Norjan viranomaiset ovat väittäneet Venäjän häirinneen GPS-signaalia NATOn Norjassa pidetyn Trident Juncture -suursotaharjoituksen aikana loka–marraskuussa. Suomessa Lapin raja- ja pelastusviranomaiset eivät havainneet GPS-häiriöitä harjoituksen aikana, eikä pelastuslaitokselle tullut ilmoituksia häiriöistä. Venäjä on vaatinut todisteita häirinnästä.

11.2.2019 Norjan TV2 pitkän odotuksen jälkeen esitti päivät ja alueen, jolla väitettyä Venäjän tekemää GPS-häirintää olisi tapahtunut. Kellonaikoja ei ohjelmassa kerrottu.

Voimakasta häirintää esitetään olleen harjoitusten ensimmäisenä päivänä 25.10. ja siitä eteenpäin aina 7.11. saakka.


Aiemmin ruotsalaisen Flightradar24:n Gold -palvelun kautta pystyi toteamaan, että päivinä, jolloin väitettyä häirintää piti esiintyä, lentokoneiden GPS toimi ongelmitta Kirkkoniemen kentän alueella Pohjois-Norjassa. Koneen GPS:n toiminnan näki siitä, tallentuiko GPS-korkeustieto palveluun ongelmitta. Kirkkoniemeen 25.10. laskeutuneiden koneiden tiedoissa häirintää ei näkynyt, vaikka häirinnän piti tuona päivänä jo olla voimakasta. Kirjoitin tästä havainnosta sosiaaliseen mediaan 14.11.2018.

14.2.2019 havaitsin, että GPS-korkeustieto on kadonnut Flightradar-palvelun kaikista lentotallennetiedoista. Yhtiön blogi ei kerro, miksi tieto on poistunut. Tieto näkyy Gold-tasolla edelleen reaaliaikaisesti, mutta tallenteissa sitä ei enää ole, tai ainakaan sitä ei näe.

Tutkiessani asiaa 13.11.2018 olin valinnut SAS:n lennon SK4472 Oslo–Kirkkoniemi, koska lento oli aiemmin tallentanut ongelmitta GPS-tietoa. 22.–23.10. SK4472 lensi normaalia reittiään ja GPS-tieto tallentui normaalisti, kuten alla olevan näyttökuvan GPS Altitude -arvon näkyminen osoittaa.

Lentotallenteita voi katsoa 1–80-kertaisella nopeudella ja pikakelaamalla. Tallenteesta pystyi tuolloin näkemään GPS-häiriöt sen perusteella, milloin GPS Altitude -arvo katosi lennon aikana ja kauanko se oli kateissa – tai ei ollut, jolloin GPS toimi luotettavasti.

25.10., NATOn harjoituksen alettua, SAS:in lento SK447 ei lentänyt normaalia reittiä, vaan sen reitti oli siirretty idemmäksi Ruotsin puolelle ja kauemmas Keski-Norjasta. GPS-vastaanotossa oli tallenteessa eniten katkoja lähellä Keski-Norjaa. Kun kone on lentänyt Rovaniemen ohi, niin GPS-häiriöt loppuvat, ja mitä lähemmäs Kirkkoniemeä ja Venäjää lento etenee, sitä paremmin GPS toimii. Toisin sanoen: päinvastoin kuin Norjan television kuvan perusteella olisi tullut tapahtua.


Koneen normaalista poikkeava reitti ei voinut johtua Venäjän häirinnästä annetusta varoituksesta, koska sitä ei ollut vielä annettu. Ilmoitus lentäjille annettiin 25.10. klo 12.36 GMT, eli vasta sen jälkeen kuin SK4472 oli lentänyt Kirkkoniemeen. Kone ohjattiin jostain muusta syystä jo aamulla kello 8.00 itäisemmälle reitille, kauemmas alueesta, jolla lentotallenteen mukaan esiintyi eniten GPS-häiriöitä.

Mikäli häirintää oli tapahtunut ennen vaarailmoituksen antamista, niin sitä olisi pitänyt esiintyä juuri silloin kun SK4472 lähestyi Kirkkoniemeä ja aloitti laskeutumisensa. Vaarailmoitukset tulee myös julkaista välittömästi.

Eniten GPS-häiriöitä siis oli Keski-Norjassa. Ilmeisesti harjoituksen johtokeskus oli jossain Trondheimin lähellä Keski-Norjassa, koska Suomen ilmavoimien Pilatus-kone PI-03 lensi 29.10. Helsingistä Trondheimiin ja seuraavana päivänä uudelleen Tampereelta Trondheimiin. Tämän lisäksi puolustusvoimien PI-05-kone lensi 5.11. Rovaniemeltä Trondheimin lähellä olevalle Ørlandin lentokentälle Brekstadin kaupungissa.

Norjan television ohjelman jälkeen yritin 14.2.2019 ohjelmassa esitettyjen tietojen perusteella tutkia asiaa lisää Filghtradar24-palvelusta ja totesin, että lennon SK4472 tiedoista oli GPS-tieto (GPS Altitude) kadonnut. Se on itse asiassa kadonnut kaikista palvelun tallenteista, vaikka se näkyy edelleen kun lentoja seurataan reaaliaikaisesti.

Sama päivä, lento, paikka ja aika. 13.11.2018 otetussa näyttökuvassa GPS Altitude näkyy, yllä olevassa 14.2.2019 otetussa ei enää näy (”N/A”). Tieto ei ole kadonnut ainoastaan tästä, vaan kaikista palvelun lentotallenteista, vaikka se siis reaaliaikaisessa seurannassa näkyy ja siten tulee palveluun edelleenkin. Sitä vain ei jostain syystä enää näytetä tallenteissa.

Paljastiko Flightradar24 jotain NATOlle kiusallista?


Jälkikirjoitus. Jotain muutakin näyttää kadonneen. 5.10. Suomen ilmavoimien Pilatus PI-05 ”katosi” kesken lennon Lapissa Urho Kekkosen kansallispuiston lounaispuolella (punainen kysymysmerkki alla olevassa näyttökuvassa).

Muut lennossa olleet koneet eivät kadonneet palvelusta, ja Pilatuksella oli korkeuttakin kuusi kilometriä, joten sen toisiotutka eli transponderi oli kyllin korkealla näkyäkseen FlightRadar24-palvelun vastaanottimille.

Kone ei tietysti oikeasti kadonnut, vaan ilmeisesti sammutti transponderinsa. Siitä, että kone ylipäätään lensi kyseisellä alueella, tuli mieleen selvittää, mitä ilmavoimien muut Pilatus-koneet ovat tehneet sotaharjoituksen aikaan.

