Kristiinankaupungissa sijaitsevassa Esperi Care Oy:n hoivakoti Ulrikassa on havaittu useita epäkohtia ja laiminlyöntejä. ”Yhden hoivakodin asukkaan epäillään kuolleen viime syksynä [2018] hoitovirheen seurauksena” (Ilta-Sanomat 29.1.2019, s. 4). Syyskuussa kyseinen asukas putosi vuoteesta ja loukkasi kätensä pahasti. Siihen tuli murtuma. Asukkaan tyttären mukaan hoivakoti ei ilmoittanut asiasta omaisille.

Muutaman päivän kuluttua sama asukas kaatui, koska ei kyennyt ottamaan tukea loukkaantuneella kädellään. Hoivakoti ei vienyt miestä lääkäriin, vaan asia jäi omaisten hoidettavaksi. Röntgenissä paljastui, että isän olkavarsi oli sijoiltaan. Lisäksi olkaluu ja solisluu olivat murtuneet. Pari päivää myöhemmin kyseinen mies kuoli. Oikeuslääkärin mukaan ”kaatumiset ja niistä aiheutuneet vammat ovat jouduttaneet kuolemaa” (Ilta-Sanomat 29.1.2019, s. 5).

Edellä mainittu ja muu Esperi Care Oy:n toiminnasta mediassa esitetty selvitys puhuvat sen puolesta, että yrityksen toiminnassa on tapahtunut rikoslaissa tarkoitettuja tekoja ja laiminlyöntejä pitkän ajan kuluessa toistuvasti. On ilmeistä, että yrityksen palvelutoiminta on pahasti epäonnistunut. Sama koskee viranomaisvalvontaa.

Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy kartoitti jäsenkyselyllä Esperi-konsernin työoloja vuosi sitten (2018). Tulosten mukaan samankaltaiset rikkomukset olivat arkipäivää jo silloin. ”Muun muassa puolet vastanneista ilmoitti asiakasturvallisuuden vaarantuneen viimeisen puolen vuoden aikana” (Jan Holmberg: ”Esperi Care -kohu hoivabisneksen Villissä lännessä”).

Mediatiedot ovat siinä määrin hälyttäviä, että on syytä epäillä, että Esperi Care Oy:n kaikissa hoivakodeissa on vaara asukkaiden terveyden vaarantumisesta.

Rikoslain 15. luvun 10. pykälä velvoittaa jokaista antamaan tiedon viranomaiselle tai sille, jota vaara uhkaa, jos tietää törkeän terveyden vaarantamisen olevan hankkeilla. (Tällä selvityspyynnöllä pyrin täyttämään kohdallani kansalaisvelvollisuuden.)

Edellä mainituilla perusteilla pyydän, että Te, Eduskunnan oikeusasiamies, eduskunnan oikeusasiamiehestä annetun lain nojalla

  • ilmoitatte poliisille ja esitutkintaviranomaisille huolen EsperiCare Oy:n hoivakodeissa olevasta asukkaiden terveyden vaarantumisen vaarasta;
  • kehotatte esitutkintaviranomaisia suorittamaan tarvittaessa esitutkinnan Esperi Care Oy:n toiminnassa mahdollisesti tehdyistä rikoksista ja laiminlyönneistä (mediatietojen valossa kysymyksessä saattavat olla esimerkiksi kuolemantuottamus, vammantuottamus, vaaran aiheuttaminen, heitteillepano, petos);
  • selvitätte, ovatko Valvira ja muut valvontaviranomaiset hoitaneet valvontatehtävänsä lainvastaisesti (mediatietojen mukaan kyseiset epäkohdat ovat olleet Valviran tiedossa varsin pitkään);
  • saatatte mahdollisiin rikoksiin ja laiminlyönteihin syyllistyneet oikeudelliseen edesvastuuseen ja vahingonkorvausvastuuseen.

Espoossa 29.1.2019

Kunnioittavasti

Tapio Kuosma
(tietokirjailija, oikeustieteen lisensiaatti)


Lähteet

Holmberg, Jan: Esperi Care -kohu hoivabisneksen Villissä lännessä. Tehy-lehti 28.1.2019.

Hujanen, Miikka: 91-vuotiaan tapaturma salattiin. Ilta-Sanomat 29.1.2019, s. 4–5. 

Laki eduskunnan oikeusasiamiehestä (197/2002).


Kuvan lähde: Esperi Caren kuvagalleria median käyttöön

13 KOMMENTTIA

  1. Vanhuksia kohdellaan huonosti länsimaissa. USAssa on monin paikoin vanhainkoteja joissa vanhukset makaavat ulostuksissaan päiväkausia, ei se mitään uutta ole. Nuorena miehenä katselin sitä oikein
    henkilökohtaisesti työskennellessäni sellaisessa laitoksessa huoltomiehenä. Säälittäviä, hyljättyjä vanhuksia,
    jotka on yhteiskunnassa ”käytetty loppuun”, eikä heistä enää ole muuta kuin riesaa. Ne laitokset ovat myöskin
    kaikki juutalaisten omistuksessa. Olisi valaisevaa tietää kuka teidän laitoksenne omistaa?

