Patriotismin ja nationalismin eroista

Patriotismi kumpuaa rakkaudesta, nationalismi ylemmyydentunteesta.

85
Marjaliisa Siiran lapsuudenmaisemaa, jota hän rakastaa patrioottina. Kuva: Marjaliisa Siira

Patriotismi ja nationalismi sekoitetaan iloisesti joka puolella. Nämä ismit lähtevät kuitenkin eri arvopohjalta eivätkä ole sama asia. Patriotismi on suomeksi isänmaallisuus, isänmaan rakkaus, kun taas nationalismi on kansallismielisyys. Se taas perustuu usein oman kansan/maan pitämiseen muita parempana, muiden yläpuolella olevana. Lyhyesti sanoen: patriotismi kumpuaa rakkaudesta, nationalismi ylemmyydentunteesta.

Patriootti rakastaa omaa maataan, kansaansa ja kulttuuriaan, mutta ei pidä omaa maataan muita parempana. Patriootti haluaa vain elää rauhassa omassa maassaan. Hän antaa muiden kansojen pitää oman kulttuurinsa ja kunnioittaa kansojen itsemääräämisoikeutta.

Nationalisti taas asettaa oman maansa, kansansa ja ”rotunsa” muiden yläpuolelle, pitää niitä muita parempana. Sen vuoksi nationalisti on taipuvainen levittämään omaa erinomaisuuttaan myös maansa rajojen ulkopuolelle. Väkivallan ja voiman käyttäminen vaikutusvaltansa levittämisessä ei ole nationalistille vierasta. Nationalisti pyrkii mahdollisimman laajaan hegemoniaan.

Patria o muerte!

Meksikossa vasemmistopuolueiden seminaarissa vuonna 2016 opin ainakin yhden asian: kommunisti voi olla patriootti, mutta ei koskaan nationalisti. Ernesto Che Guevaran lanseeraama iskulause ”Patria o muerte!” (isänmaa tai kuolema) on patriotismin perustunnus. Sitä huudettiin nyrkki pystyssä vielä vuonna 2016 Mexico Cityn seminaarissa muutamien puheiden, erityisesti kommunistien puheiden, lopuksi.

Keskustelin osanottajien kanssa patriotismista. Kyselin, ovatko nämä kokouksessa olevat Latinalaisen Amerikan vasemmisto-, sosialisti- ja kommunistipuolueet patrioottisia. Yleinen mielipide oli, että ne kaikki ovat patrioottisia. Ja se johtuu tietysti siitä, että maanosansa pohjoispuolella on mahtava vihollinen, joka aina on uhannut etelän vasemmistohallituksia ja jopa kaatanut ne lähes kaikki vuosikymmenien mittaan. Ulkoinen uhka siis nostaa patriotismin kunniaan.

Venäjän patriotismi

Kukaan ei kai kiellä, että Venäjä on – ja on ollut oikeastaan aina – länsimaiden hyökkäyksien ja uhkailujen kohteena. Länsimaat haluavat hajottaa Venäjän ja alistaa maan omaan hallintaansa sen mittaamattomien luonnonvarojen takia. Venäjän itsenäisyys on uhka globaalin kapitalismin raaka-aineiden saannille.

Tämä ulkoinen uhka on nostanut Venäjällä patriotismin suosiota. Venäläiset haluavat puolustaa omaa maataan ja elää rauhassa sen rajojen sisällä. Tässä yhteydessä jatkuvasti sotketaan nationalismi venäläisten patriotismiin. Venäjällä ei leviä nationalismi niin kauan kuin siellä yksikin ihminen muistaa Suuren Isänmaallisen (patrioottisen) sodan fasismia vastaan.

Esimerkiksi Yön sudet -moottoripyöräkerholaiset ovat nimenomaan patriootteja. He halusivat kunnioittaa fasismista saatua voittoa viemällä kukkia neuvostosotilaiden muistomerkeille Euroopassa 70-vuotisjuhlallisuuksien kunniaksi vuonna 2015. EU-maat estivät pääosin tämän kauniin kunnianosoituksen. Puola sulki rajansa, mutta Unkari ei estänyt motoristeja, ja myös Suomen kautta heitä pääsi Saksaan.

Yön Sudet perustettiin Neuvostoliitossa vuonna 1989. Aluksi kerho harrasti rikollista toimintaa kuten useat muutkin motoristiklubit, mutta luopui siitä 2000-luvulla. Sitä ei tarvita enää, koska presidentti Putinin hallinto tukee Yön Susien sosiaalista ja muuta toimintaa, esimerkiksi rock-konsertteja ja orpolasten uudenvuoden juhlia.

Nationalismin leima sopii Venäjää paremmin Yhdysvaltain toiminnan kuvaamiseen. Se on levittänyt omaa erinomaisuuttaan (”vapautta ja demokratiaa”) lukuisiin maihin toisen maailmansodan jälkeen, ja yleensä väkivalloin. Kohdemaiden ihmisille seuraukset eivät aina ole olleet positiivisia. Yhdysvalloissakin on kuitenkin runsaasti itsensä patriooteiksi mieltäviä henkilöitä, jotka haluavat maansa lopettavan sekaantumisen muiden maiden asioihin.

Marjaliisa Siira on eläkkeellä oleva toimittaja ja Journalistiliiton jäsen.

85 KOMMENTTIA

  1. Tämä ero tulisi opettaa yliopistoissakin, ettei tulisi näitä ”ei natseja minnekään” rääkyjiä. En tosin pidätä hengitystä sitä odottaessa , kun tietää mikä on/ketkä opettaa /kenen toimesta on ”opetussuunnitelma kehdosta hautaan”.

  2. Kansallismielisyys ei suinkaan ole ylemmyydentunnetta. Se on lähinnä ryhmätunnetta. Jos joku kokee sen ylemmyydentunteena, se on ihan sen henkilön oma illuusio, toki niitä löytyy, mutta patriootti tai nationalisti voivat kumpikin olla ylemmyydentuntoisia suhteessa johonkin. Se ylemmyydentunne on eri asia.

    • Hyvin sanottu.
      Valitettavasti en pitänyt tätä artikkelia korkealaatuisena, koska mielestäni se lähinnä toisti yleisiä pinnallisia käsityksiä väärin johtopäätöksin. Mutkat moottoritieksi. Tarkoitus ja yritys oli kuitenkin hyvä, sen näen ja arvostan.

      Siinä oli tietty muukin kuin otsikkoon liittyvä, mistä ajattelin ettei kirjoittaja ole erityisen syventynyt käsitteiden takana olevaan abstraktiin ajatteluun tai konseptuaalisuuteen, mutta aloittaen tuosta nationalismista voisi sanoa sen verran, että kannattaa ensin kiinnittää huomiota etymologiaan ja jatkaa siitä eteenpäin.

      Mitä on ”nation”? Se on valtio, ei kansa. Se on valtarakenne, sosiaalusideologinen konstruktio. Nationalisti on ensi kädessä valtorakenteille lojaali ideologi. Hän voi siis samanaikaisesti olla vihamielinen alkuperäiskansoja kohtaan.
      Eli, kansallismielinen voi olla nationalistin suurin vihollinen ja päinvastoin.
      Kansallismielisen lojaliteetti ja arvostus kohdentuu alkuperäiskansojen oikeuksiin ja arvoihin, oikeuteen selviytyä ja jatkaa olemassaoloaan omalla alueellaan, omilla tavoillaan ilman että ulkopuolinen voima esim. infiltroiden ja valta-/talousrakentein pakottaa kansaa/kansoja muuttumaan tai sulautumaan.
      Kansallismielisyys kumpuaa siitä, että näkee arvon jatkuvuudessa ja että on kyky arvioida ja eritellä asioita, mistä syntyykin kyky aidosti nähdä ja arvostaa moninaisuutta, tapoja, kollektiivisia psyykkeitä, biodiversiteettiä.
      Kansallismielisellä ei ole tarvetta poistaa muita kansoja, psyykekollektiiveja, vaan keskittyy ”omaan sukuun”, esi-isiensä perintöön ja tahtona että maapallolla tosiasiallisesti säilyy moninaisuus.
      Loppujen lopuksi vain tietoisesti kansallismielinen, sisäsyntyisten vaistojen lisäksi, pyrkii maapallon moninaisuuden varjelemiseen ja ylläpitämiseen. Kts. Dominant vs. Regressive genes sekä Invasive Species. Luonto on armoton jos kaikki olosuhteet ovat samat eri lajeille, sillä silloin heikompi, määrällisesti pienempi hävitetään vahvemman toimesta, ehkä hitaasti ja melkein huomaamatta, mutta kuitenkin. Ei tarvitse kovinkaan paljon miettiä, löytääkseen esimerkkejä alkuperäiskansoista.
      Kansallismielinen arvostaa eri kansoja, ei vain omaansa.
      Se joka pitää omia geenejään tai ideologiaansa/uskontoaan ylivertaisena (ja lisäksi mahdollisesti haluaa hallita tai tuhota muita) on supremasisti (Latin, Super (adverb and preposition) ”above, over, on the top (of)).
      Toisin sanoen, se mihin artikkelin kirjoittaja viittasi oli supremasismi.
      Supremasisti voi olla melkein mikä tahansa: Globalisti, kristitty, muslimi, ateisti, nationalisti, kommunisti, ksenofiili, etnofiili jne. Kaikenlainen pakkomielteisyys joka pyrkii alistamaan muita on pahasta.