Erikoisin havainto on, että 24.10.2018, päivää ennen harjoitusten ja väitetyn GPS-häirinnän alkamista, PI-01 lensi Helsingistä Tampereelle. Seuraavan kerran kone ilmestyy näkyviin 8.11.2018.

Kone tuskin on ollut huollossa sillä välillä kun se laskeutui Tampereelle ja nousi Jyväskylästä. Muut ilmavoimien Pilatukset olivat NATOn suurharjoituksen aikana kiireisiä ja lensivät paljon. PI-01:n kirjatut lennot loppuivat päivää ennen harjoituksen alkua ja alkoivat päivä sen loppumisen jälkeen.

Mikäli kone oli erikoistehtävässä harjoituksen aikana, niin kenties tutkijat voisivat saada tämän koneen miehistöltä lisätietoa väitetystä häirinnästä. Havaitsivatko he häirintää noiden kahden viikon aikana?

45 KOMMENTTIA

  1. Hillotolppa soini räksyttää venäjälle vaikka norjalaiset puhuu paskaa, hillotolpan pitäisi miehistyä ja antaa nootti norjalle valehtelusta ja pahinta on jos suomi on ollut mukana häiritsemässä vai mitä touhusivat.

    • Hillotolppa ei miehisty. Hillotolppa vain pullistuu kunnes puhkeaa , juuri kuten Friedrich Nietzshe on opettanut.
      ”Älä pullistaudui, sillä silloin sinut puhkoo pieninkin sipaisu naskalin.”

      Hillotolpan jutut voidaan identifioida koko Suomen skaalaan sopiviksi. Viiksimies Nietzshe oli oivaltanut jotakin aivan perustavaa laatua olevaa asiaa, jota Suomen poliitikot eivät vieläkään ole oivaltaneet, vaikka palautusta tulee joka päivä, kun lasketaan kansakunnan talouslukuja.

  2. niin kun vanhakansa sanoo ”valheella on lyhyet jäljet”.ja hienoo,että joku viittii ja jaksaa tutkailla näitä juttuja…ja monia muita juttuja,jotka ei useinkaan kestä puolueetonta,tai kriittistä tutkailua

  3. Hienoa Janne… Sillä tavalla.

    Katolinen kirkko on osoittautunut viime-aikoina olevansa varsinaninen mätämuna….

    Ulkoministerimme Timo Soini käy tietyssä ulkomaassa oleskellessaan tämän mätämunan rukoustilasisuuksissa saadakseen aamiaisensa, ja myös synninpäästönsä uskonnollisissa kehyksissään. Woehan Widyy….

  4. Tämä on sen kokoluokan asia, että se vaatii kansainvälistä puolueetonta tutkintaa.

    Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO on oikea taho tutkimaan asiaa. Huolestuttavaa on se, että Flightradarin tallenteita piilotetaan. Asiaan pitää tarttua nopeasti, etteivät ehdi peräti hävittämään kriittisiä tallenteita.

    Läntisten arvojen mukainen ratkaisu olisi tietysti pistää Hollanti (tai jokin muu Nato-riippuvainen taho) tutkimaan asiaa. Sehän pyytäisi oitis Bellingcatilta hienostuneen kuvamanipulaation tilanteista. Voisipa jopa vaivata Valkokypäriä (White Helmets) paikalle sopivaan sotateatteriesitykseen.

    ICAO on YK:n alainen järjestö, jossa Suomikin on jäsenenä mukana. Tässä olisi mitä mainioin tilaisuus harjoittaa presidentti Sauli Niinistön aktiivisesti markkinoimaa sopimuspohjaista kansainvälistä yhteistyötä.

    ICAO:n jäsenenä ovat kaikkikin ko sotaharjoituksessa mukana olleet valtiot USA, Norja ja Ruotsi, ja heidän lisäkseen myös Venäjä.

    Aktiivinen liikenne- ja viestintäministerimme Anne Berner (kepu) voisi panna töpinäksi ja hommata tutkijat paikalle pikapikaa.

    • Mh17 alasampumisen jälkeen muuttui netissä su-25 suoritusarvot alaspäin ja nyt häviää flightsradarin tiedot netissä eli samankaltaisuus on silmiinpistävä ja toimijatkin on samat. Ruotsissa nuollaan natoa yhtä kiivaasti kuin suomessakin. Ainoa mahdoliisuus on että venäjä.vaatii yk:ta selvittämään asian, muut ei sitä varmasti tee mutta todisteet siihen mennessä on varmasti kadonneet salaperäisesti kuten mh17:n lennonvalvonnan tiedotkin hävisi.

      • >Mh17 alasampumisen jälkeen muuttui netissä su-25 suoritusarvot alaspäin

        Niihän jotkut väittää. Itse bongasin useita ja toistuvia suoritusarvojen editointeja ylöspäin.

        Sehän on jännää että esimerkiksi SU25 koneen valmistaja ei koskaan ole niitä arvoja mihinkään säädellyt. Maksimilentokorkeus 7km (ja aselastissa 5km).

        SU25 koneilla ei todellisuudessa ollut mitään tekemistä MH17 tapauksen kanssa, Venäjän propagandatoimistot vain koettivat siihen pohjautuvia valheita saada leviteltyä.

        >mutta todisteet siihen mennessä on varmasti kadonneet salaperäisesti kuten mh17:n lennonvalvonnan tiedotkin hävisi.

        Nehän ei koskaan hävinneet mihinkään.
        Ne otettiin tuoreeltaan talteen ICAO määräysten mukaisesti ja toimitettiin kaikki onnettomuuden tutkijoille.
        Niitä voi YK:n kautta kysellä nähtäville kuka haluaa.

        • Siihen en ota kantaa olki SU-25 koneilla osuutta asiaan vai ei mutta 1984 SU-25 koneen suurin lentokorkeus ilmoitettiin lännessä 10670 metriksi. Neuvostoliitossa 10000 metriksi ja koelentokorkeudeksi 14600 metriä. Lähteet ohessa.

          Tämä on se mihin lentokone kykenee ja vastaa samaa kuin mihin esimerkiksi A-10 kykenee. 7000m asetettiin myöhemmin rajaksi, koska kone ei ole paineistettu ja 7000m jälkeen lentäjä hengittää puhdasta happea, joka ei ole pitkään käytettynä ihmiselle terveellistä.

          Mutta mikään ei nytkään estä nousemasta koneella 10-11km korkeuteen. Ainoa rajoite on että koneen vakiot happipullot eivät riitä kuin lyhyeen lentoon korkealla.

          Muistaakseni näistä olen maininnut aiemminkin?