  2. Kaikki mailman paska johtuu satanististi jutkuista! Heille vanhukset ovat gojimeja eli pelkkää orja karjaa!! Niin kauan kuin juutalaiset ovat vallassa mikään ei tule muuttumaan! Hitler kielsi vapaamuurarit ja yritti heittää jutkut ulos!

    No aivopesty kansa saa välinpitämöttömyydellään oman tuhonsa aikaiseksi!!! Holokausti uskovaisia on suurin osa kansasta edelleen ja aino kielletty historia tapahtuma lailla! KERTOO KAIKEN TARVITTAVAN!!

  3. Oikeusministeriö
    Sisäministeriö
    Valtakunnansyyttäjänvirasto

    Asia: Milloin syylliset saatetaan vastuuseen?

    Mediatietojen mukaan jopa 15 hoivakotiasukkaan epäillään kuolleen laiminlyöntien vuoksi (Yle Uutiset 6.2.2019). “Oli pitkään tunne, että jotain vakavaa tapahtuu” (Esperiä äitinsä kuolemasta syyttävä omainen). Yksi tukehtui luumuihin, toinen kaatui parvekkeella ja löi päänsä. Useat omaiset ovat syyttäneet hoivakoteja vanhempansa kuolemasta.

    Kysymys viranomaisille: Milloin hoivakotien johtajat saatetaan rikosoikeudelliseen ja vahingonkorvausvastuuseen teoistaan ja laiminlyönneistään? Mediatietojen valossa on syytä epäillä, että hoivakotien toiminnassa on tapahtunut rikoslaissa tarkoitettuja rikoksia, kuten esimerkiksi kuolemantuottamus (rikoslain 21:8), vammantuottamus (RL 21:10), vaaran aiheuttaminen (RL 21:13), heitteillepano (RL 21:14), petos (RL 36:1), väärennys (RL 31:1).

  4. Attendon hoivayksikkö Pelimannin toiminta keskeytetty – kuukaudessa 6 kuolemantapausta
    Puutteita on ilmennyt muun ohella asukasturvallisuudessa. Kuntayhtymä otti johdon omiin käsiinsä.

    Yle Uutisten (8.2.2019) mukaan Alavudella sijaitsevan Attendon hoivakoti Pelimannin toiminta on keskeytetty. Länsi-Suomen aluehallintovirasto on tehnyt ennalta ilmoittamattoman valvontatarkastuksen Attendo Pelimanniin Alavudella ja todennut hoivakodin turvattomaksi. Tarkastuksessa ilmeni puutteita yksikön toiminnassa siinä määrin, ettei asukasturvallisuutta kyetty riittävästi takaamaan.

    Asukkaille järjestetään yksikköön turvallinen ja Valviran luvan mukainen hoito.
    Asukkaita ei siirretä yksiköstä muualle. Uusi johtaja tulee, vanha henkilöstö jatkaa.
    Kuusiokuntien sosiaali- ja terveyskuntayhtämä on ottanut toiminnan haltuun välittömästi. Kuukauden olemassaolon aikana työntekijöitä on irtisanoutunut hoivayksiköstä 10.

    Hoivakodissa on kuollut 6 asukasta vajaan kuukauden aikana ja syitä siihen selvitetään.

    Attendo Pelimannissa on 45 tehostetun palveluasumisen ja 15+5 palveluasumisen paikkaa. Kuusiokuntien sote-palvelujen tuottaja Kuusiolinna Terveys Oy on alihankintana ostanut palvelut Attendolta. Toiminta on alkanut 8.1.2019.

    (lähde: https://yle.fi/uutiset/3-10638882)
    #
    ”Finnwatchin (…) julkaisema raportti ’Ei tietoja, ei tuloja – Outotec, Attendo ja vastuullinen veronmaksu’ paljastaa monimutkaisen veroparatiisiverkoston yksityisiä terveyspalveluja tuottavan Attendon takana. Kannattavasta liiketoiminnastaan huolimatta Attendo ja sen omistajat ovat maksaneet vain vähän veroja toimintamaihinsa.” (Finnwach. Puutteellinen sääntely sallii verokikkailun 29.10.2013.)

