseen toimintaan työpaikkansa menettämisen pelossa.

    Toimintaan jouduttu puuttumaan

    Kunta tai kuntayhtymä on saattanut joutua ottamaan vastuulleen joko koko vanhusten asumispalveluyksikön toiminnan tai osan siitä. Valvira on joutunut keskeyttämään kahden yksikön toiminnan ja Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto yhden. Kahdessa tapauksessa toiminta siirtyi osin tai kokonaan kuntayhtymän vastuulle, yhdessä palveluntuottaja päätyi itse keskeyttämään toiminnan.

    Lääkehoito on jouduttu kolmen yksikön osalta siirtämään kunnan vastuulle, kunnes palvelujen tuottaja on saanut lääkehoidon puutteet korjatuksi.

    Useissa tarkastetuissa yksiköissä on edellytetty välittömiä toimenpiteitä toiminnan saattamiseksi asianmukaiseksi muun muassa henkilöstöä lisäämällä, siirtämällä tuki- ja muiden tehtävien tekeminen pois hoitohenkilöstön vastuulta ja saattamalla lääkehoito viipymättä asiakasturvalliseksi. Palvelutuottajat ovat jo aloittaneet korjaustoimia, ja valvonnassa seurataan näiden toteutumista.

    Vanhustenhuollon palveluiden valvontaa jatketaan

    Palveluntuottajien tulee jatkossa kiinnittää huomiota siihen, että vanhuspalvelulain mukaiset, pitkäaikaisen hoivan ja hoidon periaatteet toteutuvat hoivakotien toiminnassa. Palvelut on toteutettava niin, että iäkäs henkilö kokee elämänsä turvalliseksi, merkitykselliseksi ja arvokkaaksi. Palveluntuottajien ja järjestämisvastuussa olevien kuntien tulee kehittää omavalvontaansa. Uuden yksikön toiminnan aloittamista suunniteltaessa on varmistettava, että toiminnan perusedellytykset ovat kunnossa heti toiminnan alkaessa.

    Yksiköllä pitää olla johtaja, joka todellisuudessa voi ja kykenee johtamaan yksikön toimintaa. Henkilöstöä on oltava riittävästi turvaamaan asiakkaiden palvelutarpeen mukainen laadukas hoito ja hoiva. Tuki- ja muihin tehtäviin tulisi olla riittävästi muuta kuin hoitohenkilökuntaa ja lääketurvallisuuteen pitää kiinnittää erityistä huomiota. Lisäksi palvelujen tuottajalla tulisi olla suunniteltuna sijaismenettelyt henkilökunnan poissaolojen varalle asiakkaiden palvelujen jatkuvuuden turvaamiseksi.

    Tehtyjen tarkastusten perusteella voidaan todeta, että vanhustenhuollon palveluiden valvontaa tulee jatkaa suunnitelmallisesti, myös vanhusten kotiin annettavien palveluiden osalta.

    Valviran ja aluehallintovirastojen havaintojen mukaan valvonta on tuottanut tulosta ja palveluntuottajat ovat ryhtyneet tai ryhtymässä korjaustoimenpiteisiin.

    Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (vanhuspalvelulaki, 980/2012) tuli voimaan 1.7.2013.

    Sosiaali- ja terveysministeriössä on käynnistynyt vanhuspalvelulain uudistaminen, ja alan toimijat ovat jo sitoutuneet ministeriössä linjattuun 25 kohdan ohjelmaan vanhuspalveluiden parantamiseksi. Linkki aiheesta kertovaan uutiseen.

    Linkki vanhusten hoivapalvelujen valvonnasta kertovaan uutiseen.

    Linkki vanhusten hoivapalvelujen epäkohtailmoitusten ja kanteluiden määrän lisääntymisestä kertovaan uutiseen.

    Lisätietoja:
    Valvira, ylitarkastaja Mervi Tiri, puh. 0295 209 341
    Valvira, ylitarkastaja Elina Uusitalo, puh. 0295 209 334
    Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto, sosiaali- ja terveysyksikön päällikkö Niina Siirilä,
    puh. 0295 018 563.

    18.3.2019

    https://www.avi.fi/web/avi/-/valviran-ja-aluehallintovirastojen-tarkastuskaynnit-vanhusten-hoivakodeissa-samanlaiset-ongelmat-toistuivat-monin-paikoin
    #
    Mehiläisen Mainiokoti Isolahti (Vaasa) on 21.3.2019 asetettu Aluehallintoviraston (AVI) valvonnan alaisuuteen.

    Mehiläisen palvelukoti AVIn valvontaan Vaasassa – lääkehoidon toteuttamisessa todetut puutteet johtavat tutkintapyyntöön poliisille

    AVI ja Vaasan kaupunki tekivät tarkastuksen Mainiokoti Isolahteen 21.3.. Tarkastukseen johtivat omaisten yhteydenotot ja kaupungin oma valvonta.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here