          The handbook ”Flugzeuge der Welt” by W. Green (1984) , a standard work which essentially quotes the facts of the military ”Janes Manuals” (also used to be NATO reference), already 1984 determined the maximum flight altitude of SU 25 (SU 25 MK, export version) with 10,670 meters (page 208 f.).

          Warfare.ru: U-25 Frogfoot close air support/ground attack – Ceiling, 10’000 meter German’s flieger web lexicon states maximum flight altitude reached is 14,600 meters [test flight].

          http://www.ebay.de/itm/Flugzeuge-der-Welt-heute-morgen-Ausg-1983-84-William-Green-Dennis-Punnett-/371225721540

          • >Siihen en ota kantaa olki SU-25 koneilla osuutta asiaan vai ei

            LOL!
            Parempi olla hiljaa ettei esimiehet suutu?

            On yksinkertainen mahdottomuus että SU25 olisi osallistunut MH17 alasampumiseen.
            Sinäkin tiedät sen mutta sinulle ei ole annettu lupaa myöntää sitä… (tai ainakin joutuisit taas keksimään uuden nimimerkin itsellesi).

            Venäjän tutkadata osoitti tyhjentävästi ettei pilvien yläpuolella ollut sotilaslentokoneita.

            >mutta 1984 SU-25 koneen suurin lentokorkeus ilmoitettiin lännessä 10670 metriksi. Neuvostoliitossa 10000 metriksi ja koelentokorkeudeksi 14600 metriä. Lähteet ohessa.

            Suhoi (valmistaja) ilmoittaa/imoitti lentokoneen maksimilentokorkeudeksi 7000m.
            SU-25 kone on maataistelukone eikä siten tarvitse korkealento-ominaisuuksia.
            Ainoastaan lähinnä köyhät kehitysmaat on lisänneet koneeseen happilaitteita jotta sillä voi lentää korkeammallakin.
            Ukrainan SU-25 koneisiin ei ole tehty mitään parannuksia suurempien lentokorkeuksian käyttämiseksi.

            >Tämä on se mihin lentokone kykenee

            On toki tunnettua että SU-25 koneella pääsee yli 10km korkeuteen, mutta sen lento-ominaisuudet ei mahdollista mitään järkevää operointia yli 7km korkeudessa.
            Rungon ulkopuolisten aseiden kanssa suurin järkevä lentokorkeus on 5000km.
            Ilman rungon ulkopuolisia aseita, pelkillä konetykin luodeilla aseistettuna (ja vajaalla tankilla) SU-25 lentää alle 800km/h 10km korkeudessa.
            Sellaisella ei ole mahdollista tavoittaa tai edes seurata reittilennolla olevaa Boeing777 konetta (vaikka lentäjällä toki voikin olla omat happipullot mukanaan).

            > 7000m asetettiin myöhemmin rajaksi, koska kone ei ole paineistettu ja 7000m jälkeen lentäjä hengittää puhdasta happea, joka ei ole pitkään käytettynä ihmiselle terveellistä.

            Vakio SU-25 koneissa ei ole happilaitteita, ne ei niitä tarvitse.

            Tuolla näkyy olevan aika paljon nippelitietoa SU-25:sta.
            http://www.airvectors.net/avsu25.html

            Suuri osa SU-25 materiaaleista on poistunut internetistä.
            (esim Suhoin julkaisemat speksit joutuu kaivamaan waybackmachine:sta)

          • Ei vaan en ota kantaa oliko alueella ilmassa tuona aikana SU-25 koneita vaiko ei. Olisi erikoista jos ei olisi ollut, koska edellisnä päivinä niitä kiistatta oli. Miksi Ukraina olisi lopettanut lennot?

            Se on sitten aivan eri asia, olisiko SU-25 osallstunut lennon MH17 pudottamiseen vai ei, vaikka alueella olisikin koneita lentänyt ja ihmiset niitä nähneet. Kaksi eri asiaa. Kummastakin on niin paljon ristiriitaista havaintoa ja en ole koko asiaan paljoakaan tutkimusta tehnyt että siksi en ota kantaa.

          • Olen esittänyt sinulle luotettavat lätiset lähteet Su-25 koneen tiedoista. Olen mtös usemman kerran lähteiden kera osoittanut miksi 7000m on nykyinen operatiivinen raja. Se ei millään tavalla tarkoita etteikö koneella voi operoida täysin myös korkeammalla.

            Mitäpä jos Kiimo tututuisit NL:n ilmasotadoktriihiin Afghanistanissa. Siellä SU-25 maatatsutelukoneen tekivät syökäsypommituksia tekemällä syöksyn 10,500 metristä 6000 metriin ja vapauttamalla pommit.

            Näin tehtiin USA:n Talebaaneille toimittamien Stinger -ohjusten kantaman ulkopuolella pysymiseksi. Ymmärtäney miksi väitteesi ettei koneella voisi tehdä mitään yli 7 km eivät pidä paikkaansa.

            Tästä voi lukea asiasta: ”Su-25 ’Frogfoot’ Units In Combat”

            https://books.google.fi/books?id=wbGdCwAAQBAJ&pg=PA31&lpg=PA31&dq=su-25+oxygen&source=bl&ots=fQBYtxFCte&sig=ACfU3U1TuP6ovT19g43ebQFKG5NZ7dLPfA&hl=fi&sa=X&ved=2ahUKEwjtkN3blObgAhXHUJoKHUlGCtkQ6AEwAXoECAkQAQ#v=onepage&q=su-25%20oxygen&f=false

  5. Jannen havaintojen mukaan useampikin kuin yksi ilmavoimien koneista oli ollut päiviäkin ”kateissa” sotaharjoituksen aikana.

    Tämähän tarkoittaa sitä, että koneet olivat lennelleet ilman että transponderit olisivat olleet päällä.

    Mehän muistamme hyvin presidentti Sauli Niinistön aloitteen, jolla kehotettiin pitämään transponderit aina päällä.

    Vaikuttaa kovin siltä, että ilmavoimien lentäjistä ainakin osa on käyttäytynyt uppiniskaisesti ja ollut tottelematta puolustusvoimain ylipäällikön toivomusta. Olisiko kurinpalautus ja julkinen nuhtelu paikallaan?

    • Itse en ota maansa myyneen Salen puheita enää vakavasti. Puhuu milloin mitäkin.
      Mies on menettänyt uskottavuutensa. Uskokoon ken voi.

    • Lienee eri asia lennelläänkö kansainvälisessä ilmatilassa siviilikoneiden seassa vaiko omissa sotaharjoituksissa tai tiedustelulennolla.

      • Tarkoitatko että Suomen ilmatilassa ei lentäminen ilman transponderia aiheuta varaa?

