Lähi-Idän asioista uutisoiva Middle East Eye on raportoinut samojen EU-maiden, jotka julkisesti voihkivat ja vääntelevät käsiään Jemenin, Lähi-idän köyhimpiin kuuluvan maan, tragediasta ja humanitaarisen avun tarpeesta hyväksyneen vuosien 2015 ja 2016 aikana aseiden myyntiä yli 86,7 miljardin dollarin arvosta Jemeniä pommittaville Saudi-Arabialle ja Yhtyneille Arabiemiraateille (UAE).

Summa on yli 55-kertainen EU:n ja Euroopan maiden Jemenille antamaan humanitääriseen apuun verrattuna. Jemeniin kohdistetuissa hyökkäyksissä on arvioitu kuolleen tammikuun 2016 ja lokakuun 2018 välillä arviolta 56 000 jemeniläistä. Luvussa ei ole mukana kriisiin liittyvään aliravitsemukseen ja sairauksiin kuolleita. Ruuan ja puhtaan juomaveden puutteesta kärsii 14 miljoonaa; nälänhätä on YK:n mukaan välitön.

Euroopan unionin virallisessa lehdessä julkaistujen tietojen mukaan myös Suomi on myynyt vuosina 2015 ja 2016 aseita sotaa käyville maille, kuten Saudi-Arabialle. EU-maiden myymän aseistuksen joukossa on ML7-kategoriaan kuuluvaa aseistusta, johon kuuluu kemiallisia ja biologisia aineita.

Onko rauhannobelisti EU:n jäsenmaiden poliittisella ”eliitillä” näin pahoja vaikeuksia hahmottaa syy-seuraussuhteita?

EU:n ja Yhdysvaltain yhdessä perustaman, rahanpesua ja terrorismia vastaan kamppailevan FATF:in (Financial Action Task Force) sen enempää kuin YK:n turvallisuusneuvostonkaan toimista ei asekaupan rajoittamisessa ole hyötyä, sillä suuret edunsaajat – Yhdysvallat, Venäjä ja EU-maiden asemyyjämaat – istuvat päättämässä säännöistä.

(PÄIVITYS 11.3.2019 klo 14.35) Reuters uutisoi 5.3.2019 Pentagonin maksaneen Lockheed Martinille 946 miljoonaa dollaria etumaksuna 110 miljardin dollarin kaupasta, jolla yhtiö päivittää Saudi-Arabian ohjushyökpuolustusjärjestemän.

Päälähde

Paul Cocraine | Middle East Eye (12.11.2018): EU countries approve arms sales to Saudi, UAE worth 55 times aid to Yemen

Artikkelikuva kuukausia aiemmin tehdyn ilmaiskun tuhoista Jemenin pääkaupungissa Sanaassa: Almigdad Mojalli/VOA (public domain)

11 KOMMENTTIA

  1. Herää kysymys ovatko koneet tahallisesti tehty viallisiksi, lentokyvyttömiksi ? Tuhoontuneiden tilalle tehdään uusia, vaikka luulisihan ”tippumiset vähentävän myytitilauksia”. Jemen on yksi vaikeimmista alueista pysyä hengissä, eikä sen maan köyhä kansa lennä minkäänlaisilla koneilla. Onko siis tarkoitus tuhota ”eliitti kansaosa, joka vastustaa USAn politiikkaa” Jemenissä, ilman RUUTIA, joten tapahtumat voidaan peittää onnettomuutena. Keinot on monet sanoi PÄSSI, kun päätä leikattiin. Joskus spekulointikin osuu napakymppiin.

  2. ”…myös Suomi on myynyt vuosina 2015 ja 2016 aseita sotaa käyville maille, kuten Saudi-Arabialle…”
    Ikävä kyllä olemme kytkeneet itsemme sionistimafian puuhiin ja näyttää että teemme ihan presidenttitasoa myöten yhteistyötä mafian kanssa kun myymme aseita sotaa käyville sensijaan että yrittäisimme myydä rauhaa..