    Syksyllä 2012 raportoitiin Attendon houkuttelevan lääkäreitä palvelukseensa tarjoamalla verosuunnitteluopastusta. Yrityksen mukaan lääkärit kykenisivät välttämään veroja kymmeniä prosenttiyksikköjä. Verokertymä olisi 3 vuodessa 100. 000 euroa vähemmän yhtä lääkäriä kohti. Finnwatch syytti (vuonna 2013) Attendoa tulojen siirtämisestä veroparatiiseihin. Kuluvan vuoden tammikuussa raportoitiini Attendon hoivamarkkinakilpailijan Esperin toiminnan ongelmista. Tammikuun lopulla Yle kertoi myös Attendon toiminnanpuutteista: hoivakodeissa on ollut aliravittuja vanhuksia, vanhuksia on ulkoilutettu liian harvoin, ja ongelmia on esiintynyt myös vaippojen riittävässä vaihtamisessa.
    #
    Lähteitä: Finnwach. Puutteellinen sääntely sallii verokikkailun 29.10.2013. https://www.finnwatch.org/fi/uutiset/103-puutteellinen-saeaentely-sallii-verokikkailun
    Jyri Hänninen: Finnwatch: Terveysyhtiö Attendo ohjaa varojaan veroparatiisiin. https://www.hs.fi/talous/art-2000002684452.html
    Jyri Hänninen: Attendo houkuttelee lääkäreitä veroneuvoilla. https://www.hs.fi/talous/art-2000002565114.html
    Jyri Hänninen, Jyri: Attendon omistaja vastaa veroparatiisisyytöksiin. https://www.hs.fi/talous/art-2000002684483.html
    Miikka Kaskinen: Attendon hoivayksikkö Pelimannin toiminta keskeytetään Alavudella – kuukaudessa kuusi kuolemantapausta. https://yle.fi/uutiset/3-10638882
    Ylen selvitys: Hoivajätti Attendolla ongelmia ympäri Suomea – hoivakodeissa aliravittuja, ulkoilua harvoin ja likaisissa vaipoissa nukkumaan. https://yle.fi/uutiset/3-10618334

  5. ”Sosiaali- ja terveysalan lupavirasto Valvira harkitsee niin sanottujen haamuhoitajatapausten viemistä rikosprosessiin” (https://yle.fi/tekstitv/txt/P105_01.html). ”Haamuhoitajilla tarkoitetaan tässä tapauksessa sitä, että esimerkiksi hoitokodissa paisutetaan todellista hoitajien määrää laskemalla hoitohenkilökuntaan muita kuin hoitotehtäviä tekeviä työntekijöitä” (ibid.)
    #
    HS:n kotimaantoimittaja on keskustellut Esperi Care Oy:n vanhustenhoidon yksikön 2 entisen päällikön kanssa. Molemmat irtisanoutuivat, ”koska he eivät voineet eettisistä syistä toteuttaa esimiehiltään saamiaan ohjeita” (Tiina Rajamäki: Laiminlyöntien takana on kylmää laskelmointia. HS 30.1.2019, s. A 8). Kummankin kokemuksia yhdistää ”erittäin laskelmoitu ja suunnitelmallinen liiketoimintamalli, jonka punaisena lankana oli säästää henkilöstökustannuksista” (ibid.).

    ”Esperi Caren toimitusjohtajan suora alainen tarkasti tekemäni työvuorolistat ja nipisti niistä aina tunteja pois”, pääkaupunkiseudulla työskennellyt entinen hoivakodin päällikkö on kertonut (ibod.). ”Esperi Caren johto määräsi suunnitelmalliseti vähentämään työvuorolistasta viisi prosenttia hoitajien työtunteja. Sadan prosentin työtuntimäärä oli määritelty kunnan kanssa sovitussa osotopalvelusopimuksessa” (ibid.).

    ”Tavoitteena oli säästää ensin siivouksesta, sitten ruoasta ja kolmanneksi vanhusten hoidosta” (ibid.).Esperi Caren tapauksessa liiketoimintasuunnistelma ”on viilattu hyvin yksityiskohtaiseksi”. ”Vanhuksia ei voida nostaa, koska siihen tarvitaan kaksi hoitajaa. – ”Vanhus saa lääkkeensä hoitajalta, jolla ei ole lääkelupaa” (ibid.).
    #
    ”Työvuorolista näyttää hyvältä, mutta töihin ei ole tarkoituskaan tulla – ’Haamuhoitajilla’ peitellään hoivakotien henkilöstöpulaa – Yksityisissä vanhusten hoivakodeissa on paljastunut uusi ilmiö: hoitajapulaa kaunistellaan merkkaamalla työvuorolistoille esimerkiksi hallinnon puolella työskenteleviä tai hoitajia, joiden työsuhde on jo päättynyt” (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005810319.html).
    #
    ”Haamuhoitajat, neljän tunnin työläiset ja kouluttamattomat kertovat SuPerin mukaan laajasta ongelmasta yksityisellä hoiva-alalla. ”Koko homman taustalla on epäterve kilpailutus. Kunnat tavoittelevat säästöjä ulkoistamalla palvelut”, kommentoi Tehyn Millariikka Rytkönen. Esperi Care myöntää ilmi tulleet epäkohdat ja vakuuttaa ryhtyvänsä toimiin niiden korjaamiseksi.” (https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/4459823/SuPerin+ja+Tehyn+mukaan+kyse+laajemmasta+ongelmasta+Runsasta+kikkailua+saastoja+ja+ulkoistuksia++Esperi+Care+myontaa+epakohdat)
    #
    Rikoslaki
    33 luku (24.8.1990/769)
    Väärennysrikoksista