        NATO:n koneet lentävät ilman transponderia silloin kun niin huvittaa tehdä, mutta jos Venäjän koneet tekevät samoin, niin ne aiheuttavat vaaraa.. Esim:

        LETTER OF AGREEMENT AMONG NORTH ATLANTIC TREATY ORGANISATION AND
        THE MINISTRY OF DEFENCE OF THE REPUBLIC OF ESTONIA, THE MINISTRY OF ECONOMIC AFFAIRS AND COMMUNICATIONS OF THE REPUBLIC OF ESTONIA, THE GOVERNMENT OF THE REPUBLIC OF LATVIA AND THE GOVERNMENT OF THE REPUBLIC OF LITHUANIA,
        ON AIRSPACE MANAGEMENT ARRANGEMENTS IN SUPPORT OF THE NATO AIR POLICING MISSION AND OTHER AIR ACTIVITIES IN THE BALTIC STATES

        6.5 Use of Transponder

        6.5.4 After coordination between MCU and relevant civil ATC units, the MCU may instruct the ALPHA-SCR aircraft to turn off their SSR transponders according with military rules or when operational reasons require so.

        Eli kun Natosta tuntuu siltä että nyt lennetään ilman transponderia, niin lennetään ilman. Mutta jos Venäjä tekee samoin niin itku ja kitinä miten vaarannetaan. Ja tämä juurikin Suomenlahden alueelta.

        http://tap.mk.gov.lv/doc/2016_06/AIMss_120516_air_policing.1069.docx

        • ”Tarkoitatko että Suomen ilmatilassa ei lentäminen ilman transponderia aiheuta varaa?”

          En tietenkään.
          Mutta
          1) jos puolustusvoimamme lentää tiedustelulentoa, on ymmärrettävää että silloin on toisinaan syy lentää ilman transponderia.
          2) jos suoritetaan maamme ilmatilassa sovittuja harjoituslentoja, niille varatussa ilmatilassa, on ihan ok lentää ilman transpondereita.

          Vaikka sinä Janne et siitä pidä, niin minä kuitenkin haluan että maamme puolustuksesta pidetään huolta, maamme rajojen sisäpuolella.

          Mielestäni kuitenkin kansainvälisessä ilmatilassa lennettäessä transponderit pitää olla päällä. Samoin jos lennetään siviili PSR -tutkien näkemän ulkopuolella, alueella jossa on siviili-ilmailua.
          Jne.

          Ymmärtääkseni valtiot voivat pyytää että esim. presidenttejä kuljettavat koneet ei näy siviilipuolen julkisissa palveluissa, mutta myös niiden pitäisi näkyä siviililennonvalvonnalle.

          • Kyllä minäkin kannatan että suomi puolustaa rajojaan. Kuulun siihen 89% osuuteen reservistä joka ei kannata Suomen liittämistä Natoon.

            En myöskään näe mitään hyötyä siitä että Suomi alkaa USA:n Varsovan liiton jäsenenä osallistumaan minkään naapurimaamme uhkaamiseen. Koska sellinen on meille erittäin typerä tapa heikentää turvallisuuttamme ja vakautta alueellamme.

            Jos kerran me itse naama punaisena huudetaan että kaikki vaarantuu ellei transponderi ole päällä, muta itse lennetään pimäenä, niin lapsikin ymmärtää että kyse on infosodasta.

            Lopuksi voisi todeta että mitä väliä sillä on onko kyseessä kansainvälinen ilmatila vai Suomen ilmatila. Olen aika varma että jos Finnairin kone tai mikä tahansa muu Suomen ilmatilan läpi lentävä matkustajakone kajauttaa yhteen pimeänä lentävän Ilmavoimien Pilatuksen kanssa, niin siitä ei jää ketään henkiin.

            TCAS ei toimi jos toisessa koneessa ei ole transponderi päällä. Eli turha kritisoida muita kun itse lennetään pimeänä. Olatasiin edes rehellisiä, mutta sekin arvoi näyttää kadonneeet Puolutusvoimista tämä Natoilun alettua. Infosoataa ja valheita, kuten nyt tämän GPS -episodi jälleen osoitti.

            YLE: Reserviläisliiton kyselytutkimus: Nato-jäsenyyttä kannattaa 11 prosenttia vastanneista

            Suomalaiset kannattavat liittoumattomuutta tai tiiviimpää sotilaallista yhteistyötä EU:n piirissä kuin Nato-jäsenyyttä.

            https://yle.fi/uutiset/3-9451582

  6. Mutta kysehän oli NAton harjoituksista, joiden ylipäällikkö on aina amerikkalainen.
    Norjan televisio siis esitti 11.2.2019 syytökset Venäjän häirinnästä ja Hesari kirjoitti eilen 19.2.2019 ”Yhdysvaltojen puolustusministeriö on antanut Boeingille luvan myydä Suomeen Super Hornetin elektronisen sodankäynnin versiota eli Growlereita. Aiemmin niitä on myyty Yhdysvaltojen ulkopuolella vain Australialle. Voitaisiinko ajatella että suomalaiskoneilla testattiin tapausta liikkua Suomessa growlereilla jotka (muka) eivät näy GPS-laitteilla.

    Suomessa uudet hornetit tulisivat kylläkin käyttöön vasta paljon myöhemmin mutta kovasti amerikkalaiset ovat EU:n tuella sotilaallista konfliktia sytyttelemässä. Ukraina on nyt vaivihkaa rakentanut Krimin lähelle uuden sotilastukikohdan ( amerikkalaisten kanssa tai ilman. Ukrainalla ja Venäjällä on sopimus siitä että Krimille johtavan Venäjän sillan alitse eivät kummankaan osapuolen sotilasveneet saa ilman ilmoitusta tai lupaa kulkea. Näin kuitenkin Ukraina teki ja siksi Venäjä on kaapannut laivan miehistön. Eli vaikka Venäjän onnistui pitää sotilastukikohtansa Krimillä Nato aikoo Ukrainan avulla ( Ukrainasta tehdään Naton jäsen) saada uuden tukikohdan Venäjän rajalla.

  7. Jutun tekijä Janne Pohjalahan saikin sitten 30 päivän bannit Facebookilta pian juttunsa jälkeen.

  8. USA:n mannermaalla tapahtuvien sotaharjoitusten yhteydessä GPS-häiriöistä ilmoittaminen on ihan rutiinia. Miksi häirintä on laitettu Venäläisten tiliin? Onko se tilattu sietä, jotta voidaan testata laitteiden toiminta häirityissä olosuhteissa eli toiminta varajärjestelmien varassa, mikä on silkkaa rutiinia.