      Sen sijaan tietoisuus joka pyrkii ylläpitämään ja suojelemaan on hyvästä.

      Ja epätietoinen, epätiedostava ja lyhytnäköinen toiminta joka johtaa turmioon (rajattomuus, ansiottomuus, itsekkyys(mm.jeesustelu muilta ottamilla rahoilla ja asettain muut kärsijöiksi) vastuuttomuus – näitä mitä kiteytetään slangisanalla suvakkius) on viime kädessä turmiollista.
      Jos kirjoittaja siis olisi tarkoituksessaan täsmällisempi, hän puhuisi ensinnäkin supremasisteista tai esim. etnofiilisistä tai invasiivisista supremasisteista, ei nationalisteista ja
      varsinkaan ei kansallismielisistä jotka nimenomaan ovat niitä patriootteja olematta yleismaailmallisia supremasisteja.
      Se sitä elä ja anna aito tila elää filosofiaa.

      Toisaalta patriootti voi olla valikoima eri asioita, mistä se kumpuaa tai ei kumpua:
      https://en.wikipedia.org/wiki/Patriotism

      Isoja aiheita siis.

    • Oivallinen esimerkki ylemmyydentuntoisesta ja nationalismin (supremasismin) ohjaamasta maasta on Israel jossa sekoittuu monenlaisia ihmisiä ja jossa valtaa pitävät itsensä ’valituiksi’ nostaneet Ashkenazit joiden geeniperimä ei ole juutalais-hebrealainen vaan – ainakin valtaosin – Kasaaria peräinen.
      Suurin prosentuaalinen osuus ’hebrealaisgeenejä’ on palestiinalaisilla jotka sionistit haluavat karkottaa kokonaan omilta vuosituhansia vahoilta asuinsijoiltaan. Heidän voi nähdä edustavan patriotismia.

      Markku Juutinen kirjoittaa monien geenitutkijoiden vahvistamien faktojen pohjalta: ”Kasaarit ovat 700-luvulla juutalaisuuteen kääntynyt turkkilais-mongolidinen kansa, joista nykyiset aškenasijuutalaiset polveutuvat. Nämä eivät ole periytyneet Palestiinan juutalaisista.
      Sionistisen eliitin tuhotoiminta puolestaan perustuu Talmudin ideologiaan
      Juutalaisvaltion perustamisessa Palestiinaan huomioitiin sen poliittisesti keskeinen suhde Eurooppaan, Aasiaan ja Afrikkaan nähden.
      Siten Israel muodostaa myös sotilas-strategisen polttopisteen maailman valta-asemaa ajatellen. Israelin valtio sisältyy kasaarieliitin suunnitelmien sarjaan toteuttaa tämän mafian pyrkimykset Talmudin ennustuksien mukaisesti.

      Sionistien ja tiettyjen juutalaisten noudattama Talmud ei ole mikään uskonto, vaan maailmanvalloitukseen tähtäävä ohjelma, joka on samalla Israelin pääasiallisin ideologia. Sanoohan heidän Talmudinsa, että juutalaisten tulee valloittaa maailma ja tuhota kristityt, sillä he itse kuvittelevat olevan kansana ”Messias”: Esittääkseen Messiaksen – ilman metafooraa, juutalainen kansa (kethubth IIIa, viite 4). Täten ei tarvitse ihmetellä sitä, miksi Israel, ja siihen kytkeytyvä sionistinen eliitti käyttää suurvaltoja poliittisen tuhotoimintansa instrumentteina.
      Israelin valtiolla ei ole mitään legitimiteettiä olla olemassa valtiona. Israel on terrorismin perustalle syntynyt Yhdysvaltojen loinen. Siinä kätilöinä ovat toimineet valehtelu ja murhat6. Nykyisen Israelin päämääränä on palestiinalaisten kansanmurha7, tästä ilmeisesti ei ole kenelläkään epäselvyyttä?
      Trumpin päätös Israelin siirtokuntien puolesta lisää palestiinalaisten kurjuutta entisestään
      Donald Trumpin hallinto on asettunut jälleen Israelin edunvalvojaksi hyvin ristiriitoja ja kurjuutta lietsovalla tavalla hyväksyessään Länsirannalle rakennetut juutalaissiirtokunnat.”
      http://www.magneettimedia.com/washingtonin-politiikka-noudattaa-sionistisen-eliitin-ohjeistusta-palestiinalaisten-tuhoksi/

      • “The overwhelming majority of American Rabbis regard Zionism not only as fully consistent with Judaism but as a logical expression and implementation of it.””

        Take It From the Rabbi’s Mouth
        Some American patriots today are concerned with Israeli-American dual nationality and the dual aspirations of American Jews. Apparently our rabbis addressed this topic too. According to them, there is no such conflict whatsoever. All American Jews are American patriots and all American decision makers are Zionists. “Every fair-minded American knows that American Jews have only one political allegiance–and that is to America. There is nothing in Zionism to impair this loyalty. Zionism has been endorsed in our generation by every President from Woodrow Wilson to Franklin Delano Roosevelt, and has been approved by the Congress of the United States. The noblest spirits in American life, statesmen, scholars, writers, ministers and leaders of labor and industry, have lent their sympathy and encouragement to the movement.”

        Back in 1942 our American rabbis were bold enough to state that defeating Hitler was far from sufficient. For them, a full solution of the Jewish question could only take place in Palestine. “Jews, and all non-Jews who are sympathetically interested in the plight of Jewry, should bear in mind that the defeat of Hitler will not of itself normalize Jewish life in Europe. “

        But there was one thing the American rabbis failed to mention – the Palestinian people. For some reason, those rabbis who knew much about ‘universalism’ and in particular Jewish ‘universalism’ showed very little concern to the people of the land. I guess that after all, chosennss is a form of blindness and rabbis probably know more about this than anyone else.

        https://gilad.online/writings/2017/10/8/take-it-from-the-rabbis-mouth

  3. Patriotismin ja nationalismin eron voi määritellä noinkin.

    Yhteistä niille on kiintymys kotimaahan, omaan kulttuuriin ja kansaan.

    Tuo kiintymys tuo ainakin patriooteille ymmärryksen muiden ksnsojen rakkauteen omaa maataan kohtaan.

    Mutta…nämä ovat myös syitä, miksi patriotismi ja nationalismi halutaan hävittää; molemmat ovat kansallisomaisuuden kaupittelijoille esteenä. T

  4. Hieno kirjoitus.
    Nationalismikin voi silti olla patrioottista jos se ei mene överiksi minkä se yleensä helposti tekee.
    Latinalaisen Amerikan vasemmisto-, sosialisti- ja kommunistipuolueet ovat patrioottisia mutta niihinkin on pesiytynyt ’illu-hapatusta’ ja ostettuja juudas-pukkeja, jotka ovat valmiit myymään maansa aivan kuten meilläkin. Ja Venäjälläkin on oma ’viides kolonna’ joka vaanii tilaisuuttaan.
    Miten Kiinassa? Onko se lopulta pisimmällä kansaa hajottavien voimien torjunnassa? Ja millä hinnalla?
    Meillä taas ei ole edes resursseja nationalismiin ja olemme selkeästi kadottaneet patriotisminkin, itsenäisyys haasteineen ei kiinnosta ja velkarahalla mennään joka lopulta päätyy pankkimafian kassaan.
    Mutta mitäs siitä … kansa saa hajota ja tuhoutua, pääasia että valtaa pitävät saavat nauttia koko rahan edestä ja köyhät kitua ja kuolla rauhassa. Hiiteen kaikki puheet oikeudenmukaisuudesta ja kristillisestä moraalista…!

  5. Kaikki ismit ovat enemmän vahingollisia kuin hyödyllisiä. Patrioottinen historioitsija kirjoitaa valehistoriaa, joka näkyy esimerkiksi talvi ja jatkosotaa kuvaavissa kirjoituksissa. Tärkeämpää on puolustella vallanpitäjien valintoja kuin kertoa sellaista, mikä voisi olla lähempänä tapahtuneita esimerkiksi lähteisiin perustuvaa. Patriotismin ja nationalismin väliin ei voi piirtää rajaa, nationalismi on kiihkeää patriotismia.

    • ”Patrioottinen historioitsija kirjoitaa valehistoriaa,…”
      Onkohan silloin patriootti ollenkaan ymmärtänyt isänmaan parasta? Hän on sortunut valta-eliitin huijattavaksi.
      Olet oikeassa siinä että heitä on paljon kuten omatkin sotamme kertovat ja veteraanit uskovat olevansa patriootteja vaikka ovat uhranneet henkensä jonkun muun kuin isänmaan hyväksi sitä itse ymmärtämättä.
      Mutta huijattunakin patriootti on uskonut olevansa isänmaan asialla ja se kai on tärkeintä.

      • Veteraanit olivat parhaita patriootteja uhratessaan itsensä maata puolustaessaan, kun vallapidossa ei osattu valita paremmin. Sota vaati niin paljon suomalaisilta, että on todennäköistä, helpommallakin olisi voinut selvitä. Vaikka eihän siitäkään varmuutta ole. Maan puolustukseen olisi tullut varustautua ja ymmärtää suurvallan uhkat, kuten nykin tulisi.