    1 § (24.8.1990/769) Väärennys

    Joka valmistaa väärän asiakirjan tai muun todistuskappaleen tai väärentää sellaisen käytettäväksi harhauttavana todisteena taikka käyttää väärää tai väärennettyä todistuskappaletta tällaisena todisteena, on tuomittava väärennyksestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

    Yritys on rangaistava. (13.6.2003/514)

  6. Häkkänen: Vanhuspalveluihin tehokkaampi valvonta ja kovat sanktiot
    Julkaistu: 10.02.2019

    Rikoslaissa on laajasti kriminalisoitu erilaisia tekoja, jotka voivat tulla sovellettavaksi tällaisiin tekoihin. Häkkänen korostaa valvontaviranomaisten ja poliisin yhteistyön tärkeyttä.
    – Hyvä huolenpito pitäisi olla itsestään selvyys vuonna 2019, mutta näköjään sanktioita ja valvontaa pitää tehostaa. Vanhuspalvelujen laiminlyönnit ja epäasiallinen kohtelu voivat täyttää jo nykyisin useiden rikosten tunnusmerkistöä. Esimerkiksi heitteillepanon, petoksen ja väärennöksen tunnusmerkistö voi täyttyä eri toimenpiteissä. Jos esimerkiksi tavoittelee taloudellista hyötyä ilmoittamalla haamuhoitajia, voi tulla kyseeseen rikoslain mukainen petos. Valvontaviranomaisten on tehtävä yhteistyötä poliisin kanssa. Rikosvastuun on toteuduttava, Häkkänen sanoo.

    Häkkänen pitää rikossääntelyn tarkastelun lisäksi tärkeänä sosiaali- ja terveysministeriön alan lainsäädäntöön tehtäviä sanktioita ja valvontaa.
    – Esimerkiksi vanhuspalvelulain uudistuksessa voitaisiin lisätä lakiin uusi vanhuspalvelurikkomusta koskeva säännös. Vanhuspalvelurikkomuksesta tulisi voida määrätä sakkoja laiminlyönneistä, Häkkänen toteaa.

    Häkkäsen mukaan tarvitaan myös nykyistä kovempia taloudellisia sanktioita. Häkkäsen oman hallinnonalan lakiesityksiin on rakennettu useita taloudellisia sanktioita ja hänen mukaan samoja tulisi rakentaa myös sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalle.
    – Mielestäni on syytä harkita, että tilanteissa, joissa hoivapalveluyritys syyllistyy vakavampiin lain rikkomisiin, ei sillä olisi oikeutta saada rahallista korvausta kyseisten palvelujen tuottamisesta kunnalta tai asiakkaalta.

    – Pitäisin myös harkitsemisen arvoisena, että valvontaviranomainen voisi kovissa lain rikkomistapauksissa määrätä liikevaihtoperusteisen sanktion väärinkäytöksiin syyllistyneelle yritykselle. Kova taloudellisen sanktion uhka pitäisi ottaa aktiiviseen käyttöön, Häkkänen sanoo.

    – Kuntapäättäjien pitäisi ottaa kovat sopimussakot käyttöön. Jos ei saa sopimuksen mukaista laatua kotikunnan vanhuksille, tulee lasku jättää maksamatta ja periä automaattinen sopimussakko. Sosiaali- ja terveysministeriön kannattaisi tehdä valtakunnallinen ohjeistus näistä, Häkkänen kehottaa.

    Häkkäsen mukaan sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan palvelujen valvonta on laitettava kaikilla tasoilla kuntoon.

    – Valvonnan tehostamiseksi tarvitaan lisää resursseja, matalan kynnyksen kanava epäkohtien ilmoittamiseen ja kovat uhkasakot. Valvontaviranomaisen pitäisi käyttää tuntuvia uhkasakkoja. Jos valvontakäynneillä havaitaan puutteita, niin kuuluu hyvään hallintoon, että annetaan kunnan oman hoivakodin, yrityksen tai järjestön korjata puutteet. Jos puutteita ei korjata, niin sakon uhka toteutuu automaattisesti. Tämän tulisi koskea myös kuntien omia palveluja. Ikäihmisen pitää saada hyvää hoitoa, oli hän sitten kunnan omassa hoivakodissa tai yrityksen hoivakodissa, Häkkänen sanoo.

    https://www.kokoomus.fi/hakkanen-vanhuspalveluihin-tehokkaampi-valvonta-ja-kovat-sanktiot/
    #
    Mykkänen: Sisäministeriö käy Valviran kanssa läpi poliisin mahdollisen erityistuen hoivakotien valvonnassa

    Julkaistu: 10.2. 16:14

    Sisäministeriö käy Valviran kanssa läpi, mitä erityistukea poliisi voi antaa hoivakotien valvonnan koko ketjun onnistumiseen. Näin sanoo sisäministeri Kai Mykkänen (kok) Twitterissä.