  3. Paljon on koneita tilauksessa, mutta Boeing osakemarkkinat putoavat juuri nyt pohjalukemille. Onko enää mitään liikeyritystä taikka tehtailua jossa ei olisi rikollisuus mukana. Tuskin ? Bensaan sekoitetaan ”Etanoolia, tuoremehuun vettä” lääkkeisiin tappavia myrkkyjä, pelkästään tulojen lisäämiseksi. Muistui mieleeni tapaus ensimmäisestä työpaikastani USAssa, Westchester County lentokentän reunalla olevassa ”Safe Flight Corporation” laitoksesta. Eräänä päivänä kokoonnuimme hiljaisina katselemaan ”mustaa laatikkoa” joka oli tuotu alas pudonneesta ”Eastern Airliner” matkustajakoneesta. Oliko joukossamme mahdollisesti huolimaton sähköjohtojen asentaja ? Porukassamme oli neljä nuorta ”bändin jäsentä”, jotka hyräilivät kaiken aikaa omaa musiikkiaan, keskittymättä juuri ollenkaan tarkkaan työhönsä. Yksi vilkas kaveri yritti opettaa minua olemaan ”huolimaton johtojen pujottelussa”, johon esimieheni vihastui, sanoen ”älä kuuntele tuota apinaa”. Kielitaidottomanakin ymmärsin työn vakavuuden, ja yrityksen johto ehdotti haluavansa kouluttaa minut vaikka esimieheksi asti, kunhan ensin opin kielen. Sisätyöt juotoksien kaasuissa ei kuitenkaan ollut unelmani, joten siirryin luontoon puutarhurin hommiin, setäni firmaan. Raitista ilmaa, AAAH.

    • Musta laatikko on siitä mielenkiintoinen pönttö, että sen ensimmäiset kehittäjät ovat olleet suomalaisia. Kirjoitin seuraavan noin kymmenen vuotta takaperin ja kaikki linkit eivät välttämättä toimi enää.

      Musta laatikko

      Jussinpoika käväisi ja kertoi tietävänsä yhyren mustan laatikon keksijän. Ei muistanut keksijän nimeä, mutta tuumas että soitetaan Sytkylle. Sytky tavoitettiin taivaalta kiertelemässä ja kaartelemassa.

      Hän ja hänen isänsä Eikka käväisi ameriikoissa kymmenkunta vuotta takaperin katsomassa rippikoulu kaveria, jonka kanssa Eikka oli nuoruudessaan rakentaneet lentokoneita.

      Siviili-ilmailu alkoi Etelä-Pohjanmaalla 1937, kun Etelä-Pohjanmaan llmapuolustuyhdistys hankki eduskunnan myöntämillä varoilla Klemm- merkkisen koneen. Kone tuhoutui jo 1938 Oulun lähistöllä.

      Sotien jälkeen llmapuolustusyhdistykset jouduttiin lopettamaan. Samaan aikaan toimi Seinäjoen lennokkikerho, joka rakensi liitokoneita, silloisia purjelentokoneita joilla lennettiin kumiköysillä pelloilta. llmajoen rippikoulupojat rakensivat 1936-39 Grünau 9 tyyppisen liitokoneen. Koneen nimeksi tuli ILKAN POIKA. Koneen kyljessä omistajian nimi: llmajoen Purielentokerho. Sota katkaisi monen pojan haaveet lentää koneella. 200 tunnin henkilökohtainen rakentamistyö antoi oikeuden kokeilla lentämistä. Monet ilmajokiset saivat tuntumaa lentämiseen Lauroselan larvassa.

      Sodan jälkeen aloitettiin myös Harakka merkkisen koneen rakentaminen. Kone ei tullut koskaan valmiiksi. Sen puuosat ovat Sytkyn hallussa. Grünau 9 kone ”löytyi” 70-luvun alkupuolella Kiikkalan-pappilan navetan vintiltä. Kone kunnostettiin ja lahjoitettiin Suomen llmailumuseolle Vantaalle 1981

      (lähde ja lainaus: http://www.netikka.net/luomankylaseura/Mammutti.pdf )

      Kotitaloni lähellä oli Ilikkala, tai paremmin muistomerkki siitä. Talo paloi 1950 maantasalle, sen tunnetuin isäntä oli 1500-luvun loppupuolella silloisia Suomen herroja vastaan tapellut Jaakko Ilkka. Hänelle kävi vähän köpelösti, hukutettiin avantoon ja pätkittiin teilipyöräs esimerkkinä muille.