  6. Suomen moneen kertaan myyneen ja sitä toimintaansa vielä jatkavan maanpetturin joulutapoja kuunnellessa radiosta tuli sellainen olo, että kehtaakin tulla ylipäätänsä julkisuuteen, kun monella ei ole hänen toimiensa johdosta työtä eikä leipää ja masennus päällä tai alkoholiongelma tai vanhemman itsemurha muistissa.
    Isänmaan kauppaajilla ei ole ainakaan minkäänlaista suhdetta patriotismiin tai nationalismiin. Oma etu-ismi lieneekin näillä ollut johtotähtenä toiminnassa.

  7. No, kommunistit eivät ainakaan ole patriootteja, eivät isänmaanystäviä!
    Eivät olleet sitä Venäjälläkään, jossa teurastivat valtaan päästyään miljoonittain syyttömiä siviilejä aivan kuten tekivät Kiinassakin.

    Stalin ja Mao olivat molemmat pahimmanluokan idänmaan vihollisia ja tuhoajia…

    • Täytyy muistaa että kommunismi Venäjällä ei ollut venäläisten luoma vaan maahan tunkeutuneen sionistisen eliitin hanke joten se ei mitenkään voinutkaan olla patrioottinen hanke.
      Venäläiset patriootit saivat maksaa kaiken hengellään kun heitä tapettiin miljoonittain, jopa 10 milj. Ja Stalin ei ollut venäläinen joten hänestäkin on turha puhua patrioottina.

    • Kyse on ollut enemmänkin sen varmistamisesta, että mikään/kukaan ei jää vanhasta vallasta itämään. Siis vallansiirron (”kumouksen”) logiikasta.

      Valtaa pitäneiden ohella myös myötäilijät (”ainainen heikko lenkki”) pyrittiin hävittämään.

      Sortoa koettiin tuhota vastatuhonnalla.

      Tämä on eri vaiheissaan meneillään parhaillaan useassa LatAm –maassa mutta myös Isis käytti kalifaattia luodessaan em. kaavaa — ja tulee käyttämään taas heti tilaisuuden tullen.

      Sisältöä ei kannata päätellä vain nimilapun perusteella.

  8. Uuskommunismin keskus on ollut jo kauan Bryssel. Vahvempia kahleita taotaan parasta aikaa. Ilmastobolshevismi, asevarustelu Venäjän suuntaan, finanssikapitalismin romahdus. Visiot sadoista miljoonista maahanmuutajista – Suomeen enemmän kuin Saksaan, koska pohjavesi riittää paremmin. Sukupuolista saa vielä toistaiseksi puhua, vaikka miesten vessoja ei kohta enää ole. Jouluevankeliumia ei enää koulujen joulujuhlissa esitetä. Keinoäly ja robotiikka alkaa syödä kiihtyvällä vauhdilla työpaikkoja. Mistä enää tunnistat eurooppalaisen – saati suomalaisen ?

  9. Venäjä pyrkii dominoimaan pienempiä naapureitaan; Ukrainaa, Georgiaa, Valko-Venäjää, Baltianmaita… Ei se ole mitään patriotismia, että määritellään naapurimaista jokin ”etupiiri”, joiden on toteltava ja kumarrettava isomman ja vahvemman tahtoa. Eivät nuo Venäjän uhritkaan ole esittäneet mitään uhkaa tai vaatimuksia Venäjää kohtaan.

    Jopa Suomea Venäjä pyrkii uhkailun ja pelon voimalla määräilemään. Milloin se nostaa valheellisia skandaaleja huostaanotoista Bäckmanin avustuksella ja milloin taas lähettää pakolaisia rajan yli kunnes Suomen edustajat käyvät anelemassa armoa. Parhaillaan Venäjä valehtelee kansalleen Suomen aloittaneen Talvisodan ja väittää Stalinin uhrien joukkohautoja suomalaisten teloittamien haudoiksi rakentaakseen meistä, mitättömän pienestä maasta, uhkaa, joka on alistettava.
    Välillä Venäjän valtion hallinnoimissa medioissa väitetään kuinka (perus)suomalaiset muka haikailevat Venäjän osaksi.

    Puolueetonta Ruotsia vastaan Venäjä harjoitteli ydinaseiskua, josta nousi kohu, kun Ruotsin ilmavoimien Gripenit eivät reagoineet simuloituun pommikonehyökkäykseen ajoissa. Mitä pahaa Ruotsi oli tehnyt Venäjälle?

    Ukrainan Venäjä ei sallinut tehdä kauppasopimuksia EU:n kanssa ja alkoi ensin taloudellinen kiristäminen ja sitten aseellinen hyökkäys.

    Georgian Venäjä silpoi palasiksi saadakseen sen osista satelliittivaltioita itselleen.

    Milloin Venäjä kääntyy Valko-Venäjää ja keskiaasian maita vastaan, jos nämä lipsuvat Putinin otteesta ja ryhtyvät tekemään esimerkiksi vapaakauppasopimuksia muiden maiden kanssa?

    Vielä 15 vuotta sitten lännellä ja Venäjällä oli sopuisat välit. Sitten Putin alkoi avoimesti haikailemaan suurvallasta, joka alistaisi pienemmät valtaansa kuten Neuvostoliitto ja Tsaari aikanaan.

    Miksei Venäjä voi käyttäytyä kuten hyvä naapuri. Ei Suomi tai Pohjoismaatkaan uhkaile, vääristele ja esitä uhkavaatimuksia toisilleen. Siksi koska Venäjä on imperialistinen kiusaajavaltio, joka näkee isomman oikeudekseen hallita muita.

    • Ja taas se pakollinen Venäjä-mollaus ihan Iltasanomien tyyliin.
      Kummasti aina unohdat sen itse Pääpirun eli illu-ja pankkimafian joka haluaa dominoida ja ryöstää koko maailman omakseen. Venäjä on sen rinnalla pelkkä kääpiö.
      Vähän maksetulta nuo juttusi vaikuttavat. Ei taida monikaan ottaa niitä tosissaan.

      • Millaista tuskaa täytyykään asioiden oikean tolan tietävän tuntea, kun hän ajattelee niitä harhaanjohdettuja sotiemme taistelijoita, jotka kärsivät, haavoittuivat ja kaatuivat jonkun muun kuin isänmaamme vuoksi?!

      • Jep, aika laskelmoiduilta vaikuttavat nuo huomionsa – esim. tuo ”Venäjä haluaa takaisin suurvalta-asemansa”-meemi, ja ikään kuin ei esim. olisi ollut tietoinen tuosta Nansen-instituutin tutkimuksestakaan, johon viittaan alempana.

        • ”Jep, aika laskelmoiduilta vaikuttavat nuo huomionsa – esim. tuo ”Venäjä haluaa takaisin suurvalta-asemansa”-meemi, ja ikään kuin ei esim. olisi ollut tietoinen tuosta Nansen-instituutin tutkimuksestakaan, johon viittaan alempana.”

          Sinun lainaamasi tutkimus ei selitä miksi Venäjän viranomaiset päästivät laskelmoidusti viisumittomia turvapaikanhakijoita yhtäkkiä Suomen rajan yli, joka oli vastoin sopimuksia, joita on noudatettu tähänkin asti.
          Voisitko vastata tähän? Osaatko edes vastata siihen?

    • Vielä tuohon russofobiaasi liittyen:
      Ei Venäjän tarvitse meitä pelätä sillä meidän tuhoaminen ei vaadi kuin muutaman ohjuksen. Mutta miksi teemme itsestämme maalitaulun emmekä pysy erossa Usan ja Naton sotahullusta Venäjää vainoavasta jengistä?
      Sehän meidän ongelmamme on. Ja vain sitä kautta meistä on tullut ongelma Venäjällekin mitä emme muuten suinkaan ole.

      • ”Ei Venäjän tarvitse meitä pelätä sillä meidän tuhoaminen ei vaadi kuin muutaman ohjuksen. Mutta miksi teemme itsestämme maalitaulun emmekä pysy erossa Usan ja Naton sotahullusta Venäjää vainoavasta jengistä?
        Sehän meidän ongelmamme on. Ja vain sitä kautta meistä on tullut ongelma Venäjällekin mitä emme muuten suinkaan ole.”

        Mitenkäs Ukrainalle ja Georgialle kävi, kun ne yrittivät pärjätä yksin Venäjän imperialismia ja sotavoimia vastaan? Saivatko ne olla rauhassa?

    • ”milloin taas lähettää pakolaisia rajan yli kunnes Suomen edustajat käyvät anelemassa armoa”

      https://yle.fi/uutiset/3-9128359

      Jep, sieltähän tuli huimat muutama tuhat pakolaista ja länsirajan yli ainoastaan reilut 30 000!