    GPS on nyt semmoinen mukavuusjärjestelmä. Ei semmoisen häiriöstä pitäisi mennä maailmalle huutelemaan kuin syötävä. Kertoo vain liiallisesta mukavuudenhalusta tai teknologiariippuvuudesta, että GPS-häiriöt koetaan kuolemanvakavina. Veli Venäläinen sai taas naurunaihetta, kun tsuhnalta lähti GPS ja nyt koko yhteiskuntansa romahtaa. GPS ei loppujen lopuksi ole muuta kuin hauska lelu. Jos joku tekee itsensä siitä riippuvaiseksi, niin on pelkkä typerys. Valitettavasti meillä on näistä teknoleluista tehty kiinteä ja elintärkeä osa elämäämme ja niiden varaan rakennetaan raskaita järjestelmiä meitä orjuuttamaan.

  9. Nykyisin on Venäjä sympatiat kasvaneet tän sairaan matutuksen myötä.

    Venäjä kun ei hysää arabeja eikä afrikkalaisia.

  10. Lyhyt vastaus on tietenkin ”ei”.

    Mutta USA vastaisen hegemonian sokaisemalle ja newtonin fyssiikankin nurinperin kääntäneelle Jannelle se tietenkin on kyllä ja ehdottomasti.

    btw.: jos GPS ei kuulu, ei myöskään koneen sijaintitietoa tallennu.

    Enempää en juuri viitsi aiheeseen sekaantua. GPS häirintää Venäjä harjoittaa todella paljon, en tiedä onko sitä tuolla ja tuolloin tapahtunut.
    ((Hermot menee päivätyössä toisinaan ihan NATO:n GPS ”häirinnän” takia.))

    • Voi toki perustellakin kantaasi. Tallenteista näet pystyi toistamaan lennon etenemistä silloinkin kun SK4472:n ei vastaanottanut GPS -signaalia. Tämä siksi että ASD-B on eri asia kuin GPS. GPS on vain yksi tieto niistä moinista, joita ASD-B lähettää koneesta.

      ASD-B toimii eri taajuudella kuin GPS. ASD-B käyttää taajuuksia 1090 MHz ES (Extended Squitter, jossa menee vastaava data kuin Tilojen A, C ja S transpondereissa) ja 978 MHz UAT (Universal Access Transceiver, vain USA ja alle 18 000 jalkaa).

      ASD-B on lähetin koneessa joka lähettää maassa oleville vastaanottimille koneesta kerätyt tiedot, joista GPS:n tiedot ovat vain yksi tapa. Vaikka GPS -paikkatieto katoaisi, lähtetään edelleen koneen tavallisen korkeusmittarin antama korkeus, koneen nopeusmittarin nopeus, ja kompassisuunta. Näiden avulla voidaan reitiä piirtää edelleen.

      https://www.flightradar24.com/how-it-works

      Oliko tämäkin sinulle kentien Newtonilaisen fysiikan kumoamista?

      • Pointti on ettei lentoseurantapalveluiden perusteella voi saada tietoa siitä onko jollain alueella GPS häirintää vaiko eikö ole.
        Tehokkaimmillaan/parhaimmillaan GPS häirintää ei edes huomaa ennen kuin (esim.) ohjus on ohi kohteesta tai laivat on merelle keulat vastakkain.

        • Tottakai voi. GPS Altitude tulee GPS:stä. ASD-B out (lähetin) vaatii asennukseen aina ilmailuun hyväksytyn GPS -vastaanottimen josta data otetaan. Tämän voit varmistaa lukemalla speksin.

          Jos GPS tieto tässä Flight radarissa GPS Altitude katoaa, ei GPS vastaanotto onnistu. Eli kertoo juuri sen että jos muilla lennoilla toimii ja sitten on katkoksia kuten SK4472:lla Keski-Norjassa niin kyse on todennäköisesti jostain mikä alkoi 25.10.

          Ja sitä ei esiintynyt Kirkkoniemessä siihen aikaan kun NOTAM:in antaminen edellyttää. Norjassa annettiin ennalta ilmoitus että GPS:ssä tulee olemaan häiriöitä harjoituksen aikana.

          Tämä on varmastikin aika helppo ymmärtää että jos tallenteesta katkeaa ajoittain GPS Altitude ja palaa sitten takaisin, muiden tietojen näkyessä normaalisti, että GPS -vastaanotossa on ongelmia.

          Jos siis haluaa ymmärtää..

          • En ole GPS specialisti, mutta kuitenkin…

            >Tottakai voi. GPS Altitude tulee GPS:stä. ASD-B out (lähetin) vaatii asennukseen aina ilmailuun hyväksytyn GPS -vastaanottimen josta data otetaan. Tämän voit varmistaa lukemalla speksin.

            Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia.

            Se että GPS paikkatieto saadaan, ei tarkoita etteikö GPS häirintää tapahdu.

            >Norjassa annettiin ennalta ilmoitus että GPS:ssä tulee olemaan häiriöitä harjoituksen aikana.

            Kun NATO tarvitsee GPS:ää, se laskee siviilisignaalin voimakkuutta ja lisää sotilassignaalin voimakkuutta.
            Tämä näkyy siviili GPS epätarkkuuden lisääntymisenä ja joskus jopa sen kuulumattomuutena.
            Vastuualueeni testaus menee nuina päivin osittain v*tuilleen.

            Perusteita NOTAM:lle en ala spekuloida sen enempää. Sellainen voidaan antaa jos on pelko häiriöistä.

            >Tämä on varmastikin aika helppo ymmärtää että jos tallenteesta katkeaa ajoittain GPS Altitude ja palaa sitten takaisin, muiden tietojen näkyessä normaalisti, että GPS -vastaanotossa on ongelmia.

            Se että GPS paikkatieto saadaan, ei tarkoita etteikö GPS häirintää tapahdu.

            ***KÖYHÄN MIEHEN GPS HÄIRINTÄ***

            Internetistä voi tilata GPS häirintälaitteita.
            Ne lähettävät GPS taajuuksilla häirintäsignaalia jonka takia GPS tarkkuus huononee tai oikea GPS ei kuulu lainkaan.
            Vastaavia on käytetty vuosikymmenet sotilaskäytössä, lähetystehoa suurentaen.
            Nykyisin tuolla saadaan aikaan kuitenkin sangen rajallinen harmi koska modernit sotilaslaitteet ei luota pelkkään GPS:n.
            Kuitenkin tuolla on menestyksekkäästi mm. estetty ETYJ lennokkien toimintaa donin joukkojen toimesta.