    Mykkänen painottaa, että poliisi tutkii tapaukset rikosilmoituksen perusteella, mutta poliisi voi kuitenkin arvioida esitutkintakynnystä myös vihjeiden perusteella.
    STT
    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005996592.html

  7. Attendo, Esperi, Mehiläinen, aggressiivinen verosuunnittelu, veroparatiisit

    Mediatiedote 13.02.2018 – 15:59:

    Attendon, Esperin ja Mehiläisen säästöpäätöksillä rikotaan työehtoja ja rapautetaan potilaiden hoitoa

    Palkansaajajärjestöt ERTO, SuPer ja Tehy ovat huolissaan suurten sote-alan toimijoiden kuten Attendon, Esperin ja Mehiläisen säästöpäätöksistä, jotka vaikuttavat hoitohenkilökunnan jaksamiseen ja hoidon laatuun.

    (lähde: https://www.tehy.fi/fi/mediatiedote/attendon-esperin-ja-mehilaisen-saastopaatoksilla-rikotaan-tyoehtoja-ja-rapautetaan)
    #
    ”(…) veroparatiiseilla on keskeinen rooli Attendon omistusrakenteessa, joka johtaa luxemburgilaisen tytäryhtiön kautta Jerseylle rekisteröityyn rahastoon. Kuvaamme Luxemburgista ostettujen tilin-päätöstietojen avulla, miten Ruotsin Attendo Holding AB:tä velkaannutettiin luxemburgilaisesta konserniyhtiöstä Augustus International Sarlista otetuilla korkeakorkoisilla (15%) konsernilainoilla kevääseen 2012 saakka. Attendon voittoja kului konsernin sisäisten velkojen maksuun eikä verotettavaa tulosta juuri jäänyt. Varsinaisesta liiketoiminnasta syntyi vuosina 2009–2012 noin 2,6 miljardin kruunun voitot samalla, kun konsernin varallisuus kasvoi noin 500 miljoonalla kruunulla. Tämä herättää kysymyksen, miksei toiminnan laajentamisen investointeja tehty voitoista vaan niitä varten otettiin velkaa. Luxemburgilaisen Augustus International Sarl -konserniyhtiön saamat korkotuotot kuluivat nekin velkojen maksuun. Syynä olivat hybridilainat, joita Attendon omistusta hallinnoiva sijoitusyhtiö IK Investment Partners osakkaineen oli myöntänyt Augustus International Sarlille. Hybridilainoja käytetään OECD:n mukaan usein verosuunnitteluun. Attendo kielsi tällaista tapahtuneen. Myös Suomen Attendon Ruotsista ottamia pankkilainoja hal-linnoinut Attendo Intressenter -tytäryhtiö oli velkaannutettu pankkilainojen lisäksi lähes neljän miljardin kruunun konsernilainalla. Augustus International Sarlin konsernilainoituksesta luovuttiin keväällä 2012. Samalla aiemmat hybridilainat korvattiin uusilla aiempaa suuremmilla hybridilainoilla, jotka nekin otettiin IK Investment Partnersilta ja sen osakkailta. Lisäksi Attendo maksoi osalle omistajistaan miljardin kruunun verran osake-palautuksia. Ne lisäsivät konsernin velkoja yli 100 miljoonalla eurolla. Yksityistä palvelutuotantoa on kehitetty ja laajennettu Suomessa julkisella tuella samalla, kun suuri osa alan merkittävistä toimijoista on pyrkinyt minimoimaan maksamiaan veroja. Attendon omistajilta otetut hybridilainat ja heille samaan aikaan maksetut osakepalautukset herättävät yhä kysymyksiä Attendon veronmaksun vastuullisuudesta, vaikka konsernilainauksesta luovuttiin. Tietoja ei saatu liikesalaisuuksien vuoksi tarpeeksi. Outotecin ja Attendon esimerkit osoittavat tarpeen jatkaa keskustelua yritysten vero-suunnittelun rajoista. Tiedonsaannin vaikeus osoittaa, että vastuullisuuslinjaukset eivät yksin riitä. Tarvitaan sitovaa sääntelyä. Tärkeintä olisi velvoittaa yrityksiä raportoimaan maakohtaisesti keskeisistä talousluvuistaan ja konsernirakenteestaan. Näin yritysten sidosryhmille tulisi aito mahdollisuus arvioida yhtiöiden toiminnan vastuullisuutta. Tiedot auttaisivat myös verottajia. (lähde: Ei tietoja, ei tuloja? Outotec, Attendo ja vastuullinen veronmaksu. Finnwatch 3/2013. http://finnwatch.org/images/ei_tietoja_finnwatch.pdf )
    #
    ”Enemmistö yhtiön [= Esperi Care] omistuksesta näyttää olevan veroparatiisi Jerseyssä sijaitsevassa rahastossa. Suomessa toiminta on tappiollista, sillä yhtiön rahoituskulut vetävät tuloksen miinukselle. Iso osa korkeakorkoisista lainoista maksetaan yhtiön osakkaille tai lähipiirille. (…) korkotaso on korkea: 12–15 %. Kun lainoja on paljon ja niistä maksetaan osakkaille ja lähipiirille korkeaa korkoa, verotettavaa tulosta jää Suomeen vain vähän.” (lähde: Sonja Vartiala: Blogi : Esperi Care välttelee veroja korkojärjestelyllä. Finnwatch 28.1.2019. https://finnwatch.org/fi/blogi/602-esperi-care-vaelttelee-veroja-korkojaerjestelyllae)
    #
    ”Terveyspalveluita tuottava Mehiläinen osaa käyttää hyväkseen suomalaisen lainsäädännön porsaanreikiä.”