      Yle uutisoi 30.8.2016 Nansen-instituutin tutkijoiden tutkimusraportista, joka käsittelee kyseisiä pohjoisen rajanylityspaikkojen pakolaisvirtoja (niistähän osa suuntautui myös Norjaan). Toimittaja Tapani Leistin artikkeli alkaa näin:

      ”Norjalaistutkijat: Itärajan pakolaiset eivät olleet Venäjän juoni

      Tuoreen norjalaisen tutkijaraportin mukaan vuosi sitten alkanut pakolaisten joukkotulo itärajalta Norjaan ja Suomeen ei ollut Venäjän hybridisotaa. Fridtjof Nansenin instituutin tutkijoiden mukaan turvapaikanhakijoita houkutti Norjaan ja Suomeen halpa matka ja turvallinen reitti.”

      Artikkelissaan Leisti kertoo tarkasti ja vakuuttavasti norjalaisten tutkijoiden tutkimustuloksista, joissa oli selvitetty rationaalit perusteet pakolaisten käyttäytymiselle:

      ”Venäjän kautta tulleiden Lähi-idän sotia pakenevien ihmisten määrä yllätti Norjan ja Suomen vuosi sitten. Ensin Pohjois-Norjaan Storskogin rajanylityspaikalle tuli loppuvuodesta 2015 noin 5 500 turvapaikanhakijaa. Suurin osa oli lähtöisin Syyriasta.

      Norjan suljettua rajansa tulijoilta he kääntyivät Suomen Lappiin. Lapin Rajavartioston mukaan Raja-Joosepin ja Sallan raja-asemien kautta ehti tulla loppuvuoden 2015 ja alkuvuoden 2016 välillä 1 741 turvapaikanhakijaa. Suurin osa Suomeen tulleista oli Afganistanista.

      Helmikuun viimeisenä päivänä myös joukkosaapumiset Suomeen loppuivat kuin seinään, kun Venäjä ja Suomi yhteistuumin sulkivat pohjoisen reitin. […]

      Raportti pitää väärinä arvioita siitä, että Venäjä olisi vuonna 2015 muuttanut turvapaikanhakijoiden rajakontrollia vapaammaksi ja päästänyt länteen pyrkivät kohti Norjaa ja Suomea ilman näiden maiden viisumia. […] Raportin mukaan Venäjän viranomaiset olivat löysäämisen sijaan jo ennestään toivoneet Norjan tiukentavan suhtautumista turvapaikkaa hakeviin kolmansien maiden kansalaisiin.”

      Eli: nice try, but no cigar!

      https://vastavalkea.fi/2019/03/18/voiman-venaja-raportissa-tahallista-harhaanjohtamista/

      • Selittäisitkö Vesa miten Venäjä yhtäkkiä lakkaa noudattamasta Suomen ja Venäjän välistä viisumisopimusta rajallamme? Vahingossako se tapahtui?

        Norjan pakolaisista en tiedä, mutta Suomeen pakolaisia vaikuttaisi lähettäneen Venäjän viranomaiset. Venäjällä ei todellakaan rajaa ylitetä laillisilla rajanylityspaikoilla ja Venäjän viranomaiset päästivät tietoisesti paperittomia rajanylittäjiä Suomeen, vaikka rajasopimukset selvästi sanovat, että Suomeen tullessa on oltava voimassa oleva viisumi. Kun Suomi oli ensin kiristetty neuvottelupöytään tekemään uusi erillinen sopimus rajavalvonnasta, loppui turvapaikanhakijoiden tulva kuin seinään.

        ”STT: Venäläinen rajavartija kertoo FSB:n organisoivan turvapaikanhakijoita rajalle”

        ”Tietoja ulkomaalaisliikenteen järjestelystä Venäjältä Suomeen ei ollut siis tarkoitettu julkisuuteen. Venäläinen rajavartiomies kertoi lauantaina, että Venäjän viranomaiset organisoivat Suomeen pyrkivien ulkomaalaisten liikennettä ja rajavartijat tietävät aina, mitkä autot rajalle ovat tulossa.”

        https://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2016/01/24/soini-ei-ota-kantaa-fsbn-rooliin-pakolaisten-liikuttelussa

        ”Yksi heistä on Kamerunista. Hän sanoo olleensa yli viikon Kantalahdessa.
        – Me olemme jo ostaneet nämä vanhat autot. Joka päivä odotamme, että saisimme luvan ajaa rajalle, hän sanoo.”

        https://yle.fi/uutiset/3-8623811

        ”Venäjän rajaviranomaiset päästävät Lapin rajanylityspaikoille kaksi tai kolme autolastillista turvapaikanhakijoita päivässä. Tiistaina Sallan raja-asemalle saapui 21 turvapaikanhakijaa. Tulijat kertoivat ostaneensa pakettimatkan Suomeen.”

        https://www.lapinkansa.fi/reportaasi-sallan-rajanylityspaikalta-venaja-paatt/50390

        Hyvä yritys Vesa, mutta yritä kovemmin.

        • ”Selittäisitkö Vesa miten Venäjä yhtäkkiä lakkaa noudattamasta Suomen ja Venäjän välistä viisumisopimusta rajallamme?”

          Tuohan tuli jo käsiteltyä. Ylen uutisesta:

          ”Raportti pitää väärinä arvioita siitä, että Venäjä olisi vuonna 2015 muuttanut turvapaikanhakijoiden rajakontrollia vapaammaksi ja päästänyt länteen pyrkivät kohti Norjaa ja Suomea ilman näiden maiden viisumia. […] Raportin mukaan Venäjän viranomaiset olivat löysäämisen sijaan jo ennestään toivoneet Norjan tiukentavan suhtautumista turvapaikkaa hakeviin kolmansien maiden kansalaisiin.”

          Totesit:

          ”Venäjällä ei todellakaan rajaa ylitetä laillisilla rajanylityspaikoilla”

          Kyllä tuon lainaamani uutisenkin mukaan ko. pienehkö joukko turvapaikanhakijoita tuli Suomeen ihan laillisten rajanylityspaikkojen kautta…

    • Totuudenonkijan kommentista moni väite sopii myös Eu:n toimintaan (direktiivit, sanktiot, aluelaajentuminen jne) tarkastelukulmaa vaihtamalla.

      Venäjällä valtiona on maailman suurin maapinta-ala ja siten myös valtavan pitkät maarajat + naapuri Kiina jonka väestö lasketaan miljardeissa.

      Venäjä ei voi turpo:ssaan olla huomioimatta em. tekijöitä mikäli aikoo säilyä elossa.
      Voiko heitä siitä syyttää?

      Onko rehellistä moittia Venäjän johtoa siitä, että se pyrkii suojaamaan venäläisiä? Kun kuitenkin toivomme oman johtomme toimivan tavalla, joka suojaisi meitä.

      • ”Onko rehellistä moittia Venäjän johtoa siitä, että se pyrkii suojaamaan venäläisiä? Kun kuitenkin toivomme oman johtomme toimivan tavalla, joka suojaisi meitä.”

        Kertoisitko miltä Venäjä suojaa venäläisiä?
        Miten EU uhkaa venäläisiä?

        Merkillistä, että mikään muu maa Euroopassa tai Keski-Aasiassa ei koe EU:ta minkäänlaisena uhkana kansalleen, mutta Venäjän on jostain syystä ”suojattava venäläisiä” hyökkäämällä Ukrainaan ja uhkailemalla pienempiä rajanaapureitaan, jotka elävät keskenään kyllä täysin sulassa sovussa.

        • voisikkos hiukan täsmentää,kun toistelet jatkuvasti,että koska venäjä hyökkäsi ukrainaan???multa on jääny kyseinen uutinen huomaamati,vai onko ihan just tapahtunu?……ja jos noin huolissas oot hyökkääjä valtioista,niin et sitten millään osaa sopivampaa kohdetta keksiä hyökkäyksilles?
          ettet vaan oo jotain ylen tyhjäntoimittaja porukoita,nehän sopivasti lipsauttelee toistellen omituisia väitteitä,ukrainan ja venäjän pressojen tapaamisen alkua odotellessa,osas toimittaja kertoo,että venäjä ratkaisevassa roolissa rauhan suhteen,koska venäjä MIEHITTÄÄ itä-ukrainaa,tai ehkä imet ton mediapoolin toimittamia myrkkyjä suoraan suoneen,ja alkaa aiheuttaa harhoja myrkytystila

  10. Tosiasioiden esiintuominen Talvisodasta, kuten Holmes viittasi, EI ole mitään ”russofobiaa”.

    • Se, mitä tosiasiat sitten ovat, onkin edelleen kiistelyn aihe. Itse olen kallistunut sille kannalle, että Stalin todellakin halusi vain Saksan hyökkäyksen pelossa turvata Leningradin alueen ilman resurrseja kuluttavaa sotaa Suomen kanssa. Sen verran neuvotteluihin kuitenkin panostettiin, ja olihan tyyppi itsekin läsnä niissä. Pikemminkin vaikuttaa siltä, että sodan välttäminen ei niin kauheasti huolettanut Erkkoa…

      • Vesa Raiskila, totuus Stalinista ja ”Erkon sodasta” ei ole sitä miltä se näyttää:

        ” STALIN WAS A JESUIT PRIEST By James Donahue

        While digging through historical records to determine the feasibility of the legend that Hitler escaped to Argentina after the war, we came upon an interesting link between Joseph Stalin and the Roman Catholic Church.