            **lopputulos**

            Joissain sovelluksissa olen nähnyt että GPS parametrit ei päivity jos GPS signaali katoaa, eli parametrit pysyy samana.
            (En löytänyt nopeasti luotettavaa tietoa miten ADS-B signaalissa tulevan tiedon käytös pitäisi mennä.)

            FYI, ADS-B, flightradar:n mukaan:
            ”Aircraft gets its location from a GPS navigation source (satellite)
            The ADS-B transponder on aircraft transmits signal containing the location (and much more)”

            Elleivät valehtele niin ADS-B signaalissa tuleva sijaintietieto tulee gps:stä.

            Tällöin oletan köyhän miehen häirinnällä aiheutuvan niin että GPS paikkatieto alkaa pomppia, epätarkuuden lisääntyessä.
            Eli suoraa linjaa lentäneen koneen sijainti voi vaihdella epämääräisesti todellisen sijainnin ympärillä.
            Flightradar:n tiedoista saa sen käsityksen että ADS-B signaalissa ei tulisi koneen paikkatietoa jos GPS ei kuulu lainkaan.

            Internetissä näkyvä flightradar paikkatieto voi johtaa harhaan:
            ”When an aircraft is flying out of coverage Flightradar24 keeps estimating the position of the aircraft for up to 2 hours if the destination of the flight is known. For aircraft without known destination, position is estimated for up to 10 minutes.”

            Eli kun lentokoneen todellisen sijainnin tieto puuttuu, järjestelmä pyrkii arvioimaan missä kohteen pitäisi olla.
            Saman tekee lennonjohdon tutka+lennonohjausjärjestelmä.

            ***MODERNI GPS HÄIRINTÄ (a la Almaz-Antey)***

            Tehokas tietokonejärjestelmä mallintaa satelliitin sijainnin taivaalla, suhteessa haluttuun sotilaskohteeseen.
            Sen perusteella muodostetaan väärennetty GPS signaali jota lähetetään mahdollisimman kohdennetusti haluttuun kohteeseen.
            kohteena oleva laite (esim. lentokone) kuvittelee saavansa koko ajan GPS signaalia normaalisti, vaikka se olisi väärennettyä.

            Näitä on raportoitu runsaasti esim. mustaltamereltä.

            **lopputulos**

            Tällainen häirintä voi aiheuttaa kohteen lähialueella virhepaikannuksen.
            Virhe huomataan helpommin muissa alueen laitteissa, virhepaikannuksena, kuin pääkohteessa.
            GPS paikantimet kuitenkin antavat koko ajan paikkatietoa tässä tapauksessa.

            Sotilaallinen tarkoitus on ohjata pääkohde harhaan halutulla hetkellä, tai vaikka ohjata siviilikone ampumaharjoitusalueelle.
            (vastatoimena kohde voi koettaa anlysoida vastaanottamansa signaalin ja häiriöitilanteen muuttuessa vaihtaa sekundäärisiin paikannusmenetelmiin)

          • ”Se että GPS paikkatieto saadaan, ei tarkoita etteikö GPS häirintää tapahdu.”

            GPS Altitude on riippuvainen siitä että kaikki toimii. Se on itse asiassa herkin GPS tieto näyttämään väärin jos mitä tahansa häiritään.

            Ulkopuolinen häiritsijä voi vaikuttaa lähinnä estämällä radiotaajuuksia joilla GPS -vastaanotin toimii. Ja silloin putoaa eneimmäisenä pois korkeus ja koordinaatit koska korkeus on yksi koordinaatti (z).

            Harjoituksissa harjoitellaan toimintaa signaalihäirintää vastaan, eli juurikin sitä mitä tässä väitetttiin Venäjän tehneen. Ja käytetään tähän maassa olevia häirintälähettimiä. NATO:n harjoituksissa Briteissä, ilmoitettiin yleisölle, jopa paikat joihin häritintälähettimet sijoitettiin, jotta kalastajat tiesivät missä GPS ei toimi lainkaan.

            Tällöin tapahtuu juuri se mitä SK4472 tallenteessa näykyi eli se että korkeustieto katoili Keski-Norjassa ei NATO:n rajoitusalueella, jonka kone kiersi idempää.

            Mutta ei näkynyt sinä että GPS korkeustieto olisi _eronnut_ ADS-B:n lähettämässä koneen korkeusmittarin tiedosta Kirkkoniemessä, kuten olisi tapahtunut jos olisi toteutettu signaalin väärentämistä. Eikä Kirkkonimessä näkynyt myöskään signaalin katoamista.

            NOTAM:issa ilmoitettiin häiriöistä. Eli niitä olisi täytynyt tapahtua lennon aikana.

    • Janne: ”Vaikka GPS -paikkatieto katoaisi, lähtetään edelleen koneen tavallisen korkeusmittarin antama korkeus, koneen nopeusmittarin nopeus, ja kompassisuunta. Näiden avulla voidaan reitiä piirtää edelleen.”

      Epäilenpä suuresti, kykeneekö Kimmo Kannala laskemaan koneen reittiä (ja myös sijaintia) noista mitatuista komponenteista, jos lähtöpiste tunnetaan? Pitäisikö kutsua Bellingcat apuun? Ja White Helmets, joka simuloi luonnossa sopivan tuhoutumispaikan koneelle rahdaten TV-kamerat kuvaamaan sitä ja heitä pelastustöissään?

      Suhteellisuusteoria asettaa tietysti omat haasteensa, mutta Bellingcatille se lienee paperia (?).

  11. Epäsuorasti aiheeseen liittyen, meille tarjotaan nyt langattomaa 5G -teknologiaa, joka tulee käyttämään samoja taajuuksia kuin joukkojen hajoitus-aseet joita käytetään mellakoiden taltuttamiseen.

    Ja tämä on vai yksi sadoista eri todella pahoista uhista 5G -teknologiaan liittyen. Toinen on se, että sillä kyetään muokkaamaan ihmisten tunnetiloja livenä! Li Andersson varmaan jo unelmoi miten saada synteettistä vihaa ”rasistien” ryhmään, ja valtamedia kuvaamaan seuraukset?