      Ilikkalan taloa isännöi minun nuoruudessani Harjan Onni ja hänen veli Harjan Aarne, Eikan rippikoulu kaveri, lähti Kanadaan Ilmajoen Luomankylästä. Kanadasta matka jatkui Seatleen ja ameriikan nimeksi tuli Arne M Harja. Arne oli pätevä mies, keksi C-kasetin ja lentokoneisiin ”mustan laatikon” joka kestää koneen tuhoutumisen erityisten materiaalien ansiosta. Keksinnöstä johtuen Boieng-yhtiö halusi hänet aivan väkisin sinne töihin. Harjan keksinnöt liittyy lentoturvallisuuteen ja lennon tapahtumien taltioimiseen lentokoneissa. Yli 90 vuotias Harja oli eläkkeellä ja asui vielä 2010 paikkeilla Kaliforniassa. Suunnitteli vielä silloin Suomen matkaa.

      Artikkeli ”Back box”: http://www.americanheritage.com/article … 2_26.shtml

      Patentteja:
      http://pipl.com/search/?FirstName=Arne& … terface=46

      Mata hari

      Ensimmäinen ”musta laatikko” lentokoneissa oli ”mata hari”, joka oli kuuluisan naisvakoojan mukaan nimetty. Tämän mustan laatikon keksi Veijo Hietala vuonna 1940 Härmälässä.

      http://www.freewebs.com/20matti2/must.laa.JPG

      ”Luxembourg”musta laatikko on suomalainen keksintö, kehityskaaren jäljet johtaa Tampereelle valtion lentokonetehtaalle. Dipl. Ins. Veijo Hietala alkoi vuonna 1942 kehittämään laitetta, joka pystyisi lennon aikana taltioimaan useita lentokoneeseen vaikuttavia voimia ja lentäjän tekemiä toimenpiteitä. Tampereella kehitelty laite oli koelentopiirturi, jota ryhdyttiin kutsumaan ”Mata Hariksi” ensimmäisen maailmansodan kuuluisan naisvakoojan mukaisesti. Lentokoneisiin mustat laatikot alkoivat ilmestyä 1950-luvulla.

      Yksi ”mustan laatikon” keksijöitä on myös Austaralialainen tohtoori Daavid Warren joka teki vuonna 1957 proton FDR nimeltään ”ARL Flight Memory Unit” Varsinaiset laitteet (Flight Recorder ja Cockpit Voice Recorder) ovat nykyään oranssin värisiä löytämisen helpottamiseksi. Niitä kutsutaan yhä mustiksi laatikoiksi, sillä aikaisemmin ne olivatkin väriltään mustia ja yhden tarinan mukaan sen nimityksen olisi antanut joku toimittaja, joka halusi kuvata laatikkoa ja sen sisältöä hieman salaperäisenä.

      http://www.questacon.edu.au/html/black_ … order.html

      Naapurin kloppien suihkari, Sytky kertoi että se tuli talven aikana valmiiksi, tosin ilman moottoria kas, siitä tuli liitokone. Sitä sitten kevään kesän aikana koeajettiin jokirannassa. Lentoa varten valkattiin talon nopein härkä vetämään lentokone ilmaan. Konehan olisi lentäny mutta ongelmana oli tuo onneton vetojuhta, se oli liian hidas hinaamaan konetta ilmaan, muutenhan poikien lento olisi onnistunut vallan mainiosti.

      Jk. lisäys: Kas kummaa… Mustan laatikon keksijä kuollut
      julkaistu klo 17:00 http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2010/07/ … 47547.html

      Australialainen tiedemies David Warren, joka keksi mustan laatikon lentokoneen tapahtumien tallentamiseksi, on kuollut. Warren sai idean ohjaamon keskustelujen äänittämisestä tutkiessaan vuonna 1953 lentokoneen maahansyöksyä. Haastattelussa vuonna 2003 Warren kertoi, että onnettomuuteen ei ollut mitään selitystä, ei yhtään todistajaa eikä yhtään henkiin jäänyttä. – Se oli todella hämmentävä arvoitus, Warren sanoi. Warren kehitti mustan laatikon prototyypin vuonna 1956. Se pystyi tallentamaan neljän tunnnin ajan tietoa ja ääntä. Kesti kuitenkin usean vuoden, ennen kuin mustaa laatikkoa alettiin käyttää maailman laajuisesti lentokoneissa. Australian puolustusministeriö sanoi lausunnossaan, että David Warrenin lentotietojen tallennin on lisännyt merkittävästi lentoturvallisuutta.