        It seems that Stalin was not only a Catholic, but he was an ordained Jesuit priest before he became a ruthless Communist dictator and mass killer of an untold thousands. Some believe Stalin was responsible for more death and destruction than Hitler yet the Catholic Church never chose to excommunicate him.

        Stalin’s real name was Josef Vissarionovich Dzhugashvili. For obvious reasons, after becoming politically active, he changed his last name to Stalin, which, in Russian, means “made of steel.”

        He was born to relatively wealthy Catholic parents and attended a church-run school at Gori. He graduated at the top of his class in 1892. He then was accepted as a student at the “Orthodox” Seminary of Tbilisi, Georgia, where he trained as a Jesuit priest.

        The history books report that Christianity was banned in Russia under the Communists, but this was not the case with the Jesuits. They not only remained in Russian territory but reportedly helped finance the first and second world wars. But that is another story.

        Stalin talked about his conversion to Marxism during an interview with Journalist Emil Ludwig. He said the “Jesuitical methods prevalent” at the seminary were severe and he became “a revolutionary, a believer in Marxism” in protest to “the outrageous regime” he endured at the school.

        He said the Jesuits were “systematic and persevering in working to achieve sordid ends. But their principal method is spying, prying, worming their way into people’s souls and outraging their feelings. What good can there be in that?”

        In spite of his feeling about the Jesuits, Stalin remained a star pupil at the seminary and was ordained as a proper Jesuit priest after seven years of study. After his graduation, however, he became “influential and active in coordinating the Georgian Social-Democratic movement in the Georgian underground against the Russian Tsar. He was a secret leader of the Mayday uprising of 1901 and quickly moved up in rank among the revolutionaries.

        In the years of turmoil that followed, Stalin was arrested and imprisoned in Siberia numerous times, but each time was mysteriously released and returned to action with the Bolsheviks. In 1917 Stalin and Lenin founded Pravda, the official Bolshevik newspaper in Saint Petersburg, which became a major tool of the revolution.

        Lenin and Stalin did not get along even though they were both active in the revolution. Lenin regarded Stalin as a double agent of the Jesuits because of Stalin’s amazing “luck” at escaping execution and prison. Then in 1922, after the Bolsheviks won the Civil War, the Rothschilds and American Jesuit Bankers offered to finance the new Soviet Union if Stalin was given a key role. Thus Stalin was made General Secretary of the Central Committee, a springboard to his eventual position as head of the Soviets.

        Stalin’s promotion set up a final show-down with Lenin. Lenin began planning to have Stalin “eliminated.” At the same time, Jesuit Superior General Wlodimir Ledochowski gave an order to Stalin to have Lenin killed. Lenin died of poisoning on January 21, 1924. The official word from Pravda was that Lenin died of syphilis.

        Thus Stalin moved into the position of the undisputed ruler of the Soviet Union. Among his first acts was to outlaw the Russian Orthodox Church. Thousands of churches and schools were seized and handed over to the Catholic Church.

        It is not very well known but Stalin, like Hitler, launched a deportation of Jews to Siberian death camps, where it is said tens of millions perished. The head of those camps was Catholic Jesuit Cardinal Gregory Agagianian, a former classmate with Stalin at Tiflis.

        Another strange part of this story is that even though he was a fully ordained priest, Stalin was allowed to marry twice. And there is no record that he was ever defrocked as a priest.

        And it should be noted that Hitler also was a practicing Roman Catholic. There seemed to be a strange involvement between both of these evil dictators and the Vatican.”

  11. Ei ole!
    Jos kerran jo nykyvenäjän sotahistorioitsijoistakin jo monet ovat myöntäneet sen, miksi sinun tai kenenkään muunkaan pitäisi sitä epäillä!?
    2. maailmansodan aikaiset ryssän dokumentit, ja varsinkin NKVD:n salaiset asiakirjat todistavat tämän aukottomasti!
    Pelkästään sotilaalliset voimasuhteet olivat niin saatanasti Neukkulan parhaaksi, että ei koko maailmasta löydy maata/sodanjohtoa, joka käynnistäisi sodan 20xvahvempaa vihollista vastaan. Itse asiassa tässä oli yksi syy, miksi neukkula yllätyshyökkäsi Suomeen, he näkivät kuinka heikosti varustautunut armeijamme oli!

  12. Suomi syventää aktiivisesti sotilaallista yhteisyötä Ruotsin, Usa:n ja usean muun maan kanssa,mm. osallistumalla Englannin opean toiminnan joukkoihin.
    Ruotsin kuninkaat taistelivat taistelivat aikoinaan aina etulinjaan laitettuihin viimeisiin suomalaisiin asti.
    Suomelle näyttää jälleen olevan tarjolla sama kohtalo.
    Olemmeko me kenties maailman tyhmin ja onnellisin kansa ?
    Vastatkaa tietoviisaat !

    • Hyvä huomio!
      Tyypillistä tuolle vailla omaatuntoa olleelle psykopaatille.

      Mitä olikaan jo vuonna 1937 eli vähintään kaksi vuotta ennen Talvisotaa painettu ”Puna-armeijan marssiopas Suomeen”?
      Kuinka monta vuotta vielä sitä aikaisemmin oli tuon oppaan laatiminen aloitettu? Ei sitä kukaan yhtäkkiä hihastaan pystynyt tempaisemaan, koska sen täytyi pohjautua hyökkääjäälle tärkeisiin, paikkansa pitäviin tietoihin mm. teistä, silloista, maaston tyypistä ja muodoista, jne, jne.

        • Tuo kirjanen osoittaa, että Suomen sotilastiedustelu vain suoritti asiaankuuluvasti sille annettua tehtävää kuten minkä tahansa muun maan tiedustelupalvelu olisi tehnyt – TIEDOSSA OLLEEN SOTILAALLISEN UHAN EDESSÄ. Kirjanen oli laadittu jo paljon ennenkuin Suomessa kenelläkään oli mitään hajua Hitlerin Barbarossa-suunnitelmasta.

          Se ei mitenkään kumoa sitä, mitä v. 1937 painettu ja paljon aikaisemmmin alulle pantu Puna-armeijan marssiopas osoittaa: Stalinilla oli jo vuosia ennen rajaneuvotteluiden ja Talvisodan aloittamista tarkoitus valloittaa Suomi ja alistaa maamme kommunistiseen tyranniaan.

          Tuosta tyranniasta kaiholla unelvoivat kaunaiset vanhat stalinistit vain eivät halua sitä myöntää ja koettavat joka käänteessä tulkita asiat nurinpäin. Älyttömyyden huippu on edes vihjata, että Suomen sotilas- tai poliittinen johto olisi suunnitellut (ITSEMURHA)sodan aloittamista YKSIN suunnattoman sotilaallisen ylivoiman omannutta Neuvostoliittoa vastaan, ajankohtana jolloin Suomessa siis ei ollut hajuakaan Hitlerin Barbarossa-suunnitelmasta.

          • Minulle ja kymmenille tuhansille asioita pohtiville aukeaa ovi tiedolla, että maamme korkeimmassa johdossa, soilasjohdossa ja ulkomailta painostuksessa oli miehiä, joita keljutti aikaisemmat reisille valuneet hyökkäykset Vienaan ja Aunukseen. Sama tilanne, kuin maassa on nytkin henkisesti.
            Suomi siis pohti, koulutti ja halusi hyökätä NL:ttoon. Kovin kirjallisella oppaalla ja rummutuksell sitä hoidettiin silloinkin. Hieman, kuin 2017 kesällä, kun USA:n ydinpommialukset olivat satamissamme heinäkuussa Helsingissä ja Kotkassa. Samalla tehtiin isäntämaasopimus. Silloinen ministeri Niinistö vihjaili ”emme ole nyt yksin sotaan … jos sittenkin tarvitaan”

          • Ketkäs kaikki ovatkaan haaveilleet Suur-Suomesta?

            Suuresta, yhtenäisestä ja suomalaisten heimojen asuttamasta
            Suur- Suomesta haaveili Stalinin likvidoima (!!) sosialidemokraatista kommunistiksi siirtynyt Edvard Gylling N-Karjalassa.
            ja
            suomalaisten ikivanhan unelman Suur-Suomesta lupasi toteuttaa myös Stalinin asettama
            Otto Ville Kuusisen Terijoen nukke-hallituskin.

            Siinä sivussa olisi lahdattu vähintäänkin kymmeniä tuhansia, veriselle kommunistityrannialle vaarallisia ”väärinajattelijoita” ja ilmeisesti lisäksi vielä paljon suurempi joukko olisi junan kylmissä härkävaunuissa rahdattu Siperian paukkupakkasiin Isä Aurinkoisen ”uudelleenkoulutus-leireille” oppimaan kommunismin autuutta!