    Viime tilikaudella yhtiö tuotti liikevoittoa noin 35 miljoonaa euroa. Veroja yhtiö maksoi Suomeen (…) vain noin 360 000 euroa. – Mehiläinen heikentää tulostaan maksamalla konserniavustusta omistajayhtiölleen, ruotsalaiselle Ambea-konsernille. – Suomalaisten maksamat rahat eivät (…) päädy edes ruotsalaisten verokirstuun. Ambean pääomistajia ovat sijoitusyhtiöt Triton ja KKR. Tritonin kotipaikaksi mainitaan yhtiön sivulla mm. Jersey-veroparatiisi. KKR ilmoittaa kotipaikakseen eri osoitteita Yhdysvalloista. (lähde: Jani Parkkari: Näin Mehiläisen rahat katoavat veroparatiisiin. Iltalehti 25.11.2011. https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2011112514826238)
    #
    ”Aggressiivinen verosuunnittelu on maailman-laajuisesti merkittävä ilmiö, joka aiheuttaa valtioille suoria veromenetyksiä ja haittaa talouden toimintaa yleisesti. Ilmiön mittaluokkaa on tutkittu useilla menetelmillä, joista kaikki sisältävät puutteita. Niiden vuoksi jopa kansainvälisten järjestöjen tekemiä arviolaskelmia voidaan luonnehtia alkeellisiksi. Puutteellisten aineistojen vuoksi mikään menetelmä ei anna täsmällistä ja kattavaa kuvaa aggressiivisen verosuunnittelun vaikutusten mittaluokasta. Vaikutusten arvioiminen on kuitenkin tarpeellista, jotta ongelmaan voidaan puuttua oikein mitoitetuin ja kohdennetuin keinoin. Aggressiivisen verosuunnittelun Suomelle aiheuttamia veromenetyksiä ei ole aiemmin arvioitu. Aiempien tutkimusten ja eri aineistojen pohjalta arvioimme, että Suomen verotappiot ovat vuosittain varovaisesti arvioiden noin 430–1 400 miljoonaa euroa eli 10–31 prosenttia suhteutettuna Suomen 4,5 miljardin yhteisöverotuottoon vuonna 2015. Arvio perustuu uskottavimpiin menetelmiin ja kattavimpiin julkisesti saatavilla oleviin aineistoihin. Eri menetelmiin pohjautuvat laskelmat osoittavat samansuuntaisia lukuja. Siitä huolimatta arvioon on syytä suhtautua varauksella. Laskelmat pohjautuvat karkeille oletuksille ja niiden pohjana olevat tutkimukset sisältävät puutteita. Ongelma on, että verosuunnittelun arvioimista varten ei ole kattavia ja luotettavia tietoaineistoja, ja siksi aggressiivisen verosuunnittelun vaikutuksia on haarukoitava epäsuorasti. Esimerkiksi maakohtainen vero-raportointi kattavasti toteutettuna muuttaisi tilannetta merkittävästi. Tiedot verosuunnit-telumekanismeista ja niiden käytön laajuudesta antaisi mahdollisuuden puuttua niihin tehokkaasti. Nykyistenkin tietoaineistojen pohjalta on silti mahdollista saada nykyistä luotettavampi kuva ilmiön laajuudesta. Esimerkiksi Verohallinnon hallinnoimat salaiset verotustiedot antaisivat pohjan tutkimukselle, jos ne otettaisiin tutkimuskäyttöön.” (lähde: Jäävuorta mittaamassa : arvioita monikansallisten yritysten aggressiivisen verosuunnittelun laajuudesta Suomessa. Finnwatch 6/2016. http://finnwatch.org/images/pdf/jaavuori.pdf)

  8. Esperi Caresta kaksi tutkintapyyntöä

    Hoivayhtiö Esperi Caren toiminnasta on
    jätetty ainakin kaksi tutkintapyyntöä
    poliisille. Niistä toisessa halutaan
    selvittää, ovatko Esperi Caren
    edustajat syyllistyneet rikoksiin.