    Global 5G WIFI: You Won’t Believe What They NOW Have Planned For Humanity!
    https://www.youtube.com/watch?v=K3JhuWdV2Kk

    • Kryptovaluutat, tekoäly/teknologinen singulariteetti ja 5G liittyvät tietyllä tavalla toisiinsa:

      ”Cryptocurrency trojansk häst för artificiell intelligens AI när 5G är klar”,
      http://whitetv.se/en/flat-money/2042-cryptocurrency-trojansk-haest-foer-ai-naer-5g-aer-klar.html

      Teknologinen singulariteetti:

      ”The end of humanity as we know it is ‘coming in 2045’ and Google is preparing for it
      Robots ‘will reach human intelligence by 2029 and life as we know it will end in 2045’. This isn’t the prediction of a conspiracy theorist, a blind dead woman or an octopus but of Google’s chief of engineering, Ray Kurzweil.
      Kurzweil has said that the work happening now ‘will change the nature of humanity itself’. Tech company Softbank’s CEO Masayoshi Son predicts it will happen in 2047…”

      https://metro.co.uk/2017/07/27/the-end-of-humanity-as-we-know-it-is-coming-in-2045-and-big-companies-are-working-towards-it-6807683/

      On aiheellista muistaa myös 5G:n todennäköiset suuret terveyshaitat sekä ihmisille että eläimille.
      Tekniikan saavutuksista hurmioitunut Sipiläkin tarvitsisi jäitä hattuun 5G-asiassa:

      ”Lukijoilta: Avoin kirje pääministerille 5G säteilyvaarasta”,
      https://www.ilkka.fi/mielipide/yleisolta/lukijoilta-avoin-kirje-paaministerille-5g-sateilyvaarasta-1.2716231

    • Sinulla on jo kotonasi 5G jos sinulla on langaton WiFi -verkko. Ne toimii 2.4 GHz ja 5 GHz taajuuksilla.

      Langattomia verkkoja on ollut kodeissa, liikkeissä ja julkisilla paikoilla yli 20 vuotta. Siinä ajassa olisi varmastikin tällä usean miljardin ihmisen käytännön kokeella olisi havaittu haitat jos niitä olisi?

      • ”Large-scale study links cell phone radiation and brain cancer”,
        https://www.naturalnews.com/2018-06-04-large-scale-study-links-cell-phone-radiation-and-brain-cancer.html
        *

        ”Rampant mobile phone use causing brain tumors to skyrocket… while corporate-run media remains in denial”,
        https://www.naturalnews.com/2018-05-15-rampant-mobile-phone-use-causing-brain-tumors-to-skyrocket.html
        *

        ”Firefighters in Sacramento, CA have reported neurological damage including memory problems and confusion after new generation 5G cell towers were installed outside their fire station.”,
        https://newspunch.com/firefighters-neurological-5g-cell/
        *

        ”During a Skype interview, Dr. Fiorella Belpoggi, director of research at the Cesare Maltoni Cancer Research Center, Ramazzini Institute, in Bologna, Italy, explained the issues of EMF radiation and the threat that 5G poses.

        “Low-intensity spectrum RF is dangerous to humans. The environmental exposures consist of tumors of the brain and the heart nervous cells,” Belpoggi stated…

        “In Europe, epidemiology studies of cell towers have also found acoustic nerve tumors and facial tumors,” she said. “The effects LIE DORMANT FOR YEARS. It’s the latency timeline that’s a problem. Cancers often do not appear for 20 or 30 years. With the screens generation, we see cancer-causing problems starting in the embryo.”

        “At the cell level, mitochondria (the energy store) and metabolism (diabetes) are deeply affected by ion nervous pulses,” she said. “Millimeter waves are not well known; more studies are needed. I fear 5G might be like asbestos, spreading everywhere through society, only to notice—too late—of the damage it has done.”

        Belpoggi emphasized that low frequency has the same effect as EMF with “just shorter wavelengths and different frequencies, but the same overall effect.”

        The problem with 5G is that its wavelengths transmit over shorter distances than 4G. That means 5G networks require millions more antennae to be installed over the next decade than today’s 4G cell towers. 5G antennas will be seen out in the open, everywhere, fixed to light and telephone poles and on rooftops at homes, schools, transport hubs, and office buildings. They will be pervasive and widespread.

        “EMF and RF waves corrupt human DNA. They contribute to the environmental impact of autism, Parkinson’s disease, cancers, and low sperm count…” – https://www.theepochtimes.com/the-threat-5g-poses-to-human-health_2790506.html

      • ”5G: Great risk for EU,U.S. and International Health! Compelling Evidence for Eight Distinct Types of Great Harm Caused by Electromagnetic Field (EMF) Exposures and the Mechanism that Causes Them Written and Compiled by Martin L. Pall, PhD Professor Emeritus of Biochemistry and Basic Medical Sciences

        SUMMARY:

        We know that there is a massive literature, providing a high level of scientific certainty, for each of eight pathophysiological effects caused by non-thermal microwave frequency EMF exposures. This is shown in from 12to 35 reviews on each specific effect, with each review listed in Chapter 1, providing a substantialbody of evidence on the existence of each effect. Such EMFs:

        1.Attack our nervous systems including our brains leading to widespread neurological/neuropsychiatric effects and possibly many other effects. This nervous system attack is of great concern.

        2.Attack our endocrine (that is hormonal) systems. In this context, the main things that make us functionally different from single celled creatures are our nervous system and our endocrine systems –even a simple planaria worm needs both of these. Thus the consequences of the disruption of these two regulatory systems is immense, such thatit is a travesty to ignore these findings.

        3.Produce oxidative stress and free radical damage, which have central roles in essentially all chronic diseases.

        4.Attack the DNA of our cells, producing single strand and double strand breaks in cellular DNA and oxidized bases in our cellular DNA. These in turn produce cancer and also mutations in germ line cells which produce mutations in future generations.

        5.Produce elevated levels of apoptosis (programmed cell death), events especially important in causing both neurodegenerative diseases and infertility.

        6.Lowermale and female fertility, lower sex hormones, lower libido and increased levels of spontaneous abortion and, as already stated, attack the DNA in sperm cells.

        7.Produce excessive intracellular calcium [Ca2+]i and excessive calcium signaling.

        8.Attack the cells of our bodies to cause cancer. Such attacks are thought to act via 15 different mechanisms during cancer causation.

        There is also a substantial literature showing that EMFs also cause other effects including life threatening cardiac effects (Chapter 3). In addition substantial evidence suggests EMF causation of very early onset dementias, including Alzheimer’s, digital and other types of dementias (Chapter 3); and there is evidence that EMF exposures in utero and shortly after birth can cause ADHD and autism (Chapter 5).