            Kyllä teistä vieläkin (?) kymmenistä tuhansista kaunaisista, veristä kommunistidiktatuuria haikailevista, ties kuinka monennen polven stalineista matalan profiilin soluttautujia edelleenkin löytyy erilaisiin ”kulttuuri”-järjestöihin, oikeuslaitosta mädättämään näytösoikeudenkäyntejä järjestävinä Demla-tuomareina, yliopistoihin kommunisti-politrukkeina – ja ennenkaikkea erääseen tukevaan linnakkeeseenne Puna-Yleen:

            ”Ylen TV-uutiset vaikeni Viron sisäministerin kohuhaastattelun ydinviestistä”,
            http://ylewatch.blogspot.com/2019/12/ylen-tv-uutiset-vaikeni-viron_78.html

            Muukin valheellinen valtamedia on tukevasti teidän toimittajakuntanne miehittämä:

            ”Neuvostorahoilla tuotettiin vasemmistolainen toimittajakunta Suomeenkin”,
            https://vapaasana.net/2011/08/28/neuvostorahoilla-tuotettiin-vasemmistolainen-toimittajakunta-suomeenkin/

            Sitä paitsi Tampereen Puna-yliopiston kommunistiprofessori Kaarle Nordenstreng piti jäähyväisluentonsa vasta v. 2009, joten nuorimmat hänen kommunisminmyrkkyään nauttineet toimittajat ovat vasta n. kolmikymppisiä tai vähän päälle. – Nordenstrenghän itsekin mm. kävi Moskovassa saamassa korkeampaa kommmunismioppia.

            Väkivaltaisen toiminnan sijaan pääpaino näyttää olevan kansakunnan kulttuurimarxistisessa moraalisessa mädättämisessä sisältä päin:

            ”Frankfurtin koulukunta: salaliitto rappioon”,
            http://isovimma.blogspot.com/2011/02/frankfurtin-koulukunta-salaliitto.html

            Että se niistä Suur-Suomesta haaveilleista.

  13. Onko Suomen moraaliposeeraavan mutta vailla moraalia olevan GLOBALISTISEN viherpuna-hallituksen linja seuraavanlainen?

    ”Vihreät avoimia sadoille miljoonille ”ilmastopakolaisille”

    Globalistipuolue vihreissä vaaditaan Saksassa, että teollistuneet maat ottaisivat vastaan miljoonia ”ilmastopakolaisia” kaikkialta maailmasta. Syyllistävää vaatimusta perustellaan kasvihuonekaasuilla, joita varakkaat ja kehittyneet maat ovat päästäneet ilmoille.”,
    https://mvlehti.net/2019/12/22/vihreat-avoimia-sadoille-miljoonille-ilmastopakolaisille/

    Jos niin on, täytyy jokaisen suomalaisen patriootin/nationalistin pitää nykyistä hallitusta vähintäänkin SUOMENKANSANVIHOLLISENA.

    Varsin epäilyttävä lausuma Ohisalolta: ”turvapaikan hakeminen on perusoikeus”.

    Kustannukset elintasopakolaisista ovat jo nyt yli 3 miljardia euroa vuodessa, KOROLLISELLA ULKOMAANVELKA-rahalla peitettyinä, eikä matalien korkojen aika ei jatka ikuisesti ja ”veli on velka otettaessa, mutta…” – hyvin lukuisista muista suuremmista ja pienemmistä haitoista puhumattakaan, erityisesti Ruotsin, Saksan ja Ranskan kokemusten perusteella.

  14. Saksan natsit oli aikoinaan pahimpia nationalisteja mutta Stalinia ei oikein voi nationalistiksi tai patriootiksi sanoa vaikka varmasti tykkäsi olla Venäjän ja Neuvostoliiton johtaja mutta globalisti aatteensa mukaan varmasti oli sekä poliittinen fundamentalisti raaimmasta päästä. Nyt on Israel ja USA pahimpia nationalisteja mutta Suomessa on ihmisille syötetty RuzzoNatsi termi jolla Venäjää yritetään mollata natsivaltioksi. Venäjä on varmasti niin patrioottinen maa mitä se voi olla suurvaltana ja oligarkkitaloutena olla mutta Suomen patrioottisuudesta ei ole enää hajuakaan jäljellä ja siitä itseään patrioottina mainostanut kokoomus on esimmäisenä ollut myymässä Suomea EUlle ja NATOlle. Eikä muitakaan puolueita voi nykyään patrioottisina pitää ja vaikka persut siltä näyttää olevan niin ne Suomen pahimpia nationalisteja.

  15. Hyvä artikkeli. Olen Raiskilan kannalla talvisodan syttymissyistä. Käsittääkseni ne eivät olleet valeneuvotteluja. Tästä on hyvä psykologinen todiste, kun Stalin turhautuneena ähkäisi: tästä ei tule mitään (tai jotain sinnepäin), kun kuuli Suomen hallituksen kannan rajansiirroista ja joidenkin saarien luovutuksista. Muistaakseni se tapahtui viimeisessä neuvottelussa.Se oli kansan kannalta kohtalokas hetki. Jos vastamediat tuhotaan, on kysymys elämästä ja kuolemasta.

  16. Arvopohja kasakka, joka varastaa kaiken mukaansa (rakastettavan presidenttimme uudenvuoden vihapuhe)

    Tänne saa siis kirjoittaa minkä tahansa mielettömän väitteen. Hokea pitää 80 vuotta hoettuja fraaseja vapaudesta, ryssästä, yksimielisestä suomalaisesta kansasta, demokratiamme hienoudesta ja muusta sonnasta.
    Kun joku kertoo, että ”on Venäjän arkistoista kaikki tieto jo tutkittu ja käytetty” kuten ”musta”, niin kerrottakoon, että ensimmäinen länsitutkija oli Puna-armeijan arkistossa Helge Seppälä kommunismin aikaan.
    NKP puolueen todelliseen arkistoon ei päässyt ainutkaan länsitutkija 1990-luvun kaaoksessaan. Putinin aikana ovet on naulattu vieläkin paremmin.
    Näitä nuoria suomalaisia tohtorimiehiä päästetään seulotulle, tavallaan ”vaarattomalle alueelle”, kuten Venäjän arkistoministeriön apulaisjohtaja sanoo suomalaisuhreja tutkivalle pietarilaistutkijalle.
    Mitä on kansalaisuus, kulttuuri, tai tunne isänmaallisuuteen? Ne kaikki ovat opetettuja asioita imeväisiästä. TV on 60 vuotta muokannut kulttuuriamme Atlantin takaiseen malliin. Se teki mm. lainkäytännöistä niin amerikkalaisia, että oikeudenkäytäntöjämme on muokattu ja näytelmiksi, kuten TV on opettanut. Ruoka ja ravintokulttuurimme ei ole enää mistään suomalaisnationalistisesta, tai heimopatriottiesta lähtökohdasta. Se on paimentolaiskansojen lammaskebabia, Amerikan pikaruokahimoa, italialaistyylistä pizzakiimaa ja lapsellista matkimista, mitä elokuvissa näytetään hienona. Kysyin Kaurismäeltä, miksi ei ainoassakaan elokuvassaan ole mitään suomalaista ruokakohtausta? ”Eihän niitä katsoisi silloin vittukaan!” Oli vastaus.
    Mitä patriotismia puolustaa nämä huutavat nuoret naiset armeijassa? Leipäjonojamme, paskassa makaavia vanhuksiammeko, vain 110 miljardin velkaamme maailman raharuhtinailleko, he opettelevat tappamista kuukausitolkulla ajattelematta mitään muuta? Tuota joulukuun 6. sotahulluutta on joka vuosi lehdet ja TV täynnä. Yhä on uhoa erkkolaiseen tapaan 1939 ja yhä jopa suuria evakkopitäjien järjestöjä, joita jo käsityskykynsä menettäneen evakot haluaa sotaa ja Viipuria takaisin.

    • Ei pidä paikkaansa, tähän päivään mennessä on koko ajan avattu lisää materiaalia tutkimuksille!
      Näitä ovat tutkineet varsinkin venäläiset uudensukupolven sotahistorioitsijat, sekä heidän kanssaan myös lännen historioitsijoita. Näihin uusiin tutkimuksiin perustuu myös uusimmat venäläisten teoriat 2. maailmansodan tappioista Neuvostoliiton osalta.

      En ole väittänyt, että kaikki tieto olisi tutkittu ja käytetty, tuo oli sinun paskapuheitasi!

      Se mikä koskee talvisotaa tiedetään kuitenkin jo täysin varmasti. Mikään mitä siihen tulevaisuudessa kenties lisätään, ei muuta syyllisyyskysymystä enää mihinkään.

      • Ainutkaan suomainen tutkija ei ole päässyt viiteen vuoteen Kremlin ydinarkistoon. Sinulla tietysti on muuta tietoa? Avaatko meille sitä?

        • Olenko väittänyt niin?

          Enpä olisi tuosta kuitenkaan niin varma, professori Kimmo Rentola julkaisi loppuvuodesta 2016 kirjan ”Stalin ja Suomen kohtalo”. Tuota kirjaa varten hän tutki myös paljon venäläislähteitä. Muitakin suomalaisia voi löytyä, jotka satunnaisesti ovat venäläisasiakirjoihin tutustuneet viime vuosina.

          Muuten nuo NKVD:n talvaria koskevat salaiset asiakirjat julkaistiin jo vuonna 2009, Venäjän federaation turvallisuuspalvelun arkistosta.
          Näihin arkistoihin perustuen, ja muuhunkin, Venäjän tiedeakatemian Venäjän historian laitoksen johtaja, akateemikko Andrei Saharov on painavasti sanonut:

          ” ”Neuvostoliiton häikäilemätön hyökkäys Suomeen 30.11.1939 ratkaisi Suomen suuntautumisen koko toisen maailmansodan ajaksi ja selittää Suomen hyökkäämisen Saksan rinnalla Neuvostoliittoon 1941.”