    Tutkintapyyntö koskee Esperi Caren
    Kristiinankaupungin yksikköä ja yhtiön
    toimintaa laajemmin.

    Toisen tutkintapyynnön tekijää tai
    pyynnön sisältöä ei tiedetä. Pyyntö on
    toistaiseksi salassa pidettävä
    asiakirja.

    Poliisi ei ole vielä päättänyt,
    aloittaako se pyyntöjen osalta
    varsinaisen esitutkinnan.

    (lähde: Yle Teksti-TV, sivu 111/1 KOTIMAA
    YLE.MAANANTAI 11.2.2019.
    https://yle.fi/tekstitv/txt/P111_01.html)

  9. ”Valtakunnansyyttäjä (…): Poliisi ja syyttäjät ovat valmiina, jos vanhusskandaali paisuu”

    ”Valtakunnansyyttäjä (…) on tyrmistynyt. Vanhustenhoitoskandaalin likaisimmat temput ovat todennäköisesti melko pian hänen virastonsa työpöydillä tutkittavana. Poliisi on jo käärinyt hihansa.”

    ”Tutkittavaa riittää. Heitteillepano, pahoinpitely, kuolemantuottamus. Ja paljon, paljon muuta.”

    ”Poliisi selvittelee myös petosrikosten mahdollisuutta.
    – Jos annetaan tahallaan jotakin väärää tietoa hyötymistarkoituksessa – niin silloin tietysti rikosoikeuden puolella herää helposti epäilys, että kyse voisi olla myös petoksesta.”

    ”Sote-palvelut on suuri korruptioriskin ala. Giganttiset rahat, viidentonnin virkamiehet ja olematon valvonta.
    – Kun liiketoiminnasta ja suurista rahoista on kysymys, ihminen on kiusauksille altis.”

    ”– Kyllä korruptiota on Suomessakin, ikävä kyllä. Usein se vain on vaikeasti todistettavaa rakenteellista korruptiota, hyvä veli -verkostoja ja (…).”

    https://yle.fi/uutiset/3-10641812

  10. Valtakunnansyyttäjän mielestä poliisin olisi syytä tehdä esiselvitys vanhustenhoivapalveluissa ilmenneistä epäkohdista. Sen jälkeen voidaan arvioida, tulisiko mahdollisista laiminlyönneistä käynnistää rikostutkinta (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005997486.html).

    Aluehallintovirasto (avi) päätti 8.2.2019 keskeyttää Attendon hoivakoti Pelimannin toiminnan välittömästi. Hoivakoti ehti toimia kuukauden.Tuona aikana 6 vanhusta kuoli ja 10 hoitajaa irtisanoutui. (Avin mukaan hoivakodissa ei ollut riittävästi osaavaa henkilökuntaa.)

    ”Toistaiseksi poliisilla ei ole aikomuksia aloittaa tutkimuksia. Poliisihallituksesta muistutetaan, että valvontaviranomainen on jo puuttunut epäselvyyksiin” (ibid.). ”Poliisihallituksen mukaan valvonnan rakenne on sinänsä kunnossa, ja hoivakoteja valvovat Valvira ja aluehallintovirastot” (ibid.).

    ”Jos toimijat eivät noudata säännöksiä tai sopimusehtoja, eivät rikosoikeudelliset keinot ole ensisijaisia. Vastuuketjut ja mahdolliset laiminlyönnit voidaan selvittää sitten myöhemminkin kosprosessissa, jos siihen edellytyksiä ilmenee”, Poliisihallituksesta raportoidaan kerrotun (ibid.).

    ”Poliisi ei myöskään ole lähtenyt tutkimaan Alavudella sijaitsevan Pelimannin toimintaa” (ibid.).

    Valtakunnansyyttäjä näkee asiassa selvittämistä. ”Hän on erityisen huolestunut julkisuudessa olleista tiedoista, joiden mukaan valvontaviranomaisille olisi mahdollisesti annettu vääriä tietoja” (ibid.).

    Valtakunnansyyttäjä korostaa, että ”kyseessä on yhteiskunnallisesti merkittävä asia. Tämäkin puoltaa tilanteen huolellista selvittämistä” (ibid.).