        Each of these effects is produced via the main mechanism of action of microwave/lower frequency EMFs, activation of voltage-gated calcium channels (VGCCs) (Chapter 2). Each of them is produced via what are called downstream effects of VGCC activation. It follows from this that we have a good understanding not only that these effects occur, but also how they can occur. The extraordinary sensitivity of the VGCC voltage sensor to the forces of the EMFs tells us that the current safety guidelines allow us to be exposed to EMF levels that are something like
        27.2 million times too high. That sensitivity is predicted by the physics. Therefore,the physics and the biology are each pointing to the same mechanism of action of non-thermal EMFS…”
        Koko artikkeli: https://www.salzburg.gv.at/gesundheit_/Documents/Pall-EU-EMF2018-6-11US3.pdf

      • Katkelma Martin Pallin kirjelmästä Kalifornian lainsäätäjille:

        ”VGCC activation in cells produced by low intensity EMFs can explain long-reported findings that electromagnetic fields and a wide range of biological changes and health effects. The first six of these (see below) were WELL DOCUMENTED 46 YEARS AGO in the U.S.
        Office of Naval Medical Research report, published in 1971 [8]. The others that follow have been extensively documented subsequently in the peer-reviewed scientific literature:

        Various neurological/neuropsychiatric effects, including changes in brain structure and function, changes in various types of psychological responses and changes in behavior.

        At least eight different endocrine (hormonal) effects.

        Cardiac effects influencing the electrical control of the heart, including changes in ECGs, producing arrhythmias, changes that can be life threatening.

        Chromosome breaks and other changes in chromosome structure.

        Histological changes in the testes.

        Cell death (what is now called apoptosis, a process important in neurodegenerative diseases).

        Lowered male fertility including lowered sperm quality and function and also lowered female fertility (less studied).

        Oxidative stress.

        Changes in calcium fluxes and calcium signaling.

        Cellular DNA damage including single strand breaks and double strand breaks in cellular DNA and also 8-OHdG in cellular DNA.

        Cancer which is likely to involve these DNA changes but also increased rates of tumor promotion-like events.

        Therapeutic effects including stimulation of bone growth.

        Cataract formation (previously thought to be thermal, now known not to be).

        Breakdown of the blood-brain barrier.

        Melatonin depletion and sleep disruption

        They may be low intensity but with regard to the VGCCs, electromagnetic fields can have a tremendously powerful impact on the cells of our bodies. Furthermore, published studies showing that calcium channel blocker drugs block or greatly lower biological effects from electromagnetic fields confirm there is a VGCC activation mechanism that is causing various effects. Higher frequency electromagnetic fields from 5G technologies on the horizon pose even greater biological concern than those to which we are exposed today…”
        Koko artikkeli: http://scientists4wiredtech.com/2017/08/dr-martin-pall-opposes-sb649/

        • Martin Pall osoittaa jäljempänä em. artikkelissaan, että telekommunikaatio-teollisuus on korruptoinut ne viranomaiset, joiden pitäisi valvoa ja säädellä tuota teollisuutta.

          Niinhän on myös Suomessa tapahtunut vuosikymmenien ajan!

        • Edellisistä huolimatta edelleenkään ei ole sellaista yhteyttä löydetty, jolla olisi jokin toteennäytetty oleellinen vaikutus.

          • Kuulut siihen joukkoon, jolla on otsaa sanoa kirkkain silmin mustaa valkoiseksi. Viittaan edellä antamiini linkkeihin.
            Taidat olla jonkin telekommunikaatio-teollisuusyrityksen tai kännykkäoperaattorin palkkalistoilla.
            Tai sitten olet trolli tyyppiä ” Internet Trolls Are Narcissists, Psychopaths, and Sadists”, https://www.psychologytoday.com/us/blog/your-online-secrets/201409/internet-trolls-are-narcissists-psychopaths-and-sadists

            Keskusteluni kanssasi päättyy tähän ja jokaimen muu voi tehdä omat johtopäätöksensä sinusta.

          • En vaan kerroin sinulle sen kannan, joka on vallitseva näkemys asiasta.

            Lisäksi sanoin että ei tässä ole mitään keskustelua käyty, vaan kaadoit päälle 200 linkkiiä (floodaamista) ja lopuksi sitten haukuit kun toesin vallitsevan tilanteen, eli toteennäytetyn oleellisen vaikutuksen puuttumisen.

            Lähes mikä tahansa, mukaan lukien paistetut perunat aiheuttaa nykyään syöpää, mutta kyse on siitä onko asialla olellinen merkitys vai ei. STUK:

            ”Terveyshaitoista ei ole näyttöä

            Kudosten lämpenemiseen perustuvat vaikutusmekanismit ovat hyvin tunnettuja ja tieteellisesti toteen osoitettuja. Matkapuhelimet lämmittävät kudoksia niin vähän, ettei lämpenemisestä ole terveydellistä haittaa.

            Matkapuhelimien radiotaajuisella säteilyllä on epäilty olevan muita haitallisia vaikutuksia, jotka eivät johdu kudosten liiallisesta lämpenemisestä. Näitä ei ole kuitenkaan voitu osoittaa tieteellisesti pätevissä tutkimuksissa.

            Mikäli muita haittavaikutuksia on, ne perustuvat johonkin toistaiseksi tuntemattomaan mekanismiin.

            Riippumattomat asiantuntijapaneelit kuten Euroopan komission alainen SCENIHR (Scientific Committee on Emerging and Newly Identified Health Risks), WHO (World Health Organisation) ja ICNIRP (International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection) ovat julkaisseet laajoja kirjallisuuskatsauksia radiotaajuisen säteilyn terveysvaikutuksista. Johtopäätökset on tiivistettävissä siten, että nykyiset enimmäisarvot alittavalla altistumisella ei ole todennettuja haitallisia terveysvaikutuksia.”

            https://www.stuk.fi/aiheet/matkapuhelimet-ja-tukiasemat/terveyshaitoista-ei-ole-nayttoa

  12. Terveyshaitoistako ei olisi muka näyttöä?

    The EUROPA EM-EMF Guideline 2016 states that ”there is strong evidence that long-term exposure to certain EMFs is a risk factor for diseases such as certain cancers, Alzheimer’s disease, and male infertility…Common EHS (electromagnetic hypersensitivity) symptoms include headaches, concentration difficulties, sleep problems, depression, lack of energy, fatigue, and flu-like symptoms.”

    Syövät jotka voidaan luokitella kroonisiin sairauksiin kehittyvät hitaasti, juuri siihenhän tuo krooninenkin myös viittaa.

    Myös Stuk käyttää vanhoja säteilyhaitta-arvoja jotka hyödyntävät vain teollisuutta eivätkä ihmisen terveyttä

    Haittavaikutusten erityisesti syöpien lisääntymistä on tutkittu eläimillä (amerikkalaisten tutkimus), joilla osoitettiin selvästi aivo-ja sydänsyöpien lisääntyneen.
    https://www.biorxiv.org/content/biorxiv/early/2016/05/26/055699.full.pdf

    Onkohan ihmisillä jo todettu ylipäätään sydänsyöpiä ? Ainakin Kiina on jo aloittanut 6G-sukupolven teollisen valmistuksen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here