          Siinä voitte satuilijat pitää turpanne kiinni, jotka väitätte Suomen olevan syypää talvariin!

          • Niin milloin olitkaan yhteydessä häneen?

            Andrei Dmitrijevitš Saharov (Андре́й Дми́триевич Са́харов, 21. toukokuuta 1921 – 14. joulukuuta 1989) oli neuvostoliittolainen ydinfyysikko ….

          • American Eagle, käyn lähes joka yö Hyvinkään ABC-asemalla moottoritien kupeessa, yleensä noin klo: 22:n jälkeen usein tuonne aamuyön tunneille saakka! Tänne tuskin kannattaa jättää yhteystietojaan…

      • Annat huonon vaikutelman itsevarmoilla kommenteillasi. Menetät tuolla tyylillä kaiken uskottavuutesi.
        Tulee vaikutelma että sinulle on tärkeämpää saada muut vakuuttuneiksi käsityksistäsi kuin tietää.

        • Arvopohja kasakka, joka varastaa kaiken mukaansa (rakastettava presidenttimme uudenvuoden vihapuhe)

          Keräätkö sinä täällä uskottavuutta valheillasi ja Korkeajännityksestä lukemillasi sadulla?

          • Venäjän tiedeakatemian Venäjän historian laitoksen johtaja, akateemikko Andrei Saharov ”korkeajännitys”???

          • En nyt ymmärrä miten tuo liittyy kommenttiini joka oli vastaus Musta Paavi 23.12.2019 at 09:12 kommenttiin jossa hän väittää että kaikki Talvisotaan liittyvä jo tiedetään varmasti.

            Omaan kommenttiisi 23.12.2019 at 08:28 se ei liity. Sen suhteen olen ’samoilla linjoilla’.

          • Tiedoksi: Ei sairautta voi poistaa. Se pitää parantaa.
            Jos sinulla on hoitokeino siihen niin siitä vaan. Kaikki omaa ymmärryskykyä lisäävät keinot ovat aina tervetulleita.

    • Jopa ylen ohjelma mot:ssä on myönnetty Suomen olleen mukana naton operaatio gladiossa. Miten helvetissä voi luottaa naapuriin joka vehkeilee ainoan vihollisen kanssa? Putin ei ole koskaan sanonut tai toimillaan tehnyt mitään provokatiivistä isänmaatamme kohtaan. Toisin ovat tehneet toiseen suuntaan presidenttimme ja hallitus. Todellista tyhmyyttä ja usan perseen nuolemista. Vaikka kuinka on tuotu faktoja esiin historian saatossa usan vakoilusta ja häikäilemättömyydestä, ei se riitä näille hollywoodin tietotoimistosta tietonsa ammentaviin ramboihin.

      • Se johtunee sodan jälkeisestä CIAn soluttautumisesta Suomen politiikkaan ja poliittiseen virkamieskuntaan ja Amerikka myönteisiä poliitikkoja oli siitä johtuen jo aiemmin ja myös nyt. Tästä on esimerkkinä Koiviston konklaavin aikaiset tapahtumat ja myös isäntämaasopimus. Suomessa ajetaan nyt Suomen ja suomalaisten edun vastaista politiikkaa USAn etujen mukaisesti vaikka on jo 75 vuoden kokemus rauhanomaisesta rinnakkaiselosta itänaapurin kanssa.

  17. Kansallismieliset/nationalistit/patriootit tai millä ikinä globalismin vastustajat itseään haluavat kutsuttavan, verbaalisesti toistensa kurkuissa kiinni, tunneilmastoa hallitsee pelko ja viha, joku nauraa katketakseen matkalla pankkiin🤯

  18. Täällä näemmä jo esitetään toisille keskustelijoille epäsuoria uhkauksia pistoolikuvakkeiden kera. Tiedoksi, että uhkailut liitännäistietoineen tullaan toimittamaan viranomaisille. -yp

    • Minä olen CIA (Central Intelligence Agency) Yhdysvaltain keskustiedustelupalvelu. Like I Give A Fuck.

      • Hyvät kanssaihmiset

        Voimmeko sopia joistain yhteisistä näkökohdista — ettei keskustelu vajoa ”se on ihan eri asia!” — tasolle.

        Kuten

        — kaikilla kansoilla on oikeus omaan kulttuuri- identiteettiin ja kotiseuturakkauteen

        — kaikilla kansoilla on oikeus tuoda julki oma näkökulmansa omaa aluettaan koskevista asioista

        — hallitusten toiminta ei ole yhtä kuin koko kansa

        — hallitusten toiminnalleen esittämät perustelut ei ole koskaan, ei missään, ollut koko totuus

        — asiaan kuin asiaan on aina enemmän kuin yksi tai kaksi tarkastelukulmaa

  19. Patriotismi kumpuaa rakkaudesta, nationalismi ylemmyydentunteesta.
    Nationalisti, joka rakastaa valtarakenteita, voi samanaikaisesti olla vihamielinen alkuperäiskansoja kohtaan. Ja isänmaanystävä (patriootti) voi olla nationalistin suurin vihollinen ja päinvastoin.
    ———
    ”Kristinuskoon kääntyneen juutalaisen Henry Makowin jouluterveiset nationalisteille” — voisiko alla olevan tulkita niin?

    Through banker control of the mass media, Cabalist Jews have removed Christ from Christmas and replaced him with snow and material consumption.

    As the video embedded above explains, Rudolph the Red Nosed Reindeer, written by a Jew. Robert May, (pictured), was inspired by how Jews were ostracized because of their big noses.

    Santa plays the role of God, choosing Rudolph to lead the other reindeers.

    Rudolph the Red-Nosed Reindeer
    Had a very shiny nose
    And if you ever saw it
    You would even say it glows
    All of the other reindeer
    Used to laugh and call him names
    They never let poor Rudolph
    Join in any reindeer games
    Then one foggy Christmas Eve
    Santa came to say
    “Rudolph, with your nose so bright
    Won’t you guide my sleigh tonight?”
    Then how the reindeer loved him
    As they shouted out with glee
    “Rudolph the Red-Nosed Reindeer
    You’ll go down in history”

    May’s “Christmas” song is about Jewish supremacism. That’s what “modernity” is all about.

    Cabalist Judaism involves abandoning absolute standards and imposing a false reality that advances Jewish banker interests instead. Through their control of the mass media and suppression of the truth, they have converted most people to “Judaism.” We are satanically possessed. We are all Jews now.

    What do Cabalists believe? Just ask, what do you and I believe? They are our common values. We are materialists.
    There is nothing beyond matter, no Moral Order, no God and no soul to hear God speaking to us.
    We believe in buying-low-and-selling-high.
    We believe that after money, sex is the best thing in life and the more partners the better.
    We believe in despoiling pre-puberty children with “sex education” and gender dysphoria.
    We pursue social causes like migration and civil rights if they can be used to weaken our perceived rivals.
    We believe in Greater Israel and endless wars against her perceived enemies, no matter how many people are killed or maimed.

    Freemasons are known as “Jewes.” They run the world for the bankers. They create mental reality. They program us. We are all “Jewes” to some extent.

    • Makow varmaan ymmäetää ettei kyse ole oikeasta muinaisten hebrealaisten Joulusta vaan ’Ashkenazi – joulusta’ jossa Jeesus on pantu ristille ja lopullisesti poistettu pilaamasta heidän (meidän?) joulutunnelmia.

      … These wolves in sheep clothing (…) brainwash Christians with the drivel that there are two covenants simultaneously at play. Their false teachings are meant to persuade Christians into sanctioning the theft of Palestine by a bunch of impostors who are pretending to be Hebrews…
      Christians, stay away from these men!
      … If there exist Christian Hebrews today, they are cultural Arabs by now, living in Syria, Lebanon, Jordan, and Palestine; but chances are they’ve intermarried with other Semitic Christians in the area, hence they are not pure-bred Hebrews.
      (…)[God] loved it so much He decided He now wanted the entire human race to be His new family. (…) That is why the Hebrew Tribes are no longer around. And they can’t and won’t be ’found’ either.”

      https://biblicisminstitute.wordpress.com/2014/07/14/are-jews-the-israelites-of-the-bible/

  20. Maamme valtaviemärimedian wirallinen totuus kansallismielisyydestä:

    ”Maailmantalouden myllerryksissä hävinneet ja syrjäytyneet tuntuvat löytävän turvan perussuomalaisista.”

    https://yle.fi/uutiset/3-11000815

    Kommunistien mielestä Suomalaiset ovat putinisteja, natseja, rasisteja jne.. halpa propaganda uppoaa heikkoihin sieluihin.. mutta valitettavasti tämä ideologinen virustauti vaan leviää..

    Silmät auki. Tämä maa on sairas ja ensivuosikymmenellä yhä sairaammaksi muuttuu. Juopa kommunistien ja suomalaisten välillä vain kasvaa.

    No vietetään Joulu rauhassa.. ”Hybridisota” jatkukoon ensi vuonna..