    Selvityksen tulee kohdistua niihin, jotka mahdollisesti ovat toiminnallaan tai laiminlyönneillään aiheuttaneet tilanteen, valtakunnansyyttäjä on huomauttanut. ”Tämä tarkoittaisi siis myös hoivayritysten johtoportaan vastuun selvittämistä” (ibid.).

    Valtakunnansyyttäjä on nostanut esille myös työsuojelulliset kysymykset. Hänen mielestään olisi syytä selvittää myös, ”onko hoidettavien vanhusten terveys vaarantunut” (ibid.).

    Rikosoikeuden professori Matti Tolvanen toivoo poliisilta aktiivisuutta. ”Poliisin olisi nyt syytä aloittaa esitutkinta omasta aloitteestaan, oli tutkinnan lopputulos mikä tahansa. Asia on yhteiskunnallisesti niin merkittävä” (ibid.).

    Tolvanen on muistuttanut, että epäkohtien takia viranomaiset ovat määränneet hoivakotien toimintoja keskeytettäviksi. Pelkästään senkin vuoksi poliisin tulisi käynnistää tutkinta ilman tutkintapyyntöjäkin (ibid.).

    Poliisin tulee lain mukaan aloittaa esitutkinta, kun on syytä epäillä rikoksen tapahtuneen. Tolvasen mukaan kyseeseen saattaisivat tulla useat rikosnimikkeet.

    Ensimmäisenä listalla olisi petos. Rikoksen tunnusmerkistö voisi täyttyä, jos hoivayhtiöt ovat saaneet taloudellista hyötyä antamalla vääriä tietoja hoitajamitoituksestaan (ibid.).

    Mikäli alimiehityksellä on syy-yhteys vanhuksen sairastumiseen, vammautumiseen tai kuolemaan, rikosnimikkeenä voi olla jopa vammantuottamus tai kuolemantuottamus (ibid.).

    (lähde: Susanna Reinboth: Oikeusoppineet: Hoiva­firmojen haamu­hoitajien kirjaaminen voi täyttää petoksen tunnus­merkistön. HS.fi. Julkaistu: 11.2. 14:36 , Päivitetty: 11.2. 14:53. https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005997486.html)

  11. Keinottelu vanhushoivalla tulee lopettaa !

    Aggressiivista verosuunnittelua tukevien tahojen mantrana on pitkään ollut hokema, jonka mukaan osakeyhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Asia ei ole todellisuudessa noin yksioikoinen. Osakeyhtiölaki toteaakin sanatarkasti: ”Yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin” (1. luvun 5. pykälä).

    Yhtiöjärjestyksessä voidaan siis määrätä toisinkin. Yhtiön toiminnan tarkoitukseksi voidaan määrätä esimerkiksi yleishyödyllisyys tai voittoa tavoittelematon. Osakeyhtiökin voi olla yleishyödyllinen, ”jos sen toiminnan luonne täyttää laissa säädetyt vaatimukset ja sen yhtiöjärjestykseen on lisätty osakeyhtiölaissa säädetyt vaatimukset eli voitonjakokielto ja varojen käyttö yleishyödylliseen tarkoitukseen yhtiön purkautuessa” (http://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:yleishy%C3%B6dyllinen_yhteis%C3%B6).

    Perustuslain mukaan julkisen vallan on turvattava jokaiselle – perusoikeutena – riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut. Vanhuspalvelulaki velvoittaa kuntaa järjestämään ikääntyneen väestön sosiaalipalvelut sisällöltään, laadultaan ja laajuudeltaan sellaisina kuin kunnan ikääntyneen väestön hyvinvointi, sosiaalinen turvallisuus ja toimintakyky edellyttävät.

    Miten ja miksi suuret hoivayhtiöt Attendo, Esperi Care ja Mehiläinen, jotka ovat menettäneet maineensa ja uskottavuutensa aggressiivisella verokikkailulla ja veroparatiisiyhteyksillä, ovat saavuttaneet nykyisen määräävän asemansa? Valtakunnansyyttäjä on todennut julkisesti, että ”korruptiota on Suomessakin, (…). Usein se vain on vaikeasti todistettavaa rakenteellista korruptiota (…)” (https://yle.fi/uutiset/3-10641812). Herää kysymys, ovatko kunnissa määräävässä asemassa olevat puolueet tai virkamiehet saaneet taloudellista hyötyä, kun hoivajättiläiset ovat vallanneet markkinoita ja kuntien sosiaalipalvelusektoria?

    Vanhusten sosiaalipalvelujen käytännön toteutusta ei tule uskoa sellaisille häikäilemättömille suuryrityksille, jotka pyrkivät maksimoimaan osakkeenomistajien voitot, harjoittavat aggressiivista verosuunnittelua ja kikkailevat moraalis-eettisesti tuomittavalla veroparatiisijärjestelmällä. On korkea aika lakkauttaa kansainvälisten pääomasijoittajien keinottelu maamme vanhusten terveyden ja turvallisuuden kustannuksella.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here