      David Warren oli kuollessaan 85-vuotias.

  4. Lehden selostuksen mukaan tuhokoneessa oli jäseniä monesta kansallisuudesta, YKoon jäseniä myöten. Siis ”kallisarvoisia henkilöitä monesta maasta”. Saattaa olla suuri virhe tupata kone täyteen erikos-asiantuntijoita, samoin kuin MH-370, maleysin koneen ”alkaluontoisten, USAn patenttien haltioiden” matka Kiinaan. Mikään ei voi olla liian yksiselitteistä. Seuraavaksi ”HE” alkavat peukaloita MUSTAT LAATIKOTKIN, omaksi eduikseen.

    • Smolensk 2010 ja Puolan hallitus (joka juuri oli mm. päättänyt olla ottamatta IMF:n lainaa ja NATO:nkin kanssa oli ollut jotain sanomisen paikkaa) tuli mieleen.

  5. Onhan se ollut näkyvissä että eu ja nato toimii yhdessä niin ukrainassa ja venezuelassa ja monessa muussa pommituksessa aikaisemmin. Eu voi ehkä taata alueellaan rauhan jäsenmaidensa kesken mutta muita maita vastaan se toimii niinkuin usa ja nato yhdessä ja erikseen. Ärhinmäkikin oli herännyt ihmettelemään että eikö eu olekaan rauhan kannalla kun se rupesi tukemaan eun omaa aseteollisuutta. Vasemmisto sujahti sujuvasti eurostoliiton valeideologiaan niinkuin aiemmin neuvostoliiton valeideologiaan.

    • ”Ärhinmäkikin oli herännyt ihmettelemään että eikö eu olekaan rauhan kannalla kun se rupesi tukemaan eun omaa aseteollisuutta. Vasemmisto sujahti sujuvasti eurostoliiton valeideologiaan niinkuin aiemmin neuvostoliiton valeideologiaan.”

      Hyvin sanottu!

  6. Olivatko saudit lähteneet tosimielellä tutkimaan venäläisten edullisempaa ja tehokasta S-400 järjestelmää ja saivat näin kiristettyä Pentagonin kustantamaan heille päivitetyn ohjuspuolustuksen? USA:n onneksi maailmassa on hölmölöitä, jotka maksavat aseensa ihan itse omista vero- ja velkarahoistaan ja luovuttavat jopa maaperänsä rikkaudet ilmaiseksi, jotta maksaminen olisi vieläkin mukavampaa. Saudit maksavat halpuutetut aseensa öljyrahoillaan ja pääsevät aivan liian helpolla maanpuolustuksellisista ponnisteluistaan. Se ei tee hyvää maanpuolustushengelle. Suomalaisilla sen sijaan henkeä riittää, kun on käytössä selkänahasta revityillä rahoilla ostetut aseet, joilla sitten kunnon Sven Dufvan ottein osoitetaan puupäisesti vain yhteen suuntaan (toisaalta, eivät ne aseet muualle päin kenties toimisikaan).

  7. 737 Max 8 ja 9 lakkautettu lentämästä monessa maassa. Boeing tehtaan yli 5000 tilausta peruutettu, biljoonien dollarien menetyksin. Jokin on mennyt suunnitteluissa pahasti vialliseksi, taikka sitten tahallista menojen säästelyä ahneuden käyvän turvallisuuden edellä. Ihmisten menetys ei ole heille tärkeätä, koska uusia syntyy tasaiseen tahtiin. Ohjekirjaset kuulemma vaikeasti luettavissa lentäjille. Alakouluasteiden selostuksiakaan ei saada ymmärrettaviksi, varsinkaan ulkomaisille lentäjille. Ja mitä vielä tästä seuraakaan. USA näyttää olevan petoksien pesämaa, kun ylimpiin oppilaitoksiinkin varakkaat saavat lapsensa rahojensa voimalla väärentäen karsintojen tulokset. Trumpin valtakautena on alettu penkomaan yhteiskunnan läpileikkausta. Tulokset alkavat jo näkyä selvästi.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here