    • Shampanjasosialistit jälleen kerran paljastavat tekopyhän luonteensa. Ilmiötä voisi pitää naurettavana, mutta sillä on vakavat seuraukset: yhä suurempi osa kurjistus-politiikan syrjäyttämistä ajautuu perussuomalaisen oikeistopolitiikan kannattajiksi. Oikeistopolitiikkaa tarvitaan, mutta se vaatii ehdottomasti jonkun vastapainon, esimerkiksi vahvan poliittisen vasemmiston, joka pystyy pitämään porvariston itsekästä ahneutta kurissa. Sopiva tasapaino oikeiston ja vasemmiston välillä tuottaa parhaan lopputuloksen.

      Jos pienituloiset shampanjasosialistien ylimielisyyden seurauksena antavat äänensä perussuomalaisille (tai jopa Kokoomukselle), niin tuo tasapaino horjahtaa ja seurauksena on sosiaalinen katastrofi tai orjatalous, koska nykyinen järjestelmä ei pysty eikä halua tarjota elinkustannuksia vastaavia palkkoja maksavia töitä läheskään kaikille. Ongelman ratkaisu vaatisi syvällisempää kansantalouteen paneutumista kuin mikä kurjistus-talouteen ehdollistuneilla perussuomalaisilla on.

      Shampanjasosialistit tosin eivät harrasta kansantaloutta edes sen vertaa kuin perussuomalaiset. Kaikki ongelmansa he aikovat ratkaista lapsellisella hyvesäteilyllä ja opponenttejaan lapsellisella tavalla syyllistämällä: perussuomalaisia haukutaan natseiksi ja vähäosaisia syrjäytyneiksi luusereiksi. Tämäkö nyt ohjaa väestöjä takaisin äänestämään vasemmistoa?

  21. Kirjoittaja ei tunne ihmisluonnetta, eikä muuten psykologiaakaan. Patriotismi sellaisena, että isänmaanystävät eivät pidä isänmaataan muita maita parempana, edes rakentavassa mielessä, on vain teoriaa. Patriotismi ja nationalismi teorioina ovat osittain päällekkäisiä, eli koostuvat osin samoista tekijöistä. Ero ei useinkaan ole suuri. Nationalismi on saatu vaikuttamaan pahalta yhdistämällä se kansallissosialismiin ja äärioikeistolaisuuteen. Tällainen yhdistäminen on perusteeton ja osoittaa asiantuntemattomuutta, kansallissosialismi on vasemmistolainen aate, joka oikeistolaisimmillaan on lähellä sosiaalidemokratian periaatteita, tarkoitan tässä alkuperäistä sosiaalidemokratiaa en nykyistä EU-kommunistista sosiaalidemokratiaa. Äärioikeistolaisuuden löytäminen kansallissosialismin periaatteista edellyttää todellista asiantuntemattomuutta.
    Eli kirjoittaja pitää patriotismia sellaisena, että pidämme Suomea hyvänä maana, muttei yhtään mitään muuta maata parempana, jos taas olemme sitä mieltä, että Suomi on Kongoa parempi paikka elää, olemme nationalisteja, eli jollain tavalla vaarallisia. Tämä hieman kärjistäen, mutta olisi hyvä olla ns. kartalla ennen kuin laukoo totuuksiaan.

    • ”En ole kansallissosialisti, mutta…”. ”En ole rasisti, mutta…”. ”En ole homofoobikko, mutta…”. ”En ole kommunistii, mutta…”. En ole AY-aktiivi, mutta…”. ”En ole uskovainen, mutta…”.
      Näistä esimerkeistä huomataan, että meille on median ja muiden instanssien harjoittaman aivopesun myötä muodostunut ”kiellettyjen” ideologioiden lista. Kaikki, mikä poikkeaa nykyisen vihervasemmiston ja sen kanssa kumppanuuteen asettuneen uusliberaalin oikeiston ihanteista, demonisoidaan. Historiassa kaatuneet ja kaadetut järjestelmät on mustamaalattu tehokkaasti niiden ylilyöntejä ja virheitä korostaen ja samalla myös niiden sisältämät hyvät ja kansan enemmistöä palvelevat piirteet on haudattu. Järjestelmien epäonnistumiseen vaikuttanut ulkopuolinen horjutus jätetään täysin kertomatta, esimerkkinä vaikkapa USA:n asettamien sanktioiden vaikutus Venezuelassa. Kansa siellä näkee nälkää, koska sosialismi on niin kammottava järjestelmä. Mutta olisiko sosialismi siellä toiminut, ellei maata niin ankarasti ulkopuolelta ahdistettaisi?

      Tällä menetelmällä Thomas Alva Edison ei olisi koskaan kehittänyt hehkulamppuaan tai muita keksintöjään. Mies nimenomaan oppi virheistään. Politiikassa kaikki on toisin. Sen on palveltava harvalukuisen kansainvälisen eliitin etuja ja kaikki muu demonisoidaan, sabotoidaan, sanktioidaan tai pommitetaan toimimattomaksi.

      • Tiivistäen voisi sanoa että kaiken mikä poikkeaa ’nwo-Pöytäkirjoista’ (käsikirjoituksesta) illumafia yrittää tukahduttaa. Muuten ei kaiken kattava yksinapainen illu-tyrannia (jako kahteen) onnistu.
        Käsikirjoitus pitäisi panna uusiksi ja laatia se yhdessä. Varmaan olisi mahdollista luoda sellainenkin kässäri johon kansojen enemmistö suostuisi ja joka edistäisi koko ihmiskunnan asiaa mutta kun se ei sovi illumafialle joilla on toistaiseksi valta käsissään niin siihen kaikki kaatuu.
        Niinpä ihmiskunnan suurin haaste on illumafian vallan kaataminen. Vasta sen jälkeen se voi odottaa valoisempia aikoja.

  22. Kuinka nyt jo kuilun partaalle ajetussa Ruotsissa alkoi aikoinaan sota ydinperhettä ja valkoista heteromiestä vastaan?

    ”Att avskaffa familjen – så här började det

    Kriget mot familjen och den vite mannen – när började det? På själva julafton 1965 publicerade Dagens Nyheter en debattartikel av feministen Barbro Backberger (1932-1999) som var ett rasande angrepp på vad hon kallade ”Den heliga familjen”.

    Artikeln blev startsignalen (en av dem, det fanns fler) för 1960- och 70-talens vänsterfeministiska nedmontering av grundstenen i samhället – kärnfamiljen.

    En förstörelseprocess som sedan har fortsatt och resulterat i både den förvirrade och dogmatiska identitetspolitik vi ser i dag och det paradoxala välkomnandet av den mest ojämställda och kvinnoförtryckande ideologi som existerar, islam…”

    Koko artikkeli: https://juliacaesar.blog/2019/12/26/att-avskaffa-familjen-sa-har-borjade-det/

    Sama prosessi on käynnissä Suomessakin täydellä teholla, kuten useimmissa muissakin läntisissä maissa.

  23. USAn presidentiksi pyrkivä
    Sionisti Biden: ”Ei tarvitse olla ’juutalainen’ ollakseen sionisti” … “The truth is that Jewish heritage, Jewish culture, Jewish values are such an essential part of who we are that it’s fair to say that Jewish heritage is American heritage,” he added. /1

    More on the Corrupt Biden Family
    Hunter Biden is linked to multiple criminal probes involving fraud, money laundering and counterfeiting, and owns stunning Hollywood Hills home, paternity court case documents claim
    http://www.thetruthseeker.co.uk/?p=199847

  24. Isänmaattomille globalisteille iltalukemista.
    Joka ilta ennen nukkumaanmenoa ja vielä aamulla kertaus etteivät päivän aikana tekisi enää yhtä suuria mokia kuin tähän mennessä ovat tehneet.
    Japanilaismies käveli Helsinki-Vantaalta 300 kilometriä nähdäkseen maailmankuulun tarkka-ampujan Simo Häyhän kiväärin: ”Hän oli isänmaallinen”

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fda22388-a803-4a12-8972-cde37f0e31eb

    Simo Häyhä tuskin ampuisi tänään venäläisiä jotka eivät maamme itsenäisyyttä uhkaa vaan Nato- ja EU-mafian ’Juudas-pukkeja’ (lakeijoita), joille rahasta on tullut maamme korvaava isänmaa.
    Myös saksalaisten kannattaisi herätä turhasta sionistien heidän päälleen kaatamasta Holokausti-syyllisyydestä ja yrittää vielä kerran palata tielle jossa sionistit eivät ole peltipoliiseina ja rahastajina ja yrittää pelastaa Eurooppa valkoisen rodun tuholta ja ’kalergisoinnilta’ (afrikkalaistamiselta)

  25. Patriotismia Venäjällä — ’Nuorten armeija’ kasvaa nopeasti
    nyt jo 600.000 jäsentä
    Russia’s ’Youth Army’ Grows Rapidly, Approaches 600K Children Nationwide
    Atle Staalesen
    The youth movement has grown explosively since it was established by Minister of Defense Sergey Shoigu in 2015. The number of members from all over the country is now almost 600,000.

    The movement has a strong position in the Murmansk, a region that hosts a number of major military units.

    https://russia-insider.com/en/russias-youth-army-grows-rapidly-approaches-600k-children-nationwide/ri28047

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here